• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Djupverkande klezmer med smakfulla tillsatser – Origo av Kaja

23 mars, 2019 by Mats Hallberg

Omslag Sofia Sjögren / foton Nettan Kock

Kaja

Origo

4

Inspelad 2017-2018 i Östansjö, Östra Granhammar och Örebro kulturskola.

Mix och samproduktion: Daniel Ögren

Mastering: Claes Persson , CRP Mastering

Producerad av Kaja

Kakafon Records

39:53

Releasedatum: 1/3 2019

Beroende på hur man räknar kan detta sägas vara femte fullängdaren från en grupp, vars egenartade och karismatiska sound tagit dem långt, faktiskt ända bort till Sydkorea. Jag har sett trion live minst tre gånger, senast med gäster i Göteborg en regnig lördag då de framförde merparten av materialet ur Origo. Fram tills för några år sedan hade de också sin bas i Göteborg. Musikaliskt har de sina rötter i klezmer och annan melankolisk folkmusik från Östeuropa. Korsbefruktningen av kammarmusik och instrumentala folkliga tongångar, har lett till att de kunnat uppfinna ett eget vidsträckt revir. På nya albumet har man införlivat gäster , vilket enligt pressutskick resulterat i att deras spektrum blivit än bredare, genom att fragment av pop, afro och electronica plockats in. Ska inte invända mot påståendet, istället kungöra hur otroligt diskret denna utvidgning skett.

Origo har storstilade anspråk som ändå har täckning.. Enligt uppgift är skivan en hyllning till livet och döden, resan och evigheten. Trion avlöser varandra i skrivandet och deras enormt genomarbetade kompositioner suger sig verkligen fast. Kaja som blivit tonåring, består av Livet Nord på Quinton ( =femsträngad violin), Daniel Wejdin på kontrabas samt dragspelaren Camilla Åström (även piano). Dessutom ägnar de sig åt handklapp.  Trion assisteras på fyra låtar av gäster. Spelas då bland annat på saxofon, kalimba, synth och percussion. Ansvariga för denna varsamma integration är jazziga Lisen Rylander Löve, Daniel Ögren och Lise-Lotte Norelius. 

Av trions medlemmar har jag mest hört Livet Nord (fenomenala New Tide Orquesta, Beches Brew mm). Hon är en driftig entreprenör som tillhör grundarna av Kakafon.Records med säte i Siljansnäs.  Wejdin har ingått i Räfven och El Perro, medan Åström  ackompanjerar visartister och ingår i världsmusikprojekt. I deras vidsynta mix mellan  tradition och förnyelse kan alltifrån tango till fransk vals och stillsam ambient höras. Det är så originellt och betagande att jag närapå beslöt mig för en fullpoängare.

Origo  börjar med pizzicatospel jämte utdragna molltoner på dragspel. Omgående skruvas tempot upp för att därpå sjunka in i en småjazzig fas. I denna fascinerande metamorfos hörs i förgrunden kalimba som Lisen Rylander trakterar. Vals till döden är ett mästerverk signerat Wejdin, ett stycke som skulle lämpa sig förträffligt på begravningar. I en kolossalt vacker melodi gnider stråken omsorgsfullt över strängarna. Denna imploderande vals ruskar om lyssnaren. Irrfärden kombinerar rytm och harmonik på ett förbluffande sätt. En magnifik låt som bär på påtaglig melankoli. Steget är inte långt till det berömda soundtracket från Zigenarnas tid. Diskant och bastoner flätas raffinerat samman. Inte det minsta förvånad över att den valts ut som singel.

Stains har ett tema som ständigt upprepas. Återigen uppstår filmiska associationer i ett pågående flöde. Bas-Daniel har fått till en utsökt melodi, vars kännetecken är drypande vemod parat med en känsla av smärtsam förlust.  Trion avrundar elegant med en tredelad svit, en svit vars intro har så mycket molltoner i sig som det överhuvudtaget går att uppbringa. Ödesmättat är sammantaget bara förnamnet på denna svängiga kammarmusik. Noterar  en aura av vördnad inför livets glädjeämnen och sorger.

Musikälskare som inte till vardags umgås med fiol och dragspel – grundbultarna i melodibygget, kan behöva en inslussningsperiod. När ni har vant er ”riskerar” ni att bli beroende. Det här är nämligen en lika delikat som suggestiv skiva från en ytterst samspelt, gränsöverskridande treenighet. Gästerna kompletterar utan att rubba balansen i kärnan.   

 

 

 

Arkiverad under: Skivrecensioner

Teaterkritik: Livsbejakelse och konfrontation – I and You på GEST

22 mars, 2019 by Mats Hallberg

Foto Lina Ikse

Av Laureen Gunderson

Regi: Gary Whitaker

”Set och costume design”: Ger Olde Monnikhof

Ljusdesign: Fredrik Glahns

Skådespelare: Anne O´Riordan och Daniel Davids

Spelas till och med 13/4 på Gothenburg English Studio Theatre, Chapmans Torg i Göteborg

Lauren Gunderson är en 80-talist inriktad på pjäser om kvinnors problematik. Hon är numera, vid sidan av Shakespeare, den mest spelade dramatikern i USA. För I and You erhöll hon 2014 ett prestigefyllt pris av amerikanska kritiker. När det engelskspråkiga teaterkompaniet GEST sätter upp pjäsen, har de i vanlig ordning hämtat skådespelarna från metropolen London. De som gestaltatar Caroline respektive Anthony har en imponerande meritlista trots sin ungdom. Regissören Gary Whitaker är en av grundarna av GEST, en man som internationellt rönt stor framgång i åtskilliga tv- och filmproduktioner.

Pjäsen handlar om en tonårstjej, hänvisad till hemmaaktiviteter på grund av allvarlig sjukdom . Intrång i hennes överskådligt organiserade tillvaro gör en svart yngling i samma klass, ett oanmält besök som får konsekvenser. Oklart varför har denne yngling mejlat henne om hjälp med diktanalys. Hon anser att ändamålet för att vistas i hennes mest privata värld – det vill säga att gemensamt jobba med Walt Whitmans klassiska diktrader – är befängt och gör därför vad hon kan inledningsvis för att negligera honom. Å andra sidan uppstår gradvis en sinnrik, ömsesidig nyfikenhet, när de berättar om sig själva och sina värderingar. Blev rörande när de tog fram favoritmusik för varandra, karaktäristiskt nog ikonisk ballad av Coltrane respektive vildsint viril Jerry Lee Lewis.

Caroline har skapat sig en ombonad tillvaro som hon så långt det är möjligt styr från sitt eget rum. Hon kommunicerar med omvärlden via laptop, sms, mobil och älskar att fota. Att collage blivit hennes grej har scenografin tagit fasta på. Och i manus dras en parallell till den store 1800 tals-poetens extroverta teknik. Hennes peppande ”motpart” visar sig vara jazzfantast, basketspelare och förtjust i extatiska strofer ur Leaves of Grass (har man som undertecknad läst engelska på universitetsnivå, är det omöjligt att undgå den skäggige mannen och hans vitalistiska fraser. Och pjäsen fick mig att läsa några sidor i översättning av Erik Lindegren). Ett överhängande dilemma i intrigen är att projektet ska lämnas in kommande dag.

Jag ser den fjärde föreställningen tillsammans med övervägande skolungdomar, vars närvaro antagligen motiveras av nyttig språkträning jämte underlag för diskussioner. Under korta ljudillustrationer i mörker som markerar scenövergångar, kan de inte avhålla sig från att klappa takten. Måste erkänna att några komiska repliker gick mig förbi, även om i synnerhet Daniel Davids var extra mån om att artikulera tydligt. Skådespelarna behärskar fullkomligt så väl sina repliker som det icke verbala samspelet. Någon enstaka gång borde regissören, låta dem ta in situationen mer innan de levererar blixtsnabb reaktion. Men överlag fungerar rytmen väl. Davids rollfigur förklarar i sansat tonläge, medan Riordan´s gestalt förblir impulsiv och oberäknelig.

Hade snappat upp att en egendomlig vändning skulle komma mot slutet. Av det skälet observerade jag noggrant möjliga varsel. Trodde en puss var ett sådant tecken eller en kuslig anekdot om en kollaps i baskethallen. Vore ju en spoiler att avslöja vad som händer. Men det är knepigt att förhålla sig till det drömlika, orealistiska slutet. Ändå går det inte att komma förbi, eftersom Gunderson planterat det som upplösning. Om inte annat, får den publiken att grunna på den ofattbara skillnaden mellan liv och död.

foto Lina Ikse


Arkiverad under: Scen, Teaterkritik, Toppnytt

Gedigna utan att nå sina förebilder – Madrugada i Göteborg

19 mars, 2019 by Mats Hallberg

Madrugada

Pustervik i Göteborg (utsålt)

18/3 2019

3+

Hoppade in som ersättare dagen före. Kände inte till det norska bandet som haft ett tioårigt uppehåll. Kollade upp dem innan jag gav klartecken. Det är ytterst sällan jag går på enskilda rockkonserter numera. Vid detta tillfälle överraskade flera saker. Tänker på det facila biljettpriset, att det var fullsmockat (900 personer ) med folk en vanlig måndag samt att den reslige sångaren Sivert Höyem, varken tackade eller hade något mellansnack första halvtimman.

Madrugada har rönt framgång både hos kritiker och kommersiellt. Man har släppt fem studioalbum + liveskiva + samlingsplatta. Bandet har erhållit flera priser, bland annat flera gånger den norska motsvarigheten till grammis. Gruppen som nu är ute på Europaturné, upplöstes efter att stjärngitarristen Frode Burås avlidit 2007. 43-årige sångaren, som märkligt nog kallats för crooner, har sedan dess släppt fem soloalbum och formerat ett band, vars medlemmar i ett par fall överensstämmer med de som sågs på scen på Pustervik. Har inte kunnat få mitt antagande bekräftat, men jag tror att alla texter han framför är skrivna av honom själv.

Vad avser sättning består idag Madrugada live av nämnde Höyem, Frode Jacobsen på basgitarr, återvändande trumslagaren Jon Lauvland Pettersen, sologitarristen Cato ”Salsa” Thomassen plus Christer Knutsen på gitarr, keyboards/ orgel och munspel. Som kuriosa kan nämnas att den forne bandmedlemmen Erland Dahlen numera spelar med stekheta Ellen Andrea Wang.

På en så generös speltid som två timmar ”avverkar” de tjugo låtar, varav första sektionen uteslutande kommer från den firade debutplattan Industrial Silence ( (remastrad deluxe utgåva 2010). Låtarna är poetiska engelskspråkiga betraktelser. Genom vibrato och bärkraftig baryton artikuleras orden förträffligt. Inser att de är en integrerad del av deras verk. Öppningen är lika drömsk och släpig som förväntat. Lyckligtvis ömsar man skinn några gånger, expanderar i olika färdriktningar. De grundar med depp-rock, växlar över till vad frontmannen kallar ”romantiska ballader” , bryter av med några tempohöjande urladdningar. Kompet är taktfast, håller sig nästan hela tiden i bakgrunden. Ytterst få riff levereras. Istället många vinande, distade ackord från ”Salsa”, som intar poser i stil med London Calling. De alltför få gånger Peter Knutsen kom i framkant när han lirade orgel eller elpiano, uppstod undersköna kontraster.

Det är mäktigt och musiken tillåts andas och skifta humör. Ibland uppstår suggestiva moment, inte minst när man sammanfogar klanger på lägre intensitet. Visuellt bjöds på genomarbetad ljusshow och efterhand projektioner. Jag stod högt upp på läktare, vilket gjorde att jag missade en del av vad som visades på backdrop. Gruppen har gjort åtskilliga konstnärliga videos. Finalen blev orgiastisk med smaskande trummor och ylande gitarr.

Receptiv hör jag för mig ny musik, i motsats till majoriteten av den nöjda publiken. Det är kanske ett bidragande skäl till att jag inte blir riktigt uppslukad. Har läst mig till vilka som är väsentligaste influenserna. Tre av dem kunde jag under konserten lätt identifiera. Hur sympatiska de än är, tangerar Madrugada i min bok aldrig legendariska namn som Nick Cave & The Bad Seeds (i Strange Colour Blue låter norrmännen rent av som epigoner), Joy Division -det feta basintrot i Black Mambo hade drag av Peter Hook- eller Michael Stipe och R:E.M. Höjdpunkterna på en larmig konsert med osedvanligt bra ljud var Electric, Hands Up – I Love You och Valley Of Deception. När de bockade och bugade i samlad tropp efter att ha gett allt, spelades typiskt nog Elvis Presley i högtalarna, när The King är som mest crooner-aktig.

Låtlista: 1.Vocal 2. Belladonna 3. Higher 4. Sirens 5. Shine 6. This old House 7. Strange Colour Blue, 8. Salt 9. Norwegian Hammerworks Corp. 10. Beautyproof 11. Quite Emotional 12. Terraplane 13. Electric / 14. Black Mambo 15. Hands Up – I Love You 16. Only When You´re Gone 17. What´s On Your Mind 18. Majesty 19. The Kids Are On High Street 20. Valley of Deception

OBS Saknar tyvärr livefoton


Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

Berikande kliva in i annan värld – Ida & Louise / Kaja på Kronhuset i Göteborg

17 mars, 2019 by Mats Hallberg

Teckning Lennart Carlsson

Dubbelrelease – turné

16/3 2019

Kronhuset i Göteborg

Det är sällan konserter med folkmusik förekommer i Kulturbloggen. Men den jag blev inbjuden till förtjänar att uppmärksammas. Spenderade ungefär tre timmar i stadens näst äldsta byggnad, till vardags säte för Gothenburg Wind Orchestra. Två grupper med nya skivor precis utgivna på Kakafon Records, slog sig samman live då båda tar avstamp i klezmertraditionen. När de spelade på Stallet i Stockholm passade P2 på att dokumentera deras respektive konsert. Kaja kände jag till medan Ida & Louise blev en bonus. Att sådan här musik görs och sprids på våra breddgrader är en kulturgärning, eftersom den inte automatiskt appellerar till gemene man. Saknar man som lyssnare vana, fordras koncentration och stora öron. I gengäld blir man rikligt belönad invärtes. Timmarna i Kronhuset gick inte alls långsamt, trots främmande tonarter och sköra, elegiska arrangemang.

Ida & Louise var först ut. De består av Ida Gillner från Göteborg på sopransax, sång och introduktioner jämte Louise Vase från Danmark på piano och sång. De träffades i Göteborg på Musikhögskolans utbildning i världsmusik. Duons senaste projekt har varit att tonsätta dikter från jiddisch, dikter som skrevs för närmare hundra år sedan av judinnor. Skivan Shtoltse Lider (Proud Poems) innehåller texter av fem poeter som genomgående motarbetats. Dock fick deras lyrik ett uppsving, genom att de i USA på 80-talet översattes i kvinnorörelsens hägn. Samtidigt med skivsläppet ges diktsamlingen ”Detta är natten” ut på svenska, varifrån flera dikter hämtats. Programmet genomsyras av strama visor framförda med innerligt allvar i en avmätt kabaré-stil. Poeternas motiv och öden presenterades grundligt. Några äldre par i bänkraderna intill berördes förmodligen extra mycket, gladdes åt att deras judiska arv levandehålls. Under ett par sånger visades videoprojektioner gjorda av Donovan von Martens, ett lyckat visuellt grepp som invaggade oss i en hoppfull känsla. Blev en meditativ stund fylld av poetisk mystik och nya insikter. Min enda randanmärkning gäller ljudet. Borde ha varit några snäpp högre volym för att framhäva alla nyanser.

Kaja är en trio bildad i Göteborg som blivit tonåring. Medlemmarna heter Livet Nord, Camilla Åström och Daniel Wejdin. Man har turnerat världen över, samarbetat med olika kulturarbetare och släppt fem skivor. I och med att rötterna finns i östeuropeisk musik, existerar ändå risken att deras kretslopp blir snävt. Förhoppningsvis kan deras nya cd origo kullkasta min farhåga, ett album som undertecknad kommer recensera för Kulturbloggen. Nu när de vidareutvecklat sitt koncept genom att införliva andra influenser, borde fler upptäcka dem. Man delar rättvist på sysslan att komponera. Sättningen är vanligtvis quintone (femsträngad violin), dragspel och kontrabas. Gästmusiker medverkar! Live i Göteborg assisteras trion av Ebba Westerberg på ”rassel” och rytmer, dragspelaren Jonathan Larsson samt Lisen Rylander Löve på saxofon och elektronik.

Med subtila medel ges låtarna en dramatisk nerv. Kan låta otroligt vackert när de komprimeras av melankoliska stämningar, inte olikt Lisas. Djärvt nog är inledande melodi döpt till Vals till döden. En filmisk ådra med inslag av längtan och lidelse är ofta närvarande. Det intuitiva samspelet är förbluffande. Oavsett aviga rytmer och dito takter uppstår teman som trollbinder. Föga oväntat förenas alla musiker i en uppsluppen cirkusdans, vars härförare är Lisen Rylander. Ska nämnas att en tacksam skivbolagsdirektör Livet Nord tackade samtliga som bidragit till konserten och skivinspelningarna, genom att överlämna gåvor, alternativt salutera de som inte var på plats.


Teckning Lennart Carlsson

Arkiverad under: Musik, Recension

Varierad och kompetent vokaljazz – Shadows and Rain av Maria Kvist

14 mars, 2019 by Mats Hallberg

Artist: Maria Kvist

Titel: Shadows and Rain

Betyg: 4

Inspelad i Kultivator Studious 2018

Mixning och mastering: Linus Kåse

Producent: Maria Kvist och Linus Kåse

Do Music Records

46:36

Release 15/3 2019

Detta är fjärde fullängdsalbumet från en jämtländska som är pianist, sångare, kompositör och arrangör. Kvist är synnerligen välutbildad, har studerat på Södra Latin, Kungliga musikhögskolan samt på prestigefyllda Berklee i Boston. Hon har fått såväl stipendium som utmärkelse för sitt komponerande. När musikalen Chicago gjorde succé på Stockholm Stadsteater såg jag henne som kapellmästare. Utan att sången är lika djuplodande eller förförisk som hos Monica Z och Diana Krall, har hon jämförts med båda. Kvist basar för en helkvinnlig pianotrio, fast på Shadows And Rain omger hon sig med maken Linus Kåse vars saxofonspel präglar albumet. Kompsektionen utgörs av duktige, av många anlitade, trumslagaren Isak Andersson och Robert Erlandsson på kontrabas. Munspels-maestro Filip Jers gästar på ett spår och Ann-Sofi Söderqvist på två.

Första två låtarna sprudlar kopiöst, hakar tag i lyssnaren med fartfyllda, komplexa mönster, Rinner nästan över av rytmer i den kokande grytan. Energin är påtaglig och glädjen oförställd. Energiske Linus Kåse anger riktningen, lägger till friska tempohöjningar. Det är förbålt skickligt och farligt nära uppvisning i The Masquerade Is Over.  Av de tio låtarna har Maria Kvist skrivit samtliga, undantaget ovan nämnda standard och Cry Me A River (som jag på 80-talet önskade i P3 – Julie Londons berömda version – och fick en brevvän på kuppen).

Kvist har på flera ställen fångat sångtonen från Monica Z på 60-talet, vilket märks tydligast i en fin visa tillägnad bortgångne pappan betitlad Hälsning. Kusligt likt faktiskt! 47-åringen sjunger med mycket god teknik, modulerar gärna rösten på ett avancerat sätt. Intonationen är fullkomligt strålande. Rösten är dock genomgående för opersonlig för att träffa hjärtat. Anser att hennes största förtjänst ligger i att komponera och arrangera. Instrumentala Mars Is Spinning jämte I Never Thought slingrar sig oemotståndligt runt bärkraftiga teman. Klangen från pianot glider läckert ihop med basgång och cymbaler på först nämnda komposition. Det lyhörda bandet hittar rätt och levererar galant. Suggestivt och harmoniskt!

Ljudet är formidabelt, vilket innebär att kompet låter väldigt luftigt, Andersson & Erlandsson blir föredömligt urskiljbara. Snyggt spelat av dem vare sig det går undan eller klangerna sjunker in varsamt. Mångsidige Linus Kåse, som också är förtjust i att lira progressiv rock, har en nyckelfunktion som han förvaltar väl. Glimrar allra mest genom att instrumentet blir en förlängning av henne själv, gör gästsolisten Ann-Sofi Söderqvist i två spår. I ett mollstämt vackert stycke som doftar nordisk folkton, når hon bortom orden. En storstilad prestation på flygelhorn av en firad orkesterledare, vars toner symboliserar sorg och saknad på ett självklart sätt.

Titellåten är en avslappnad romantisk sak som inte riktigt fäster, trots att Kåse målar i ljusa färger. Och All Seasons Change påminner så pass mycket om Diana Krall, att låten är den närmaste motsvarighet som någon i Sverige kunnat uppbringa.

Allt är prydligt och genomarbetat, som en provkarta över hennes stora kunnande. Pianistens anslag är ledigt med ett härligt driv och utvecklat sinne för melodier. När hon och övriga medverkande går loss och antagligen improviserar i Risen Fallen, tänker jag ändå på vad en recensentkollega skrev om Maria Kvists föregående skiva. Kontentan av hans synpunkter var att hon borde renodla sitt uttryck.

Arkiverad under: Skivrecensioner

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 187
  • Sida 188
  • Sida 189
  • Sida 190
  • Sida 191
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in