• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Bemanningsföretagen ökar omsättningen, men på bekostnad av arbetsrätten?

3 november, 2010 by Rosemari Södergren

Bemanningsbranschen går som tåget. Branschen har inte bara återhämtat tappet från i fjol utan ökat sin omsättning rejält. Berättar flera medier idag.

Det är förstås bra för samhället och ekonomin om företag går bra.
Men när det gäller utvecklingen på arbetsmarknaden idag är det samtidigt en negativ spiral nedåt för arbetsrätten.

Det gäller inte alla bemanningsföretag: men på en del råder det inte särskilt bra arbetsförhållanden. Anställda kan få gå på dagen.
I synnerhet gäller det telemarketingbranschen där ungdomar kan få avtal att de är anställda i några månader, men ändå kan få gå på dagen om deras närmaste chef inte tycker att de säljer tillräckligt bra.

Arbetsrätten är på tillbakagång inom många branscher. Inom privata vårdföretag också, där många anställda bara har anställning en månad i taget.

Så det är med kluvna känslor jag läser att bemanningsföretagen går som på räls.

Martin Moberg har också bloggat om detta:

Det är en tydlig trend på den svenska arbetsmarknaden att allt fler arbetsgivare väljer den för dem bekväma vägen att hyra in personal via bemanningsföretag än att själva fastanställa personal. Det ger en flexibilitet sägs det i tid och otid, för vem då ja inte för löntagarna i vart fall.

När DN nu rapporterar att en tor brist på arbetskraft väntar och att fram till år 2025 kommer 1,6 miljoner svenskar att gå i pension, är det inte säkert att det betyder att fler får bra anställningar, med trygga arbetsförhållanden.
Får högerkrafterna fortsätta att styra utan att medborgarna och medierna reagerar över utvecklingen kan det bli en mängd fler människor som bara får tillfälliga arbeten genom att det blir tusentals bemanningsgföretag som tar över arbetsuppgifterna.

Frågan är över hundra år, men är lika aktuellt: Vem ska skörda största vinsten på arbetet? Den som arbetar eller den som anställer? Och hur maktlösa ska de som jobbar vara?

Fler bloggar om detta:
Löntagarbloggen liksom Heidi Laine Lundgren och Peter Högberg.

(illustration: Robert Nyberg)

Relaterat:
Helsingborgs Dagblad, Dagens Nyheter, Sydsvenskan, RealTid och Arbetarbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om jobb, arbetsrätt, fackligt, bemanningsföretag

Arkiverad under: Scen Taggad som: arbetsrätt, bemanningsföretag, fackligt, jobb

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Åsa säger

    3 november, 2010 kl. 16:14

    Blandar du inte väl mycket nu?

    Jag gillar att jobba på bemanningsföretag. Det är en tillsvidareanställning hos bemanningsföretaget där jag är uthyrd till olika kunder. Precis som vilken anställning som helst. Jag gillar att variera arbetsstället. Har träffat rätt många som gillar det också, många känner sig inte alls maktlösa, tvärtom. Frihet att resa länge mellan uppdragen t ex.

    Vilka telemarkettingföretag är det som hyr in via bemanningsföretag? De brukar väl ha egen personal som vissa behandlar illa.

    Stat, kommun, landsting har väl av tradition haft oerhört mycket tillfälligt anställd personal. För att inte tala om tidningar.

    Jag tycker liksom du att det är trist att människor inte får de jobb de vill ha, oavsett om det är ett kul jobb på någon månad eller en kul livstidsanställning. Och oseriösa företag ska självklart följa de regler som finns, men det är bra att det finns olika typer av anställningar.

  2. Rosemari säger

    3 november, 2010 kl. 16:17

    Åsa: jag påpekade att det inte gäller alla bemanningsföretag. Men det finns tyvärr många företag idag där arbetsrätten blir sämre och sämre. Jag känner företag där de anställda tvingas jobba 15 timmars arbetspass, kan bli uppsagda med en dags varsel …

  3. Åsa säger

    3 november, 2010 kl. 17:07

    Har du anmält bemanningsföretaget som tvingar anställda till sådana villkor? Det hade jag gjort, det slår undan fötterna på andra företag. Pressen brukar också gilla sådana historier när de blir offentliga.

  4. Rosemari säger

    3 november, 2010 kl. 17:09

    Visst Åsa, det borde man göra. Men de personer som finns där vill inte att det ska anmälas. De har inget bättre alternativ.

  5. Kent Ackholt, Central Ombudsman säger

    17 november, 2010 kl. 14:20

    De flesta stora bemanningsföretagen som opererar på svensk arbetsmarknad är Auktoriserade via bemanningsföretagens Auktorisationsnämnd, (en partsgemensam nämnd bestående av representanter från Unionen, LO och Bemanningsföretagen) det skall i sin tur garantera att de är seriösa i alla delar av sin verksamhet, bla tillämpa kollektivavtalade regler etc, etc, mer om det kan läsas på http://www.tryggbemanning.se/ eller http://www.bemanningsforetagen.se

  6. Bemanningsföretag säger

    20 september, 2011 kl. 19:14

    Tror att riskerna är överdrivna. Bemanningsföretagen ökar rörligheten och gör det enklare att anställa och att bli anställd.

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in