• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Skivrecension: Joel Lyssarides – Dreamer

26 augusti, 2018 by Mats Hallberg

Cover Art Alain Longeaud

Artist; Joel Lyssarides

Titel: Dreamer

Betyg: 4

Producent: Joel Lyssarides

Inspelad i Nilento Studios (Kållered)

Mixning: Pål Svenre

Mastering: Sofia Von Hage & Thomas Eberger

Prophone Records

Release: 24/8 2018

49:41

En överväldigande och egensinnig debut av en sann eklektiker och före detta underbarn. Joel Lyssarides föddes i Stockholm 1992, började öva på piano redan vid fyra års ålder, upptäckte jazzen genom föräldrarnas skivsamling, har gått på Södra latin och KMH och vunnit nationell tävling för pianostudenter.  Numera är han en eftersökt instrumentalist som även bildat egen trio.  Bevis för att han befunnit sig i hetluften, rört sig över breda fält, är samarbeten med Anne Sofie von Otter, Kristin Amparo, Silvana Iman, Benny Andersson, Nils Landgren och Blacknuss för att nämna några av de mest namnkunniga. Kommer ihåg att jag sett honom glänsa med Ikiz Cabin Crew på Liseberg. Han har prisats av STIM och fått ta emot Bengt-Säve Söderbergh stipendiet.

På Dreamer omger sig Lyssarides med  de som ingår i hans trio, det vill säga Niklas Fernqvist på bas och Rasmus Svensson Blixt på trummor. Albumet innehåller elva spår, var av samtliga utom två är signerade pianisten själv. Övriga två låtar är dels ett jul- soundtrack från Disney i form av When You Wish Upon a Star, dels fullträffen Longing för Labrador av Fernqvist. Vill omgående betona en exceptionell omständighet. Vissa av kompositionerna kan bara definieras korrekt som stycken, ett förhållande som är mest uppenbart inledningsvis. Enligt artistens hemsida speglar de skiftande stilarna debutantens bakgrund,  intresset för klassiskt, jazz och svensk folkmusik. I bifogat pressutskick listas mer specifika influenser, såsom flamenco, americana, Skrjabin och tangokungen Piazzolla. Utöver dessa långt ifrån lättidentifierade referenser, betonas den östeuropeiska-grekiska ådran med orientaliska halvtoner.

Jag avsätter ansenlig tid, lyssnar många gånger innan  mina intryck kommer på pränt. I detta fall fick det till följd att jag i viss mån ändrade uppfattning.  Första hänförda impulsen höll i sig ett tag, för att till slut övergå i en aningen mer skeptisk hållning. Musiken är väldigt ombytlig, ibland rent av fladdrig. Också inom sig ändrar flera kompositioner riktning, vilket gör dem knepiga att greppa. De kan hämta influenser, från en uppsluppen Dave Brubeck till en mollanstruken Jan Johansson. Definitivt nyskapande, men förvirrande att följa, när växlingar alstrar känslan av all-over-the-place. Tror Lyssarides hade vunnit på att ansa i den prunkande rabatten. En fristående producent hade kunnat fungera som bollplank, någon som skulle ha vågat praktisera  ”kill your darlings -metoden”.

Foto från artistens hemsida

Första stycket utgörs av porlande, romantiskt solopiano a ´la Schuman. Det får en lika fantasifull motsvarighet på trio i slutet av albumet, genom en bitterljuv version av  When You Wish Upon a Star.  Joel Lyssarides är en frapperande skicklig och genrefri pianist. Fernqvist orubbligt självklara spel känner jag från bland annat Carl Bagges trio, medan Svensson Blixt utgör viktig beståndsdel i ASJO. I Longing For Labrador, en sinnrik medryckande melodi, samverkar trion storartat, bidrar lika mycket till ett lyckat resultat. Och i Mirages kliver basgångar in i förgrunden, varefter härliga infall på Steinway-flygeln tar vid.  Notabelt för trummisen på Dreamer är att han företrädesvis spelar med vispar.

Ytterligare  stycken/ låtar förtjänar att lyftas fram. Titelmelodin är en bedårande ”hit” som har släktskap med mästerverket From Gagarin´s Point Of View. En annan pärla har döpts till Umbra, ett vilsamt repetitivt stycke som markerar överskridandet till en långsammare avdelning. Som mest kammarjazz blir det i lyriska Transcendence, vars intensitet har goda förutsättningar att bli  livefavorit.  Allvarsamt och mycket vackert i sin dysterhet  låter det allra sist i Silent Agreement. En av de största tillgångarna hos en extremt mångsidig  debutant, om än med alltför brokiga infall, är förmågan att blanda klanger med beatbaserade konstruktioner.

OBS 30 augusti blir det releasekonsert på Fasching i Stockholm!

 

 

 

Arkiverad under: Musik, Skivrecensioner, Toppnytt

Skivrecension: Claus Sörensen Quartet – My Burning Valentine

25 augusti, 2018 by Mats Hallberg

Artist: Claus Sörensen Quartet

Titel: My burning Valentine

Betyg: 4

Releasedatum: 29/6 2018

Inspelad i Berno Studio Malmö

Mix och Mastering: Berno Paulsson

Producent: Claus Sörensen

Egen utgivning

42:35

Jazzmusikern Claus Sörensen har jag hört två gånger live, då i egenskap av ledare för skånska XL Big Band.  Han är  mycket produktiv när det gäller arrangemang för främst storband. Några av uppdragsgivarna har förutom XL Big Band (tre album), varit danska radions storband (DRBB), Monday Night Big Band, Peter Asplund, Fredrik Kronkvist, Sinne Eeg, Vivian Buzeck och Musica Vitae. Han undervisar på Musikhögskolan i Malmö. Den 45-årige dansken flyttade till Sverige efter studier på Fridhem och skolan där han nu undervisar. Sörensen släpper första skivan i eget namn, genom att kapa eventuella storbandsslicka  förtöjningar och gå loss med sin altsaxofon.

Hans kvartett består av pianisten Sven-Erik Lundeqvist, Simon Pettersson på bas samt Hannes Olbers bakom trummorna. Av plattans sex låtar  är samtliga utom Wrong Side Of The Blue (Lundeqvist) skrivna av gruppens ledare. I bifogat pressutskick står att läsa om hur mycket han sett fram emot att spela med denna behändiga sättning, fokuserad på att mixa kompositionernas melodier med improvisatoriska inslag.

Man inleder med en soft, bluesig sak som andas urbant 50-tal och fridfull natt. Genom att serena stämningar målas fram på saxofon, väcks ett minne till liv hos mig från tidiga tonår: Sitter i baksätet på föräldrarnas bil nedför Hallandsåsen och ser vacker solnedgång. Från radion hörs signaturen till Smoke Rings,  kroppen signalerar en lyckokänsla. Finns antydan till samma sällsamma skönhet här, inte minst när ”Svempa” lägger ett läckert pianosolo. Trummorna tar sig frimodigt in i ljudbilden efterhand. I titellåten pockar bångstyriga toner på lyssnarens fulla uppmärksamhet. Det blir fräsande, snabb hardbop där Sörensens sax dominerar. En krävande låt som formligen sprutar ur sig takter, vilket gjort mig en smula brydd. När jag lyssnar skärpt i hörlurar funkar den.  Den mogna debutanten har satsat  hårt på att förverkliga sina idéer,  demonstrerar sin obestridliga förmåga. Men samtidigt riskerar han emellanåt att bli en epigon, någon som är alltför påverkad av sina hjältar Coltrane, Dexter och Jackie McLean.

Balladspelet är av fint snitt, vilket exemplifieras glimrande i No Match. Gillar när Sörensen sträcker ut i långa toner och blir matchad av en inspirerad pianist. Sedan finns tyvärr några anonyma spår. Visst är det modigt att förlita sig på eget material, men hade gärna sett några standards. I The Bluesy Blues heter den största behållningen Sven-Erik Lundeqvist. Hans blå toner når ända ner i källaren. My Burning Valentine binds ihop elegant med ett avslutande nummer, vars avskalade karaktär påminner om den softa inledningen.

Ingen tvekan råder om att skivan är storbandsledarens eget projekt, även om plats reserverats för avancerat pianospel i skiftande tempo. ”Svempa”  har ett fabulöst anslag!  Först vid tre-fyra genomlyssningar fäster jag mig vid trumslagaren Hannes Olbers (har  haft egen kvartett med samma sättning som på föreliggande album). Blev väldigt imponerad och förtjust i hans spel, medan hans kollega i kompet tilldelats en alltför undanskymd roll, en uppfattning som inte rubbas av ett pregnant solo på slutet.

Musikerna har oklanderlig teknik, akustiken är fantastisk och spelglädjen märks påtagligt. Jazz är ett musikaliskt språk som kvartetten behärskar till fullo. Hantverket är synnerligen gediget, något som var avgörande för min bedömning. Att jag ändå vacklade, funderade på ett snäpp lägre betyg, berodde som framgått, på att vissa låtar inte stack ut tillräckligt, saknade en innovativ kvalitet.

 

 

Arkiverad under: Skivrecensioner

Ystad Sweden Jazzfestival – Jazzigt av ädlaste valör

22 augusti, 2018 by Mats Hallberg

1-5/8 2018

Ystad Jazzfestival

Markus Fägersten

Hög tid att redovisa resterande godbitar från fem intensiva dygn i Skåne, överväldigande dygn som skämde bort oss musikälskare. Varför inte börja med en återkommande helkvinnlig programpunkt? I år hette det europeiska projektet Elin Larsson ”Crossing Borders. Djärvt expressiva saxofonisten hade satt ihop en  septett, enkom för detta exklusiva gig på Ystad Saltsjöbad. Musikerna som träffades  för första gången när de repade dagen före konsert, kom från Sverige (Elin + pianisten Fanny Gunnarsson), Danmark, Tyskland, Frankrike och Portugal.   Genomgående hade man skrivit kompositioner som blandade innerligt och  svängigt med oborstade inslag. Spräck är inte precis  min bag. Emellertid,  helheten, spännvidden och faktiskt även stilbrotten uppskattades. Befriande när duktiga instrumentalister lät harmonibildning ta över och  fördelas  över öppna fält.   Night of Stars , Imaginary Fool,  Tracking och den lyriska finalen, var russinen jag plockade ur  en välsmakande kaka. Ensemblespelet  grandiost! Blev därtill mycket förtjust i basspelet från Ida Hvid, vars runda toner galant fyllde i och markerade takten.

Harri Paavolainen

På festival kan upptäckter göras. Ett av mina största fynd blev Phronesis, vars välutbildade medlemmar är Ivo Neame från England på flygel, danske Jasper Höiby på bas  samt skandinaven Anton Eger bakom trummorna. De har i brittisk tidskrift betecknats som den mest fantasifulla pianotrio som kommit fram efter EST. Och de berömmande orden har fog för sig. Phronesis har existerat i tolv år,  gett ut åtta  album, fått prestigefyllda utmärkelser och turnerar flitigt. Suverän akustik med kraftfullt ljud, när de enligt uppgift, framför ett slumpmässigt urval av sina sextio låtar på konstmuseet. Trion som sömlöst och omvälvande väver  eggande mönster, utan att tappa i  melodisk styrka, kan emellanåt låta likt Chick Corea Acoustic Trio. De rivstartar genom explosioner från norskfödde  batteristen, vars hyperaktiva polyrytmik stundtals tenderar att stjäla uppmärksamheten. På ett fenomenalt vis utvinns klanger och beats i varierande tempo. Anmärkningsvärda löpningar och pregnant bas är andra avgörande komponenter, när enastående kemi uppstår. Musiken har en undflyende, framåtriktad och integrerande karaktär, utan  naturliga referenser. En glädjekick att få gå in i deras förföriska nyskapande universum.

Markus Fägersten

Ytterligare en okänd akt för undertecknad var Trudy Kerr Quartet feat Jukka Perko. Vad som undfägnades: raffinerad vokaljazz ur en repertoar uteslutande förknippad med Paul Desmond,  altsaxofonisten av det coola snittet som jag har några skivor med. Hans rena spelstil personifierades förträffligt av instrumentkollegan Perko. Australiensiska Kerr är bosatt i England, gift med kvartettens basist och har gjort ett antal skivor.  Hon har en behaglig, sval röst och fraserar ypperligt, varje stavelse går fram. Musikerna tassar mycket följsamt med, alternativt trycker på i mer fartfyllda intrikata nummer.  Lättsamt utan att det riskerade bli utslätat. Kerr berättar om sångernas tillkomst, framkommer att hon själv skrivit flera texter.  Det är sofistikerat och mycket begåvat utfört, alldeles särskilt som det är premiär för materialet live. Man är härligt synkade. även när arren är kluriga.  I tungvrickande Take Five hörs saxofon på högvarv och holländske trumslagen Sebastian de Krom släpper loss. Fäste mig också vid eminente pianisten Tom Cawley. Mrs. Robinson i jazztakt utvecklades till en fascinerande omtolkning.

Harri Paavolainen

Gunnar Eriksson & Rilkeensemblen tillsammans med Georg Riedel (bas), Jan Allan (trumpet) och Mats Eriksson (gitarr) genomförde programmet Människans dagar – Lars Gullin 90 i S:ta Maria Kyrka.  Under sin alltför korta levnad hann Gullin samarbeta med Gunnar Eriksson, roades av att tonsätta för kör,  gärna bibliska motiv. (Kan flika in  att jag  hört den världsberömde barytonsaxofonisten och kompositören live.) Blev en andaktsfull konsert med  högkvalitativ  kör, fina arrangemang och utmärkta instrumentalister. Men resulterade trots det i en halv besvikelse på grund av att sången saknade ”vingar”,  inte  svävade genom luften till min plats snett bakom predikstolen.  En skuffelse var därtill att den planerade saxofonisten hade fått förhinder,  någon vikarie hade inte kunnat uppbringas. Många ingredienser var förstås till belåtenhet. Klangen, rymden och fridfullheten ska framhävas; liksom den  kärva och klara tonen. Andra förtjusande faktorer var excellent trumpetande av nestorn Jan Allan, jämte utsökta ackordföljder från Mats Eriksson – son till körledaren.  Merparten av konserten skedde utan avbrott. Finstämda sakrala tongångar som fusionerades med kammarjazz.

Kenny Fransson

Ett modernistiskt storband jag följt i decennier är fantastiska Bohuslän Big Band, vars samarbete med israeliske trumpetaren Avishai Cohen blev festivalens enda konsert i sitt slag. Osäker på om ortodoxa storbandsfans fick sitt lystmäte tillgodosett, då Cohen gärna ägnar sig åt utforskande tonspråk, kan liknas vid Mellanösterns svar på Gil Evans. Mannen med rykte som allvarsam natur, har en osedvanligt bärkraftig, innovativ ton i sitt spel. I sina  kompositioner märks att han har något eget att tillföra BBB. En omständighet i och med Cohens omfattande solistutrymme, är att blåssektionerna långa stunder blir overksamma, vilket är synd när de ju har ett sådant otrolig unison tonträff. En fröjd att höra dem när de väl tillåts trycka på maximalt och några solistinsatser finns insprängda.  De som överlag har mest aktiva roller är trumslagare Göran Kroon, pianisten Stefan Wingefors och basisten Yasuhito Mori på bas, en position de lyckas hantera på ett förnämligt vis. Alla arrangemang hade tillverkats av eminente Niclas Rydh. Musikernas professionalism applåderades av deras gäst som träffade storbandet först dagen före(!) konsert.  Betagande, fabulöst spel över hela linjen.  Kul att man stoppat in Goodbye Porkpie Hat bland en radda utmanande original.

Harri Paavolainen

Missade omkring en halvtimme av tillställningen vill ändå passa på att förmedla intryck av ännu en trevlig formation jag inte hade koll på.  Trinity med Andreas Hellkvist, Karl Olandersson och Ali Djeridi bildades 2005, har nu fyra album i ryggsäcken. Konserten var liktydigt med release för ny skiva. Deras grej är att lira orgeljazz garnerad med glödhet trumpet och att elegant fläta ihop instrumenten. Repertoaren består av välkända melodier som förföriskt omvandlas, ges ny skepnad. Inte bara utlovade American Songbook används, utan också melankoliska vismelodier från Ted Gärdestad och Barbro Hörberg. Hellkvist sköter mellansnacket, definierar medlemmarnas positioner i termer av frälsaren på toppen, rytmiska fundamentet och den som fyller ut mellanrummen (han själv).  Oreserverad glädje över detta synnerligen gedigna hantverk! Omöjligt att undgå notera Olanderssons otroliga skicklighet, skälet till att han så ofta anlitas. Karls svidande vackra trumpetspel håller ofattbart hög nivå. Efter läckert orgelgroove i The Preacher (H. Silver) , ger han sig hän och sprider distinkta höga toner nedanför scen bland saliga åhörare.

   Harri Paavolainen

Claire Martin och hennes svensk/ danska grupp gav mitt på dagen konsert på temat ”celebrating the music of Wes Montgomery”.  Jim Mullen var i programmet angiven som gitarrsolist. När han påannonserades äntrade överraskande  Erik Söderlind scenen, då Mullen blivit sjuk efter att de båda  spelat ihop i London. Påverkade inte alls standarden eftersom Söderlind har djupa insikter i musiken som emanerar från inflytelserike Montgomery (1923-1968). Det smidiga kompet med Kristian Leth (trummor) som ankare var danskt, medan melodierna exekverades av nämnde Söderlind i par med förnämlige pianisten Magnus Hjorth.  En mycket l trivsam utomhuskonsert med en konstellation som inte tidigare spelat ihop! Med den omständigheten i åtanke, måste utfallet ses som sensationellt lyckosamt.  Meriterade, chosefria Martin  berättar  om kompositören. Sjunger gör hon med sträv, lätt beslöjad röst. Utan att ha remarkabelt omfång bottnar hon fullkomligt –  genom nyanser, knivskarp diktion och föredömlig tonträff. Flera av hennes vänner stod för texterna.  I perfekt akustik utkristalliseras varje instrument, musikernas sofistikerade teknik uppenbaras. Skiftade hälsosamt mellan världens drag och lugna tongångar. I ett program utan svackor högst på betygstoppen: Leila, Bumpin´ On Sunset samt Full House.

Markus Fägersten

John Venkiah trio var en trevlig pianotrio, vars existens jag varit ovetande om.  De består förutom sin engelske ledare – som jobbat mycket i Sverige – av Simon Pettersson på bas och Kristoffer Rostedt på trummor.  Rostedt är en fascinerande sensitiv batterist, som jag hört med Mimi Terris. Man koncentrerar sig på titlar från senaste skiva Elevation. Utan att det låter inställsamt serveras vi  ljuva klanger, av tre jämbördiga parter i  tillfredsställande ljud utomhus. Var oförberedd på att Venkiah vokalt spetsar flera alster, trots tämligen begränsad kapacitet som crooner. En av få standards trion tolkar är signerad Dave Brubeck. Efter en dryg timme avrundas med en udda version av What A Difference A Day Makes. Mitt samlade intryck splittrat, vilket har att göra med ojämn kvalitet på materialet. När de får komponenterna att stämma märks begåvningen och det lyhörda samspelet, njutbara sekvenser som avslöjar  Brad Mehldau som en inspirationskälla.   Topprestationer hördes i sorgset präglade Condolence jämte fartfyllda Recreation. Före konserten fick Venkiah ta emot Treklangstipendiet.

Markus Fägersten

Arrangörerna hade satt samman en sprakande finalgala i Ystad Arena, givetvis regisserad av Jan Lundgren och hans kompanjon Nils Landgren. Man gav några smakprov från kommande platta.   Värdparets omgivning bestod av stråkensemblen Musica Vitae (arr Martin Berggren), Lundgrens ordinarie trio och Landgrens Funk Unit. Som om det inte vore nog förgylldes föreställningen ett snäpp till, av gästerna Paulo Fresu, Wolfgang Haffner och Jukka Perko.  Den ystra, MYCKET varierade galan   pågick i över två och halv timme nonstop. Innan värmlänningen känd för sin vinröda trombon, hade fått publiken på fötter, kändes funksnubbarna rejält malplacerade som aftonens clou.  Lyckligtvis funkade i slutändan konceptet att låta dem köra tunggung, direkt efter stillsam avdelning i Some Other Time (Bernstein) och Jan Johansson.  Festen gick i mål med alla medverkande på scen featuring tre  totalsynkade trumslagare. De enda icke optimala momenten  var Landgren i rollen som balladvokalist. I övrigt ett pärlband av höjdpunkter!  Magnifikt handlag med Steinway-flygeln från Lundgren, Haffner verkställde  hejdundrande bravader, slog gnistor om trumpetspelet från Fresu, Monteverdi tolkades gudomligt på duo, delikata inpass från Perko, ödmjuk varsamhet från pianotrion (Lundgren – Mattias Svensson – Zoltan Csörsz) med mera.  Lägg därtill ypperligt ljud när yta och djup, lättsinne och seriositet, renderade i önskvärda kontraster.

p.s Ellen Andersson Quartet övertygade som vanligt, om än inte lika drabbande som tidigare gånger jag sett dem. Då jag recenserat dem i fjol sätter jag punkt här för min rapportering.

Arkiverad under: Musik, Recension, Scen

Way Out West – Thåström – Låtskatt magiskt förpackad

12 augusti, 2018 by Mats Hallberg

Peter Birgerstam

11/8 2018

Thåström 

5

Med nuvarande material har Thåström gjort segertåg, turnerat både inomhus och utomhus. Jag skrev här om premiären i Göteborg i höstas. Vad som avviker mest jämfört med den överkörningen är akustiken. Blev euforisk av hur väl man hörde respektive musikers instrument på WOW. Betoningen på konstnärligt syftande, ofta berättande, rock, i perfekt anpassat ljud var  en hälsosam njutning.

Har tidigare ifrågasatt behovet av att föra in ytterligare en musiker i det väloljade bandet (Mikael Nilzén som varit med i omgångar). Denna gång finns dock inget att erinra mot detta grepp, tvärtom. Blir väldigt skevt när den  helt avgörande framgångsfaktorn negligeras. Visst, Thåström är karismatisk, en vass låtskrivare och betvingande sångare. Men utan ett fantastiskt band och målmedvetna medarbetare hade han knappast haft samma framgång, även om den oöverträffade positionen kanske hade uppnåtts ändå.

De frilansande musikerna ingår i andra stora sammanhang, driver egna karriärer. Vilka åsyftas? Jo, Pelle Ossler på gitarr med sju egna utgivningar på meritlistan, Anders Hernestam från Weeping Willows på trummor, genreöverskridande basisten  Ulf ”Rockis” Ivarsson och  på syntar/keyboards märks Niklas Hellberg och nämnde Mikael Nilzén.  Musikerna har lirat med Thåström i en följd av år. Samspel och rutin gör dem till en härligt fungerande enhet när komponenterna faller på plats, vilket skedde i ett Slottsskogen drabbat av värsta tänkbara scenario vädermässigt.  Pelle Osslers gnistrande solon i all ära. Om kollektivet måste rangordnas, hamnar Ivarsson i vinnarhålet. Där jag stod i folkhavet  under min sista konsert och kämpade mot stelhet och trötthet, blev hans läckra basgångar ett motmedel. För att härma språkbruket från glada, coola kids, var det ”fett najs” att  urskilja hans delikata spel.

Peter Birgerstam

Thåström är med rätta en ikon som inte stannat upp. Han vill vidare trots alla bedrifter, fortsätter utveckla låtskrivandet. Pimme har kvar precis lagom mycket fragment från det depressiva industri-experimenterandet för cirka femton år sedan. Texterna är ofta episka betraktelser, till och med nostalgiskt färgade. Det uppkäftiga och subversiva får stå tillbaka. I sitt sätt att  berätta anekdotiskt och sjunga med emfas, kan han definitivt matcha Nick Cave (inte sett live tyvärr). Han inleder med Körkarlen och Blusen I Malmö. Näst sist levereras en mäktig version av  Alla vill till himlen.  Titlarna Old Point Bar, Fanfanfan, Jag är en idiot, Beväpna dig med vingar samt Kort biografi över litet testamente utgjorde ess i ett program utan svaga punkter. Mer ingående iakttagelser och omdömen finns inte att tillgå, då anteckningar saknas på grund av vädret. En avslutande fundering: Hur stora skulle Thåström och hans band vara i utlandet om Stockholms, och hela landets stolthet, sjöng på engelska? Vilken status skulle de erkännas?  I ett  mycket fördelaktigt ljud serveras vi i hällregnet – som frontmannen helt låter bli att kommentera – en strålande konsert, i paritet med vad som presterades på Skeppsholmen 2015.

WOW dag 3: Hörde andra hälften av utåtriktade, osedvanligt tillgängliga, Kamasi Washington med virtuost band, Lyssnade 15-20 minuter på Fleet Foxes, lo-fi bandet som blev händelselöst i längden, satte mig på Höjden och hörde samtal om teveserier och förändrat kulturbeteende, omslöts av global dansmusik av DJs,  åt asiatiskt på Villa Belparc, pustade ut genom att hänga med fotografen och den korta stund jag lyssnade på sprudlande Arcade Fire från Canada gav mersmak.

Peter Birgerstam

Arkiverad under: Musik, Recension, Scen

Way Out West: Lycke Li – Ösregn tog över melankolisk kvalitetspop

12 augusti, 2018 by Mats Hallberg

Peter Birgerstam

Lycke Li på Way Out West
11 augusti 2018
Betyg 3

Ibland blir recensioner extra krångliga att skriva. I flera  fall på WOW har jag grejat skyfall, förblivit positiv och kunna ta emot utan problem. Denna gång dukar jag under när omständigheterna blir  vidriga  efter 3-4 låtar (påminner om  när jag såg Paco de Lucia i Trädgårdsföreningen för många år sedan). Himlens portar öppnas på vid gavel och jag retirerar, söker bristfälligt skydd . Egentligen ytterst orättvist att låta yttre faktorer spela in. Men att bli genomblöt på nolltid blockerar. Hade jag suttit bra inomhus , kan jag nästan garantera högre poäng, eftersom upplevelsen inte skulle ha filtrerats genom ovidkommande störningar. Vid sitt intåg, frågar artisten om vi ska trotsa regnet, något många verkar lyckas med, i motsats till undertecknad.

Tror det är första gången jag ser Lycke Li live, en exklusiv indiepopartist influerad av electronica. Däremot har jag sett  pappan ett antal gånger: förnämlige Johan Zachrisson (a.k.a Zilversurfarn). Tidigare i år kom hennes fjärde fullängdare so sad so sexy, vars tema är avsked och uppbrott. Äger endast debuten som har tio år på nacken, en platta finalnumret på WOW plockades ifrån.  Noterar intelligenta, intrikata låtar, vars stomme ofta saknar ”instant appeal”. Vi har att göra med en prisad låtskrivare som inte nöjer sig med klatschiga refränger. Soundet är genomgående draperat i melankoli. Av instrument märks mest klaviaturer och lagom bombastiska trummor. Kompletterar gör stränginstrument och körkvinna med tamburin.

Peter Birgerstam

Vid ett par tillfällen hördes manlig rappare i inspelad form. I övrigt skarpa vokala insatser från 32-åringen som bott i Portugal och USA,  i alster som  I Follow Rivers (en livefavorit) ,Hard Rain, Utopia och Money Sex Feeling Die. Stilen har utvecklats. Hon har fjärmat sig från tidigare referenser som Stina Nordenstam och Sophie Zelmani. Musiken präglas av ett slags tillbakalutat sväng, med undantag för de gånger då vi uppmanas till dans. Då kunde basen dra på till max och Lycke Li snurrade ryckigt runt, med armarna utsträckta. Bandet presenterades inte. En inte alltför djärv gissning är att det var ordinarie manskap,  vilket innebär Mikael Svensson, Lars Skoglund, Anders Stenberg jämte oidentifierad person på bakgrundssång.

Verkligen en skuffelse att vädret saboterade, avledde min uppmärksamhet från intressant, modern pop. Hoppas på ny chans så småningom, eftersom Lycke Li tillsammans med ett tjog andra självständiga kvinnor, utgör vital del av det svenska popundret.

 

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 202
  • Sida 203
  • Sida 204
  • Sida 205
  • Sida 206
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in