• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Jonas Moström: Stryparen, sjunde delen i serien om läkaren Erik Jensen och polisen Johan Axberg – inte den bästa delen

12 maj, 2012 by Rosemari Södergren

Stryparen
Författare: Jonas Moström
Formgivare: Carl-André Beckston
Förlag: Lind & Co
Serie: Axberg och Jensen 7
Utgiven: 10 maj 2012
ISBN10: 9174610708
ISBN13: 9789174610703

”Stryparen” är den sjunde delen i Jonas Moströms serie om läkaren Erik Jensen och kriminalkommissarie Johan Axberg. Jonas Moström är läkare och det brukar märkas i de träffsäkra beskrivningarna av sjukhusmiljöer som ofta utgör scenen för dessa norrländska deckarberättelser.

Att hålla igång en lång serie med samma karaktärer kräver en hel del av författaren. Frågan är om det inte gått lite väl mycket slentrian i berättelserna kring Erik Jensen och Johan Axberg i denna sjunde bok. Jag har tidigare uppskattat dessa två karaktärer, de är duktiga men ändå högst mänskliga och trasslar till det för sig i privatlivet emellanåt, samtidigt som de har ett stort hjärta.

Men den här gången blev jag mest trött på både Erik och Johan, de har på olika sätt trasslat in sig i sitt kärleksliv och jag känner att författaren drar ut på det med ett alltför tydligt berättartekniskt manér. Jag upplever också att Erik och Johan är alldeles för lika, det är som spegelbilder av samma person. Något fattas i karaktärsbeskrivningarna.

Inte bara personskildringarna fick mig att knappt orka läsa klart historien. En deckare kan ha rätt usel litterär kvalitet och ha rätt ytliga personskildringar och ändå kan läsaren inte slita sig för att det är spännande. När också den biten föll bort, ja då vet jag knappt varför jag ska läsa boken.

Den här sjunde delen, ”Stryparen”, utspelar sig på sjukhuset i Sundsvall där den värsta snöstormen i mannaminne härjar. En politiker som varit drivande i att skära ned på resurser till sjukvården läggs in på sjukhuset en snöig natt och hittas på natten mördat, strypt och med ett märke knivskuret i pannan. Mördaren återkommer med ett liknande mord och därefter snöar sjukhuset igen totalt och blir under tre dygn helt isolerat från omvärlden. Mördaren fortsätter att strypa och sätta samma märke med kniven i pannan på sina offer.

Författaren drar fram flera tänkbara mördare för oss som läsare och också polisstyrkan pendlar mellan att misstänka än den ena, än den andra. Detta är tyvärr alltför uppenbart ihopknackat för att vi ska sitta som läsare och engagera oss. När det är så tydligt blir det rätt trist.

Det är en hel del som är svårt att tro på. Om en seriemördare härjade på ett sjukhus i Sundsvall skulle självklart den lokala polisen fått förstärkning av polis på riksnivå. Inte en chans att den lokala polisen med Johan i spetsen skulle driva hela undersökningen själva. Det är också en hel del annat som bara inte känns trovärdigt. Att poliserna skulle fortsätta förhör med en misstänkt och inte låta honom få tillgång till en advokat, trots att han begär det. Nej, denna sjunde del i serien är rätt slarvigt hopfogad. Snön används som bild av hopplösheten – men det återkommer några gånger för mycket.

Karaktärerna drar sina fingrar genom sitt toviga hår. Jonas Moström beskriver ofta personer genom att berätta om deras hår. Han använder beskrivningar av vad de gör med sitt hår för att förmedla i vilken stämning personen befinner sig i. Det blir lite lustigt när jag hellre noterar ett överdrivet bruk av hårbeskrivningar än själva berättelsen. Jag blev ocksåtrött på att det var flera av de som vi som läsare ska misstänka vara mördare som bar med sig en fickkniv som han/hon tryckte mot sitt finger för att döva sin inre smärta. Det blev för mycket av samma sak.

Slarvfel finns också i upplägget: i det ena kapitlet får vi veta att sjukhuset är helt isolerat och ändå har en del personer tagit sig till och från sjukhuset. Slarvigt av bokförlagets korrläsare att inte rätta sådant, om inte annat.

”Stryparen” var en besvikelse. Jonas Moström kan bättre än så, det har han visat i de tidigare böckerna i serien. Kanske är det dags för honom att hitta andra karaktärer och börja en nu serie?

Läs även andra bloggares åsikter om Johan Moström, deckare, bokrecension, bokblogg, Sundsvall

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

Neels Lou-böcker – en glad serie med äkta djup

11 maj, 2012 by Redaktionen

Titel: Lou – Dagboksdagar och Sommarblues
Författare/illustratör: Julien Neel
Förlag: Wibom Books
ISBN10: 9197821306 / 9197821314
ISBN13: 9789197821308 / 9789197821315

Julien Neel är designern som fick en dotter och insåg att det fanns en lucka i serieutbudet. Jag har läst del ett och två i serien om Lou. Åtta delar är planerade och de första fem finns översatta till svenska. Böckerna har blivit en megasuccé, särskilt i hemlandet Frankrike, och finns även som animerade filmer som gått på SVT.

Lou är 12 år och böckerna vänder sig till barn i hennes egen ålder, populärt kallade tweenies. Tack vare de tecknade filmerna har hon dock fans i alla åldrar från tre och uppåt vilket egentligen är märkligt med tanke på att historierna är så tydligt kopplade till den prepubertala livssituationen.

Lou bor ensam med sin mamma och vi får följa deras vardag med allehanda viktiga problem och händelser. Lou blir kär i grannpojken, mamman ska ta körkort och de måste tillbringa sommaren på tråkiga landet. Mormor och mamma bråkar och komplexa förhållanden mellan barn och föräldrar skildras på ett snyggt sätt. Detta skänker läsvärde även för den vuxne och skapar bra samtalsunderlag mellan den läsande ungen och mig som förälder.

Tyvärr beskrivs böckerna med utropet ”äntligen en serie för tjejer!” på nätbokhandelns hemsida. Att man fortfarande vill dela upp läsning i kön gör mig matt. Tjejer har i alla tider läst böcker med killar i nyckelroller. Det har gått alldeles utmärkt. Det finns något som kallas allmänmänskligt. Hit hör mycket av det Lou är med om. Vi har alla varit olyckligt kära. De flesta minns långa somrar då vi tvingats med till ett tråkigt lantställe där absolut ingenting händer. Varför göra detta till något som har med tjejer att göra?

Ännu en del av förklaringen (förutom det faktum att huvudpersonen är en flicka) är den grafiska formen. Färgerna är starka med mycket rosa Bildspråket är tämligen ”tjejigt” vilket småpojkar i min närhet snabbt läser in. Det är synd att det ser ut så här. Men om du ändå kan få dina tweenies, oavsett kön, att läsa om Lou kommer de att få ta del av en glad serie med äkta djup. Något som inte är alltför vanligt förekommande.

Text: Elin Lucassi

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Barnböcker, Serier, tweenies

Ny bok om Libyen – ett framtida turistmål?

11 maj, 2012 by Redaktionen

Den 10 maj presenterade Eva Hernbäck och Göran Johnson sin nya bok, Libyen – Från Tripolitanien till Ghaddafis sista dagar, för en fullsatt hörsal på Medelhavsmuseet.

Få länder har varit så slutna som Libyen. Deras mytomspunne ledare Muammar Ghaddafi styrde landet med järnhand i över fyrtio år med hjälp av en stenhård regim. Idag står Libyen inför en vändpunkt där ingen vet vad framtiden bär med sig. Författarna Eva Hernbäck, journalist på DN med inriktning på globala frågor och Göran Johnson, arkeolog och samhällsplanerare ger i sin nyutkomna bok Libyen – Från Tripolitanien till Ghaddafis sista dagar, en heltäckande bild av landets mångtusenåriga historia, kulturhistoriskt och maktpolitiskt – från Acacusbergens klippmålningar för mer än tiotusen år sedan till Ghaddafis våldsamma död oktober 2011.

Kristian Göransson, Libyenkännare och intendent på Medelhavsmuseet inledde. Därefter berättade författarna om sin bok. De har levt och arbetat i Libyen en längre tid och studerat dess långa och komplicerade historia. Libyen har varit okänt i Sverige, i stort sett var diktatorn det enda man visste något om – att han var något av en lustigkurre. Mindre känt var det hårdförda styret, den tuffa diktaturen och terrorismen runt om i världen.

Ghaddafi hade utformat en egen samhällsteori vid sidan om kapitalism och kommunism, som han redovisar i ”Den gröna boken”. Den innefattar en slutgiltig utformning av samhället där ingen privat företagsamhet ska finnas och inga anställda, som likställs med slavar. Allt ska vara statligt.

Vid Ghaddafis revolution år 1969 överlevde religionen och den präglar landet. Det finns många moskéer och man håller hårt på ramadan. Ghaddafi satsade på bostäder med en bebyggelse influerad av Öststaterna, sjukvård och utbildning, som skiljer sig från andra arabländers med en stor andel kvinnor. Men på caféerna syns bara män, man dricker te, alkohol är inte tillåtet i Libyen.

Libyen var länge isolerat och avstängt från handel, av USA först sedan av FN. Men från 9/11 svängde Ghaddafi och blev USA:s vän. Landet började återigen närma sig väst. Världens ledare ville då återupprätta de ekonomiska förbindelserna.

Libyen är ett till ytan stort land, fyra gånger större än Sverige men med bara 6,5 miljoner invånare. Stora ytor är öken. Man det finns mycket vatten, det är en viktig naturresurs. Man använder mycket vatten, fyra gånger mer per invånare än i Sverige. Mest går till konstbevattning. En annan viktigt naturresurs är den rena oljan. Bensinen är subventionerad, full tank kan man få för 30 kronor. Detta gör att biltrafiken är livlig i städerna och kollektivtrafiken dåligt utbyggd.

På 1980-talet började ett stort antal arbetare komma från Gambia till Libyen. De är nu miljontals och arbetar hårt i landet. I publiken hälsade vi på Eric, som ska vara i Sverige i en månad.

I juni sker val om Libyens kommande konstitution. Det finns många problem på vägen. Man har ingen erfarenhet av demokrati och pressfrihet eller mänskliga rättigheter. Det finns mycket vapen i omlopp. Men hoppet om en bra utveckling finns ändå.

En tänkbar näring som skulle kunna utvecklas är kulturturismen, som det finns stor potential för. Libyen har många kulturlämningar och fem världsarv. Dessutom finns 2000 km outnyttjad strand vid Medelhavet!

Libyen – Från Tripolitanien till Ghaddafis sista dagar är utgiven i samarbete med Norstedts förlag.

Text: Vivian Gustin

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: bokrelease, Libyen, Medelhavsmuseet

Thulins Stil för vuxna kvinnor som inte vill vara Madickenflickor eller herrdamer

10 maj, 2012 by Redaktionen

Titel: Stil med Thulin
Författare: Camilla Thulin
Förlag: Bonnier Fakta
Utgivningsdatum: 2012-02-21
ISBN 9789174240900

Camilla Thulins senaste bok Stil med Thulin är en sammanfattning av hennes år av arbete med att ge stiltips till vuxna yrkeskvinnor mitt i livet. ”Herrdamer och flicktanter” är inte Camilla Thulins melodi – hon vill uppmuntra vuxna kvinnor att vara mer feminina utan att vara ”Madickenflickor”. I Kapitlet om kläder på jobbet försöker Camilla Thulin inspirera till nytänkande: mer kjolar, mindre herrkostym, kläder som är enkla att kombinera färgmässigt och att man gärna kan se ”likadan” ut. Hon har förslag på en enkel basgarderob med ett fåtal plagg av varje sort som går att använda vid alla tillfällen, och hon vill gärna slå ett slag för klänningen som plagg. Boken innehåller många bilder ur Camilla Thulins egen garderob och massor av praktiska tips, varav ett av de mer konkreta är att först rensa ur garderoben från allt man inte använder. Hon använder sig själv som modell i de flesta bilder i egna kläder – och har man som Camilla Thulin 100 historiska klänningar så har man en del av välja på. Hon har ett helt kapitel om second hand och vintage, ett område som hon behärskar sedan många år.

Boken är inspirerande då den punkterar många av de fördomar som omgärdar den mogna kvinnans stil, kropp och ålder, och vad som inte anses passa sig . Det finns till exempel en föreställning om att det är opassande att sminka sig som medelålders kvinna. Camilla Thulin , som själv är 50 år, skriver att ”alla tror att det fungerar med smink när man är ung, men inte efter fyrtio, för då ser man gammal ut. Tvärtom tycker jag”. Hon tycker också att medelålders kvinnor kan ha långt hår , som hon dessutom anser är mer lättskött och gärna kan ha sin naturliga hårfärg. Camilla Thulin menar att svenska välutbildade och dugliga damer mitt i livet har en alltför negativ självbild om sitt yttre. Med bilder visar Camilla hur kläder, smink och hår förändrar och hon beskriver steg för steg hur man gör rent praktiskt. De handfasta råden i denna bok kan vara en god hjälp på vägen – om de följs. Men frågan är hur lätt det är att ta till sig goda råd från böcker? Det kan vara svårt att bryta gamla vanor och mer personliga tips kan behövas för att åstadkomma en önskad förändring.

Foto: Niklas Palmklint

Text: Anna Vikström

Camilla Thulin i TV-framträdanden om boken:

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Mode

Strandberg och Bergmarks Eld – mänskligt om tonåriga häxor

9 maj, 2012 by Redaktionen

Titel: Eld
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN10: 9129677807
ISBN13: 9789129677805

Ibland önskar jag att jag var tonåring igen. Inte så att jag längtar tillbaka till någon svunnen tid då jag var lycklig och fri utan att jag skulle vara tonåring i dag. När jag var i yngre tonåren lyssnade jag på London Beat och läste Grottbjörnens folk. Nu finns Rebecca & Fiona och man kan läsa Engelsforstrilogin.

Cirkeln kom ut 2011 och nominerades mycket välförtjänt till Augustpriset. Författarduon Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren har tillsammans skapat den lilla deprimerande orten Engelsfors. En plats så lik andra sömniga svenska bruksorter att alla direkt greppar känslan. Det är instängt och trist. Hierarkierna är tydliga, alla vet sin plats, och många bara väntar på att få komma därifrån. I denna lilla håla återfinner vi ett gäng tonåringar med magiska krafter. Plugghästen, mobbaren, coola tjejen och alla de andra urtyperna för en ungdom måste komma över sina olikheter och jobba tillsammans för att kämpa mot demonerna och den annalkande apokalypsen.

Del två i trilogin heter Eld. Kampen intensifieras, tjejerna har lärt sig att hantera sina respektive krafter bättre och ondskan är ondare än någonsin. Strandberg och Bergmark Elfgren fläskar på rejält med magiska amuletter, uppgrävda gravar och en hel bygd som zombifieras.

Att förklara för någon som inte läst Engelsforsböckerna varför de är så himla bra är inte det lättaste. Det låter lätt töntigt pretentiöst när man börjar svamla om tonåriga häxor och socialrealistiska beskrivningar av dagens Sverige. Men det är ju så mycket mer än så. Jag älskar hur man låter tonåriga tjejer vara allt det där tonåriga tjejer faktiskt är. Fula, missnöjda, skadeglada, kåta, omtänksamma och förbannade. Beskrivningen av berättelsens häxor är helt enkelt något av det mest mänskliga jag läst på länge.

Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren lyckas där mången vuxen fallerat. Det skriver trovärdigt om hur det är att vara ung. Men så har de ju en himla massa cred också. På bok- och biblioteksmässan i fjol utgjorde Sara en oerhört initierad paneldeltagare på seriescenens program om fanfiction. Både hon och Mats hänvisar ständigt till Buffy-serien som en stor inspiration och framhåller boksignering på SF-bokhandeln som en höjdpunkt i karriären. De vet vad de pratar om helt enkelt.

I kölvattnet av den moraliserande uberromantiska Twilight-serien har en uppsjö ungdomsböcker på temat övernaturligt plus tonåringar lanserats. Det mesta är skit. Jag är ju en sån som dömer boken efter omslaget. De som vill surfa på framgångsvågen har ofta en sexig tjej i motljus med bombastisk himmel i bakgrunden som front. Eld har en illustration av svenske skräckseriemästaren Kim W Andersson (skapare av seriealbumet Love Hurts) på omslaget. Bilden föreställer ett anatomiskt korrekt hjärta i en vacker blombukett. Cirkeln är just detta. Blodigt, levande, pulserande. Det enda som är hemskt är att del tre inte kommer förrän nästa år. Det blir en jobbig väntan.

Elin Lucassi

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: ungdomsböcker

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 249
  • Sida 250
  • Sida 251
  • Sida 252
  • Sida 253
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in