• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

indie

Rena rama Robyn-effekten på Popaganda dag 1 – bilder och tankar

28 augusti, 2010 by Rosemari Södergren

Visst var det en Robyn-effekt på Popaganda 2010, dag 1 fredag 27 augusti. När det blev dags för kvällens höjdpunkt var det fullpackat med folk, förväntningarna vibrerade i luften och byggdes upp av två stora anläggningar med laptop och två trumset som stod på scenen medan ljudteknikerna finslipade det sista inför stjärnans entré.
Jublet ekade när hon sprang in och alla hoppade med i takten och sjöng med. Där jag stod i var det så trångt och alla hoppade och knuffade varandra så jag är egentligen förvånad att ingen blev skadad. Helt klart älskar Popagandapubliken Robyn. Jag är övertygad om att hon kan fylla Globen. Hon är den klarast lysande svenska världsstjärnan just nu.

Belle & Sebastian, kvällens andra höjdpunkt, hade också en medsjungande publik. Allra lyckligast blev nog de fem ungdomar som plockades upp på scen och fick dansa till en låt. Det kommer mer om Belle & Sebastians spelning i ett annat inlägg här i Kulturbloggen. Vi hade ytterligare en recensent på plats och en fotograf.

För att ta dagen lite från början:
Det var soligt och utsålt – första dagen för festivalen Popapganda 2010 i Eriksdalsbadet var helt klart lyckad. Arrangörerna växer och lär sig att planera bättre och bättre. Det började redan när besökarna var på Ringvägen och tog av vägen i backen ner till festivalsområdet, då var det tydligt utmärkt två delar av vägen: en för de som hade hämtat ut sitt band redan och ett för de som skulle byta sin biljett till band.
Fast när det är utsålt och massor av folk fram emot kvällen då räcker förstås toaletterna och serveringarna aldrig till ändå utan det blir många köer.
Men tidigare på dagen gick det snabbt att få sig något att äta eller att dricka.

Först ut på scen var duon ”Navet”, en svensk indieduo som trots att de var på scen redan vid 14.30 fick igång publiken. Elektronisk pop med en sångerska med fin popröst.

I Popagandas beskrivning av bandet står bland annat:
Navet levererar stilsäkra elektroniska rytmer man vill stå stilla till men ändå inte. Efter en sommar med flera stopp på värmeböljande stockholmsscener och en stämningsmättad skivinspelning på Fårö har det blivit dags för bandet att ta klivet upp. Upp på Popagandas scen.

De två tjejerna i ”First Aid Kit” var först ut på Stora Scenen. De är verkligen duktiga. Jag såg dem redan på Popaganda 2008 och då var de en intressant och lovande duo, som har vuxit in i förväntningarna.

”This is head” som körde på Lilla scenen var en ny bekantskap för mig. Det är som alltid på en festival, man hittar alltid ett nytt band att följa.
Malmöbandet ligger nånstans åt psykedelisk pop av typen Spiritualized men också lite rytmer från calypso. De har sångare men ändå är musiken till stor del instrumental.

Jonathan Johansson, den filmstjärnesnygga popkungenmed sin vemodiga pop, var positivt överraskad. Det var första gången som det inte regnade när han spelade på Popaganda. Kanske var det därför spelningen höjde sig något steg sedan förra gången. Fast det ska sägas: Jag har alltid gillat Jonathan Johanssons spelningar.

Två trummisar, två keyboardister och två gitarrister varav Jonathan Johansson själv på en tolvsträngad på de första två låtarna. Till låten ”En annan stad” bytte den ena keyboardist till bas.

Jonathan Johansson berättade att nästa album kommer i februari, det kommer att vara snabbare och mörkare.

Så var det dags för Monarchy på Lilla Scenen: första låten utan gitarrer: enbart keyboard, trummor och sång. BAndmedlemmarna införda masker och vita skjortor, mörk gråblåsvarta kostymer. Vacker sång och bra dansrytm. Två sångarna kunde vara tvillingar, det som syns av hakan nedanför maskerna.

Mystiskt och vackert.

På Popagandas hemsida finns följande information om bandet:

Det var inte U2 eller Kraftwerk som gjorde den första utsändningen av ett live-gig ut i rymden. Brittiska Monarchy hann före alla andra när man i somras åkte till Kennedy Space Centre i Florida för denna udda lansering. Albumet som skulle lanseras har skjutits upp till i början av nästa år, men den konstanta blogghypen fortsätter alltjämt.

Medlemmarna i bandet är fortfarande hemliga och uppträder därför i mask. Frågan är om det kommer att vara möjligt att behålla den fasaden när allmänheten får upp ögonen för sådana perfekta poplåtar som The Phoenix Alive, Gold in The Fire och Black, The Colour of My Heart.

Monarchy gör en av sina första spelningar någonsin på Popaganda, sen är det dags att erövra världen och universum.

Dags för ”Familjen” och jag vet att många gillar dem. Jag säger inte att de är dåliga, men någon gång under en lång dag och lång kväll måste man få i sig något. Så jag hörde dem mest på avstånd, men jag hittade ett bra youtubeklipp från spelningen, som finns här nedan.

Ellie Goulding, en tuff brittisk tjej, någonstans i facket mellan singer/songwriter och pop och rock. Hennes debutalbum “Lights” gick direkt in på den brittiska albumlistans förstaplats.

Sedan kom de tre huvudnumren:
Belle & Sebastian och Robyn på Stora Scenen med Jamaica där emellan på Lilla scenen.
Om det har jag redan bloggat lite och mer kommer, som sagt.

Några bilder från mobiltelefonen och några klipp från Robyns och Familjens spelningar:


Läs även andra bloggares åsikter om Popaganda, musik, musikfestival, Stockholm, Robyn, Belle & Sebastian, Monarchy, indie, elektroniskt, popmusik

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Belle & Sebastian, elektroniskt, indie, Monarchy, Musik, Musikfestival, Popaganda, Popmusik, Robyn, Stockholm

Beach House till Stockholm och Lund

24 augusti, 2010 by Redaktionen


9 november – Lund, Mejeriet
10 november – Stockholm, Debaser Medis
Två datum att lägga på minnet om du har

Den undersköna Baltimoreduon Beach House med medlemmarna Victoria Legrand och Alex Scally har förtrollat indievärlden med sin drömska indiepop sedan den hyllade självbetitlade debuten 2006 hamnade på högt på Pitchforks årsbästalista. Duons bedårande sångerska och organist Victoria Legrand har en hypnotiserande röst som hela tiden balanserar mellan det intimt varma och det spöklikt kusliga och det går inte att komma undan utan att nämna sensuella Hope Sandoval och hennes Mazzy Star. Kring denna magiska stämma fylls parets Twin Peaks-valser och höst-episka popsymfonier sedan med svävande orgelmelodier, skimrande gitarrslingor och monotona trummaskinsrytmer i vansinnigt eleganta och romantiska sånger om längtan, saknad och önskan. Att succévampyrfilmen ”New Moon” satt fröken Legrands Grizzly Bear-duett ”Slow Life” centralt både i filmen och på det namnkunniga soundtracket känns både genialt och ytterst träffsäkert. Beach House popprimadonna sjunger även på Grizzly Bears ”Two weeks” som på flera håll kallats en av 2009 års främsta låtar. Duons ambitioner och visioner har hela tiden vuxit för varje steg de tagit sedan den minimalistiska lo-fi debuten. Uppföljaren ”Devotion” var betydligt mer rikt arrangerad och producerad utan att förlora bandets identitet och fick om möjligt ännu finare mottagande (bla 8.6 på Pitchforkskalan). Med nästa kliv i utvecklingen har de nu kommit fram till sitt mest kompletta verk hittillis i karriären med albumet ”Teen Dream” som släpps i januari 2010 via kvalitetsbolagen Sub Pop och Bella Union.

Så här säger tex Fleet Foxes sångare Robin Peckhold: ”Victoria Legrand and Alex Scally are two caring individuals from Baltimore, Maryland, who write some of the best songs being written these days. Teen Dream is their third album and in my opinion is the classic album they have been circling around since they began making records. It sounds wounded but proud, and evokes Blood on the Tracks to me in its summation of that unique feeling. Musically unimpeachable and exciting, multidimensional writing and chord changes. Once I tried to ask Victoria (who is incidentally the best female singer currently going) where their chords come from and I didn’t really understand the answer – I’ve got a small mind compared to these two. This is a record at once immediately accessible and relatable but also mysterious and unknowable and sometimes sad feeling. But never melodramatic. All of this is draped on the sturdiest, most beautifully unique polyphonic arrangements. There’s a sort of a woozy, hazy quality gauzed over it all that nicely echoes the title. I admire the craftsmanship.”

Plattan känns redan som gruppens definitiva genombrott och ett av de album som det kommer pratas mest om under första halvan av nästa år.

Beach House på Lugers hemsida
Beach House hemsida

Läs även andra bloggares åsikter om Lund, Debaser, indie, musik, konserter, Beach House

Arkiverad under: Musik Taggad som: Debaser, indie, Konserter, Lund, Musik

Way Out West: Kärlek

15 augusti, 2010 by Redaktionen

Det är inget snack om saken: Håkan slog knock out på Way Out Wests publik igår. Publiken älskar Håkan och Håkan älskar publiken, och igår kokade Slottskogen av kärlek under den tid som herr Hellström och hans band stod på scen. Det var magiskt – och inte det minsta tragiskt – att befinna sig i folkhavet igår, sjunga rakt ut och titta på dem runt omkring som såg nostalgiska, kära och så där alldeles, alldeles lyckliga ut.

I övrigt:

Pavement stod på scen strax innan klockan 18. Det var en nostalisk konsert, snyggt men en smula dammigt. Men det är väl som en bekant sa i Dirty Records myshäng i skogskanten: ”Vad skulle vi vara utan vårt 90-tal? Något måste vi väl ha att hänga fast vid.” Jo, sant.

Efter Håkans framträdande var det dags för kort paus och sedan blev det Lykke Li. Jevvlar vilken karisma hon har; coolt framträdande över lag, dansant och snyggt scenframträdande. Visst, rösten svek en bit in i konserten, men hon gick i land med det i alla fall. Henne vill jag gärna se på en scen igen. Snart.

Avslutade igår med att befinna mig i The Chemical Brothers musikaliska ljudlandskap. Hypnotiskt, rytmiskt, fascinerande… Det går inte att stå still till en sådan konsert. Man måste dansa. Och dansa gjorde vi.

Nästa år är det dags igen. Och Way Out West: behåll blandningen av musikstilar och kvalitet på artisterna. Det är er definitiva styrka och jag är mer än nyfiken på vad som kommer att annonseras nästa år. Den som väntar på något gott… Tack för i år.

Läs mer: Aftonbladet, GP, Metro

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Göteborg, indie, Konserter, Kultur, Musik, Popmusik, Recension, Rockmusik, Scen

Fler filmklipp och recensioner från Way Out West: M.I.A, Håkan Hellström, Mumford & Sons

15 augusti, 2010 by Redaktionen


Mumford & Sons, Håkan Hellström, M.I.A. – klipp från några fler av spelningarna på Way Out West har börjat laddas in på Youtube, så vi som inte var där kan uppleva lite av stämningen och de som var där kan återuppleva lite.

Det var kul att festivalen blev utsåld.

Enligt DN:s Niklas Wahllöf stod M.I.A. för årets bästa spelning:

Video- och laser­showen är i sig en attraktion – en mix av 80-tals-tv-spelsanimationer och ultramodernitet på stora skärmar på och runt scenen, och laserstrålar i grönt, blått, rött som skär genom den svarta augustihimlen och studsar mot Slottsskogens nordvästra trädfond. En australier blir så tagen att han klättrar upp i ett högt träd framför scenen för att försöka fånga ljusspelet. Körtjejerna bär hel slöja, och dansarna är konditions­fenomen. Men Maya Arulpragasam själv är attraktionen. I trenchcoat springer hon omkring och gastar sin motståndsprosa, hon beger sig långt ut i publiken med en bengalisk eld, hon är ständigt i rörelse. Det är en knäckande röjig konsert som präglas av ett koreograferat kaos

Aftonbladets Markus Larsson gav däremot Håkan Hellström full pott:

Ni som var där i kväll …
Spara de ögonblicken – och alla andra som jag inte har plats att beskriva – på en plats som ingen annan kommer åt.
Lås in dem i hjärtat. Var rädd om nyckeln.
Ni kommer aldrig att få se dess like igen.

Vilken spelning som var bäst beror förstås på vilken musiksmak lyssnaren har.
I vilket fall som helst verkar Way Out West ha varit en succé och hemmatidningen i Göteborg hyllar festivalen.

Mer om Way Out West:
Way Out West: Rock + pop = sant
De första filmklippen från Way Out West 2010
Hela spelschemat för Way Out West

Fler recensioner:
Aftonbladet om MIA
Aftonbladet om TSOOL
Aftonbladet om The National
Expressen om Håkan Hellström
GP om Håkan Hellström.
GP om M.I.A

Läs även andra bloggares åsikter om musik, musikfestivaler, videoklipp, indie, Way Out West, Göteborg

Arkiverad under: Musik Taggad som: Göteborg, indie, Musik, Way Out West

Antony and the Johnsons släpper ny EP den 30 augusti

14 augusti, 2010 by Redaktionen


Något jag ser fram emot: 30 augusti, för då släpper Antony and the Johnsons en ny EP.
Synd bara att det inte är ett helt fullängdsalbum, men det är en början.

Den 30 augusti släpps Antony and the Johnsons nya EP “Thank You For Your Love” via Rough Trade.

Titellåten är nyckelspår på kommande albumet “Swanlights” som släpps den 11 oktober.

EP-omslaget innehåller foton som Antony tog när han som tonåring flyttade till New York City i början av 1990-talet.

Tillsammans med ”Swanlights” släpps en specialutgåva som innehåller en 114-sidig bok med Antonys målningar, bilder, collage och texter. Albumet, där boken inte medföljer, innehåller låter ”Flétta” som är en duett med Björk.

Låtlistan för ep’n ser ut såhär:

1. Thank You For Your Love
2. You Are The Treasure
3. My Lord My Love
4. Pressing On (Bob Dylan cover med Kevin Barker)
5. Imagine (John Lennon cover och samarbete med William Basinski)

Arkiverad under: Musik Taggad som: indie, Musik, skivnytt

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 13
  • Sida 14
  • Sida 15
  • Sida 16
  • Sida 17
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 55
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in