• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Alice Teodorescu har fel: det kan visst vara kvinnligt med stora löst sittande kläder

1 februari, 2011 by Rosemari Södergren


En del tycker att åtsittande kläder som visar mycket av kroppsformen är höjden av sexighet. Jag respekterar deras inställning. Visst vet jag att den form av sexighet också säljer.
Företrädare för inställningen att åtsittande kläder på en kvinna är sexigt har också fått företräde i alla diskussioner kring sex och kvinnlighet. Inte bara företräde, de har fått totalt monopol.

I samband med modeveckan slår nu Alice Teodorescu ett slag för denna ensidiga syn på kvinnlighet i en debattartikel i Aftonbladet med ingressen: Kvinnlighet inget som ska gömmas undan i formlösa, illasittande plagg

Rubriken är dessutom riktigt fördomsfull: Svenska kvinnor klär sig som män

What?

Sex kan vara så mycket. Det som för mig utstrålar sex är när det är naturligt.
Naturlighet är vackert för mig. En människa som sköter sin kropp, äter bra, motionerar och luktar gott och inte utstrålar droger och/eller drinkar och bakfylla, det är sexigt.

En kvinna i en lång rak klänning som går barfota, som en hippetjej, det är vackert i mina ögon.
En man i en löst sittande t-shirt, vida jeans och som utstrålar att han tränar en kampsport – det är sexigt och manligt, i mina ögon.
Om jag hade tänt på tjejer, då skulle de gärna ha samma utstrålning: lös t-shirt, lösa byxor av tunnt material och barfota, kanske med en liten ring kring ena foten.

Varför är det dessutom kvinnor som måste packa in sig i åtsittande kläder för att anses kvinnliga och sexiga?

Det allra viktigaste för att någon ska utstråla kvinnlighet eller manlighet, eller sexighet, är att personer är bekväm med sina kläder. Att människa som bär kläder trivs med dem, när det gäller färg, mönster, material, stil.
Den som är bekväm med sig själv utstrålar därmed också något lockande.

Åh vad jag är trött på sådana där personer som Alice Teodorescu som signalerar att de som inte trivs i viss klädsel inte är kvinnliga. Som om kvinnlighet satt i särskilda kläder.

Hon skriver så här:

Men var kommer den här komplexa och motsägelsefulla bilden i från? Vari bottnar den konstanta ängsligheten och rädslan för att vara och uttrycka den man är? Vad är meningen med individualismen när den ändå blir kollektiv, som ett resultat av att alla är individuella på exakt samma vis? Hur kan det vara möjligt att så många av de kvinnor som frossar i exklusiva modetidningar, sprängfyllda av det senaste vårmodet, säsong efter annan låter Jantes besvärjelser bestå?

Fast det är tvärtom, det är hon som vill måla in oss kvinnor i ett hörn av likformighet. Vi som vill ha stora lösa kläder för att det trivs vi i, vi är inte kvinnliga enligt hennes måttstock. Hon klassificerar och hyllar ett ideal av klädstil, som många av oss inte alls ens tycker är snyggt.

Visst det finns många som har samma klädideal som hon har, som tänder på det övereleganta, det dyrbara, det som jag för min del kallar onaturligt. Det är OK. De styr och ställer ändå kring det mest. De äger största delen av modeindustrin och alla stora galor. Men det finns ett stort submode och det finns många av oss som tycker att en gothtjej, en hippietjej och en punktjej är mycket kvinnligare är de aftonklänningsprydda pianobarkvinnorna.

Om vi nu måste tycka att något är kvinnligare. Kvinnlighet sitter i stilen, i sättet, i personligheten – i människan.
En kvinna i en kostym kan vara hur sexig som helst.

Läs även andra bloggares åsikter om mode, stil, kläder

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: kläder, Mode, stil

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Rebecca säger

    1 februari, 2011 kl. 15:13

    ”Fast det är tvärtom, det är hon som vill måla in oss kvinnor i ett hörn av likformighet. Vi som vill ha stora lösa kläder för att det trivs vi i, vi är inte kvinnliga enligt hennes måttstock. Hon klassificerar och hyllar ett ideal av klädstil, som många av oss inte alls ens tycker är snyggt.”

    Och där var hon ägd! 🙂
    Tack!

    mvh

  2. Jessika Ahlström säger

    1 februari, 2011 kl. 16:05

    Jag har läst både Annas debattartikel samt kommentarerna på den och den här artikeln med svarskommentar här ovan och skulle vilja poängtera en sak;

    Vad Anna vill framhäva (och som den stora massan verkar ha missat pga stilexemplen hon kommer med) är detta – att kvinnor skall vara stolta över att de är kvinnor, att de är den unika individ de faktiskt är och våga visa upp sin egen personlighet, sitt eget jag. Det betyder inte att man genast då ”måste” ikläda sig skräddade dräkter eller anamma klänningsfodral. Tvärtom.

    Däremot har hon helt rätt i att svenskar generellt är oerhört stereotypa i sin klädsel, även de som säger sig vara personliga eller ha en unik stil kan man hitta flera likartade av på stan. Det var (i min uppfattning) det som Anna syftade på i första stycket.

    Coco Chanel som hon tog som exempel, kände verkligen till hur hennes tids kvinnor fungerade. En mjuk, bekväm men ändock elegant liten svart trikåklänning fungerar utmärkt till middagen eller drinken. Det gör den är idag. Hon talade inte om ”den lilla svarta” som en klänning sydd i stelt, vävt tyg. Cocos dräkt, den klassiska Chaneldräkten var uttänkt för att vara ett hemmaplagg som lätt kunde snyggas till för att fungera även ute på stan, på semestern eller över en affärslunch. Jackan var sydd med en stickad kofta i sinnet, dvs den är mjuk, följsam och mycket bekväm att ha på sig. Ballerinaskon är även den ett mycket bekvämt plagg att bära, inga höga klackar som får fötterna att bli ömma.

    Kort sagt, kläderna är inte det viktiga, utan budskapet i Annas text om att våga vara sig själv, att våga bjuda på sin personlighet och framför allt – att våga sticka ut. Sedan finns det helt klart plagg som gagnar en viss situation bättre än andra.

  3. Jessika Ahlström säger

    1 februari, 2011 kl. 16:07

    Och i min förvirring med namn så menade jag naturligtvis Alice och inte Anna..

  4. Rosemari säger

    1 februari, 2011 kl. 17:12

    Du missar min poäng Jessica: Alice hävdar att det är kvinnliga med åtsittande kläder. Det anser inte jag. Inte ett dugg.
    Alice hyllar en slags ideal av kläder, jag föredrar en helt annat och anser inte det är kvinnliga med högklackat än att gå barfota. Vi är olika.

  5. Lisa säger

    6 augusti, 2011 kl. 18:10

    Sexighet och kvinnokläder har inget och göra med en typ av klädsel, det är alltid olika beroende på vad en individ tycker. Inte kan man dra alla över en kam, helt fel!

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in