• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Recension: Joel Alme gör Stockholm till sitt eget gospel

28 mars, 2026 by Thomas Johansson

Joel Alme på Debaser den 27 mars – Foto: Thomas Johansson

Joel Alme på Debaser 27 mar 2026 – Betyg 4 (5)

När Joel Alme kliver upp på scenen på Debaser Strand för den första av tre kvällar i Stockholm är det med en känsla av att något redan har hänt. Den nya skivan Gullmars gospel har tagits emot med öppna armar, och det märks direkt i publiken – förväntan ligger tät i rummet.

Det finns något fint i att göteborgssonen nu vänder blicken mot Stockholm. Där han tidigare sjungit om västkustens vindar och förlorade drömmar, målar han nu upp ett mer östligt landskap. Men det är fortfarande samma blick: varm, vemodig och djupt mänsklig. Och kanske är det just därför de nya låtarna sitter så bra live – de känns redan som gamla bekanta.

Alme själv är påtagligt taggad den här kvällen. Det finns en nerv i hans närvaro, en energi som smittar av sig både på bandet och publiken. Det kompetenta bandet ger låtarna en större kropp än på skiva, utan att tappa det intima som alltid varit en del av hans uttryck. Arrangemangen växer, men hjärtat är kvar.

Texterna rör sig, som så ofta hos Alme, kring människor som annars sällan får huvudroller. Det är liv i marginalerna, ögonblick som passerar obemärkt för de flesta – men som här får ta plats, få tyngd. Han sjunger dem utan att romantisera, men heller aldrig utan empati.

Och så är det körerna. De där nästan spontana, fotbollsdoftande allsångspartierna som uppstår när publiken kastar sig in i refrängerna. På skiva kan de ibland kännas som en detalj, men live blir de till något helt annat. I ett slutsålt Debaser fungerar det perfekt – rummet förvandlas till något som liknar en läktare, men med hjärtat utanpå istället för i halsen.

Det är första kvällen av tre, men det känns inte som en uppvärmning. Snarare som att allt redan är igång. Om något finns det till och med en fördel i att vara först – en känsla av att vad som helst fortfarande kan hända.

Och kanske är det just där Joel Alme är som bäst: i skarven mellan kontroll och spontanitet, där sångerna får leva sitt eget liv och publiken bär dem vidare.

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

Osedvanligt omväxlande sound från legendarisk rytmläggare med tajt band – Billy Cobham på Valand

27 mars, 2026 by Mats Hallberg

foto Qlaez Wennberg

26/3 2026

Valand i Göteborg (arrangör Jazzföreningen Playhouse)

Även om det inte var premiär för min del, kändes det lite surrealistiskt att få höra Billy Cobham, en 81-årig fusionikon numera bosatt i Schweiz, live i jazzklubb-miljö. Tog för ovanlighetens skull med ett gäng vinyler som han signerade åt mig mig efteråt. Vi påminns av honom från scen om tidsperspektivet, att det är över femtio år sedan han gjorde outplånligt intryck med sin muskulära hypersnabba stil, hos såväl oss hängivna lyssnare som kollegor. Träffade före och efter flera kända ansikten ur publiken, bland andra den som fungerat som en slags turnémanager, nämligen ”Micke” Henriksson ( ordförande i Jazzföreningen i Halmstad som ingår i Svensk Jazz Arrangörsråd). Han lobbade för den turné som bu blev av under flera år. Efter gig i Stockholm, Malmö och Halmstad kom kvintetten till Göteborg. Här såg jag Cobham på Nef 2010 och i förfjol var han hedersgäst på Ystad Jazzfestival och framträdde i retrospektivt inriktad tillställning, en spelning Jazzradion sänt som jag lyssnat på.

Det var utsålt på Valand vars kapacitet förvisso inte utnyttjades till max på grund av tre långbord placerade närmast scen. Ett annat alternativ hade varit att arrangera konserten våningen ovanför. Bör framhållas redan nu att det ljudmässigt lät superbt om musikernas instrument. Cobham var på strålande humör och vid god vigör även om han inte går obehindrat. Han fokuserade inte på sin roll i musikhistorien utan på att presentera sina kompositioner och medmusiker. Kvar från Time Machine-bandet jag jublade åt i Ystad är Gary Husband (som jag mötte i Ystad, besökte för övrigt Valand härom året tillsammans med Bill Evans) på keyboard och gitarristen Rocco Zifarelli, mest känd för sitt långvariga samarbete med Ennio Morricone. Engelsmannen och italienaren kompletteras med den i Madrid boende chilenaren Victor Cisternas på elbas och på saxofon vår egen Björn Arkö. Båda undervisar var för sig. Arkö som vistas mycket i Japan har stått på samma scen med Hawk on Flight och ett par stenkast ifrån i show med Lisa Nilsson. En uppseendeväckande omständighet beträffande Husband är att somliga rankar honom lika högt som trumslagare.

foto Qlaez Wennberg

Mannen vars signum är dubbla baskaggar, förbluffande teknik och avspänd spelstil talar om vad som framförts efter några inledande låtar. Av någon anledning föredrog han att skippa paus (ett upplägg ljuddesignern Åke Linton berättade att han är anhängare av), vilket medförde att det lirades i närmare två timmar non stop. Jag flyttade mig ett par gånger för mest fördelaktiga plats i trängseln. Blev så klart lite bökigt att anteckna, se till att benen inte krampade och att läppja på innehållet i ett glas. Funkade ändå hyfsat. Balansen mellan bas och diskant var perfekt även om jag för säkerhets skull oftast använde öronproppar.

Cobham visar som sagt inga ålderskrämpor i sin profession, även om han erkänner på slutet att han måste pusta ut. Eftersom en person med sådan karisma och stjärnstatus sannerligen inte behöver bevisa något efter en rad utmärkelser, 30 album i eget namn och medverkan på 450(!) album; spelas inte med samma furiösa attack som under storhetstiden. Betänk att Cobham med sitt arv från Panama redan var etablerad (Horace Silver, band med Brecker-bröderna och Miles Davis), när han var med om att grunda Mahavishnu Orchestra. Ett par år senare kom banbrytande genombrottet med debuten Spectrum (lyssnade på den hos kompisar varav en av dem bevistade konserten).

Vi får i tur och ordning Times of My Life från Power Play (1986), A Little Travellin´Music från BC (1979) och titellåten på Total Eclipse från 1974. Cobham refererar också till albumet Warning från 1985, fast osäker på om och i så fall vad som hämtats därifrån. Blir som meddelats nedslag i en ymnig katalog, låtar som utforskas stundom ny tappning av en härligt samtrimmad kvintett.

Man öppnar med up tempo-dänga där det broderas piggt över ett ösigt beat, för att därefter övergå till medium tempo. Andra låt innehåller bas-feature och vid det laget har redan övriga musiker befunnit sig i framkant. I låten från BC kommer konsertens första rejäla avtryck från mannen i centrum vi är där för att häpnas över. Otroligt elegant outro levereras. Total Eclipse kännetecknas av dess attraktiva hook och Husband ges utrymme att färga. I det här skedet urskiljer sig också Arkö på allvar på tenor, avlöses av spännande sekvens: slingor på keyboard – breaks av rytmläggaren. Trots avsaknad av trumpet associerar jag soundet till Miles genrefria 80-tal. Noterar effektfulla kontraster under konserten. Hur tempon, fokus, stilar och energinivå klokt skiftar. Ett lika verkningsfullt som nödvändigt botemedel mot det i fusionkretsar så frestande soundet. Jazzrock kanske är mer korrekt betecknande term. Nästan hela tiden tog sig musiken andra riktningar än att bli oklanderlig, fast jämntjock.

Den av många avgudade ( kolla in Terry Bozzios intervju/ samtal på Youtube) musikern, kompositören och bandledaren har varit osannolikt produktiv i studios under innevarande millenium. Måste erkänna att jag inte lyssnat på dessa album, däremot på diverse stjärnspäckade samarbeten i närtid vilka finns på Youtube. Ett par låtar från sprillans färsk skiva framförs. En melodi betitlad Red Moon, visar sig vara en svepande ballad med Stevie Wonder vibbar tillägnad Cobhams tre svägerskor. Publiken serveras en drömsk dialog Husband – rytmsektionen och Arkö trakterar skickligt EWI, syntsax som var på modet på 80-talet.

Mitt i konserten levereras trumsolo med influenser från folkmusik och marsch-tradition. Efter några minuter inser man att det inte handlar om uppvisning, utan att det är en annorlunda variant på det ursprungligen utförliga introt till megahitten Stratus, min favorit öht i genren. Var knappast ensam om att få gåshud när första takterna avfyrades. Här ges musikerna chansen att skina med improvisatoriska infall. Basgången är som väntat suverän. Temat har ett makalöst groove i sig. Husband är i sitt esse och på sluttampen uppstår underbart spänstig dialog mellan nestorn själv och inkännande gitarrist.

Fragolino utvecklas till slick fusion åt Spyo Gyra-hållet. Räddas av hur tajta instrumentalisterna är, deras snärtiga samstämmighet. Kul att man vill överraska genom att våga ta fram lättsammare poppigt stuk, intill virtuosa segment. Victor Cisternas står för ett lika stilsäkert som stillsamt feature. Införseln av dynamik och förändringar i graden av intensitet är avgörande beståndsdelar, adderar extra kvalitet. Tinseltown heter en klatschig melodi som svänger skönt. Nu uppstår flow hos det samtrimmade gänget, uppmuntrade av en sammanhållande stabil kraft bakom sitt skrymmande arbetsredskap. Cobham imponerar stort med sin värdiga pondus. Istället för extranummer får vi hit som i likhet med Stratus spelats in i ny version. Syftar givetvis på Red Baron som i ett skede tog av på en boppig väg, vilket uppskattades. En fräckt uppbyggd låt med udda takter (trioler?) i grunden.

För tidigt att säga hur konserten kommer stå sig i framtiden. Som framgår hade jag all anledning att vara nöjd, tror tillfredställelsen delas med övriga fans. Kul att se en del yngre i publiken, även tjejer. Och visst var det en bra sak att ta med sig flera epokgörande plattor. Vänlige Cobham stimulerades påtagligt vid åsynen av mina vax.

bild Jerker Andersson

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

Samlad hisnande kunskap och spelglädje präglar fusionfest utan publikfriande hits – Chad Wackerman L.A All Stars

23 mars, 2026 by Mats Hallberg

foto Frederik Freddan Adlers

19/3 2026

Valand i Göteborg (arrangör Jazzföreningen Playhouse)

Ser det som ett ansvarsfyllt privilegium att troligen var den ende ur publiken med självpåtaget uppdrag att recensera. Att GP uteblir måste ju betraktas som tjänstefel, eller som det numera heter ”helt sjukt”. Händelser och intryck redovisas från ett förhållandevis intimt gig, med långbord på den nattklubb belägen mitt på Avenyn, där Jazzföreningen regelbundet hyr in sig för exklusiva konserter. Trumslagaren Chad Wackerman och hans L.A All Stars står på scen, samtidigt som ännu en spektakulär arenakonsert med Håkan Hellström pågår i närheten på Scandinavium. Musikälskare vilka har någorlunda koll på olika upplagorna av Frank Zappa känner till att Wackerman var den trumslagare som efter audition stannade längst hos honom av samtliga. Detta skedde under en omvälvande period för cirka fyrtio år sedan, trots att trummisen berömd för sin exceptionella teknik är ett par år yngre än undertecknad. Han finns rikligt representerad på Youtube, inte bara videofilmade ypperliga konserter utan också intervjuer, clinics och populära övningen att omgående lära sig en låt man hör för första gången.

Många prominenta samarbeten har det sedan dess blivit under årens lopp plus skivor i eget namn. Att han vars bröder och pappa också varit/ är trumslagare, bibehållit en ödmjuk sida och visar sig vara mycket sympatisk kan intygas efter ett par möten på tu man hand. . Måste erkänna att jag aldrig hörde honom live med mytomspunne Zappa, däremot i nutid med Carl Verheyen i Kungsbacka (recenserade) och med den särling han tycks sätta lika högt, nämligen innovative gitarristen Allan Holdsworth som dog 2017. I rytmsektionen i L.A All Stars ingår också hans vän Jimmy Haslip, stilbildare på femsträngad elbas och en av grundarna av Yellow Jackets. Såg honom på festival på Heden och på senare år som sideman tillsammans med bland andra Oz Noy (x 2), Jeff Lorber och Mike Stern, En favorit lika betydelsefull inom sin gränslösa genre som John Entwistle. Ägnar sig åt att brodera ut melodier gör Steve Hunt (Billy Cobham, Stanley Clarke, Allan Holdsworth) på sina klaviaturer och en för mig ny bekantskap på gitarr vid namn Alex Machacek vars meriter härrör främst från Terry Bozzio Trio, Brand X och Eddie Jobson UKZ. Angående publikens sammansättning dominerar som väntat manliga biljettinnehavare kraftigt. Uppskattar andelen kvinnor till tio procent.

Dubbelarbetande Jeff Aug agerar uppvärmare med sitt virtuosa fingerspel på akustisk gitarr. Epitetet syftar på att han samtidigt säljer merch för huvudakten och är den som sköter bokningar åt Wackerman, Scott Henderson med flera. Under cirka en halvtimme förnöjs publiken av skickligt framtagna ackord vars klanger blir till en effektfull konstrast gentemot huvudakten. Prisade gitarristen har enligt sin hemsida tjugofem års turnerande i ryggen och säger på scen att han släppt tio plattor i eget namn. Den färskaste är den första på vinyl. Minst en av låtarna har boogie i titeln, vilket indikerar hur det kan låta. Apropå kul titel baserad på reaktioner han fått erfara, måste förstås låten Listen Up Jazzhole omnämnas. Termen kontrapunkt poppar upp hos mig när jag rycks med av sammanflätande stämmor. Mot slutet av ett uppfriskande set användes loopar. Stilen Aug utvecklat påminner om hur Leo Kottke gjorde sig ett namn på 70-talet, en sologitarrist jag har ett par plattor med. En klasskamrat på plats associerade till Michael Hedges.

Chad Wackerman och hans L.A All Stars lirar i två generösa set. Vi får veta att de digitalt precis släppt ett album döpt till Quube, varifrån två låtar tagits med på repertoaren. Man inleder med svepande slinga i medium tempo som innehåller basfeature. Ljudet är massivt fast lyckligtvis samtidigt luftigt. Wackerman presenterar så gott som allt material, med få undantag signerade honom själv om jag uppfattade rätt. Kompositörens fäbless för udda takter märks stundtals. Att han är centrum för deras gemensamma verksamhet markeras omgående. Medan övriga får features ger han naturligt nog, sig själv utrymme för ett par solon inklusive två längre intron.

I slutet på The Fith (?) hörs vinande licks från Machacek när denne för första gången träder fram. Hans teknik har för övrigt fått beröm av självaste John McLaughlin. Öppningen avlöses av snitsig, fartfylld melodi betitlad Holiday Insane. Den tillfogas fräcka breaks av huvudpersonen vars utbyte av idéer med Hunt exalterade. En av de mest bärkraftiga alstren har fått heta Electric City. Slås av dynamiken och och en attraktiv hook i en intrikat utsmyckad dänga med hårt sväng i botten. Varma i kläderna glänser kvartetten med styv trummis i förarsätet. Quiet Life med basfeature från bandets ålderman präglas av inkännande samspel. The City förmedlar instrumentalt kaotiska intryck från New York, vilket görs med tema som greppar tag i en efter utförligt trumsolo. Ska rankas som ytterligare en höjdpunkt tack vare smittsamt, utbroderat groove. Flow uppstår varvid Machacek flikar in ett upphetsande solo. Efter cirka femtio minuter blir det paus.

En generell reflektion i pausen rör det faktum att alla låtar inte håller samma hög klass som musikern, en brist man kan beklaga en smula. Hade förstås varit en given succé om man gett sig i kast med Zappa eller dylika utmaningar. Kanske beskylls jag för att svära i detta elektriskt drivna fusiontempel, men när slitstarka teman saknas tenderar soundet att bli en smula introvert. Den snabbe strängbändaren med sin egendomligt designade gitarr uppvisar inte heller ett konstant personligt uttryck, blev vid något tillfälle liksom innesluten i sin egen virvel. Vidare kännetecknas den lika skicklige som sympatiske rytmläggaren genomgående av ett avslappnat, fast hårt sätt att spela. Några funderingar som uppstod emellanåt, även om det fanns desto mer att njuta av.

Vi serveras Tell Me och Beteween The Dog And The Wolf. I flera sekvenser går det verkligen undan. Som en motvikt stretchas det snyggt i melodin som följer. Gitarristen glänser i passage som påminner om förebilder med uppbackning av kongenial slinga på keyboard. Ska påpekas att Hunt i omgångar färgade soundet diskret genom sin röstförvrängande vocoder. Wackerman växlar i sina introduktioner mellan att vara informativ och att ha en viss humoristisk touch. Presentationen av I Really Like Your Old Stuff är ett utmärkt exempel ur den senare kategorin.

Av mina anteckningar framgår en viss kluvenhet inför senast nämnda låt, en konstruktion av utforskande natur. Å ena sidan noteras att originella fraser lagts in, å andra sidan existerar en ekvilibristisk sekvens gränsande till tråkig tonbildning. Känslan som uppstod där och då förstärktes nog, av att jag ytterst sällan numera utsätter mig för dylikt sound när jag lyssnar på mina skivor. Är betydligt mer mottaglig för sofistikerat tillspetsad musik live, även om jag skyr det alltför svulstiga och inte längre ser något egenvärde i fenomenala uppvisningar.

Sista ordinarie låt är döpt efter sitt mönster av udda takter. All Sevens är medryckande vacker med sin lekfulla uppbyggnad av uppsprickande förvandlingar. Märker nu att jag borde ha framhållit varför jag oupphörligen har sådan behållning av rytmsektionen. Det var den som lockade mig ursprungligen. Den berömda duon gör mig inte besviken. Och Steve Hunt inte att förglömma är en mycket gedigen hantverkare med bred bakgrund. På sluttampen ges utrymme åt Machacek, tar över med angenämt riffande. En vän i publiken som är jazzig trumslagare tyckte sig kunna identifiera komposition av Tony Williams. Den enda gång det tydligt aviseras cover är dock extranumret, en tribut till geniet Allan Holdsworth genom att hans Fred framförs. Hänförs av flyhänt musicerande i en exceptionellt ljuvlig melodi.

Wackerman uttryckte tacksamhet över hur väl de blivit mottagna och fanns tillgänglig efteråt jämte andra ur en enastående konstellation hemmahörande i vad som betecknas som ”Progressive Circus”. Och med rätta tas tillfället i akt från scen att berömma aftonens ansvarige för ljud Tomas Ferngren.

OBS Om inte annat anges bilder av undertecknad

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

Glänser i hyllning till hundraåringar – Tribut till Miles och Coltrane av Bohuslän Big Band

15 mars, 2026 by Mats Hallberg

13/3 2026

Skeppet i Göteborg

Alla med viss insyn i epokgörande jazzmusik känner till Miles Davis och John Coltrane, vidden av deras betydelse för en expansiv amerikanskt rotad genre. Vi talar om två giganter inom black music vilka under 50-talet spelade tillsammans under den först nämndes ledning. Trane gjorde outplånligt intryck med sin egna kvartett och sitt andliga sökande fast han dog redan 1968.

Miles å sin sida anses ha ska skapat nya stilar tre-fyra gånger trots perioder av förgörande narkotikaberoende. Jag äger en handfull album av John Coltrane plus några till där han är sideman. Av Miles finns i lägenheten desto fler skivor. Räknar jag med kassetter finns ungefär tjugofem alster och jag fick förmånen att höra honom och hans medmusiker hela fyra gånger live – Lund, Gröna Lund och Haag x två. Sett filmer om hans gärning och liv, har stor poster uppsatt, läst självbiografin och träffat ett par av de som fick äran att ingå o hans musikaliska krets sista åren. Miles dog 1991 bara månader efter han mycket rörande lät sig övertalas av Quincy Jones i en retrospektivt inriktad konsert som finns inspelad. Bohuslän Big Band avslutande sin miniturné inför ett utsålt Skeppet, genom att med egna och andras arr hylla dessa två storheter.

Kunnig ciceron berättar ingående om repertoar, sättning och fyller på med matnyttig info av biografisk natur. Utsedd att guida publiken hade naturligtvis jazzarkeologen Samuel Olsson blivit, tillika förnämlig trumpetare i BBB. Konserten första halva ägnades åt Miles-doftande toner medan man efter paus tog sig an John Coltrane i en för honom ovan sättning. Att behöva stå var inte optimalt. Men jag hittade hårt underlag för att bekvämt kunna anteckna. Akustiken var tillfyllest med fördelaktigt ljud även om flygelns klanger ofrånkomligen kommer till korta när blåssektionerna kraftfullt tar i.

Kvällens dubbelarbetande konferencier presenterar också solister och samtliga musiker på scen. Orkesterns fyra vakanser kommer minskas med minst en. Den unge Elias Fridolfsson som finns med bland trombonerna ska nämligen få fast anställning. Som ofta förr sitter Tommy Kotter vid flygeln medan Patrik ”Putte” Jansson tar hand om en av stämmorna i trumpetsektionen. Basisten kände jag inte igen. Upplystes om att det var Mattias Welin (Magnus Broo, Maggi Olin, Fredrik Ljungkvist…) som engagerats. Kom på att jag sett honom spela med BBB vid något enstaka tillfälle. Apropå renommerade storbandets status och samarbeten kan inflikas att de var representerade på Grammy-galan i L.A föregående månad, eftersom de nominerats i jazzens storbandskategori. Utbudet är ofantligt varför nomineringen är en storartad bedrift i sig. Detta för ett album de spelade in och turnerade med, tillsammans med pianisten Danilo Perez, en skiva recenserad här.

Borde inte vara det minst förundrad med tanke på att jag sedan flera decennier väl känner till kapaciteten hos BBB, lovordat dem i texter dem ett antal gånger. Hisnade ändå ibland över hur de fick det att låta som på berömda inspelningar på klassiker. Nästan som om originalen hade reproducerats, om än stundtals i mer eller mindre avvikande sättning. Syftar bland annat på Summertime och extranumret Round About Midnight då Miles magi exponerades. Nästan enda gången de gick bet enligt mina öron var när man med elbas, men utan varken elektronik/ keyboard eller gitarr, gav sig på Human Nature skriven av Steve Porcaro. Den femte singeln på Thriller och några år senare en smärre hit för Miles (hört live). Konsertens inledning lät trevande, nästan stabbigt trots att detta var deras tredje gig med identisk repertoar. Förvisso kopierades i temat det snyggt, svepande soundet som kännetecknar hitten.

När man bytte inriktning och gav oss Walkin´ (J. Mundy/ R. Carpenter) från 1954 gick det avsevärt mycket bättre, allt satt som det skulle. Fäster mig vid stunsigt groove Kuriöst nog finns en gemensam nämnare i nämnda låtar: Quincy Jones vars arrangemang BBB använder. Blåssektionerna färgar melodin ljuvligt. Solistrollen ges till Linus Lindblom på tenorsax elegant uppbackad av rytmsektionen. Dessutom levereras svängiga inpass på både kontrabas och bastrombon. Paraphernalia (W. Shorter) från Miles In The SKy, det sista den berömda 60-tals kvintetten gjorde i studio, levereras i brist på gitarr i annan tappning. Arrangör Niclas Rydh har nämligen överfört George Bensons solo på trombon. Nestorn bakom trumsetet Göran Kroon följer och svarar på Rydhs förehavanden. Här solar också altsaxofonist Joakim Rolandsson! Måste framhållas att rytmsektion är i sitt esse.

Två kontrasterande melodier återstår at redovisa. (för liten sättning har Samuel Olsson hållit i tillställningar där låtarna ur Milestones respektive Kind of Blue framförts). Aftonens värd kungör att två melodier pågår samtidigt i Charlie Parkers Ah-Leu-Cha från 1948. Miles var med när boppiga originalet gjordes och tog upp den på sin repertoar nio år senare när Coltrane ingick i hans grupp. Ovan nämnde Rydh har knåpat ihop det trixiga arret. Solisterna är flera, främst Martin Bjurek Svanström på alt, Alberto Pinton på bariton samt ovärderlige batteristen Göran Kroon. I outrot hänförs publiken av Tommy Kotters anslag, hans underbart unika tilltal.

Så gott som allt har med undantag för min inledande reservation varit spännande fullträffar. Pricken över i:et uppstår efter att vi fått en introduktion till det obeskrivligt berikande samarbetet Gil Evans – Miles Davis. Deras version av Summertime illustrerar idealiskt hur intuitivt de förstod och respekterade varandra. Med Patrik Jansson i framkant, en utmaning han grejar med svindlande ackuratess, utvecklas framförandet till första halvans höjdpunkt. Extra rörd med tanke på att jag valt Miles mästerliga version till begravningsmusik.

Tributen till John Coltrane inleds med Moment´s Notice från Blue Train i arrangemang av Christer Olofsson (trombonist i BBB). Albumet utgivet 1958 på Blue Note rankas som ett mästerverk. En omväxlande låt med vispspel och sordin på trumpeterna som utvecklas till ett högoktanigt verk där BBB krämar på för fullt. Den avlöses av en ikonisk musikallåt vars original är ännu längre, närmare bestämt My Favorite Things vars huvudinstrument ju är sopransax. (Har den på liveupptagning från Stockholm Konserthus som sträcker ut över en hel lp-sida.) Vår guide som står för snirkliga arret understryker att denna variant påminner om en raga. Uppdraget att leda oss i vindlande turer med ljusa toner har getts åt Joakim Rolandsson, vilket exekveras med bravur. I min bok utdelas flera guldstjärnor till denna glimrande version. Här trakterar den unge senast rekryterade medlemmen tuba. Kotters lyriska anslag förgyller ”dervish-dansen” vars modala tema fulländas unisont av BBB.

Hoppas på överseende med att jag så grundligt redogör för repertoaren de valt. Vi får veta att Giant Steps (har den på cd) byter mellan tre tonarter, vars halsbrytande eruptioner förädlats i arr Av Maria Schneider. Har stort utbyte av flera solister, exempelvis Martin Bjurek Svanström. Kompet håller grytan het, ser till att pulsen är högsta möjliga. Med ett arr från Danska radions storband lanseras ett lika förutsägbart som välkommet stilbrott. I sammanhanget närmast oundvikliga balladen Naima färgas med finess av Mikael Karlsson på tenor assisterad av Kotter som skänker oss glimtar av hur pionjären samverkade med enastående pianister.

Därpå följer Resolution ur A Love Supreme inspelad med den legendariska kvartetten. Entusiastisk publik får basintro, tenorister i maffig dialog. Registrerar bländande löpningar på flygel och inspirerat förlängt solo i improvisatorisk anda av Karlsson. Finalen hämtad ur en vidunderlig bag (jazzslang som betecknar något extraordinärt positivt) blir passande nog Round Midnight ( T. Monk) från Miles klassiska kvintett med bland andra Coltrane. Vi får nöjet att smekas av ljudvågor vilka formar sig till en veritabel högtidsstund. Fantastiska solister är trumpetaren Samuel Olsson och på tenorsax Linus Lindblom. Fullkomligt övertygad om att publiken i blandad ålder fick sitt lystmäte, att en lust väcktes att på egen hand ytterligare utforska hundraåringars bidrag till musikhistorien.

Arkiverad under: Musik, Recension

Krönika: Jag såg Håkan två kvällar i rad – och det var poängen

15 mars, 2026 by Thomas Johansson

Håkan Hellström den 14 mars Foto:Thomas Johansson

När Håkan Hellström gör två kvällar i Avicii Arena är det förstås lätt att falla in i recensentens reflexer: jämföra, värdera, väga låtval mot varandra. Men andra kvällen hamnade jag någon annanstans. Mer i betraktarens roll. Mindre domare, mer deltagare.

För allt var i princip likadant.

Samma entré. Samma låtar. Samma gästartist. Till och med samma dramaturgi i kvällen. Den inledande popurladdningen i Magiskt men tragiskt som driver vidare in i Go for glory, där gitarrerna plötsligt får en råare kant och blåset går på högvarv. Hellström snurrar runt på scenen som han gjort i över två decennier. Det är ett välbekant nummer vid det här laget – tryggt, varmt och väldigt mycket Håkan.

När bandet kliver in i den soulfärgade Evergreen min vän evergreen är det återigen tydligt att konserten är ett lagarbete. Blåset, körerna och pianot bygger tillsammans upp det där stora, lite svävande ljudet som fyller arenan.

Håkan Hellström den 13 mars Foto: Thomas Johansson

Och även i kväll dyker gästen upp igen: Staffan Hellstrand. De två river av en mer rockdriven version av Lilla fågel blåinnan Hellstrand nästan tar över mikrofonen i Hellströms egen En vän med en bil. Det är lika charmigt andra kvällen.

Men just där ligger också det lilla problemet.

Setlistan är nämligen exakt densamma som kvällen innan. Samma låtar, samma ordning. Och det är tydligen ingen slump. Enligt en röst nära Hellström har man tittat på statistiken och konstaterat att det inte är särskilt många som går på flera spelningar under samma turné. De flesta ser en kväll – och då spelar det förstås mindre roll om setlistan förändras.

Det är säkert sant.

Men för oss som ändå dyker upp igen känns det lite… slött. Samma sak hände förra året på Ullevi, där flera kvällar också körde identiska låtlistor. Man kan förstå logiken bakom beslutet, men en del av magin med livemusik är ju just att kvällen är unik. Att något händer som inte händer nästa gång.

Samtidigt är det märkligt hur lite det egentligen spelar roll när man väl står där igen.

Man upptäcker nya saker. En körstämma som försvann i ljudet kvällen innan. En detalj i blåset. Hur publiken rör sig i vågor över ståplats. Man kan också välja en annan plats i arenan och få en helt ny vinkel på allt. Första kvällen nära scenen, andra lite längre bak där man ser hur hela rummet rör sig.

Och ibland är det just upprepningen som blir intressant. Samma show, men en ny kväll. En ny publikenergi. Samma låtar, men inte riktigt samma känsla.

Det var också en sak som faktiskt blev annorlunda. Kvällens förband, trubaduren William Sundman Sääf, tvingades ställa in sent efter att ha tappat rösten. Så även den mest minutiöst planerade konsertkväll kan spricka lite i kanten.

Kanske är det därför man går igen.

Inte bara för låtarna, utan för möjligheten att något ska hända. För att få den där lilla kicken som ibland uppstår när musik spelas live och allt plötsligt känns lite mer intensivt än vanligt.

Att gå på konsert är på något sätt att leva lite snabbare.
Och ibland räcker det för att man ska vilja göra det igen – redan nästa kväll.

Detta vad min 25:e gång jag såg Håkan live. Framför mig vid scenkanten står Anton, som har sett alla konserter denna turné så bara där klämmer han tio konserter, också jagande den där kicken som första Håkans spelning skapade.

Arkiverad under: Krönikor, Musik, Toppnytt

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Sida 8
  • Sida 9
  • Sida 10
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in