• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

För prinsessornas och prinsens skull: gör Sverige till en republik

25 april, 2010 by Rosemari Södergren


Är det relevant att en ung kvinna som Madeleine får sitt kärleksliv utfläkt i svenska medier?
Hon är den tredje i succesionsordningen, om kronprinsessan Victoria av något skäl inte blir drottning och inte heller prins Carl Phillip då är det Madeleine som blir svensk drottning, så visst finns det visst intresse för vem hon väljer att gifta sig med, eller väljer att inte gifta sig med. Men ingen kan må bra av att granskas på detta sätt.

En undersökning nyligen visade att stödet för den svenska monarkin minskat sedan medierna skruvat upp bevakningen av kungahuset. Undrar om inte förtroendet för och respekten för traditionella medier också rasat rejält?
Även om det kan finnas ett allmänintresse i vem tronföljarna förlovar sig med är den nivån som allt nu ägnas inte särskilt seriöst.

Nästan hela förstasidan på webben på Aftonbladet ägnas Madeleine och hennes uppbrutna förlovning med Jonas. Finns det inget annat som är viktigt för de svenska medborgarna att få rapporterat?

Ingen människa borde behöva få sitt förhållande så bevakat.

Jag har inte tidigare varit så engagerad i frågan om monarkin eller republik. Visserligen har jag väl, som väldigt många, motstånd mot tanken på att en sådan position kan ärvas. Men det har inte stört mig så mycket.
Om vi skulle ha presidentval skulle säkert människor med god ekonomi har ett stort försprång i en sådan valkampanj och det kan väl också betraktas som lite av att ärva möjligheten att bli landets representant.

Men om vi hade haft en president skulle inte hans eller hennes barn behöva stå ut med denna ovärdiga medieförföljelse. Så för prinsessornas och prinsens skull börjar det bli dags att fundera på om inte Sverige borde bli en republik istället.

Mitt förslag: låt oss välja en president som ska ha till uppgift att representera Sverige, men inte ska ha någon makt. Som den tyske presidenten. Låt oss välja honom eller henne för tio år i taget, så de får en rimlig chans att växa in i sitt ämbete.

För övrigt tycker jag inte det är rimligt att publik service ägnar så grymt mycket resurser till att bevaka allt om kungahuset. Att skvallertidningarna gör det är en sak, men den redaktion som vill vara seriös borde avhålla sig från denna mängd av kungaprogram.

Relaterade bloggar: Jinge
Relaterade artiklar:
SVD redaktionschefens blogg, SVD1, SVD 2, SVD3,
Aftonbladet TV, Aftonbladet 1, Aftonbladet 2, Rapport, Expressen. Lena Mellin i Aftonbladet.

AB1 AB2 AB3 AB4 AB5 AB6 AB7 DN1 DN2 DN3 DN4 DN5 DN6 DN7 EX1 EX2 EX3 EX4 EX5 EX6 EX7 EX8 EX9 HD1 HD2 HD3 HD4 HD5 GP1 GP2 GP3 GP4 GP5 SDS1 SDS2 SvD1 SvD2 SvD3 SvD4 SvD5 SvD6 SvD7

Läs även andra bloggares åsikter om kung, samhälle, monarki, förlovning, medier, etik, politik, Madeleine, prinsessa, hovet, Jonas, medier, mediedrev

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: etik, förlovning, kung, Medier, monarki, Politik, samhälle

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Staffan Lindström säger

    25 april, 2010 kl. 21:15

    Jag håller helt med om att vi bör ha republik i Sverige, men vi är lite långsamma med demokratiska reformer, t.ex. kvinnlig rösträtt, så det dröjer nog.
    Däremot har jag ett förslag kring Statschef, det är att vi tar den som nu är vikarierande statschef och gör om den till Statschef, dvs riksdagens talman, enkelt och lätt, inte så vansinnigt sexigt men vår republik skulle fungera som idag och talmannens roll skulle utökas med en diplomatisk och representerande sida.

  2. Eva Ek säger

    26 april, 2010 kl. 12:10

    För allas skull. Inför republik! De enda som möjligen skulle förlora på det är skvallerpressen, men även en avsatt kung med familj skulle antagligen vara hett villebråd.
    Att helt skala bort den översta dekorationen i statsskicket tror jag är det bästa alternativet. Låt talmannen sköta en del (inrikes) och statsministern en (utrikes). Som du säger Staffan, kanske inte så sexigt, men det är väl inte för sexighetens skull som vi ska ha ett demokratiskt och fungerande statsskick. Statsskicket bör ha helt andra funktioner än att tillfredsställa människors eventuella behov av glamour.

Trackbacks

  1. Jinges Web och Fotoblogg » Wetterstrand, politikens Superstar skriver:
    26 april, 2010 kl. 13:27

    […] Jägarlobbyn, Ministerfrågan, Miljöpartiet, Mona Sahlin ab12 dn123 svd1234 ex12 k&å Röda-B kulturbloggen t Etiketter:Jägarlobbyn, Leif Pagrotsky, Maria Wetterstrand, Miljöpartiet, […]

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Couture Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

1/6 2026 Park Lane i Göteborg Även … Läs mer om Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

Opera: Challenger gästspel på Folkoperan – En storartad och modig föreställning som ställer angelägna frågor

Challenger Gästspel på … Läs mer om Opera: Challenger gästspel på Folkoperan – En storartad och modig föreställning som ställer angelägna frågor

Filmrecension: Wasteman

Wasteman Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Wasteman

Recension: Terra bjöd in halva indie-Sverige – och bjöd på årets bästa konsert

Terra med Vänner på Orionteatern - Betyg … Läs mer om Recension: Terra bjöd in halva indie-Sverige – och bjöd på årets bästa konsert

Recension: Markus Krunegård – Två kvällar på Orionteatern, två helt olika upplevelser

Markus Krunegård på Orionteatern 28 och … Läs mer om Recension: Markus Krunegård – Två kvällar på Orionteatern, två helt olika upplevelser

Filmrecension: Backrooms

Backrooms Betyg 4 Svensk biopremiär 29 … Läs mer om Filmrecension: Backrooms

Hyfsad tribut låter oss ana den hyllades storhet – En kväll till Tottas minne på Stora Teatern

24/5 2026 Stora Teatern i … Läs mer om Hyfsad tribut låter oss ana den hyllades storhet – En kväll till Tottas minne på Stora Teatern

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in