• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Recension: Earth to Eve gjorde Debaser Nova till sitt eget rum

13 maj, 2026 by Thomas Johansson

Earth to Eve

Earth to Eve på Debaser Nova – Betyg 4 (5)

På vägen till Debaser Nova pratade vi om att Earth to Eve lät som någon som spelat in musik direkt från sitt sovrum. Inte som en förolämpning, utan som något varmt och nära. Som musik skapad innan någon hunnit polera bort kanterna.

Sedan öppnades dörrarna till scenrummet, och där stod en säng mitt på scenen.

Några låtar senare berättade Earth to Eve själv att det också var exakt så musiken kommit till. I ett sovrum. Och att hon ville att publiken skulle uppleva konserten på samma sätt – nära, mjukt och som att få kliva rakt in i hennes eget privata universum.

Det hade kunnat bli en gimmick. Istället blev det nyckeln till hela spelningen.

För Earth to Eves musik känns verkligen som ett rum man får tillgång till snarare än en färdig produkt. Ett märkligt möte mellan bedroom pop, drömpop och elektroniska infall där låtarna hela tiden verkar få följa känslan snarare än strukturen. Melodier flyter iväg, rytmer förändras plötsligt och små ljuddetaljer dyker upp som om de uppstått i samma stund som de spelas.

Och jag bara älskar det.

Det finns något väldigt befriande i hur lite hon verkar bry sig om att låtarna ska vara perfekta eller strömlinjeformade. Istället får de vara mänskliga, motsägelsefulla och ibland nästan kaotiska. Som tankar mitt i natten snarare än färdiga poplåtar.

Men det som verkligen gjorde konserten speciell var kanske allt prat mellan låtarna. Det var mycket mellansnack. Nästan efter varje låt. Och istället för att bromsa konserten gjorde det att kvällen kändes ännu mer intim, som om hon långsamt släppte in publiken längre och längre in i sitt huvud.

Tematiskt kretsade mycket kring politik och psykisk ohälsa. Det fanns en tydlig känsla av frustration över världen, men också en väldigt personlig sårbarhet i hur hon pratade om sitt eget mående. Vid slutet av spelningen tackade hon sin pojkvän för att han lyckats hålla henne vid liv. En mening som hade kunnat kännas för tung eller privat i fel sammanhang, men här landade den nästan helt tyst i rummet. Ingen dramatik, inget poserande. Bara ärlighet.

Och det är nog där Earth to Eve träffar som hårdast. Hon försöker aldrig framstå som större än sina låtar. Tvärtom känns det som att hon fortfarande står mitt inne i allt hon sjunger om. Musiken blir inte en flykt från kaoset, utan ett sätt att försöka förstå det.

Att detta dessutom bara är hennes andra headline-show någonsin är svårt att ta in. Det finns fortfarande något trevande över konserten, något ofärdigt. Men just nu är det också hennes största styrka. Man får känslan av att precis allt fortfarande kan hända med hennes musik.

Hela Europaturnén består dessutom bara av London, Stockholm och Amsterdam. Tre stopp. Nästan mer som en idé än en riktig turné.

Kanske är det därför spelningen på Debaser Nova kändes så speciell. Som att man såg något innan det riktigt hunnit formas färdigt. Något skört, märkligt och fullt av infall – men också helt omöjligt att värja sig mot. Älskar att Följa Earth to Eves kommande svindlande karriär.

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

Recension: Petter på Gröna Lunds stora scen, behöver fortfarande nästan ingenting

9 maj, 2026 by Thomas Johansson

Petter på Gröna Lunds stora scen Foto: Thomas Johansson

Petter – Gröna Lunds stora scen, Stockholm – Betyg 3 (5)

Det finns artister som bygger sina konserter på gigantiska LED-väggar, pyro och exakt koreograferade nummer. Och så finns det Petter, som efter alla dessa år fortfarande kan gå upp på Gröna Lunds stora scen med nästan ingenting – och ändå fylla hela platsen.

Scenen var nästan provocerande avskalad. Två män med mikrofoner. DJ Sleepy bakom spelarna. Sidekicken Eye N’I som ett konstant energiknippe bredvid Petter. En handmålad backdrop som utöver storleken såg ut att höra hemma på en mindre klubbspelning snarare än en av sommarens stora kvällar på Grönan. Men det var också det som gjorde konserten så effektiv. Inget stod mellan publiken och låtarna.

För egen del var det här första konserten på Gröna Lund för året. Petter har nu gjort sju spelningar på stora scenen genom åren, och jag har sett fem av dem. Det gav också en tydlig känsla av att Gröna Lund faktiskt har lärt sig av tidigare säsonger. Framför scenen var det inte lika överbelamrat med teknik och konstruktioner som förr, och de två stora skärmarna var nu lätt vinklade ut mot kanterna. En liten detalj kanske, men det gjorde enorm skillnad för publiken längre ut på sidorna. Konserten kändes öppnare, mindre instängd.

Musikaliskt var det heller ingen nostalgikväll där låtarna bara radades upp i originalversion. Tvärtom hade stora delar av setet byggts om med tyngre bas och modernare produktioner. Det gav konserten ett helt annat tryck än om man bara försökt återskapa skivorna exakt som de lät för tjugo år sedan.

Det mest intressanta var hur Petter också verkade låna tillbaka från andra artister som genom åren gjort hans låtar större i sina egna tolkningar. Det märktes särskilt i de omarbetade versionerna av “Lev nu, dö sen” och “Mikrofonkåt”, där arrangemangen ibland låg närmare de senare live- och coverversionerna än originalen. På något sätt blev det också ett fint kvitto på Petters position i svensk hiphop: låtarna har levt vidare så länge att de hunnit få egna liv utanför honom själv.

Petter själv uppträder numera med en självklarhet som bara kommer efter decennier på scen. Han behöver inte jaga publikens uppmärksamhet längre – han har den redan. Det räcker med några takter och den där raspiga rösten för att hela området ska vara med.

Samtidigt var det Eye N’I som gav konserten mycket av dess rörelse. Där Petter stod för pondus och rutin stod Eye N’I för studs, svett och ren energi. Tillsammans skapade de en dynamik som gjorde att den minimalistiska scenlösningen aldrig kändes tom.

Det som slog mig mest under kvällen var kanske ändå hur lite som faktiskt behövs när låtarna håller. Inga stora effekter kunde ha förbättrat känslan i allsången eller tyngden i beatet när publiken studsade framför stora scenen. Tvärtom blev enkelheten nästan en markering: här handlar allt fortfarande om hiphoppen, rytmen och kontakten med publiken.

Och efter att ha sett fem av hans sju Gröna Lund-spelningar känns det tydligt att Petter förstått något många veteranakter missar. Det handlar inte om att spela låtarna exakt som förr. Det handlar om att hålla dem levande.

Arkiverad under: Musik, Toppnytt

Imponeras av sound och spännvidd i Dylan-show – Gibrish på Utopia

8 maj, 2026 by Mats Hallberg

7/5 2026

Utopia nedanför Stigbergstorget i Göteborg

Som sig bör god stämning och fullsatt på (jazz)krogen Utopia trots torsdagskväll. Majoriteten hade förmodligen lockats av temat, en föreställning kallad I spåren av Bob Dylan. Hos många fanns säkert dessutom en nyfikenhet på bandet Gibrish från Sundsvall. Hittade en utmärkt sittplats i baren, drack och åt gott och ljudet var tillfyllest. Såg fram emot att för minst fjärde gången höra Bob Dylan tolkas på denna scen. Tippar på att jag var en av dem i lokalen som hade bäst kännedom om Gibrish, då jag recenserat ett par av deras sex skivor och skrev om en spelning de gjorde på KOM Bar. Visste således att de är ett kompetent gäng rotade i teatermusik/ kabaré , visor och rockigt röj.

Lägligt med tanke på pågående turné i landet har de precis släppt cd:n Walk With Bob Dylan. Den består av hela tjugo spår, varav sju inspelade live. Några av dessa mer eller mindre kända covers från samma vördade kompositör förekommer både i studio- och livetappning. Glömde fråga deras frontman Christer Suneson vem eller vilka som står för deras arr, då de stundtals lanserar originalen avskalade och ibland högst påtagligt ändrar tempo och takt. På scenen i Majorna omgav sig sångaren och uppläsaren Suneson av Klas Ullerstam på keyboard, munspel och dragspel, gitarristen Tomas Östensson samt i rytmsektionen Erik Maj Gunnarsson och vikarierande elbasist från Göteborg. Han heter Jimmy Olsson, en man jag för övrigt intervjuat om ungdomen i alternativa musikrörelsen och han installerade ursprungligen ljudanläggningen här på Utopia.

Min inställning och mitt förhållande till mytomspunne mannen döpt till Robert Allen Zimmerman? Är ingen hängiven Dylanolog fant jag anser att han är en mästerlig låtskrivare där fallenheten för att skriva bärkraftiga melodier, är lika väsentlig som texterna vilka sensationellt nog renderade i ett Nobelpris i litteratur( förhastat och oförnuftigt beslut enligt mig). Äger ett halvdussin skivor (plus några på kassettband), var på Ullevi 1984 och Scandinavium 2019, sett Dylan-sällskapet på Stockholms Stadsteater, bevistade galan på Storan som firade att han blivit sjuttio år, har den lysande cd:n som blev Totta Näslunds sista i oantastliga samarbetet med Mikael Wiehe vars Dylan-tolkningar på svenska med Ebba Forsberg jag lyssnade på på Liseberg, recenserade häromåret första svenska visningen av A Complete Unknown och läst memoarerna.

Just memoarerna är extra intressant i sammanhanget. I likhet med Beppe Wolgers-program med Svante Thuresson i rollen som både uppläsare och sångare och hyllning till Barbro Hörberg vars tolkningar inramades av att biografins författare högläste (bägge föreställningar recenserade här); interfolieras merparten av repertoaren på I spåren av Bob Dylan av väl valda avsnitt ur Memoarerna (2004 övers. Mats Gellerfelt).

Som det förespeglas i presstexten till Walk With Bob Dylan framförs låtar inledningsvis i avskalad och eftertänksam form, för att senare varva upp i intensitet. Samma upplägg live. Därtill fördjupas somliga melodiers teman genom att man använder sig av sin konstnärliga frihet att omtolka, vilket blir som mest markant efter paus. Låtordningen live motsvarar skivan i de sex första numren om hågkomst och anteckningar stämmer. Kände mig uppfylld av konserten där vi istället för sedvanligt sammanbindande mellansnack och introduktioner fick höra hyllningsobjektets redogörelser och åsikter. Ingår i själva konceptet att inga titlar nämns. Först efter applådtack ges reaktioner på publikens respons, varefter förtöjningar släpps, bereder vägen för två energiska tolkningar med tillförsel från dem själva.

Minst två av låtarna – Gotta Serve Somebody (vann Grammy) och Knocking On Heaven´s Door – blir bonus då de inte finns med på aktuella skivan. Och entusiastisk publik förunnas ett par extranummer, passande nog de som avrundar albumet. Syftar på sprudlande melankolin i It´s All Over Now (Baby Blue) och krängande ös i vad som också varit ett paradnummer för Hendrix, Neil Young och The Edge och deras härligt kvidande gitarrer. Beskriver förstås hur det kan låta om All Along The Watchtower fast den begåvade Tomas Östensson väljer att brodera ut solon på andra ställen. ”Strålande spelat” sa jag följdriktigt till honom efteråt. Vad beträffar solon hos den egensinnige storheten själv tillåter han ju knappt ens features live, vilket är ett slöseri med resurser.

Christer Suneson har mycket att bestyra, gäller att stämbanden är i trim. I såväl ordrika verser som under läsningen när han förvandlas till berättaren Bob textas det med ackuratess. Vore orättvist att jämföra honom med världsklass-uttolkaren Totta Näslund och den av kännare mycket respekterade Lars Larholm. Vill påstå att leveransen är beundransvärd, liksom koncentrationen som håller ihop föreställningen. Att det då och då kan bli en smula manierat får man tugga i sig, ett uttryck passande en estradör. Förstår varför Christer begråter det faktum att han missade Black Rider med musik av Tom Waits på Folkteatern.

Bandet har en duktig trummis med osviklig tajming. Han verkar hålla sig till vad som överenskommits, ger sig inte av på egna eskapader. Vikarierande basisten förtjänar åtskilliga lovord för sin insats vars pregnanta basgångar får färga repertoaren påfallande efter paus. Gibrish förfogar över två extraordinära melodimakare, dels ovan nämnde Östensson med sina figurer och licks, dels Klas Ullerstam på keyboard som låter som elpiano, munspel och dragspel (som har släkt bland publiken). Gruppen från Sundsvall kan skatta sig lycklig över att ha två sådana utsökta spelmän som medlemmar.

Vad stack ut och vilka var höjdpunkterna? (Ska påpekas att anteckningar från avslutande delen saknas då jag behövde plats för tallrik med råbiff.) Sunesson gör effektfull entré sist genom att stående i trappan recitera första verserna ur The Times They Are A-Changing. Kul med oväntade inslag. Deras gitarrist fyller i melodin med känslig framtoning första gången i Don´t Think Twice, It´s All Right. Dystra atmosfären i Masters of War har inte alls originalets (eller för den delen Wiehes) attack. Approachen är en annan även om budskapet går fram med samma verkan. I It´s Alright Ma, I´m Only Bleeding från det för upphovsmannen avgörande året 1965 serveras tunggung, ett skönt sväng framburet av mässande sång och stackato-dialogen munspel – trummor. Ballad Of A Thin Man visar sig bli en av konsertens krön med framsvepande komp i baktakt och dess karaktäristiska refräng. Två starka melodier hämtade från skivans live-avdelning vilka belyser mäktiga spännvidden. Stämningsfullt uppbyggt, emotionellt tryck i One More Cup Of Cofee är en annan av topparna. Den föregås av Stones-influerad, förvånansvärt snabb blues där det gasas på, med virtuost lir på munspel i Pledging My Time. På skivan kryddas med tenorsax i bägge låtarna och på resterande inspelade live.

Efter paus låter man som antytts musiken bli mer löst sammanfogad. Blind Willie Mc Tell släppt först 1991inleder ett set som exalterar. Distad gitarr har huvudrollen. Distinkta solon från Östensson respektive Ullerstam levereras i bland annat A Hard Rain´s A-Gonna Fall och Everything´s Broken. Beträffande hur sound kan framställas är skivans definitiva mästerverk suggestiva Man In The Long Black Coat från Oh Mercy med sin Ry Cooder-touch, jämte just Everything Is Broken (förekommer i två tappningar). På Utopia triumferar Gibrish med nervigt stompiga låten från albumet Oh Mercy. Bägge titlarna förtjänar extra många guldstjärnor! Uppskattar också hur de gör slagkraftiga A Hard Rain… till i b-delen maxad, taktfast boogie. Tre andra olikartade pärlor var Not Dark Yet med lysande pianospel i kombination med snyggt stick på gura, hitten It´s All Over Now (Baby Blue) och inte minst ömsinta kärleksballaden To Make You Feel My Love vars cover i svensk version med magiska Ebba Forsberg önskas på min begravning. De två sist nämnda låtarna återigen en utmärkt illustration till föreställningens skiftande känslomässiga uttryck.

Gibrish är medvetna om att det finns ett oräkneligt antal covers ur Dylans rikhaltiga katalog, att fler egentligen inte behövs. Oavsett om de är tämligen trogna originalen eller förhåller sig friare, har denna sammansvetsade konstellation producerat gedigna versioner och en fin föreställning värd att ses. Tror att även Dylan-kännarna var ganska nöjda, kanske till och med väldigt nöjda. Det är verkligen mördande konkurrens vad avser att tolka den hemlighetsfulle artist som ändrade namn för att hedra en karismatisk, självförbrännande poet från Wales.

Arkiverad under: Musik, Recension

Recension: Popmonster visar varför Wilmer X fortfarande behövs

8 maj, 2026 by Thomas Johansson

Wilmer X – Popmonster Betyg 4 (5)

Wilmer X behöver egentligen inte längre bevisa någonting. Efter nästan fem decennier som ett av Sveriges mest pålitliga rockband vet både bandet och publiken exakt vad som väntar. Ändå finns det något imponerande i att de fortfarande fortsätter. Att Nisse Hellberg och Jalle Lorensson fortfarande kliver in i studion och hittar nya variationer på samma grundidé som burit dem sedan ungdomsåren i Malmö.

På Popmonster, bandets artonde studioalbum, håller de fast vid det de alltid gjort bäst. Det handlar om raka rocklåtar med tydliga melodier, rotade i blues, garagerock och klassisk svensk poptradition. Inga stora experiment, inga försök att låta yngre än de är. Snarare tvärtom. Skivan känns trygg i sin egen identitet, nästan stolt över att inte springa efter trender.

Det finns också något väldigt mänskligt i det. För åren hörs i musiken nu. Inte som svaghet, utan som erfarenhet.

Bandet har återigen spelat in i Tambourine Studios i Malmö tillsammans med producenten Chips Kiesbye, samma team som låg bakom comebackalbumet Mer för dina pengar. Det märks att de hittat en arbetsmetod som passar dem. Soundet är varmt och levande, utan att bli för polerat. Gitarrerna får skramla lite lagom, kompet rullar fram med självklar tyngd och allt känns spelat av människor snarare än byggt i datorer.

Wilmer X har alltid haft sin styrka i enkelheten. Texterna kretsar fortfarande kring vardagslivets små detaljer – relationer som gnisslar, människor som försöker hålla ihop tillvaron och känslan av att tiden går snabbare än man vill erkänna. Hellberg skriver utan stora åthävor men lyckas ofta fånga precis den där lilla observationen som gör att man känner igen sig.

Det gäller inte minst “Mer och mer sällan nu”, skivans mest känslomässigt drabbande låt. Den skildrar hur någon långsamt försvinner bort genom demensens dimma, och gör det med en stillsam sorg som nästan gör ont att lyssna på. Det finns inga överdrivna gester här, inget försök att pressa fram tårar. Just därför träffar låten så hårt.

För den som själv upplevt hur en anhörig gradvis glider längre bort blir den nästan brutal i sin träffsäkerhet. Hur minnen försvinner bit för bit. Hur samtalen blir kortare. Hur någon man känt hela livet plötsligt känns långt borta trots att personen fortfarande sitter mitt emot en.

Det är ovanligt att svensk rockmusik vågar stanna i sådana ämnen. Popmonster blir därför mer än bara ännu en Wilmer-skiva. Mitt bland det välbekanta finns också en påminnelse om varför bandet fortfarande betyder något. De skriver fortfarande om livet som det faktiskt ser ut.

Visst kan man invända att Wilmer X ibland upprepar sig själva. Men samtidigt är det också en del av deras charm. De försöker inte uppfinna rockmusiken på nytt varje gång. De fortsätter istället att förfina sitt eget uttryck, och gör det med en självklarhet som få svenska band kommer i närheten av.

Popmonster förändrar knappast bilden av Wilmer X. Men den förstärker den. Och kanske räcker det väldigt långt.

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

Stimulerande med oväntade sound – Forq hos Playhouse

28 april, 2026 by Mats Hallberg

24/4 2026

Valand i Göteborg (arrangör Jazzföreningen Playhouse)

Fusiongruppen bildad av Henry Hey och Michael League 2014 stod på samma scen hösten 2024. Tyvärr råkade arrangören begå en tabbe eftersom man i första läget gick ut med fel datum, varför det kändes än mer exklusivt än vanligt att gå på konsert hos Playhouse inhyst i Valand tillsammans med max fyrtio personer. När jag i efterhand närmare kollade upp deras talespersons cv blev jag starstruck. Syftar på att Henry Hey engagerats som kapellmästare eller motsvarande av bland andra Rod Stewart, George Michael och David Bowie. Högre vad beträffar status går ju inte att komma, eller hur? Fick träffa honom efter konserten lite längre tid nu i helgen. Av dem jag i min konversation nämnde (glömde i min nervositet att yppa flera betydande namn) som jag recenserat i huset, hade klaviaturspelaren, arrangören och producenten föga förvånande lirat med flera.

Finns en koppling till virtuosa fusion-storbandet Snarky Puppy vilka sågs i minnesvärd konsert på Gmlstn Jazz Festival. Basisten Michael Leauge är ju deras obestridlige ledare och Chris McQueen som hade vikarie hösten 2024 har inte bara en duo, spelar med Becca Stevens och samarbetat med Lizz Wright utan är också medlem i Snarky Puppy. Rytmsektionen i Forq består av en fantom bakom trumsetet med tunga meriter, nämligen femfaldigt Grammy-belönade Jason JT Thomas som också ingått i skönt bångstyriga überskickliga SP och en utsökt elbasist bördig från Brasilien som heter Eli Menezes. Basisten har exempelvis jobbat med Lauryn Hill, Jennifer Hudson och Angie Stone. Alla fyra arbetar också som producenter och ingår i flera fall i ytterligare instrumentalgrupper.

Live vill man visa hur kul det är att musicera tillsammans när stort spektrum av influenser och imponerande kunnande finns i bagaget. Spelglädjen lyser om dem liksom lusten att experimentera. Min minnesbild är att de till viss del ändrat inriktning sedan senast. Och det är lika uppseendeväckande som sällsamt med samspelta konstellationer, vilka vet med sig att de inte behöver bevisa något och därför använder den vetskapen som utgångspunkt. Hey meddelar att de uppskattningsvis hundratalet personer som skaffat biljett, varav drygt hälften sittande vid långbord, kommer få axplock från bandets fem studioalbum. Ska framhållas att ljudet inställt och övervakat av föreningen Tomas Ferngren verkligen var till belåtenhet där jag befann mig alldeles bakom honom.

Blir en mjukstart i Headhunters anda, udda takter med keyboard i framkant. Förbyts till ett kringströvande, bluesigt sound där gitarristen håller sig avvaktande. Öppningen är originell genom sina olika skikt, erbjuder stundtals groove. Märks hur man gillar att plantera stämningar, bygga upp dem klangrikt och förändra låtars strukturer. Med reservation för att inkorrekta termer används hävdas att det odlas en förtjusning i sustain-effekter, ostinato och anmärkningsvärda ackordföljder. Att de absorberar kul sound avspeglas i tredje låten, vars titel är Mr. Bort. En festlig trudelutt som utgår från slinga framtagen på keyboard. Anteckningarna pekar på bländande mönster från rytmläggaren och hur basens stadiga groove kompletterar. Stundtals fladdrar melodileverantörerna iväg med supertajt komp i ryggen. McQueen förekommer som solist först en bra bit in i konserten, i komposition med tangostuk där Jason JT Thomas får feeling.

Samme man skriver också musik för Forq vilket vi får prov på i långsamt gungande dänga med titeln 635 (South). Toner plockas i markerad basgång, subtila nyanser urskiljs. Låter anmärkningsvärt poppigt! Mc Queen understryker temat genom inspirerat riffande och dessutom serveras spelningen första basfeature. Tycker mig höra att Into Bright från senaste skivan görs sist före paus. Den består av ett snärtigt beat det broderas över. Här nosas på ett angenämt stötfunkigt sound och vi förunnas ett giftigt gitarrsolo. Supertajt fräckt outro demonstrerar vilken häpnadsväckande standard gruppen besitter. En reflektion i pausen är att deras varumärke verkar vara att i samma låt varva det stilfullt försynta med massivt pådrag. När senaste skivan lanserades avslöjades en fäbless för David Lynch-stämningar och soundtrack av Ennio Morricone. Intressant info.

Andra halvan inleds i ett på samma gång svävande och fast sammanhållet sound, ett slags svepande shuffle. Den sympatiske Hey broderar tjusigt medan polyrytmiken flödar. Låter som sagt annorlunda än jag hade föreställt mig. Tippar på att kvartettens frontman tar fram bakgrunds-loopar på sin laptop. Förvånansvärt ofta musiceras tillbakalutat på lägre volym. Nivån på intensiteten varierar väsentligt. Limax signerad McQueen blir ett fett utropstecken. Torde vara en av deras kanske få hits då den direkt triggar med sina upphetsande faser och olikartade impulser. Bär iväg med eruptivt groove med rytmsektionen som makalösa vägvisare. Inledande ska-referens övergår i King Crimson-vibe. Upphovsmannen ger sig ut sig vandring på egen hand medan deras ekvilibrist i centrum ger support i marsch-takt. Utvecklas till en uppvisning i uppbrutna rytmer som renderar högst välförtjänt i rungande bifall. En stammis jag brukar ventilera sedda konserter med ställer sig upp och jublar.

(beklagar att konturer inte syns på mina suddiga bilder)

Flurf är titeln på deras singel, ett exalterande beat under drygt fem minuter gemensamt skapat av Hey/ McQueen. Låter glatt och piggt när surfigt anstruken gitarr korsas med funkiga tongångar. Aftonens clou infaller i en längre sekvens som följer. Ryser av vad jag uppfattar som en djupt inkännande hommage till geniet Jeff Beck med fenomenalt utdragen kontroll och noga utvald pedal (delay?, svajarm etc.). Hur som helst en fabulös skönhetsupplevelse som vid förfrågan sades inte vara avsiktligt ämnad för nämnd hjälte. Den känsligt klagande bluesen blev obeskrivlig vacker när den utvidgades, fördjupades och förlängdes. Responsen från oss är kraftfull vilket resulterar i extranummer i form av första vokala låt Forq gjort. På senaste skivan har Val som lagts allra sist ordlös sång av Lucy Woodward i en stil jag kopplar till Brasilien och ett glädjerikt obekymrat 60-tal. Förekom förmodligen samplad, förstärkte när Hey med flera nynnade i takt. Låtens udda taktart lämpade sig idealiskt för Jason JT Thomas att briljera med otroliga breaks.

Kan avslutningsvis lägga till att musikerna umgicks efteråt med sina fans. Jag fick en fint minne med bild på mig och Henry Hey som jag publicerat på min facebooksida. Han betonade det unika med att spela live inför exalterad publik och sa att det mötet kan AI aldrig kopiera.

Arkiverad under: Musik, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in