• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Bästa högläsningsboken

12 september, 2009 by Rosemari Södergren

turesventon
Bokhora hade en kul utmaning i fredags och frågade om bästa högläsningsboken.
Jag tycker att det inte har så stor betydelse vilken bok det är som vem som läser.
På ett bokseminarium för några år sedan hörde jag Malmö-författaren Fredrik Ekelund läsa högt ur sina böcker.

Det var helt suveränt. Han är en författare som verkligen älskar att läsa högt. En annan författare som deltog i dessa bokdagar läste också högt ur sin senaste bok, och det var däremot riktigt trist att lyssna på. Så vad som blir bra som högläsning har mest med vem som läser att göra.

Men när jag var liten brukade vi läsa högt hela familjen ur Ture Sventon-böckerna. Och det var jättekul och de böckerna passade bra att läsa högt ur.


Fakta om Fredrik Ekelund i Wikipedia
:

Fredrik Ekelund, född 20 november 1953 i Uppsala, numera bosatt i Malmö, är en svensk författare, översättare och tolk. Familjen flyttade till Malmö när Fredik var nio år, eftersom hans far då fått en läkartjänst där. När Fredrik gått ut gymnasiet och fullgjort militärtjänsten började han arbeta i Malmö hamn och stannade där i fyra år. Hans erfarenheter därifrån låg till grund för debutromanen ”Stuv Malmö, kom!”. De följande åren ägnade Ekelund åt resor och studier i litteraturvetenskap.

Om du vill svara på fler utmaningar med anknytning till böcker kan senaste Kulturfyran vara något för dig.

Läs även andra bloggares åsikter om böcker, utmaningar. litteratur, kulturfyran, utmaning, bokhora, Ture Sventon

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker

Recension: Gratis? Om kvalitetet, pengar och skapandets villkor

11 september, 2009 by Redaktionen

bokengratis

Boken ”Gratis” – med efterföljande frågetecken i sin titel! – är en brett upplagd antologi, eller essäsamling för att använda förlagets beteckning, om upphovsrätt i internets och piratkopieringens tid. Den ger också bakgrundsbeskrivningar, som ofta i sammanhanget med utgångspunkt från Gutenberg och tryckpressens befriande kopior (för övrigt försökte Gutenberg hemlighålla sin teknik vilket som bekant misslyckades).

De medverkande skribenterna har olika bakgrund och yrken och deras ingångar skiljer sig åt, gemensamt är det resonerande tonläget och den öppna attityden, befriat från tvärsäkra påstående och svartvita skildringar. Inledningsvis kan också sägas att de har det gemensamt att de kan skriva. Och säkert även skulle kunna få fram underlag och fakta och sammanställa det utan ny teknik, men med mer besvär. Och att slippa det är bra, vilket blivit så självklart att de flesta inte ens behöver säga det eller kanske inte ens minns tiden då det inte gick att googla. Men det är ju knappast i den förändringen problemen eller hoten ligger.

Här medverkar så väl namnkunniga journalister som Linda Skugge och Isobel Hadley-Kamptz som affärsutvecklaren Joakim Båge, musikern och telekomingenjören Martin Rolinski, professorn Jan Rosén och Bonnierledningens affärsutvecklare Sara Öhrvall.

Möjligheter att skapa
Den nya digitala verkligheten har gett möjligheter i skapandet som bara för ett årtionde sedan tedde sig som science fiction för de flesta. Men utgör samtidigt ett hot mot den upphovsrätt som ska ge trygghet åt upphovsmännen, de flesta redan tidigare dåligt betalda i sina fria yrken. Det är knappast fattiga musiker som stått i strålkastarljuset när diskussionen om pirater och fri tillgång diskuterats, snarare skivbolagsdirektörerna och filmmogulerna. I flera av bidragen framhålls att man inte alls är emot utvecklingen, det gäller bara att finna en form att kontrollera kopieringen.
I sitt bidrag ”Älskade fildelning” skriver Martin Rolinski att kulturens framtid bygger på fildelning men att den förvanskas av piratkopiering. Rolinski, för den breda allmänheten – mig till exempel – kanske mest känd som sångare i BWO, brottas både som artist och som innehållsutvecklare på teleföretaget med frågan om hur det ska bli möjligt att ta betalt för musik på internet. Han är övertygad om att det finns en lösning.

Mer dyster
Övertygad om en lösning, om det går att kalla det en sådan, men på ett betydligt mer dystert sätt är även kulturskribenten och författaren Andreas Ekström. För övrigt något av den moraliska upphovsrättens främste försvare. Inledningsvis konstaterar han att det inte finns någon som helst väg tillbaka. ”En rättsinstinkt är satt ur spel.” Ekström befarar att den nya tekniken leder till ett slags återgång till en gammaldags mecenatsystem. Konstnären får stå med mössan i hand och tigga medel till sin verksamhet. För någon ersättning på nätet blir det ju inte… Frågan om vi får bättre, friare, smartare konst genom det är retorisk.
Den uppenbara slutsatsen är att vi får mer skit och upphovsmännen blir allt fattigare. (Lite rörande är skildringen av hur den vuxne Andreas Ekström i vuxen ålder söker upp spelutvecklaren Stephen Landrum, vars spel den tolvårige Andreas kopierade på floppydisketter. Hjälten tackar dock nej till ersättning i efterhand.)

Enligt Karl Marx sker en revolution när klyftan blivit för stor mellan produktionsförhållandena och produktivkrafterna – arbetskraft, arbetsredskap, de tekniska hjälpmedel människan använder sig av och hennes kunskaper och erfarenheter. Marx är väl knappast någon medveten förebild för Linda Skugge men hon skriver att alla framgångsrika koncept faller när de förutsättningar som fött dem dör ut: ”För inte så länge sedan hade skråna i Sverige monopol på respektive hantverk. Hansan hade monopol på handeln i Östersjön, adeln på många poster i samhället. Alla framgångsrika koncept faller när de förutsättningar som fött dem dör ut”.

Linda Skugge
Skugges bidrag är annars i huvudsak ett starkt kritiskt inlägg mot de stora, etablerade förlagen. Den nya tekniken har fått allt fler att inse att förlagens smakdomare och makt inte är något som vi utanför behöver legitimera: den nya tekniken ger oss redskap att själva avgöra vad som är angeläget och för vilka, även en liten grupp duger. Joakim Båge skriver från Los Angeles att även om Barack Obamas presidentvalskampanj tydliggjorde hur betydelsefulla sociala har blivit i det nya informationssamhället så har många, båda enskilda individer och företag, arbetat med samma metoder under lång tid. Och att en av de stora förändringar han själv varit med om under sitt yrkesliv är just hur envägskommunikation blivit tvåvägskommunikation, hur kommentarsfunktionen möjliggör debatt.

Bonniers Sara Öhrvall ser också i huvudsak positivt på hur tekniken skapar nya möjligheter utifrån mediebolagets framtida roller. Hon pekar bland annat på moderatorfunktionen och tar debattsajten Newsmill som ett exempel: Framgångsfaktorn ligger i att låta de många unika rösterna med personliga erfarenheter och unik kompetens få komma till tals utan att filtreras av en intervjuande journalist. Dennes roll blir, i stället för att tolka och skildra ett skede, att identifiera vilka personer som är bäst lämpade och mest kunniga i en nyhetsrelaterad frågeställning.

Jag kan beklaga en förändring som försvagat upphovsmäns ställning och rättigheter, inte lika grundmurad i vårt samhälle som privat äganderätt vilket jag trodde tidigare. Men det var i ett annat årtusende och det känns avlägset även om det inte gått så många år. Boken ”Gratis?” pekar dock framåt och det känns faktiskt upplyftande att läsa så genuint bra texter, vettiga åsikter och argument. Men jag är rätt övertygad om att jag inte orkat mig ta igenom allt material på nätet utan då tagit del av det på ett annat vis. Som också då förhoppningsvis ger upphovsmännen ersättning.

Bok: ”Gratis? Om kvalitetet, pengar och skapandets villkor”
Redaktör: Per Strömbäck
ISBN 978-91-974919-9-0
Volante Publishing

Läs även andra bloggares åsikter om bok, gratis, upphovsrätt, patentfrågor, debatt, recension

Arkiverad under: Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, debatt, Gratis, patentfrågor, Upphovsrätt

Kulturbloggen på releasefest för Hoola Bandoola-bok

10 september, 2009 by Rosemari Södergren

svedberg-orjan-hoola-bandoola-band
Jag tror att varenda en som var ung under 1970-talet lyssnade på Hoola Bandoola Band, mer eller mindre. Vi har väl alla fullt av minnen som kommer upp när vi lyssnar på låtar från det skånska proggbandet Hoola Bandoola Band.
Journalisten och författaren Örjan Svedberg har skrivit en bok om Hoola Bandoola och satt in bandets historia i samband med Malmös historia under 1970-talet. Svedberg har dessutom vävt in delar av sin egen ungdomstid, berättar om hur han själv fick en politisk uppfattning under dessa år. Boken ska jag skriva lite mer om i ett eget recensionsinlägg de närmaste dagarna.

På onsdagskvällen var det en releasefest för boken – med författaren på plats förstås men också musiker.
Örjan Svedberg blev intervjuad på scen av ingen mindre än Uje Brandelius från Doktor Kosmos.
Uje sjöng dessutom två av sina Hoola Bandoola-favoriter: Keops pyramid och Andersson & Co.

Uje frågade förstås hur idén till en bok om Hoola Bandoola band kom till. Svedberg berättade att han suttit en sen natt med en whisky eller två, tillsammans med en kompis i Göteborg och plötsligt sade kompisen: ”Varför finns det ingen bok om Hoola Bandoola?”
– Tanken fastnade i min skalle, berättade Örjan Svedberg.
– Jag funderade vilka förutsättningar som borde gälla: 1. Den som skriver boken måste själv ha varit med under tiden då Hoola Bandoola var stora. 2. Författaren får inte stå för nära bandet, för då förlorar man perspektivet.

Svedberg tyckte att han själv passade in i dessa förutsättningar.
– Jag var 14 år när de slog igenom och jag stod inte bandet nära.

Örjan Svedberg slängde iväg ett mail till Mikael Wiehe med idén och Wiehe tände till direkt och tyckte det var ett bra förslag.

Uje Brandelius och Doktor Kosmos är ett band som vandrar i Hoola Bandoolas fotspår, genom att det också är ett band som är politiskt, eller samhällskritiskt. Ett ännu nyare band som är stort idag och som också skildrar samhället i sin musik och texter är Florcence Valentin. Bandets sångare Love Antell var också med på festen, han var DJ och spelade massor av bra musik, mycket från 1970-talet.

– Jag tror att det alltid kommer att finnas musiker och band som skildrar samhället. Så länge det finns klyftor i samhället kommer konstnärer och musiker att skildra det, sade Örjan Svedberg när jag pratade en stund med honom.

Några politiska gäster fanns också. I den trevliga lokalen på Pet Sounds bar på Södermalm dök Vänsterpartiets ledare Lars Ohly upp.

Ordfront om Örjan Svedberg.

Ordfronts sida om boken.

På CDON ser jag att boken har releasedatum 20 september.

Hoola Bandoola. Om ett band, en tid, en stad
Författare: Örjan Svedberg
Förlag: Ordfront
ISBN 978-91-7324-938-6

Hoola Bandoola Band – Keops pyramid

Hoola Bandoola Band – Jakten på Dalai Lama

Hoola bandoola band – Vem kan man lita på?

Läs även andra bloggares åsikter om fest, böcker, proggmusik, Hoola Bandoola band, litteratur, Ordfront, bok

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Böcker, fest

Kvinnorna på stranden av Tove Alsterdal

4 september, 2009 by Rosemari Södergren

kvinnornapastranden
Sverige har fått en ny deckardrottning. Tove Alsterdal är journalist och manusförfattare. ”Kvinnorna på stranden” är hennes romandebut.
I sin tackdel nämner hon Liza Marklund: För läsning och omläsning, uppmuntran och skarp kritik. Utan dig hade jag inte klarat det.
Men: Marklund skulle nog behöva få hjälp att täta sitt språk av Tove Alsterdal.

”Kvinnorna på stranden” är en stark berättelse om människohandel och slaveri. Tre kvinnors liv korsas och påverkar varandras liv.

Baksidestexten sammanfattar bra vad romanen handlar om:

I gryningen vaknar Terese från Järfälla på en strand i södra Spanien. Hon vinglar ner till havet och kliver på liket av en afrikansk man.
I skydd av natten smyger en kvinna i land i hamnen intill. Hon har smugglats över havet och räddats ur vågorna. Hennes namn är Mary, men inte länge till.

I New York försöker Ally få tag i sin man som är en känd frilansjournalist. Han har åkt till Paris för att skriva om människohandel och slaveri. Ally trotsar sin cellskräck och tar ett plan över Atlanten för att söka reda på honom. Det blir en resa in i det mörkaste av Europa och djupt in i hennes eget förflutna.

Kvinnorna på stranden är en svart thriller om tre kvinnor, tre liv som förändras brutalt. Tre vägar kommer att korsas vägar som leder dit inga lagar når, där ondskan styr bakom vackra fasader och människor kan köpas och säljas, byta skepnad eller dö.

Det är en stark berättelse som griper tag i mig. Sorgligt nog är det ju en del av vad som faktiskt sker i världen idag som Tove Alsterdal vävt in i romanens form. Jag blir ledsen att det går till så, men samtidigt känner jag en slags ”j-lar anamma” för att aktivera mig mot dessa orättvisor. Då har väl en bok lyckats rätt bra?

Visst kan vissa delar av romanen vara lite svåra att tro på, speciellt de sista kapitlen. Jag vill inte vara en spoiler, så jag kan inte skriva mer om det. Men även om det känns som rätt svårt att tro på, var det som en slags bekräftelse på den känsla man får inför slavhandeln.

Kvinnorna på stranden
Författare Tove Alsterdal
Förlag Lind & Co förlag AB
ISBN 9185801712
ISBN-13 9789185801718

Läs även andra bloggares åsikter om deckare, författare, recension, slavhandel, Tove Alsterdal, deckardrottning

Arkiverad under: Litteratur och konst, Recension Taggad som: Deckare, författare, Recension, slavhandel

Adjö Wallander (tankar kring Mankells Den orolige mannen)

30 augusti, 2009 by Rosemari Södergren

denoroligemannen
”Den orolige mannen” är Henning Mankells avslutande bok om polismannen Wallander.
Henning Mankell visar att han är den svenske deckarkungen – ja kejsaren utan konkurrens egentligen. ”Den orolige mannen” är mer än en spänningsroman, det är litteratur om livets gång.

Grundhandlingen har väl många som är intresserade av Mankells böcker redan läst om:

En vinterdag 2008 försvinner en pensionerad hög marinofficer under sin dagliga promenad i Lilljansskogen.
För Kurt Wallander blir det en personlig fråga av högsta rang. Officeren är nämligen Linda Wallanders svärfar in spe och hennes lilla dotters farfar.
Trots att utredningen handläggs av polisen i Stockholm kan Kurt Wallander inte låta bli att engagera sig. När också officerens hustru Louise försvinner, lika spårlöst, lika gåtfullt, blir hans engagemang om möjligt ännu större.
Trådarna leder bakåt i tiden, till Kalla kriget, högerextrema sammanslutningar och lönnmördare från det gamla Östeuropa. Wallander anar att han har kommit en stor hemlighet på spåren, som berör hela den svenska efterkrigshistorien.

Wallander är 60 och när en människa kommit till den åldern vet han att han med största säkerhet har levt större delen av sitt liv och nu väntar förmodligen ålderdom, sjukdom och skröplighet av olika slag. Eftersom de flesta deckardrottningar i Sverige bara skriver om unga tjejer som skaffar familj och bråkar med sin man om vem som ska hämta på dagis, är ämnet ålderdom inte med i många svenska deckare.

Deckarhistorien i ”Den orolige mannen” tar upp svensk nutidshistoria, om ubåtshistorier och Sveriges förhållande till Ryssland och USA. Mankells böcker om Wallander har alltid varit samhällskritiska och tagit upp politiska frågor. Men i ”Den orolige mannen” blir det än mer påtagligt.

Romanen är den typ av deckarhistoria som jag inte kan slita mig från, jag vill fortsätta vara i den miljön, vara nära berättelsen och höra hur det går. det märks att Henning Mankell bestämt sig för att låta Wallander säga adjö nu – och alla faser i hans liv dyker, lite väl övertydligt ibland. Romanen hade nog kunnat tätats till och dragit ner på en del delar.

Jag tycker att hans förhållande till sin före detta fru och hur hon utvecklats inte känns trovärdigt i förhållande till de tidigare romanerna. Känns påklistrat.

Men ändå: som skildring av en människa i slutet av sitt yrkesliv och på väg mot ålderdomen, med reflektioner kring hur han hanskats med livet och sina medmänniskor, är mycket bra. Jag kan också bli rätt arg på Wallander, hur han låter sin egen ångest göra att han gör andra människor illa. Precis som det är i livet.

Wallanderserien har ju filmatiserats, lite väl mycket kanske, en del avsnitt bygger bara mycket löst på romanens karaktärer. För min del, när jag läser boken, kan jag varken se Rolf Lassgård eller Krister Henriksson framför mig som Wallander. Jag ser Henning Mankell. Wallander är för mig ett stycke Henning Mankell och ännu mer när han i avslutningsdeckaren träder fram med sin ångest inför ålderdomen och skärper sitt politiska engagemang och intresse.

Henning Mankell har definitivt visat att han vill säga adjö till Wallander nu. Men frågan är: måste vi säga farväl till Wallander? Jag ska inte avslöja hur boken slutar, så jag kan inte vidareutveckla detta. Men det går ju att göra deckare kring åren fram till 60 om inte annat. Det lär väl filmbolag och tv-bolag komma på för att mjölka ut ännu mer finansiell vinning ur karaktärerna. Men jag vill ha en annan slags roman om Wallander, en fördjupning av det som händer honom i ”Den orolige mannen”.

Svenska Dagbladets recensent tycker att boken är taffligt skriven:

Den första känsla som griper tag i mig efter ett par kapitels läsning i Henning Mankells nya roman om Kurt Wallander, Den orolige mannen , är förlägenhet. Det jag håller på att läsa är rent ut sagt taffligt skrivet. Upprepningarna, klichéerna och övertydligheterna duggar tätt, pinsamt tätt. För att inte tala om de egendomliga liknelserna.

Det beror på vad boken jämförs med. I jämförelse med andra svenska deckare är ”Den orolige mannen” välskriven, tycker jag.

Göteborgsposten
har samma positiva inställning som jag:

Mankell har kallat böckerna om Wallander för romaner ”om den svenska oron”. Den orolige mannen handlar i hög grad också om kommissariens oro för sin egen hälsa, sitt eget liv. Vad har han egentligen gjort med det? Wallander må framstå som trött och skröplig men som romangestalt är han starkare och intressantare än någonsin förr. Nog skiljs jag från honom med saknad.

Bokhoras recensent är en av de som är mer kritisk till boken:

Andra som skrivit om boken:
En bok om dagen, Dagens Nyheter, Expressen, Tidningen Kulturen.

Den orolige mannen
Henning Mankell
ISBN: 9789173432658

Läs även andra bloggares åsikter om litteratur, böcker, deckare, författare, Henning Mankell, Wallander

Arkiverad under: Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Bok, Deckare, författare

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 328
  • Sida 329
  • Sida 330
  • Sida 331
  • Sida 332
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in