• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Intim välkomponerad krogshow med skrattgaranti och språkglädje – Anna-Lena Brundin & Jan Sigurd på Flip Flop

21 juni, 2019 by Mats Hallberg

Anna-Lena Brundin & Jan Sigurd

Flip Flop i Olofsbo utanför Falkenberg

15 juni 2019

En sommaridyll med ett gytter av stugor och omgivande fritidshus vid en behaglig sandstrand där vågorna rullar in från Kattegatt. Här i ett nybyggt stugområde hittade mina föräldrar sitt semesternöje 1966. Längs stranden där jag vandrat hundratals gånger, finns i ena änden ett pensionat med krog vars ägare sedan i fjol heter Lars och Margit Abrahamsson. Sedan några år tillbaka har de etablerat sig i trakten, driver också renommerad fiskrestaurang i Glommen, vilket bidragit till att Falkenberg med omnejd blivit metropol för gourmeter. Inredningen och det kulinariska köket är präglat av parets långvariga vistelse i Karibien. Lars som har lång erfarenhet som konsertarrangör i Göteborg, har haft flera stora artistbesök i Glommen. Och i höstas spelade Mikael Rickfors inomhus på Flip Flop.

Malmöbaserade paret Sigurd & Brundin har befunnit sig i delvis olika sfärer. Anna-Lena känner vi till exempelvis genom humorserien Nancy & Carina jämte andra teveprogram, skådespeleri, otaliga stand- up comedy föreställningar och som en charmant uttolkare av tangokonsten och Edith Piafs sångskatt. Jan är en kulturell mångsysslare: Fått det bästa av den amerikanska låtskrivartraditionen ( Randy Newman med flera) inympad via boende i USA under några år i uppväxten. skrivit en lång rad böcker (av vilka jag vällustigt plöjde Siesta hela veckan och Prästen som blev frälst som uppladdning), värd för Två och en halv flygel i SVT, textleverantör med Monica Z som kronjuvelen, duktig pianist och skaplig sångare. Hade förmånen att recensera Sigurd och Brundin i en brett anlagd, lyckad konsert med toppklassmusiker 2018 under Ystad Jazzfestival.

Har inte tidigare skrivit om krogshow i ett sådant här spartanskt format. Uppskattningsvis drygt 30 personer sitter på några meters avstånd från scen, har innan artisterna uppträder intagit en god trerätters meny. Enda instrumentet ett Roland keyboard som Sigurd ledigt trakterar. Man kastar sig ut utan skyddsnät, utlämnade till alkoholbeskänkt publiks välvilja. Paret som hade en romans i ungdomen och hittar varandra i förnyad kärlek trettiotre år senare, har rutin nog för att fixa denna utmaning. Det är till lika delar modigt som begåvat. Hur snabbprataren och vokalisten Brundin kan programmera in en sådan mängd ord, ofta rimmade, jämte en arsenal av toner by heart är förbluffande, närmast osannolikt, visar på osviklig kvalitet. Deras föreställning om relationer, tillbakablickar, åldersnoja och mänskliga egenheter, har en solid konstruktion vars byggstenar kan bytas ut när ingivelsen infinner sig. Manus rymmer så mycket livsvisdom och drastisk komik, att det skulle hålla för genomläsning. (Kan flika in att ett par anekdoter och formuleringar förekommer i de läsvärda böcker jag listat ovan.)

Allt sker live uppdelat i två generösa set, avskalat och naket utan förinspelade bakgrunder. I sin introduktion säger Anna-Lena att de tänkt frossa litegrann i barndomens landskap inspirerade av ställets hippieliknande interiör. Otroligt underhållande återger hon i den kategorin sin besatthet av Björn Borg. Ingen slump att hennes namn står först. Anna-Lena frontar genom frodiga, dråpliga monologer, vilka ramas in av skarpa, ofta berörande sånger. Medan hennes partner i första avdelningen mest agerar back up, sköter hon – den sjungande komikern – publikkontakten med ackuratess. Föga förvånande påpekas att kärlek kommer bli ett genomgående tema. Duon framför följdriktigt flera nummer som Piaf odödliggjort. ”Man kan alltid sjunga chansons på skånska eftersom det är samma typ av diftonger”.

Badstranden i Olofsbo – foto från Filp Flop facebooksida

Jan framför en utsökt ballad solo om kärlekens kraft, sammanfattar fint berättelsen hur han och Anna-Lena hittat tillbaka till varandra. En annan höjdare med smarta skrattframkallande rim kallas hämndlåt, gjord på melodin till hurtfriska Jolene. Till buketten kvicka slagkraftiga visor hör definitivt Armen på karmen om härskartekniker och mansplaining. Jans egenkomponerade Love Is A Dog That Bites tillhör också aftonens guldkorn, liksom två bitterljuva jazzstandards.

Vad som stannat kvar hos mig efteråt är inte bara sångerna, utan fusionen av skämtsamt underfundigt berättande och musikaliska schatteringar. Några gånger hakar kategorierna i varann på ett intelligent, spetsigt sätt. De tonsäkra ordkonstnärerna besitter kort och gott enastående formuleringsförmåga, får mig att tänka på Hasse & Tage eftersom monologerna har både glimten i ögat och bett i replikerna. Anna-Lena ifrågasätter muntert omotiverade förändringar: uppdateringar på nätet, rockader i tevetablån och moderniseringen av bönen Fader vår som förr gick att rabbla som rinnande vatten. Tar därtill tillfället i akt att komma med statements, genom att med hetta ta upp vad som inte är det minsta lustigt, istället motsatsen. Syftar på inlägg om #metoo, knäppa fenomenet dick pics och vandalisering av Nilla Fischer-staty i samband med West Pride.

Den 63-årige Piraten pristagaren (precis utkommit med specifik biografi om honom) roas av att göra imitationer, anspela på eller rent av karikera de han håller av. Han behärskar elegant sina uttrycksmedel genom tajmade pauser, uppövad intonation och framgångsrika stegringar i intensitet. De flesta gångerna blir effekten vitsig, i enstaka fall dock mest en platt pastisch. Under denna vackra kväll i Halland avverkar han Leonard Cohen, Willie Nelson, Beatles featuring George Harrison, Sten Broman och Tom Waits. Excentriske programledaren av Kontrapunkt görs med bravur, medan den sist nämnde grovt rosslande rösten har drag av parodi över sig. Märkligt med tanke på att humoristen Sigurd hyser stor respekt för mannen med hatten. En mogen publik jublade åt en slagkraftig bubblande show, gav på sina håll stående ovationer vilket renderade i extranummer.

P.S Lika bra att erkänna att jag hängde en stund efteråt på verandan, med artistduon som jag träffade som hastigast tidigare i år när de var på konsert i Göteborg. Vi dryftade gemensamma vänner, musiker som lämnat oss samt ett av Jan Sigurds kommande projekt.

Arkiverad under: Scen

Fulländad trolsk palett – Nature Spirits med Stockholm Jazz Orchestra

10 juni, 2019 by Mats Hallberg

Omslagsfoto Mats Andersson

Stockholm Jazz Orchestra

Nature Spirits

5

Inspelad live på Örebro Universitet september 2017

Inspelning och mixning: Andrew Hallifax

Master: Tobias Carlsson Do Music records

Producent, kompositör och arrangör: Peter Knudsen

Do Music Records

52:21

Releasedatum: 7/6 2019

Första skivan med detta stjärngarnerade storband kom för trettio år sedan med Bob Brookmeyer vid rodret. Såg dem då på Skeppsholmen och äger liveskiva inspelad under 90-talet på Fasching. Sedan dess har musiker kommit och gått till huvudstadens stolthet. Och senaste åren har motsvarande sammansättningar – som ASJO och Ekdahl/ Bagge Big Band – kanske rent av varit mer aktiva. Men nu har det blivit dags för Stockholm Jazz Orchestra vars organisatör alltid(?) hetat Fredrik Norén (förste trumpetare). Man drämmer till med en folkloristisk svit av Peter Knudsen. Hans fyra satser förenar svängiga jazztoner med kärv impressionism, utifrån John Bauers målningar av övernaturliga väsen. Resultatet är överdådigt! Produktionen flödar av stilistisk elegans och sinnligt läckra arrangemang.

Peter Knudsen får anses vara en doldis i branschen, en pianist och kompositör som vet att behärska de finslipade verktygen, i form av toppklassmusiker med gemensamt uppdrag. Jag träffade honom kort i höstas. Hände i pausen av konsert med Derupeto, en kanonkvartett inriktad på global fusion med bland andra Reuben Farias. Knudsen blandade på sin debutskiva skandinavisk jazz och fransk 1900-tals musik. 39-åringen som gått Musikhögskolan i Göteborg, har belönats med flera stipendier.

Peter Knudsen – pressfoto

Vågar påstå att somliga så kallade finsmakare kan uppvisa en fördomsfull attityd gentemot storbandsformatet. Dessa personer brukar hänvisa till att det låter alltför slickat, mesigt och motsatsen till hippt. Sådant tryggt och bekvämt sound finns och har funnits bevisligen. Men också den absoluta motsatsen: Till exempel Duke Ellington, Lionel Hampton, Thad Jones – Mel Lewis (sågs -78), Gil Evans Orchestra (sågs -90) och danska New Jungle Orchestra (sett två gånger). Sverige är priviligierade på denna front. Vi har haft tillgång till flera eminenta storband som fantasifullt utmanar. Några av dem: Tolvan Big Band och Bohuslän Big Band, orkestrar ledda av Ann-Sofi Söderqvist, Håkan Broström, Mats Holmqvist, Staffan Odenhall, Lasse Lindgren med flera.

Motsvarande potential har definitivt Stockholm Jazz Orchestra. Tack vare Peter Knudsens begåvning och musikernas bländande genomförande, sällar de sig till ovan nämnda innovativa kategori.

Genomarbetade arr ger utrymme åt fullödiga solister och extraordinärt unisont spel. Namnkunniga medlemmar uträttar sitt värv fullkomligt synkade, med storstilad passion och energi. I trombonsektionen sitter nestorn Bertil Strandberg. Samtliga i träblåset tillhör den yttersta eliten, förekommer i egen eller andras regi som uppskattade solister. Och trumpetarna uppvisar sprudlande form, toppat av hisnande vackra solon från Karl Olandersson respektive Magnus Broo. Vidare broderas sammanbindande mönster av pianisten Daniel Tilling, medan kompet ståtligt pockar på uppmärksamhet. Färglägger genom markerade basgångar och avancerade rytmer, gör Christian Spering i par med finske, forne fusionfantomen Jukkis Uutilla.

Några år gammal pressbild från orkesterns hemsida

39-åringens programmusik innehåller som sig bör, ett trollbindande tonspråk. Mer eller mindre identifierbar naturmystik, lika lockande som kuslig. Det är sinnligt och potent, finurligt djärvt och oemotståndligt inbjudande. Okammade vildvuxna tendenser harmonierar strålande med utdragna, lyriska sekvenser. Stretchande toner och pulserande beat sätter guldkant på tillvaron för oss musikälskare. Första två satserna är väldigt bra., de därpå följande betitlade Elves Dancing in the Meadow och The Mountain Troll förtjänar att kallas magiska. Ett skäl är den underbara dynamiken. Olika stämmor matchas frekvent mot raffinerade rytmer. Kompet konverserar förunderligt smidigt med enskilda blåsinstrument upprepade gånger, vilket ger lyssnaren stor behållning.

Helmanliga kollektivet som rimligen ligger pyrt hos IMPRA, har verkligen musikaliska muskler. Man kan liknas vid en stadigt, ständigt växande träd, vars grenar skjuter iväg och gör ”personligt” avtryck. Ursäkta den krystade metaforen till för att framhäva skivans osedvanligt många och ganska långa solopartier, en skön mix av distinkt akrobatik och uttrycksfulla inpass. Ambitiöse Knudsen excellerar i att involvera solister, använder sig i skrivandet av de möjligheter som erbjuds. Taggade musiker går givetvis i land med sina uppgifter, uppträder utan antydan till nerver. Karl Olandersson är anmärkningsvärt återhållsam, soft snarare än attackerande. Klurigt spelande Andreas Gidlund frammanar ett dramatiskt förlopp, medan Fredrik Lindborg levererar mästerligt på vad jag tror är basklarinett i sista satsen. Karl-Martin Almkvist sträcker ut härligt, i ett pregnant meningsfullt avsnitt. Jacob Christoffersson ges förtroendet att vara i splendid isolation i en minut eller två, vilket funkar förträffligt. Introt som kreeras av Daniel Tilling sitter perfekt. Hörs att mest applåder tillfaller Magnus Broo, vars övertoner på trumpet låter enastående.

Här och var lyser det skandinaviska soundet igenom med förförisk närvaro, en framgångsformel för tonsättaren. Associerar till kompositörer som Bengt Hallberg och Georg Riedel, när de skrev för Sveriges Radios symfoniorkester och Dompans jazzgrupp, men också till den klangbildning som Gil Evans ägnade sig åt. När hela ensemblen krämar på i de sista takterna, ger allt de har inombords i ett tekniskt fyrverkeri; då inträffar ett tillstånd av sällsynt ”eargasm”.

Arkiverad under: Skivrecensioner

Äventyrliga förgreningar – Arvoles av Avishai Cohen

8 juni, 2019 by Mats Hallberg

Ora Cohen

Avishai Cohen

Arvoles

4

Inspelad i Nilento Studio utanför Göteborg i februari – mars 2019

Inspelning, mixning och mastring av Lars Nilsson

Producent: Avishai Cohen och Lars Nilsson

Razdaz (Avishai Cohens egen etikett)

41:26

Releasedatum: 7/6 2019

Sjuttonde(!) skivsläppet från en jazzvisionär, framröstad som en av de hundra mest inflytelserika basisterna under 1900-talet. Avishai Cohen började spela bas i 14-års åldern inspirerad av Jaco Pastorius Han växte upp på kibbutz i Israel. Flyttade i unga år till New York för att förkovra sig musikaliskt. För mig är han mest känd för att ha spelat ett antal år med Chock Corea och därifrån utvecklat sitt eget tonspråk, en mix av Mellanöstern, Östeuropa och den afrikansk-amerikanska jazztraditionen. För att ge en uppfattning om hans vida referensramar kan nämnas samarbeten med Bobby McFerrin, Roy Hargrove, Alicia Keys, Danilo Perez och London Symphony Orchestra. Såg hans fascinerande trio för ungefär tio år sedan på Nefertiti.

I likhet med landsmannen Shai Maestro – som värvades till trion i tonåren -hyser Cohen väldigt varma känslor för Sverige. Här är favoritstudion belägen ( min hemkommun) och här fick han sitt internationella genombrott. På Arvoles (betyder träd) framför han nio egna original jämte ett arr, tillsammans med pianisten Eichin Shirinov från Azerbaijan och Noam David på trummor. Kompletterar med blås på hälften av låtarna gör Björn Samuelsson (trombon) och Anders Hagberg (flöjt). Låtarna uppges vara så förknippade med kompositören, att de säga härstamma från hans dna, hans hjärtslag.

Tror det var Andres Lokko som nyligen hävdade hur svårt det är att skriva om musik. Ett avgörande skäl: finns ingen handling att relatera till (konceptalbum med begripliga texter undantagna). Skönjer ingen sammanhängande tråd hos Cohen, istället den tredelade mix som anges i första stycket av denna recension. I en noga planlagd anda av kreativ glädje rör sig den intrikata musiken. Blir nyfiken på att höra hur låtarna ter sig live. Kan mycket väl vara så att de då faller på plats, vilket inträffade med Shai Maestros senaste utgåva, när den blandades med andra alster.

I öppningsspåren en Mingus-liknade attack i introt, därpå en rullande takt fast förankrad i botten. I ett ystert uppfriskande tema hörs fängslande interaktion mellan pianisten och blåsarna från Västkusten. Inspelningen har genomförts med anmärkningsvärt djup och rymd, en förklaring till att Cohen söker sig till studion i Kållered. En paradox att soundet på samma gång är tätt och luftigt.

Låtskrivaren verkar roas av att bygga konstruktioner med suggestiva slingor, vars rytm han utgår från när han bereder plats åt improvisation/ solopartier. Gesture #2 är en avspänd ballad med lätt anslag, där trombon och flöjt finstämt understryker temat. Basisten tillåter sig många features, några av dem framförs med stråke. Childhood (for Carmel) är ett av de mest lyckade exemplen. En strålande komposition med glimrande spel från Samuelsson & Hagberg. Gesture#1 består av olika faser, antagligen den mest avancerade kompositionen. Märks tydligt att 49-årige israelen har en förkärlek för suggestiv, närmast hypnotisk rytmik, sprunget ur den minimalistiska skolan. Ovanpå fyller han genom lösa tyglar på med snärtiga melodistämmor. Avslutande Wings är en svängig historia, särskilt när Shirinov släpper loss med fräcka löpningar.

På grund av sin knixiga polyrytmik kräver flertalet låtar mycket av trumslagaren, vilket förstås Noam David fixar. Den lyriskt inriktade pianisten befinner sig ofta i framkant. Absolut en mycket hörvärd ny upptäckt! Den svenska gästande duon imponerar. Avishai Cohen själv vidmakthåller sin höga standard. Skjuter dock in två smärre invändningar. Alla låtar håller inte lika hög klass, vilket gör att man efterlyser fler låtskrivare. Dessutom hade jag om jag vore producent reducerat antalet bassolon.

Har lyssnat noga ett halvdussin gånger. Uppskattar det superba samspelet, individuella skickligheten och flera låtars spännande struktur. Men albumet som helhet är besvärligt att få grepp om. Ur ett intellektuellt perspektiv kan Arvoles avnjutas som konstverk. Tyvärr hänger inte hjärtat med i motsvarande grad. Taktbyten och skiften av stämningar resulterar i snudd på överbelastning, en alltför brokig bukett av idéer. Känns ofta kliniskt, ibland undflyende, långt ifrån tillräckligt märgfullt. Tekniskt sett oklanderligt och spelet moget från samtligas sida, varför betyget efter viss vända ändå blir högt.

Arkiverad under: Skivrecensioner

Allsidig och omtyckt trumslagare från Hisingen – Gunnar Pettersson intervjuas

6 juni, 2019 by Mats Hallberg

foto Anders Pegelow

NÄR: 3/6 2019

VAR: Clarion Post vid Drottningtorget i Göteborg

På önskemål från spelkamraten Mats Boogh blir det långläsning. Intervjuar en frilansande musiker vars gärning förtjänar att synliggöras. Man borde rimligen kunna googla på honom, få fram hans imponerande cv. Har sett Gunnar Pettersson på scen åtskilliga gånger och varje gång uppskattat vad jag hört. För cirka ett och ett halvt år sedan tog jag första kontakten. Då beslöt vi att skjuta på samtalet. Gunnars mamma hade nyss dött och jag hade mycket på gång. När vi till slut sammanstrålar en kvalmig försommardag, ska Gunnar på kvällen till en ”open rehearsal” några mil söderut. I telefon påföljande dag noterar han att det är sällan man ges chansen att prata om sig själv och ens egen historik.

Vi språkas vid ett par timmar. Jag hade förberett frågor, av vilka vi hinner med somliga Mannen mittemot mig med sin latte, berättar helst fritt ur hjärtat, vilket gör redigeringen mödosam och vansklig. Är självklart taggad att anta utmaningen, En komplikation är att jag inte bandade, måste istället bringa ordning i ofullständiga anteckningar. En utgångspunkt för basisten Boogh: att den snart 71-årige trumslagaren spelat med så många utan att ha blivit porträtterad, inte minst under åren i husbandet i Gomorron Sverige i SVT. Han påstår att det varit förhållandevis lätt för hans generation, efterkrigsgenerationen, att kunna hävda sig och få jobb. Dilemmat för dagens unga musiker är att överetablering råder.

Gunnar Pettersson är född i Göteborg i stadsdelen Kålltorp (fast mantalsskriven i Gamlestan). Bodde i etta med badrum som delades med övriga hyresgäster. Hans föräldrar flyttade till Hisingen där Gunnar gick i Bräckeskolan. Farfar byggde hus nedanför Biskopsgården 1915, ett hus som står kvar än idag. Gunnar har blivit Hisingen trogen, är gift, har tre barn och sex barnbarn. Anmärkningsvärt nog träffade han hustrun redan i tonåren, i trappan till legendariska Cue Club. Han har gått såväl Hvitfeldtska Musikgymnasiet som Musikhögskolan. Därtill tagit en fil mag i musikpedagogik och flitigt studerande ledde till Master of Science. Gunnar anser att kunskapens källa alltid gagnar den vetgirige. På gymnasiet och högskolan hade han samma lärare, nämligen Olle Edström – sedermera professor. Männen förblev vänner, har haft jazzgrupp.

från GBG Bluesförening – fotograf okänd

Jag frågar förstås varför han fastnade för trumslageri. Gunnar kan erinra sig tre aha-upplevelser som liten grabb. Dels en film med en steppande Fred Astaire vars matande med fot mot en bastrumma gjorde Gunnar såld på ljudet från baskaggar. Vidare en konsert med Duke Ellington Orchestra på Liseberg 1962 i föräldrarnas sällskap. Vad som då fascinerade över allt annat var trumslagaren Sam Woodyard. Vad händer här? En shuffle som golvade mig, så tung att den skulle funka med bluesens största. Och för det tredje en nyårsrevy på Konserthuset där en musiker på enkelt trumset, hade bra tajm och såg så glad ut.

Vilka har i övrigt fungerat som förebilder? Jo, exempelvis Tony Williams (Gunnar brukar från scen dra en finurlig självupplevd anekdot om underbarnet Tony), Elvin Jones, Buddy Rich, Gene Krupa och Art Blakey. Inom den volymstarka elektifierade genren lyfts Ginger Baker, Mitch Mitchell och Charlie Watts fram. De sist nämnde rosas för att han spelar så musikaliskt, undviker bländande fyrverkerier. Började lyssna på The Shadows som var drivna musiker, de hade bra sound och dito låtar. Spanade in vad trummisen Brian Bennet hade för sig. Två svenskar som omgående hamnar på listan är Sture ”Stubben” Kallin (Hep Cats och Hylands Hörna) och Egil Johansen. (känd bland annat för Jazz Incorporated och för att ha ingått i Arne Domnérus krets).

Gunnar berättar om sin resa från att lattja runt med ett låtsastrumset till att drömma om riktiga grejer, ett Slingerland- trumset som fanns i skyltfönster i Lintons musikaffär, intill det ställe han gjorde sina pryo-veckor. Innan dess hade han i julklapp fått virvelkagge, hi- hat och cymbal. Han tog under uppväxten några trumlektioner, lärde sig tre viktiga tekniska moment han kom att ha stor nytta av.

Han spelade i band på fritidsgårdar. Gunnar visar bilder ur fotoalbum när han lirar med, idag totalt okända grupper som Black Boots, Surbuns och Beachers. Första bandet han var med i hade endast låtar av Animals på repertoaren. Deras första ”turné” tog dem till Cue Club på andra sidan älven. Man kunde i ruffiga Östra Nordstan (innan området revs för att ge plats åt köpcentret Femman), spela på olika (svart)klubbar under en vecka. Cue Club var trångt, serverade inte alkohol. Ändå besöktes den berömda klubben av heta internationella akter: Cream, Jimi Hendrix, Manfred Mann med flera. Och som musiker kunde Gunnar gå före i kön, fick träffa stilbildarna Jack Bruce och Ginger Baker. Från banksonen Styrbjörn Collianders, enligt egen utsago, filantropiska verksamhet och den tidens musikliv, finns mer att berätta som inte får plats i denna kombinerade biografi/ intervju. Får veta att Colliander (mördad i vansinnesdåd när Cue Club låg vid Kungstorget) presenterade varje band enligt samma mall: ”Ikväll har vi ett nytt kapell.”

Utgår från att värvningen till mytomspunna Ginhouse i 20-års åldern var det första rejäla lyftet i karriären. Detta ytterst begåvade bluesgäng (existerade till och med 1970) har nyss haft 50-års jubileum och släppt sin första(!) skiva. Här hamnade mitt intervjuobjekt i musikaliskt sällskap med personer, som med rätta omges av respektfylld aura. Syftar på Bengan Blomgren, Bernt Andersson och Kjell Jansson. Gruppen var vid olika tillfällen förband till Jimi Hendrix och B.B King, en av konserterna med Peps Persson som vokalist.

foto Alvar Theler

När Gunnar examinerades från gymnasiet infann sig en konkret frågeställning. Hur ska man försörja sig? Vad som än händer gäller det att ha mat på bordet och tak över huvudet. Jag ringde runt till alla teatrar och undrade om de hade behov av musiker, fick napp på Göteborgs Stadsteater. Jobbade där i sjutton år som pjäsansansluten musiker. Gunnar trivdes. Såg det som väldigt stimulerande att spela allt mellan himmel och jord, blev mycket Kurt Weil och en del konstmusik. Ingen ringde honom om spelningar, eftersom de visste att han var upptagen. Ur minnets garderob plockas West side Story fram, en av de sista stora uppsättningar han medverkade i. Antar att det var på denna arbetsplats han första gången mötte Eva-Britt Strandberg, en sjungande skådespelare han haft längre samarbeten med. Han slapp uppleva den omtalade turbulensen. Men vad som skavde var arbetsvillkoren. Genom korttidskontrakt som löpte ut inom ett halvår rundades LAS, ett förfarande som bland annat innebar lägre pensionsförmåner.

Gunnar reagerade, engagerade sig fackligt i Musikerförbundet, blev sekreterare där 1980. Han tog initiativ till Musikalliansen efter modell från Teateralliansen, framhåller Yngve Åkerberg och hans insatser. Handlade om att förbättra frilansares situation. Stommen i detta trygghetspaket har Gunnar författat i uppsatsform med ansatser och konklusioner. Under ett par år satt han placerad på kontor på Järntorget, pendlade ofta till Stockholm, uppvaktade Statens kulturråd och minister Ulvskog.

Har absolut inga anspråk att ge fullständig redogörelse över Gunnar Petterssons omfattande karriär. Blir istället väsentliga nedslag. Får veta att han haft gig med pianisten Jannes ”Lucas” Persson på krogar i Stockholm. Gunnar ingick i tidig upplaga av lätt avantgardistiska jazzgruppen Mount Everest, var med på första skivan och många konserter. En kompis till honom var gitarrist. Initiativtagaren Gilbert Holmströms (erhöll nyligen hedrande pris för sin konstnärliga gärning) målsättning var att utgå från fast beat med Bitches Brew-tendenser. Gunnar utgjorde ånyo komp i par med basisten Kjell Jansson. Övriga i Ginhouse sökte sig till/ rekryterades till den alternativa musikrörelsen.

foto Eva Andersson (c:a 1969)

Under ett antal år före och efter 1980 var helgerna ofta minst sagt hektiska. Efter repetition i Tv-huset på Delsjövägen och föreställning vid Götaplatsen, kunde sent gig med Totta´s Blues Band stå på schemat. Lördag 07:00 genomdrag med gästande solist i SVT-huset inför Gomorron Sverige. Bar mina cymbaler emellan gig, idag hade man fått hjärtinfarkt av ett så pressat program. Gunnar förklarar hur betydelsefullt det är att få spela med utrustning man är trygg med, egna grejer man vet låter bra. Han säger att det kan vara en pina att tvingas hålla till godo med ej inställda festivaltrummor.

Under perioden 1978-86 tillhörde Gunnar således den lilla orkestern i Gomorron Sverige, ett så populärt lördagsmagasin i SVT, att affärerna inte ansåg det lönt att öppna, förrän sändningen från Göteborg var slut. Varje program sågs av i snitt två och halv miljoner människor. Teve hade en fruktansvärd genomslagskraft! Idén hämtades från USA (Good Morning America) av parhästarna Hyland & Priwin. Kapellmästare avlöste varandra, medan sättningen i övrigt (bland andra Povels gitarrist Sven Olsson) var densamma under årens lopp. Vid starten engagerades två dubbelpianister vars karriärer sträckte sig tillbaka till 30-talet.

De som underhöll tittarna genom att framträda live, var landets populäraste artister, alla ifrån Svante Thuresson till Lill- Babs. Att inte se på gjorda fel som någon katastrof, hellre tänka på att spela för de max femton personer som befann sig i studion; blev avgörande attityd när det inte var play back. Då blev jag inte nervös. En tid lirade han med pianisten Gunnar Svensson, en fantastisk musikant, vars komiska ådra var av den kaliber att namnen blev trött i käkarna av skratt.

Trumslagarveteranen upplyser om ett telefonsamtal från Annika Lantz när hon satt i radiostudio med Håkan Hellström. Han hade sett ett klipp från ett avsnitt, där någon med stora händer spelade med vispar på ett blått Tama-trumset. Ville identifiera instrumentalisten med de stora händerna. Antingen tillhörde de herr Pettersson eller Bengt-Åke Nilsson. Gunnar lägger upp handryggarna på bordet där vi sitter i baren, beviset för att det var hans händer.

Totta´s Blues Band bildades i slutet av 70-talet efter att flera av medlemmarna blivit ”frälsta” av en konsert på Studentkåren med Muddy Waters. Gunnar gjorde ingen vända med det tajta bandet till USA, var däremot med på skivinspelning och åtskilliga konserter. Hans kollega i kompet var Nikke Ström. Kan tänka mig att vännerna från ungdomsåren i Gin House, Bernt Andersson och Bengan Blomgren, rekommenderade ångermanlänningen Totta att ta in Gunnar som trumslagare. Vi hinner inte fördjupa oss i detta ruggigt svängiga band, vars frontman jämte Bengan Blomgren på gura, båda måste betecknas som världsklass.

foto Sven Jansson

En musiker av den digniteten är självfallet Ron Wood. Med denne superambitiöse Stones-gitarrist gjorde ju Totta´s en nordisk turné 1988. Upprinnelsen var att han befann sig i Sverige för att saluföra sina teckningar. Ett svenskt NHL-proffs bekant med det sociala geniet Nikke Ström, hade förmedlat kontakten. Wood befann sig på nattklubben Trädgår´n. Han ville jamma. Råkade vara en fredag när Gunnar hade premiär på Stadsteatern. Motvilligheten att lämna premiärfesten förbyts i förväntan, när han inser vilken chans som yppat sig. De inhemska storheterna får visa vad de förmår, som en slags audition. De hinner inte spela färdigt sin första storstadsblues, innan en riffande stjärna gör dem sällskap. Wood var extremt noggrann, bandade varje konsert, lät hustrun bedöma kvaliteten. Hennes kommentar kunde göra honom sur. Han blev däremot väldigt nöjd med det svenska samarbetet och i synnerhet gitarrkollegans prestationer.

Låt oss stanna kvar på ovan nämnda nöjespalats. 2010 är jag på plats i egenskap av recensent. På scen premiär för jubileumsrevy av Nationalteatern, vars låtar arrats av Anders Melander. Musiken svarar Totta´s Blues Band för, vars medlemmar tidigare ingått i denna sfär. Gunnar tyckte det gick bra, att det kändes kul att vara med. Man gjorde även några bejublade föreställningar i Stockholm. Det lustiga och märkvärdiga när vi talar om Vad var det vi sa? är att Gunnar tar fram just den stund, som för mig blivit oförglömlig. I ett längre audiovisuellt inslag hyllas Totta Näslunds (1945-2005) gärning, genom att nå sin kulmen med Sex fot under marken, vilket bandet följer upp med nyskriven melodi som utlöser obeskrivligt stark rörelse hos mig, främst tack vare Bengans bedrifter. Rörande att Gunnar är medveten om denna magiska stund, som förmodligen upprepades med ungefär samma styrka varje föreställning.

Den osedvanligt välutbildade trummisen kommer in på ämnet musikens hälsobringande effekter, tar upp Ronnie Gardiners rytmikprogram som behandlingsmetod för strokepatienter. Jag fyller i med kompositören och klaviaturspelaren Rickard Åström, knuten till forskningsprojekt på Sahlgrenska. (Hörde föredrag med honom i vintras om musik som friskvård och smärtlindring.) Visar sig, föga förvånande, att Rickard och Gunnar umgås, utbyter erfarenheter. Gunnar redovisar vilken positiv inverkan ett musikstycke hade på en alzheimerdrabbad person, vars talförmåga då återkom så sakteliga. I samma veva tar han upp ämnet musikpsykiatri.

foto Andreas Pegelow

Jag frågar vilka faktorer ska stämma in på en duktig trummis. Vad behöver man behärska? Är ju ett rytminstrument man spelar på, behövs någorlunda skaplig tajming. Allt det andra kommer seen. Kan tilläggas att Hisingens flitige musiker, tagit lektioner i New York i konsten att spela med vispar. En annan ståndpunkt, är att man ska klara av att leverera, trumsetet ska svara på vad man gör. Han uppehåller sig en stund kring instrument han beställt och vintage trummor.Vad som stör mig mest är fula sound, gäller att vårda sitt sound. Av den anledning släpar vi på vår utrustning. Gunnar ser Bengan Blomgren som ett föredöme, en musiker känd för att tillverka sina egna gitarrer. Han har sitt unika sound, därför han får dessa applåder. När känslan för ens instrument och för musiken försvinner då är det över, påpekar en reflekterande frilansare.

I och med karaktären av retrospektiv landar vi under intervjun sällan i nutid. Gunnar har nyligen varit i Salzburg och spelat. Efter millenieskiftet har han medverkat på flera album med Boplicity, ett band som återskapade andan från Gil Evans/ Miles Davis och deras ikoniska projekt Birth Of The Cool. Vidare ingår han i ett storband vars ändamål är att hylla crooners. Detta tribute-band, The Orchestra Big Band, anförs av Erik Gulbransson. Jag har hört honom live med härligt souliga blueskonstellationen Johanna Hjort & Sweet Little Angels och en tung combo som kallar sig Serve You Right To Suffer. Förenklat uttryckt samma sättning som Ginhouse plus Bror Gunnar Jansson (son till Kjell Jansson) vid sångmikrofon.

På begäran avslöjas andra intressen vid sidan om tonernas värld. Förutom umgänge med familj, framhåller Gunnar estetik. Termen exemplifieras genom kläder (han berättar gärna vad han och andra musiker haft på sig) och vackra hus. Finns så mycket fula hus här i Göteborg. Mark Isitt ses som ett föredöme. Hans artiklar om arkitektur i GP läses med stor behållning. Gunnar är mycket förtjust i 30-tals mode och art deco, älskar engelsk överklassmiljö såsom den avspeglas i Agatha Christies hjälte Hercule Poirot. Annars är jag för det mesta upptagen av att hålla på med musik, avslutar den vältalige kulturarbetaren.

Arkiverad under: Intervju

Hisnande munspel dominerar förtjusande melodier – Gotland Jazz Trio & Filip Jers

2 juni, 2019 by Mats Hallberg

foto Anna Ericsson

Gotland Jazz Trio & Filip Jers

3

Inspelad juni 2018 Sandkvie studio, Visby av Mikael Lyander

Mix och master: Mikael Lyander

Sandkvie Records

46:24

Release 24/5 2019

En som det heter sprillans färsk skiva inspelad på hemmaplan, det vill säga på Sveriges största ö. Med Gotland som bas har pianotrion spelat ihop i tio år. Kan inte påstå att jag kände till de som ingår i trion, fast de har kompat stora delar av landets jazzelit. Pianisten Jean-Simon Maurin har släppt tre soloplattor. Basisten Nils Ossman har gått i lära hos självaste Nils-Henning Örsted Pedersen, medan trumslagaren Marcus Grufstedt har fina meriter som arrangör/ kompositör av storbandsmusik.

Solisten Filip Jers har jag presenterat och recenserat tidigare i Kulturbloggen, senast Duet gjord tidigare i år med Emil Ernebro. Jers är VÄLDIGT bred beträffande samarbetspartners, täcker in många genrer, från det i mina öron lättviktiga till topnotch. Själv har jag mestadels hört honom live i kvalificerade jazzsammanhang. Skånepågen har erhållit ett antal prestigefyllda priser och blev i tonåren dubbel världsmästare. Den ruggigt begåvade munspelaren blev den förste att studera munspel på Kungliga Musikögskolan, vilket resulterade i masterexamen 2011.

Föreliggande skiva består av elva låtar övervägande skrivna av någon av de medverkande. Därtill bifogas tre Gotländska melodier från 1800-talet, ursprungligen skrivna för fiol och vevlira. En anna bit man gjort arr på är Alone Again, en hit av irländske singer-song writern Gilbert Ó Sullivan. Musikerna har skapat en vänlig och ljus atmosfär med några droppar vemod. Ett axplock ur den titellösa skivan förekom nyligen i Spanarna i P3, vilket så klart är oslagbar marknadsföring.

Man öppnar med ett behagligt lunkande. En söt melodi kramas ur munspelet, påhejat av hetsigt komp med angenäma löpningar över klaviaturen. Bluesy är ett snärtigt original av Maurin, vars harmoniska broderier kompletteras med tjusigt trumsolo. Omisskännliga tågsoundet på Dalhem – Roma t/r antar skepnaden av kul uppvisning, av en rasande skicklig munspelssolist. Ödön är ytterligare en pärla, vars inkännande ballad har en aura av öppenhet, som indikerar öns omgivande horisontlinjer. En tajt dänga har döpts till Blues In The Basement, en spänstig melodi fylld av energi och kreativitet, där den låtskrivande basisten tar täten. Som avslutning svängig polska som framkallar lust att klappa takten, rill och med att röra på sig. Alldeles lagom flängig sak som Jers lagt på alldeles rätt nivå.

Hittills nästan uteslutande lovord. Ändå anser jag inte att samarbetet är någon entydig framgångsformel. För att oreserverat vara supporter, underlättar det betydligt om man uppskattar munspel VÄLDIGT mycket. Och då inte främst som det praktiseras av bluesfarbröder eller inom rockmusiken. Kan flika in att jag live hört Tots Thielemans, ikonen som den svenske 80-talisten träffat och gärna berättar anekdoter om. Min invändning handlar också om om albumets obalans. Tre duktiga hantverkare måste vara konstant på tårna (vilket de förvisso grejar), för att matcha sin solist, en världsstjärna på sitt instrument. De utdragna tonerna från vackert klingande munspel, har i flera fall drag av uppvisning över sig, blir för mycket av det goda.

foto Anna Ericsson

Arkiverad under: Skivrecensioner, Toppnytt

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 182
  • Sida 183
  • Sida 184
  • Sida 185
  • Sida 186
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in