• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Västerbron

Västerbron: ”Allt är politik”

27 april, 2016 by Redaktionen

vasterbron

I mitten av april släppte Stockholmsbandet Västerbron sitt andra album Till vilket pris som helst. Precis som debuten Idiotologi är det ett album fyllt av snygga melodier och skarpa texter, punkig popmusik när den är som allra bäst. Vi ringde upp bandets sångare Peter Jonasson.

Efter att ni släppte låten Mall av Skandinavien så hotade Mall of Scandinavia att stämma er. Hur tänkte ni när ni fick det hotet?

– Vi tyckte mest att det var kul faktiskt. Vi fattade ju att de egentligen inte hade något att komma med. Men vi ville inte låta det gå obemärkt förbi, vi tyckte inte att de skulle få komma där med alla sina stora pengar och trycka till kulturen. Visst, vi bytte namn på låten till Vilse i varuhuset, men vi såg till att de fick en hel del badwill på köpet. Och det är vi glada för. Sen är det lite synd att vi fick mer uppmärksamhet än själva budskapet. Låten är ju konsumtionskritisk, och uppmärksamheten riktades väl mer mot oss istället, inte mot den kritiken.

Är videon inspelad i Mall of Scandinavia?

– Nej, jag hade börjat arbeta med videon innan, innan de började skicka trams-stämningar. Den är inspelad i Liljeholmsgallerian. Vi tänkte att vi skulle åka ut till Mall of Scandinavia men så orkade vi inte det. Så det blev Liljeholmsgallerian eftersom det var närmare och så fixade vi skylten där det står Mall av Skandinavien efteråt.

Vad var det som inspirerade dig att skriva Mall av Skandinavien från början?

– Det är Patrik som skrivit låtens grund, själva gitarrslingan och refrängen. Och så byggde jag ut hela låten med min vers. När han skriver refrängen så blir det lite jag som får bestämma vad det handlar om när jag skriver verserna. Inspirationen kommer från det allmänna tillståndet i världen, världskapitalismen, och att det inte är rätt väg att gå att konsumera som vi gör. Att bara konsumera utan att tänka efter, bara skita i vilket.

Hur brukar det gå till när du skriver texter?

– Texterna brukar skrivas rätt långt efter att låten är skriven. Det brukar finnas en slasktext som jag hittat på i replokalen, som funkar då direkt men som egentligen måste poleras en massa. Och det brukar vara den jag kör med tills cirka två dagar innan vi ska spela in låten. Så ingen vet riktigt hur låten går när vi spelar in den, säger Peter och skrattar.

Vad inspirerade dig till att skriva Rädd för din egen skugga?

– Patrik kom med textraden ”Jag är rädd för min egen skugga”. Men jag förstod inte riktigt vad han ville ha sagt med det så jag vände på det till ”Du är rädd för din egen skugga”. Den är ganska specifik nu, den handlar ju om en viss ledare för ett visst politiskt parti. Den går väldigt tydligt att applicera på honom men den går att applicera bredare också, på att en är rädd för sin egen skugga, på de mörka delarna i sig själv. Och på den här högernationalistiska strömningen i allmänhet.

Är Västerbron ett politiskt band?

– Ja, det skulle jag väl säga. Men allt är politik, vi är bara mer självklara. Låtar som t.ex. Röd, Blå, Brun och Rädd för din egen skugga är ju uppenbart politiska.

Hur gick det till när ni spelade in Till vilket pris som helst?

– Vi hade fem-sex låtar inrepade och klara, och så tog vi en helg för att spela in dem. Någon månad senare, när vi skrivit klart resten av låtarna, så tog vi en helg till och spelade in dem. Vi kom med klara och inrepade låtar och bara spelade in dem. Så det gick snabbt och enkelt. Vi spelade in vårt första album Idiotologi på samma sätt. Det funkade bra då så när vi skulle spela in igen så tänkte vi att nu gör vi på exakt samma sätt.

Är den nya skivan släppt på samma skivbolag som den förra?

– Alltså, egentligen är vi vårt eget skivbolag. Vi har en distributionsdeal genom Playground men vi är vårt eget skivbolag. Vi har fått en del erbjudanden från olika skivbolag, och det hade vi ju kunnat tackat ja till. Det hade varit skönt nu, när allt för skivan ska vara betalt men vi inte har fått in några pengar ännu. Men för oss har det varit viktigt att behålla kontrollen över vår musik. Att det är vi som har rättigheterna till vår egen musik och att ingen får komma och lägga sig i och säga åt oss vilka singlar vi ska släppa eller hur vi ska göra olika saker.

Kommer ni släppa något mer kring skivan?


– Vi snackade om det igår. Det är lätt gjort om vi släpper det digitalt så en singel till kanske det blir till sommaren. Vi kanske släpper något med någon ny b-sida, så det inte bara blir en låt som redan finns ute.

Har ni några spelningar på gång?

– Det närmaste nu är en fyradagars-turné i Norge. Sen spelar vi i Malmö den tjugosjunde, och dagen efter det på Debaser i Stockholm.

Arkiverad under: Intervju, Musik Taggad som: Västerbron

Record Store Day 2016 fyller på med artister: Freddie Wadling, Weeping Willows, Conny Cloom, Västerbron, Hellacopters, NOMADS, Harpo med flera

7 april, 2016 by Redaktionen

recordstoreday2016

Säg tredje lördagen i april till en skivnörd och det blir alldeles dimmigt i rummet. I alla fall om rummet har musikälskare.
Då är det dags för Record Store Day och i år är det massor av spännande spelningar i skivbutikerna. Alltså 16 april.

Ett pressmeddelande berättar mer:
Det började redan 2007, Metallica ( som är årets RSD-ambassadör) gick ner till skivbutiken Rasputin Music i San Francisco och mötte sina fans. Varje år sedan dess har artister och skivälskare vallfärdat till skivbutiker tredje helgen i april. Från början sågs det kanske som en stödhelg för skivhandlare men har under åren blivit en slags julafton för alla intresserade av musikkonst i fysisk form. För det är ju något alldeles underbart med att öppna en vinylskiva, känna doften av trycket, titta på det stycke konstverk som du håller i handen samtidigt som pickupen börjar sin takfasta resa i 33 1/3’s varv per minut. Att få ta del av verket som artisten lagt ner så mycket möda på, i den ordning artisten menade. För vissa är detta hela grejen med ett album, du börjar med sida A och fortsätter i kronologisk ordning. För vem läser kapitlen i en bok i slumpvis ordning?

I år går Record Store Day av stapeln 16:e april. Som vanligt kommer det att vara köer utanför butikerna i Sverige, alla vill in och lägga vantarna på just DEN skiva som man läst att butikerna kommer att ha några få exemplar av, men man hittar ju en hel del annat som man inte ens hade tänkt på innan.

Precis som tidigare år kommer artister att spela ochsignera i butikerna. I Stockholm förlänger man i år med Record Store Night, som kommer att hållas på Debaser. Det ryktas att Mazarine Street skall återuppstå för en kväll. På dagen spelar b.l.a Nomads på Pet Sounds

Några av de artister som uppträder under årets RSD
Vaxkupan Norrköping:
Weeping Willows.
Kl 11.00 äntrar de scenen!

Sound Polution SthlmThe Beat Goes On Sthlm
12 SAFARI SEASON live
12:30 POOLHALL RICHARD live Nytt album Song And Dance Man
13 MIKE GRANDITSKY live Nytt färskt vinylalbum MG2
13:30 STUPIDITY live
14 BOBBY SANT live Ny 5-spårs CD-EP släpps på RSD
14:30 HARPO live Jamenvisst, det är den Harpo, med internationella 70-talshits
som Moviestar, Sayonara etc. Nytt album inom kort!
15 CONNY BLOOM live Aktuell med sin första platta på svenska, Fullt Upp.

Plugged Records Sthlm
Bobby Sant kl 12,
Harpo kl 12.30.
Örjan Hultén Orion kl 13
Daniel Karlsson Trio kl 14.

The Alfas (Little Shop of Records)
Djävulen Möblerar Om (Little Shop of Records)
Lee Tea (The Branded) (Hepcat Store, Malmö

Artistuppträdanden läggs upp här.:

Arkiverad under: Musik Taggad som: Conny Cloom, Harpo, Hellacopters, NOMADS, Record Store Day 2016 fyller på med artister: Freddie Wadling, Västerbron, Weeping Willows

Västerbron dissar Mall of Scandinavia i ny låt

4 december, 2015 by Jonatan Södergren

västerbron

”Här finns allt du vill ha, men inget du behöver,” sjunger Västerbron i refrängen till sin nya singel med den briljanta titeln Mall av Skandinavien, som dissar det nyöppnade köpcentret i Solna. Låten följer upp singeln Död för mig som släpptes tidigare i år, samt debutalbumet Idiotologi från 2014.

Lyssna på Mall av Skandinavien här:

Arkiverad under: Musik Taggad som: Mall av Skandinavien, Västerbron

Lyssna: Västerbron – Död för mig

13 februari, 2015 by Jonatan Södergren

vasterbron

Västerbron släpper alla hjärtans dag-låt, fast på fredagen den trettonde. Det är den första nya låten det Stockholmsbaserade punkbandet, som fortfarande behåller sin skånska dialekt, delar med sig av sedan släppet av deras debutalbum Idiotologi förra året.

Lyssna på låten, som heter Död för mig, här nedan (via Spotify):

Arkiverad under: Musik Taggad som: Död för mig, Västerbron

Bildgalleri: Parklifefestivalen 2014

15 juni, 2014 by Jonatan Södergren

Parklife

I ett trevligt, lite undangömt område mitt i Hornstull är Parklifefestivalen — som 2012 flyttade in till Lasse i Parken — med sina bokningar som går på kvalité snarare än att locka folk en succé. Kulturbloggens fotograf Jonatan Södergren var på plats för att ta några bilder.

Alice Boman

Bild-2

Bild-1

Bild-3

Västerbron gör punk på svenska

Bild-3

Bild-2

Bild-1

Vi passade även på att ta några bilder på Västerbron vid Västerbron

Bild-2

Bild-6

Bild-8

Pretties for You

Bild-5

Bild-1

Bild-2

Återförenade Niccokick vars frontman sade ”vi är dåtiden, samtiden och kanske även framtiden”

Bild-3

Bild-2

Bild-1

Arkiverad under: Musik Taggad som: Alice Boman, Lasse i Parken, Niccokick, Parklife, Parklifefestivalen, Pretties for You, Västerbron

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in