• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Ska SD betyda att Centern eller Miljöpartiet tynar bort?

20 september, 2010 by Rosemari Södergren


Högervindarna stormar fram över Sverige.
Det blev ett mycket olyckligt valresultat.
För alla som liksom jag inte vill ha en regering som genomför övervakningslagar av människor är det en sorgens dag nu., med en högerregering.
Att Sverigedemokraterna ovanpå detta kom in i riksdagen är helt sjukt, egentligen.
Det måste till stor del vara att människor har röstat av missnöje.
Det var under en högerregering som detta missnöje kunde växa sig så stort att de kom in i riksdagen.

Men vad händer nu?
Reinfeldt var tydlig direkt och sade rakt och utan att det kan missförstås att han inte tänker bilda regering med stöd av dem.
Han bjöd in Miljöpartiet till samtal.

Det är detta som det här inlägget handlar om. Det ovan bara mest en inledning.
Vad säger Centern om det? Två partier inom det borgerliga blocket ska i så fall tävla om borgerliga röster med engagemang för miljöfrågor.
Finns det utrymme i ett block för två sådana partier?
Jag har svårt att se det. Centern eller Miljöpartiet kommer att förlora på det. Mycket.

Vad händer med Miljöpartiet om de nu sätter sig i en regering tillsammans med högeralliansen? De har många väljare som röstat på dem för att de tillhört det rödgröna blocket.
Miljöpartiet kommer att få en rejäl misstroendedebatt inom sig och säkert få en hel del avhopp.

Det finns mycket att fundera på nu efter valnatten.
Marika Lindgren Åsbrink har skrivit en valanalys kring Socialdemokraternas resultat i Dagens Arena:

Den andra är att Socialdemokraterna gjorde ett bättre resultat än vad opinionsundersökningarna förutspådde. När vi började låta som socialdemokrater igen – när vi pratade om arbetslivet och lönerna, om sjukförsäkringen, om klyftorna – då började det gå bättre för oss. När vi äntligen började närma oss ett svar på frågan ”varför behövs vi?”, då vann vi också fler röster.

Socialdemokratins största problem i dag är att vi inte upplevs som relevanta. Den senaste mandatperioden har vi ägnat alldeles för mycket tid åt just det Sigmar Gabriel beskrev: ”I stället för att förändra mitten, ändrade vi på oss själva.” Det måste bli ändring på det nu.

Jag tror att hur regeringen i Sverige kommer att se ut är mycket osäkert än.
Det är inte alls säkert att Miljöpartiet stödjer högeralliansen, priset kan bli för dyrt för dem.

Ur Dagens Nyheterer:

Maria Wetterstrand hade dock tidigare under kvällen uttalat sitt ogillande för alliansens politik. Inte ens om Reinfeldt erbjuder Miljöpartiet erbjuder ministerposter så kan hon se något samarbete framför sig.

– Det blir oerhört svårt för oss att efter den här valrörelsen se våra väljare i ögonen och säga att vi ska gå ihop med den här regeringen. Skulle jag sätta mig som miljöminister och administrera bygget av tio nya kärnkraftverk? Nej tack.

Av respekt för väljarna kanske de två största partierna skulle börja prata med varandra på allvar, om de kan samregera.

Relaterade bloggar:
Johan på Mitt i steget har också en första valanalys.

Relaterade artiklar:
Dagens Nyheter 1, Dagens Nyheter 2, Verdens Gang 1, Verdens Gang 2, Dagen, Aftonbladet, DN ledare.

Läs även andra bloggares åsikter om Miljöpartiet, val2010, Centern, Sverigedemokraterna, valanalys

Arkiverad under: Scen Taggad som: Centern, sverigedemokraterna, val2010, valanalys

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Jepsson säger

    20 september, 2010 kl. 11:23

    Snarare är det väl så att de sitter väldigt säkert som miniritetsregering.
    Mona Sahlin har ju lovat att inte sammarbeta med SD. Vore konstigt att i så fall gå ihop med SD för att fälla regeringen. Med tanke på formkurvan för S sedan 2002 skulle de troligen tappa ett par mandat till i ett nyval.

    Däremot tror jag att om hela Sverige mobiliserade, skulle vi kunna få ut SD ur riksdagen i ett eventuellt nyval. Det skulle krävas stora gemensamma insatser. Men det finns garanterat inte i år mer än 4 % av svenskarna som vill ha SD i riksdagen.

    Det är nu allas ansvar att se till att inte rasismen får fäste i Sverige!

  2. anette säger

    20 september, 2010 kl. 11:32

    Visst vore det ett önskescenario, att de två största partierna skulle gå ihop och samregera. Det absolut bästa för landet. Alliansen befinner sig i en hopplös situation. Tror tyvärr att det är en önskan som ej går i uppfyllelse.

  3. Patrik Johansson säger

    20 september, 2010 kl. 11:34

    Kan inte Folkpartiet eller Kristdemokraterna öppna för regeringsmakt med de röd-gröna. Centern har jag gett upp för de utger sig vara ett miljöparti fastän de är tvärtom.

    Skulle till och med det minsta allianspartiet gå över till de röd-gröna skulle de kunna bilda egen majoritet. Hur är det egentligen har Moderaterna de andra i koppel eller? Jag trodde det var ett frivilligt samarbete.

    Moderaterna tar som vanligt inget ansvar, gjorde man inte genom krisen och gör man inte nu när man anklagar miljöpartiet för att göra så att Sverigedemokraterna kommer i vågmästarroll..

    Så det var så Reinfeldt skrev i sin bok ”det sovande folket”, att svenska folket är ”mentalt handikappade”

    jo om de tror att moderaterna kan trygga jobben genom enbart skattesänkningar. Då får jag tyvärr hålla med Reinfeldt i den saken. Tyvärr. Jag hade högre tankar om svenska folket tidigare.

  4. Torbjörn Jerlerup säger

    20 september, 2010 kl. 15:55

    Arbetarrörelsen är nyckeln till att stoppa Sd. Därför behövs kursförändring NU! Och ja, samarbete mellan M och S!

    Kampen går vidare mot SD! J’Accuse! http://ligator.wordpress.com/2010/09/19/jaccuse/

  5. Tommy Funebo säger

    20 september, 2010 kl. 23:51

    Visst kommer något parti att tyna bort. Före valet fanns fem borgerliga partier i riksdagen, nu sex. Med en spärr på 4% finns det ju inte plats. Men kanske är Folkpartiet mest i riskzonen, för de har den svagaste organisationen.

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Couture Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

1/6 2026 Park Lane i Göteborg Även … Läs mer om Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in