• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

rock

The Bear Quartet live på Debaser Medis

17 oktober, 2009 by Jonatan Södergren

89

Det är lite roligt.
Det är bara veckor sedan senaste albumet 89 släpptes men bandet verkar redan ivriga att gå vidare.
Det är väl än hälsosam inställning till sin musik?

Repertoaren bestod mestadels av låtar från senaste skivan ”89′” men även en del ännu nyare låter. Ändå (eller kanske just därför) har The Bear Quartet hållit på i 20 år och släppt 13 album.

Låtarna gör sig, med sin tyngd blandat med ekande syntslingor, bra live. Ibland känns det som att de saknar riktning och man förstår inte riktigt vad de sjunger om men det gör inte så mycket. Helhetsintrycket är att det är ett av Sverige bästa och mest individuella band på scen.

Får man tro på när de säger att det här var sita gången låtarna från 89 spelades live i Stockholm?

Senaste albumet ”89” fick bra kritik av svenska musikkritiker och hos Dagens Skiva fick albumet 10 poäng av 10 möjliga.

Lite fakta om The Bear Quartet från Wikipedia:

The Bear Quartet bildades 1989 i Luleå. Sedan debuten 1992 har The Bear Quartet släppt tretton skivor, varav en samlingsplatta. Bandet har haft många konstellationer genom årens lopp, men kärnan har bestått av Mattias Alkberg, Jari Haapalainen och Peter Nuottaniemi. De tre har också varit bandets huvudsakliga låtskrivare. De första tretton albumen släpptes på A West Side Fabrication.

The Bear Quartets musik kännetecknas av melodiös indierock med erkänt intelligenta texter. De har trots en extensiv utgivning sedan debuten Penny Century 1992 åtnjutit god kritik från medierna men det stora kommersiella genombrottet har uteblivit.

Bandets första tre album har ett ganska typiskt indiepop-sound med framträdande elgitarrer (så hade de också tre gitarrister under de första åren; förutom Alkberg och Haapalainen även Johan Forsling). Sedermera utvecklades musiken till att innefatta elektroniska element och punk-influenser. The Bear Quartet har beskrivit det som att varje nytt album är en reaktion mot dess föregångare.

Skivan Moby Dick 1997 blev en nytändning för The Bear Quartet och kunde mycket väl gett ett internationellt genombrott. Men bandets vana trogen att inte ”sälja sig” för TV eller skivbolagsdirektörer gjorde att den förblev en svensk indie-angelägenhet. Flera låtar på plattan behandlade också politiska spörsmål från vänsterperspektiv, vilket är ett av bandets signum.

På albumet Personality Crisis från 1998 samarbetade The Bear Quartet med Björn Olsson från The Soundtrack of Our Lives som agerade producent och tillfällig medlem. Albumet Ny våg från 2002 var bandets mest experimentella alster hittills, med både punkrockiga låtar som singeln ”Number” med ett feministiskt budskap och långa instrumentala improviserade låtar. 2003 års Angry Brigade förenade bandets hårda indie-edge och vackra melodier och sorgliga texter som i låten I’m Still Her. Skivan gjorde både kritiker och gamla fans lyriska.

De senaste två albumen Saturday Night från 2005 och Eternity Now från 2006 är mer experimentella med influenser från elektronisk musik. Dessa skivor nådde ut till en ny publik, t.ex. i Tyskland.

The Bear Quartet har tagit sitt namn efter jazzbandet i Klas Östergrens generationsroman Gentlemen från 1980.

bearquartet

Recensioner av senaste skivan:
Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Smålandsposten och Svenska Dagbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om Debaser, Stockholm, indie, alternative, musik, recensiion, The Bear Quartet

Arkiverad under: Scen Taggad som: Debaser, Musik, rock, The Bear Quartet

”Think I Need It Too” av Echo & The Bunnymen – Gratis är bäst

10 oktober, 2009 by Jonatan Södergren

fountain

I somras gav det legendariska Liverpoolbandet Echo & The Bunnymen en spelning på Trädgår’n i samband med Way Out West-festivalen. [Läs mer…] om ”Think I Need It Too” av Echo & The Bunnymen – Gratis är bäst

Arkiverad under: Musik Taggad som: Echo & The Bunnymen, rock, The Fountain

Muse: The Resistance

13 september, 2009 by Jonatan Södergren

200px-Theresistance

Muse nya skiva The Resistance (som släpps den fjortonde september) är mer storslagen än något de gjort tidigare. De avslutande tre spåren utgör en 15-minuters symfoni och helheten är så konsekvent att det i längden nästan blir skrämmande. [Läs mer…] om Muse: The Resistance

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: Muse, Musik, pop, rock

Tina Turner släpper ”Tina Live” på DVD och CD

8 september, 2009 by Redaktionen

tinaturner-480
Still going strong. I år fyller Tina Turner 70 år den 26 november. Så varför inte fira med ett bra skivsläpp?
30 september släppet Tina Turner en cd och en dvd från turnén 2008 med det passade namnet: Queen of Rock ”n” Roll.
Turnén var Tina Turners sätt att fira 50 år som artist. Den startade i Kansas i oktober 2008 och fortsatte i sex månader och besökte tio länder fördelade på två kontinenter.

Pressmeddelande om liveskivan och livefilmen:
ina performed an astounding ninety shows, repeatedly selling out, with nightly standing ovations. Millions of fans and critics alike were blown away by Tina’s age defying high-octane performances showing that the star has no sign of slowing down at nearly 70 years young. The megastar delivered an energetic, powerful, uncompromised two hour set performing classic hits with incredible musicians, vocalists, dancers and ninjas, supported by stunning production, innovative choreography, spectacular lighting, pyrotechnics and much more.

As Tina finished the final show in Sheffield in May 2009 she said,
“I have been overwhelmed, astounded and taken to new heights by the reaction of the thousands of fans who came to see me every night. This has been a tour to remember, to hold dear in my heart and what a way to celebrate my 50 years in the business…to sum up…it’s been super!”

To commemorate this record breaking world tour Parlophone will release the Tina Live DVD on 28th September. The DVD was filmed at GelreDome, Arnhem in Holland in March 2009 where Tina played to an enormous crowd of 70,000 people.

Directed by David Mallet for Serpent Productions, he says,
‘Tina is modest. The credits for her stage career should always have read ”staged by Tina Turner”. As such it has been a positive pleasure over the years to translate her intentions onto film.”

This breathtaking footage is filmed in HD and mixed in 5.1 surround sound. At over two hours long it features all of her much loved songs including, ‘The Best’, ’Private Dancer’ and the powerful ’We Don’t Need Another Hero’.

Tracklisting as follows

1. Steamy Windows
2. Typical Male
3. River Deep, Mountain High
4. What You Get Is What You See
5. Better Be Good To Me
6. Acid Queen
7. What’s Love Got To Do With It
8. Private Dancer
9. We Don’t Need Another Hero
10. Help
11. Let’s Stay Together
12. Undercover Agent For The Blues
13. I Can’t Stand The Rain
14. Jumping Jack Flash/It’s Only Rock N Roll
15. Golden Eye
16. Addicted To Love
17. The Best
18. Proud Mary
19. Nutbush City Limits
20. Be Tender With Me Baby

A Tina Live CD serves as an accompaniment to this visual spectacular. Tracklisting as follows;

1. Steamy Windows
2. River Deep, Mountain High
3. What You Get Is What You See
4. Better Be Good To Me
5. What’s Love Got To Do With It
6. Private Dancer
7. We Don’t Need Another Hero
8. Lets Stay Together
9. Jumpin’ Jack Flash
10. It’s Only Rock And Roll (But I Like It)
11. Goldeneye
12. Addicted To Love
13. The Best
14. Proud Mary
15. Nutbush City Limits

Relaterat: Aftonbladet berömmer turnén förra året.

Läs även andra bloggares åsikter om skivnytt, live, rock, Tina Turner

Arkiverad under: Musik, Scen Taggad som: live, rock, skivnytt

Häglund har rätt i att U2 är en illusion, men allt är illusioner

31 juli, 2009 by Rosemari Södergren

u2_290

Göteborg sjuder av U2-feber. Det började redan i början av veckan och har ökat kraftigt nu idag för att kulminera i kväll (fredag 31 juli) då första konserten med det gigantiska irländska bandet med Bono och The Edge, Mullen och Clayton, kör igång.

Tidningen här i Göteborg har haft många artiklar varje dag om U2 ur olika synvinklar. Utanför Nya Ullevi syns hur allt fler stånd fälls ut, där ska mat säljas under U2-dagarna. Jag läste i GP att det kommer att erbjudas en hel del vegetariska alternativ. Fattas bara, med tanke på den image U2 och framför allt dess sångare Bono har som världssamvete.

Det där med Bonos världssamvete retar många sig på. Kjell Häglund, redaktionschef på Residence, grundare av Weirdscience.se, krönikör och kritiker, skriver om detta i en lång debattartikel i GP som fått rubriken: ”U2-illusioner på löpande band”.

Häglund skriver om fenomenet U2 och menar att det 2009 mer handlar om affärer, image och Bonos roll som lysande stjärna i den internationella världsöverklassen än om musik.

Han har flera poänger och jo, många retar sig på Bono som världssamvete. I veckan bloggade Talking Head-sångaren David Byrne om det också, då han ansåg att det inte står i samklang att som Bono tala om svältande barn i Afrika och samtidigt ha en show som är så påkostad och energikrävande och ovänlig mot miljön.

Fast å andra sidan: U2:s kolossala scenbygge med klon i mitten ger många människor jobb. Det är värt en del i lågkonjukturen, om inte annat. Fast Häglund angriper inte det utan ironiseras över den Superklass som Bono umgås med när han går på det ena minglet efter det andra hos Hollywoodskådespelare och världspolitiker, FN-chefer, presidenter med mera. Citat Häglund:

Oftast när man stöter på U2-sångaren Bono i mediala sammanhang har det inget med musik att göra,
…
Bonos image som allmän rättvisekämpe har, mer än någon annat, resulterat i denna roll som hustomte hos Hollywood-glitteratin.

Det må så vara, men å andra sidan har denna glitterati trots allt varit en del i att bära fram Barack Obama och fått honom vald till president och gett världen någon form av hopp.

För några månader sedan när jag var i London satt jag och ironiserade lite över Bono på liknande sätt. Men mina nordirländska vänner där sade då att även om de också kunde reta sig på Bono hade han gjort och sagt en del bra saker. Till exempel hade han vid ett tillfälle fått tala till labourgruppen inom brittiska parlamentet och då hade han jämfört Blair och Gordon med två skolpojkar som bråkade. Att få tillgång till och kunna säga detta i ett sådant sammanhang, det är inte helt fel.

De flesta artister väljer att inte ta ställning, att inte göra något. Jag tycker det är bra med de artister som gör som Bono, tar ställning. Även om det innebär att de rör sig i en Superklass. Om han kan påverka den i en bättre riktning är det bättre än om ingen påverkan alls sker.

Jag kan dra slutsatsen att Häglund inte är någon stor fan av U2. I vilket fall inte av deras musik de senaste två decennierna. Nuvarande turnén jämför han med Transformers, filmen. Och den jämförelsen utfaller inte till U2:s fördel direkt.

Våren och sommaren 2009 är en sådan cykliskt återkommande tidsperiod då den irländska supergruppen i sin planetariska femårsbana runt jorden är så nära sin publik att de gör avtryck i form av ny skiva och turné, och man måste vara hyfsat kunnig inom samtida popkultur, och titta riktigt noga, för att se någon större skillnad på U2 och Transformers 2.

Men medan actionfilmregissören Michael Bay varken har eller vill ge några illusioner om högre konstnärliga värden, är U2, under ledning av inte bara Bono och The Edge utan också managern, upphovsrättslobbyisten och underhållningsindustrimagnaten Paul McGuinness, en formidabel låtsaskonstfabrik. Sätt in en U2-skiva i cd-spelaren eller ställ dig på innerplanen på en U2-arenakonsert och illusioner av experimentell konstnärlighet, passionerad innerlighet, världsförbättrarpolitik och humanistisk ideologi hamras ut på ett perfekt intrimmat löpande band. Allt U2 gör är fyrverkerier: existerar bara i luften, i flykten, i ett snabbt fantasiflimmer.

För min del tänker jag låta mig förföras av denna illusion på Nya Ullevi. Om inte annat som ett minne av när jag började lyssna på dem, i deras grönaste ungdom och min grönaste ungdom. Att deras musik talade till mig då. Och förresten illusion och illusion: är inte allt illusoner på något sätt?

Att det är gigantiskt? So what. Ska musikvärlden bara bestå av små intima singer/songwriterföreställningar?

Häglunds debattartikel vilar på två pelare, den andra är kritiken av företaget U2 och dess manager Paul McGuiness som argsint angripit fildelare. Men, som Häglund påpekar, U2 skulle aldrig, aldrig någonsin fortsatt vara så stora, aldrig fått nya fans av den nya generationen, om inte deras låtar spridits med ilfart över världen via fildelning.

Citat Häglund:

U2 håller sig med en manager som umgås med jurister, politiker och lobbyister, hatar gruppens egna fildelande fans och vill se en diktatorisk nedstängning av hela det fria internet så att han kan hägna in sitt U2-imperium som ett monopol.

Den 58-årige Paul McGuiness har affärsintressen över hela spektrat – radio, TV, film, musik – och tycks rentav njuta av att formulera ett frontalkrig med U2:s egna fans. Hans tal på skivindustrins Midemmässa förra året tycktes mer njutningsfullt än ilsket formulerat, när han kallade fansen för samvetslösa tjuvar och krävde nätcensur, kriminalisering av internetleverantörer och pardonlösa internetavstängningar för fildelare.

Häglund har förstås helt rätt, U2 hade aldrig blivit lika gigantiskt stora utan att deras musik spridit sig via fildelning:

Gruppens oerhörda popularitet i dag bygger inte minst på att när hängivna fans fildelat U2-material så har det – som alltid när de största artisterna (eller filmerna) också är de mest fildelade – spridits enorma ringar i piratvattnen så att också miljontals i de yngre generationerna börjat lyssna på U2, varav många även köpt skivor, merchandise och konsertbiljetter. Det är så den oheliga symbiosen fungerar mellan det skivbolagsstyrda och fildelargenererade, och knappast något annat band har vunnit så mycket på det som U2.

Häglund har rätt i att fildelning gjort U2 stora, men han har fel om senaste skivan.

Just nu, i skrivande stund, fredagsmorgonen och vi befinner oss i Göteborg och utanför hör vi hur regnet smattrar mot rutan och stormen drar över träden. Men enligt Göteborgsposten ska regnet sluta och solen kika fram innan konserten börjar. U2 ska komma med solen.

PS: Det blev flera citat från Häglund, men jag hoppas han ser det som fildelning och inte stöld.

Mer om U2:
Expressen: Ni kan vänta er ett mirakel
AB: Monsterscenen
Här är U2: tio bästa låtar
Se The Edges bilder
Bono i intervju 1997
Scenen är U2:s klo
DN: Miljöbov
Svenska Dagbladet

Läs även andra bloggares åsikter om Göteborg, pop, rock, musik, tour, konserter, miljö, politik, Bono, Nya Ullevi, The Edge

Arkiverad under: Scen Taggad som: Göteborg, Konserter, Miljö, Musik, Politik, pop, rock, tour

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 12
  • Sida 13
  • Sida 14
  • Sida 15
  • Sida 16
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 22
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in