• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Stockholm Music and Arts: Ane Brun

30 juli, 2016 by Mats Hallberg

Ane Brun 3

Ane Brun på Stockholm Music and Arts
Stora scenen, lördag 30 juli 2016
Betyg 4

Bara så att ni vet, detta var en förstagångsupplevelse. Vad jag trodde skulle bli arty pop med viskaraktär av en välsjungande norska, blev  mestadels något helt annat. Har hänt när jag uppsnappat  oidentifierad feel good – musik på krog, att jag  fått reda på att det då varit Ane Brun. Hennes förra skiva When i´m free har som uppges i festivalens program, bara avlägsna likheter med första alstret Spending time with Morgans.

Läser jag grundligt nämnda presentation, görs jag faktiskt medveten om att stråkar numera gifter sig med jazzbas och triphop. Därtill blir jag upplyst om att den intressanta musikkonstruktören turnerat med Peter Gabriel. Därför borde jag egentligen inte ha blivit överraskad av Brun, som koreograferar sitt framträdande på ett högst personligt sätt. På sig har hon förresten gummiskor och en orange dress, medan övriga sju på scen är klädda i svart.

Eftersom jag inte är bekant med hennes låtar ska jag försöka mig på en karaktäristik. Hon skriver i ett tonspråk som pendlar mellan svävande symfoniskt och suggestiva klangrika spänningar. Många låtar är snirkligt uppbyggda och dramatiska till sin natur. Mina referenser hamnade emellanåt hos Björk, på slutet adderat med hypnotiskt dansbeat. Några gånger bryter hon mönstret. Inträffar när Ane gör vad som liknar visa på akustisk gitarr på sitt hemspråk, tillsammans med Josefin Runsten på vad som rimligen bör vara elförstärkt violin. Ett annat stycke bröt av genom att bli en pampig akt i baktakt, vars refräng löd ”for this moment i´m free”. Originellt nog varvade enda kvinnliga medmusikern  stråkinstrumentet med  vad jag tror var steel-pans.

Med risk för felstavning eller oklar artikulation från Brun, hade hon valt ut följande kompetenta besättning: dubbla trumslagare i form av Ola Hultgren och Micke Hellström, Ellie-Karin Larsson som backup vokalissa, nämnda Runsten samt tre prominenta medlemmar från prisade Tonbruket. Jag noterade att herrar Hederos, Lindström och Berglund överlag var mer tuktade här än när de spelar under eget namn. Å andra sidan öste de på för fullt med fräcka solon i konsertens slutfas.

Ane Bruns enda utförliga introduktion handlade om en text som sades vara skriven i valtider. Vi har glömt att några fixat det för oss, några som offrade sig. Vi har feminister att tacka för deras rösträttskamp. För kännedom kan meddelas att vi publik drabbades av elakt regnoväder, vilket inte påverkade min sinnesstämning där jag stod under ett lövträd.

Foto: BeA Nilsson

Ane Brun 4

Ane Brun 5

Ane Brun 6

Ane Brun 7

Ane Brun 8

Ane Brun 9

Ane Brun 10

Ane Brun 11-2

Ane Brun 11

Ane Brun 12

Ane Brun1

Ane Brun2

Arkiverad under: Musik Taggad som: Ane Brun, Musik, Musikfestival, Recension, Stockholm Music and arts

Stockholm Music and Arts: Lauryn Hill

30 juli, 2016 by Mats Hallberg

Lauryn Hill 1

Lauryn Hill på Stockholm Music and Arts
Fredag 29 juli 2016, Stora scenen
Betyg 4

Ganska ofta jubel och rent av eufori, ibland frustrerad och utmattad. Det är en resa att vara med på hennes och det stora bandets svulstiga gig. De yttre förutsättningarna är perfekta, skönt nog. Jag recenserade henne på WOW i fjol och betyget blev en ostadig 4:a. Kanske det är att häda, men när jag lyssnade igenom hennes Grammyrekord-vinnande solodebut ”The seducttion of …” , som förberedelse, blev min slutsats att det omtalade albumet är överskattat. Flera gånger ansåg jag det vara lite tråkigt och osvängigt. Men damen som är känd för att vara lynnig, är som bekant allt annat än tråkig live.

Hills historik präglas av kontroverser och möjligen bitterhet. Hon har sina nycker, fast också sin rättmätiga stjärnstatus. I sitt skapande – också flitigt anlitad skådespelare – blandar hon hip hop med karibiska influenser, gospel med reggae. I botten finns deep down soul som en självklar ingrediens, vilket har varit fallet ända sedan genombrottet i the Fugees. Beträffande volym verkar hon överdrivet förtjust i megabas likt Jamaicas Sound system. I värsta fall förstör detta för publiken i och med den obalans som uppstår och vissa instrument dränks i ”oväsendet”. Detta drag hos henne har jag svårt för.

Likt forne bandkollega Wyclef Jean använder hon sig av DJ som uppvärmning, vars aktiviteter piskar upp nästan ett inferno. Sedan vandrar orkestern in på scen. De består av tre blåsare, tre körtjejer i vitt, två klaviaturspelare med tjocka lager av toner, gitarrist som innan han ägnar sig åt elförstärkta solon sin vana trogen lirar spanskt. Kompet är sjukt tajt och tungt men sticker inte ut nämnvärt.

När det gäller röstresurser och tajming är Lauryn Hill ett geni, vare sig det handlar om tungvrickande rap eller rå soul. Stundom fokuserade hon på utbrott, stön och vädjande tonfall. Hon känns faktiskt lika äkta som en av hennes stora förebilder, nämligen Nina Simone. Och det går inte att klaga på hennes cover av ”Good life”.Men hon och bandets svaghet, är att de ibland blir för mycket av det goda. De liksom slår knut på sig själva. De avsteg från det högstämda registret som förekommer är högst välkomna. I egenskap av egen producent har förstås sexbarnsmamman fullständig koll Hon dompterar sina musiker likt Zappa på sin tid.

Man höll igång sin sprakande audiovisuella show i halvannan timme. Den sista delen hördes låtar från Fugees (Killing me softly , Ready or not etc…), ”Doo-Wap-Thang” samt ett medley Bob Marley som just det i och för sig inte tillförde så mycket. Denna tribut faller sig annars naturlig, då hon ju har de flesta barnen ihop med son till legenden från Kingston. Mer oväntat var att två sofistikerade ballader av Sade inkluderas i programmet.

Sammanfattningsvis. Bitvis en otrolig urladdning med en mängd taktbyten och tempon, framför allt när man gjorde en bländande version av ”Everything is everything” och låten före med refrängen ”Why does it feel like you wanna make me so bad?”. Vilken energi och vilket suveränt samspel av alla på en scen, ett musicerandea som bäddades in i nonfigurativa färgrika formationer. Då öppnades portar, sprängdes broar och berg förflyttades i den milda sommarnatten; för att ta till några krystade metaforer. Dock fanns som framgått skavanker och ojämnheter när det blev för onyanserat och man fläskade på utan sans och balans. Men jag skulle gärna vilja lyssna igen på den period mitt i konserten då glädjeruset var optimalt.

Foto: BeA Nilsson

Lauryn Hill 2

Lauryn Hill 3

Lauryn Hill 4

Lauryn Hill 5

Lauryn Hill 6

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Lauryn Hill, Stockholm Music and arts

Stockholm Music and Arts: Titiyo – hennes oklanderliga röst vibrerar

29 juli, 2016 by Mats Hallberg

Tityo 1

Titiyo på Stockholm Music and Arts
Stora scenen, 29 juli 2016
Betyg 4

Det är nästan så att soulen har försvunnit ur hennes musik. Det är ingen värdering utan ett konstaterande. Idag vill jag beskriva Titiyo som en singer & songwriter ackompanjerad av supertunga electronica-landskap.

För att börja från början. Jag har följt Titiyo av och till sedan dundergenombrottet med första skivan, den som vill jag minnas proddades av blivande maken. Jag har hört henne på diverse galor och kommer ihåg en skaplig konsert på Liseberg för 5-10 år sedan. Nu måste jag bekänna att jag inte lyssnat på hennes nya album, det första hon gjort med svenska texter. Så jag ger er som bonus lite delar ur refränger och något från Tiiyos mellansnack.

På scen inramas hon av fyra musiker, varav en är kvinna. De presenteras utspritt. I efternamn heter de som jag uppfattade det Perlskog, Sirén, Lindvall samt Lindelöv. Likt en Alex O´Neal-konsert sent 80-tal ser jag på scen tre stationer med syntar. Därutöver ett trumset och som komplement basgitarr och gitarr. Soundet är som antytts väldigt syntetiskt och kliniskt.

Ibland går tankarna nästan till Daft Punk eller Pet Shop Boys. Tityo och hennes band är klädda i rött upptill och svart nertill. Backdrop utgörs av en världsatlas och scenen flankeras av två guldfärgade flaggor. Om ni undrar över ljudets kvalitet ska noteras att det var ett bra rent ljud, om än fasiken så högt. Men det blev aldrig obehagligt högt.

Jag förmodar att i princip alla låtar från nämnda 13 gården var med på låtlistan. Som inledning nås vi av ett fett beat där refrängen lyder ”här är första raden”, därpå kommer ”Solna”, en sugande långsam melodi.

Vi får en till ny låt vars sound är angenämt med backbeat som en krydda. Vad som därpå följer är nytolkningar och nya arrangemang på ett knippe hits: Man in the moon (Kjell Alinge får cred), Kleerups vidunderliga Longing for lullabies och självklart Come along. Jag antecknade att framför allt Kleerups komposition gjordes svinbra. Därefter återgick Titiyo till nyare material.

Jag blev starkt tagen av låten om brodern och pappan Ahmadu skriven tillsammans med Linnea Henriksson, den som innehåller raden ”du tar hand om honom, vem tar hand om dig?” En annan ruggigt bra låt med dansfeeling hette något i stil med ”Staden börjar vakna”. Allra sista egenkomponerade stycket handlade om Titiyos mamma och hennes umbäranden. Jag är lite osäker på om alla texter håller måttet, vissa gör det definitivt. Det är mycket och naket om uppväxten och mycket Stockholmiana.

I vissa nya versioner av äldre hits och i det självutlämnande, känns det som att hennes oklanderliga röst vibrerar. Hon sjunger onekligen alldeles utmärkt. Och bandet vet vad de sysslar med, även om musiken har inslag som delvis gör den kall emellanåt. Dock, mina ben gungade i takt åtskilliga gånger och damen med klädsamt självförtroende levererar välljud och kvalitet. Och det var onekligen spännande att höra hennes berörande stämma på svenska. Flera av hennes låtar borde förresten passa på trendiga dansgolv.

Foto: BeA Nilsson

Tityo 2

Tityo 3

Tityo 4

Tityo 5

Tityo 6

Tityo 7

Tityo 9

Tityo 10

Arkiverad under: Musik Taggad som: Stockholm Music and arts, Titiyo

Stockholm Music and Arts: Les Amazones d’Afrique – saknar slagkraftiga låtar

29 juli, 2016 by Mats Hallberg

Les Amazonas 1

Les Amazones d’Afrique på Stockholm Music and Arts
Stora scenen, fredag 29 juli 2016
Betyg 3

Finns det något vi lite slappt kan kalla för afrikansk musik, en typ av musik helt rotad i denna stora mångskiftande kontinent, ett särskilt tonspråk? Denna supergrupp har ju Afrika i titeln, så det är kanske tillbörligt i detta fall. Jag lyssnar ofta på musik av svarta. Jag har förstås skivor av funkkungen Fela och King Sunny Adé. Live har jag gått loss till Salif Keita och den popigare More Kante för att nämna några. Annars finns en stor del av mitt musikhjärta i det afro-amerikanska.

Amasonerna här syftar, förmodar jag, på det halvdussin kvinnliga artister i färggranna klänningar (ett par sitter faktiskt i en elegant soffa mitt på scen). De sjunger och frontar, medan männen i bandet har en ganska undanskymd roll. De märks mest genom den tunga stadiga basen och ett antal gitarrsolon. Var ett sympatiskt drag med så mycket ”womanpower”, men mina ben skakade inte oss som förväntat. Min kollega och tydligen delar av publiken uppskattade konserten i mycket större utsträckning. Svårt att utröna varför. Ska göra ett försök.

Jag hade oerhörda problem med det grötiga dova höga ljudet som interfolierades av gälla kvinnoröster. Mixningen var under all kritik och det var bedrövligt med alla överslag i mikrofonerna.

Min andra huvudinvändning handlar om avsaknad av slagkraftiga låtar. På upploppet kom som tur var några starka låtar. De framfördes av ”Grandmother” Keita respektive Mariam Doumbia, om jag uppfattade presentationen rätt. Jag har dålig koll på medlemmarna i denna supergrupp.

Bandet hade fyra sångerskor som turades om uppbackade av två kvinnor som utgjorde kör.

En tredje negativ faktor landar i ett ganska opersonligt sound. Tung traditionell bas och förvånansvärt lite slagverk rördes ihop med vassa gitarr-riff. Det var i bästa fall struttigt och gungade som det skulle. Och några gånger infann sig ett förväntat, nästan maniskt pulserande beat.

Men bandet som blandade afrobeat,funk, rockröj, en gnutta blues och lite poptongångar tycktes mig anonyma och ganska tråkiga.

Det godkända betyget beror på ungefär tre enskilda höjdpunkter, varav det mest minnesvärda nog var en sång på engelska med troligen den yngsta av kvinnorna, med uppmickad akustisk gitarr i centrum.

En annan kul detalj var när Doumbia (känd från Amadou & Mariam) och körtjejerna praktiserade den teknik som brukar kallas call and response. Men som helhet var det för mig relativt tråkigt och musiken tog mig inte med som jag hoppats. Och ljudet var som sagt inte alls vad man har rätt att begära. Recensioner är en subjektiv bedömning. Jag gjorde till och med en anteckning om avslagen stämning, medan det från pressrummet som blickade ut mot det förtätade lilla publikhavet enligt min källa såg ut som extas. Så olika kan samma händelse betraktas.

Foto: BeA Nilsson

Les Amazonas 2

Les Amazonas 3

Les Amazonas 4

Les Amazonas 5

Les Amazonas 6

Les Amazonas 7

Les Amazonas 8

Les Amazonas 10

Les Amazonas 11

Les Amazonas 12

Les Amazonas 13

Arkiverad under: Musik Taggad som: Les Amazones d’Afrique, Musik, Musikfestival, Recension, Stockholm Music and arts

Vila i frid, Freddie Wadling: 1951 – 2016

3 juni, 2016 by Mats Hallberg

freddiewadling

Freddie Wadling 1951 – 2016

Det har varit ett tungt smärtsamt år för musikälskare. Fick för några timmar sedan via facebook vetskap om att ytterligare en storhet har gått bort, en man som skulle ha blivit känd för den breda allmänheten i och med medverkan i Så mycket bättre. Wadling växte upp i östra Göteborg och var alltid staden trogen. I går dog han efter en kort tids sjukdom. Som sångare tolkade han material i de mest skiftande genrer som ingen annan. Blev belönad med Grammis och Cornelis-stipendium, men borde fått fler priser. Ingen överträffade honom när det gällde att göra avtryck,  en omätlig kraft och tröst förmedlades till hängivna lyssnare. Jag har tagit del av hyllningar från några av de han jobbade med, jämte kommentarer i media. Freddie var en sökare med integritet, en uttolkare med igenkännbar identitet. Han kunde transformera skillingtryck, visor och till och med musikalmelodier som låg nära schlager.  Lägstanivån var väldigt hög, powerballader fanns inte på kartan. Öppenheten inför samarbeten med stadiga strukturer (läs  producenter, regissörer, Fläskkvartetten med flera) var något han behövde och bejakade. Trångsynta punkpuritaner tyckte antagligen att han svek, då han gick vidare  efter att ha lirat bas i Cortex och andra mer kortlivade band (Straitjacket…). Vi fans är  glada för att den lite lakoniske och allmänbildade vokalisten oftast struntade i de som ville hämma lusten att gå på musikaliska upptäcktsfärder. Lika glada som vi nu är sorgsna för att han tystnat, rest för gott till okänd ort.  Alla som hört rösten live eller i inspelad form, vet att han inte kunde kopieras, var helt igenom äkta!  Han, om någon, var verkligen värd den statliga inkomstgarantin – populärt kallad konstnärslön.

Sista gången jag såg honom  måste ha varit i fjol på Bengans i Majorna, när Kingdom of Evol gjorde en kortare spelning på Record store day. Året innan framträdde han på Göteborgs kulturkalas på Kungstorget. Då var han aktuell med skiva bestående av låtar associerade till Bond-filmer. Tyckte det var en bra konsert, med några av de lite udda covers han gärna återvände till som obestridliga toppar. Med tanke på hans  bakgrund i exempelvis Cortex, Liket Lever och Leather Nun; måste understrykas ånyo att det var en enorm bedrift – att han hade förmågan att nå ut vidare. Oss känsliga själar berörda han på djupet med sin nakna oförställda röst vars omfång var minst sagt häpnadsväckande. Ibland öppnade han upp stämbanden på vid gavel, tog i från tårna. Tänker på alster som Into the dawn och den fantastiska Dancin´ madly backwards. Dessa har jag på vad som betecknats som demoversioner eller embryo på LP:n Picnic on a frozen river. Efterhand utvecklades och förfinades  tekniken. Interpreten blev en mästare på att texta i relativt långsamt tempo.  Paradoxalt att den mobbade, stumme och oartikulerade eleven som livet igenom fascinerades av skräckhistorier; kunde bli en kung på både psykedeliska tongångar och visor. Apropå skräck hade denne konstnär i övermått sin beskärda del av upplevda fasor. Tänker på branden för några år sedan som resulterade i brännskador och ett förstört hem och på det en översvämning. Addera till dessa olyckor en vacklande hälsa med stora svårigheter att röra sig, vilket gjorde att den entusiastiska livepubliken alltid lade märke till hans fina käpp. För inte inte länge sedan kunde vi läsa att han tvingats ge upp planer på att turnera då rösten inte fungerade längre. Tidigare i år kom ändå nya skivan Efter regnet, vars låt Nu lyfter vi från marken innehöll  formuleringen ”det kan alltid bli värre”, en fras som nu har en sinister laddning. I samband med release passade Wadling på att hylla Stina Nordenstam, en person han länge framgångsrikt samarbetat med.

Första gången jag blev riktigt indragen i hans musikaliska universum bör ha varit samarbetet med Henryk Lipp, i vad som utgjorde Blue for Two. Har för mig att två av deras främsta hits – Stay Casey och Ships – gjorts både som video och framförts i SVT. I slutet på 90-talet såg jag en dokumentär om Freddie på Göteborgs filmfestival betitlad En släkting till älvorna. Raffinerat nog var det efteråt invigningsfest med bland andra huvudpersonen och ett utökat Fläskkvartetten på scen. Den absoluta höjdpunkten var när de tillsammans med Stonefunkers framförde ledmotivet ur 2001. Samarbetet med just Fläskkvartten jämte diverse begåvade textförfattare och duettpartners var väldigt fruktbart. En milstolpe, som jag spelat ofta, är förstås CD:n Jag ger vad som helst för lite solsken från -98. Minns med välbehag en konsert på Götaplatsen med Freddie & Titiyo i denna attraktiva stråkförsedda inramning. Det gnisslande, rytmiska, bullriga och sköra flätades fulländat in i sången. Crescendot den gången: en oförglömlig version av Walk, ni vet den med refrängen love, peace, happiness, eternity.

Hade förmånen att uppleva den allsidige artisten i flera avskalade sammanhang. Vill nämna en offentlig repetition av I rosens namn på Göteborgs Stadsteater. Då satt Wadling i ett hörn vid scenkanten, sjöng bedårande i kompositioner av John Dowland. Har också haft stor behållning av två solokonserter med  Henrik Cederblom som enda komp, dels på klassiska Gillestugan och dels vid Skrea strand i Falkenberg. Osäker på exakt årtal, bör ha inträffat i början av milleniet. På repertoaren stod, om jag minns rätt, enbart engelskspråkiga pärlor (Beatles, Bowie, Nick Drake, Captain Beefheart, Syd Barrett med flera)  En ynnest att få vara med när en stor artist med precision och klös gjorde egna favoriter full rättvisa. I Falkenberg i ett kvavt loft uppgick publiken endast till ett 30-tal. Närheten till den musik som återskapades i nuet var förstås en extra kvalitet i sig. Ett annat intimt sammanhang var när göteborgaren var värd för radioprogrammet Sommar 2011. På ett alltför improviserat, därmed ganska svajigt  sätt exponerades Wadlings torra humor, berättades turné- och barndomsminnen och framför allt spelades musik värd att uppmärksamma. Slutligen vill jag foga in ett 50-års kalas som en vän från nämnda filmfestival firade på vegetariska haket Solrosen i Haga. Bland gästerna upptäckte jag till min förvåning paret Freddie & Bella. Försökte då, utan att det skulle bli krystat och fånigt, tacka Freddie Wadling för all musik som gjort mig lycklig.

Arkiverad under: Musik

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 235
  • Sida 236
  • Sida 237
  • Sida 238
  • Sida 239
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in