• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

indie

The Drums till Lund och Stockholm i mars

30 november, 2011 by Redaktionen

The Drums kommer till till Lund och Stockholm i mars 2012.
Datum och plats:
08 mars 2012 – Lund, Mejeriet
09 mars 2012 – Stockholm, Berns

Arrangören berättar mer:

På samma sätt som The Smiths, till ytan, oförargerliga pop var dränkt i bitterhet och avsky för allt som var lagom kan man följa dess blodspår till Brooklyn och den unga skuggan i The Drums. I allt som doftar sol och strand kunde man ana skuggor i mossen och precis i detta ambiguösa gränsland har de funnit sin gyllene nisch. Och med den skapar de stor pop.

Exil-floridianerna som liftade till New York fullständigt översköljdes av meterhöga spalter av superlativ när deras självbetitlade debut gled in i medvetandet på gemene man för något år sedan. ”Let’s Go Surfing” är en modern klassiker. Nuff said. När sen album nummer två, ”Portamento”, dök upp för bara några månader sen blev man lika tagen då som innan. Reverbdränkt svärta i all dess strålande jovialitet. Svårt att slå, svårt att må bättre.

Vi var en del som var lyckliga nog att få se The Drums på Way Out West förra sommaren men vi var många fler som missade tåget. Tacksamt är det då att vi bjuds på en ny chans när The Drums nu ställer in siktet mot Mejeriet i Lund och Berns i Stockholm, för vad som kommer bli två fruktansvärt minnesvärda kvällar. Vi vet det och ni vet det.

Du har väl inte missat Kulturbloggens intervju med The Drums?

Läs även andra bloggares åsikter om The Drums, indie, musik, Lund, Stockholm

Arkiverad under: Musik Taggad som: indie, Lund, Musik, Stockholm, The Drums

Here comes M – Rapport från releasefest

20 november, 2011 by Redaktionen

Band: Here comes M
Releasefest 19 november 2011

Jag stiger in i Folkteatern i Göteborg, som är en av de största scenerna för teaterevenemang och blir imponerad över att Here comes M inte bara fixat ett litet folktomt hak någonstans i stan, utan faktiskt bokat en stor teater och dessutom fyllt hela lobbyn med vänner och fans som har kommit för att fira att bandet Here comes M nu släpper sin första skiva Always in between.

Bandet berättar själva om att titeln på albumet, Always in between, är svaret du får när vid förfrågan om vilken genre bandet tillhör – lite av varje och alltid lite mitt emellan. Med influenser från Ane Brun och Anna Ternheim har dessa fyra musikhögskolekvinnor skapat en musik som inte liknar någon annan musik jag tidigare hört.

Bandet stiger upp på den lilla, cabareliknande scenen ett par minuter efter utsatt tid, och är prydligt klädda. Det minglande sällskapet kommer allt eftersom in i rummet där spelningen ska äga rum och sätter sig ner på de utlagda dynorna. Och stämningen är minst sagt god då många vänner till bandet samlats för att beskåda det som bandet sålänge lagt ner sin tid och sina pengar på. Ja, den stora kvällen är äntligen här. Bandet presenterar skivan och räknar in, och ut från instrumenten strömmar välsmorda toner a la Here comes M.

Musiken är ganska poppig, men ändå finns det invävda element av jazz, blues och sing/song-writer. Försök att kanske föreställa dig en ”skuttig” Ane Brun med melodica, fiol och välsmorda stämmor i bakrunden.

I jämförelse med många andra band, och speciellt kvinnor (fördomar) så kan verkligen medlemarna behärska sin musik. Stämmorna är välarrangerade och ibland så spetsas även musiken till på något av instumenten, med mer svårbehärskade slingor.

Spelningen blir intim eftersom publiken endast sitter ett par meter ifrån musikerna och innan varje ny låt, presenteras budskapet lite lättsamt vilket är mysigt, men samtidigt är texterna mycket berättande i sig och då lätta att ta till sig.

Lokalen är nedsläckt och den enda ljuskällan (förutom ett par dämpade strålkastare) blir ljuset på Majas piano, vilket ger mig känslan av en pubspelning – fast med en aktivt lyssnande publik. När jag efteråt pratar med en utav medlemmerna är hon toknöjd med spelningen och berättar även att deras framträdande spelats in utav lokalradion och som hon självklart hoppas på att bli uppspelad i radio.

Vad tycker jag själv då? Bandet frågar mig om vad för slags spelningar jag tycker att de borde synas på. Jag behöver inte tänka efter i många nanosekunder, utan berättar att små, mysiga spelningar som den jag just fått se passar bandet som hand i handske. Men jag kan även se dem framför mig på diverse småfestivaler runt om i landet som kanske Vildrosfestivalen eller S!esta.

Personligen föredrog jag bandets mer skuttiga sida och inte den lite mer mörka sidan som fanns i några utav bandets låtar. De låtar jag syftar på, är de mer lättlyssnade och jag tror även att publiken höll med mig om detta. Att nå ut och låta massan veta att Here comes M existerar är en viktig förutsättning för att bandet ska lyckas i framtiden. Och det får vi hoppas på.

Text och bilder: Lottie Andersson

Läs även andra bloggares åsikter om musik, releasefest, indie, Folkteatern, Here comes M

Arkiverad under: Musik Taggad som: Folkteatern, indie, Musik, releasefest

Dags för [ingenting] – ja de gör en akustisk spelning på Dramaten

18 november, 2011 by Rosemari Södergren

Det var ett tag sedan vi hörde något från indiebandet [ingenting]. Nu finns chansen att höra bandet live på en akustisk spelning i Dramatens lilla mysiga scen Lejonkulan. [ingenting] spelar där den 10 december.

Här är ett pressmeddelande som berättar mer:

För snart två år sedan stod [ingenting] som första popband någonsin på Kungliga Dramatens stora scen. Entrén fylldes av svarta ballonger, en symfoniorkester och män i vit mask. Fullmånen fick nybrokajen att glittra. Det var snövarning och (på flera sätt) risk för halka i ett trettondagsfirande Stockholm City.

Natten slutade med att en flod forsade in i teatern. Bokstavligen. Mitt i det första extranumret tvingade brandlarmet ut publiken på gatan. Brandkåren rusade in. Man trodde att huset stod i lågor. Men tvärtom. Ett rör hade spruckit på våning sju och fyllt hela teaterns översta plan med vatten. Efter en stund av felsökande kunde publiken till slut komma in från kylan och [ingenting] kunde slutföra den magiska konserten i ett extatiskt kaos. I SvD dagen efter avslutade Elin Unnes sin lyriska recension med att kalla [ingenting] för ett av ”Sveriges mest ambitiösa och unika liveband”.

Den 10 december gör [ingenting] ett spontant återbesök i den svenska kulturens finaste hus. Den intima Lejonkulan blir skådeplats för ännu ett samtal med alltings innersta väsen. [ingenting] tar med sig nya sånger, svävande stämsång, resväskorna fulla av återfunnet grus och vykort från BB, psyket, slottsskogen och staterna – för sin första akustiska konsert någonsin.

10 december – Stockholm, Dramaten (Lejonkulan)

Läs även andra bloggares åsikter om [ingenting], Lejonkulan, musik, indie, Dramaten

Arkiverad under: Musik Taggad som: Dramaten, indie, Ingenting, Lejonkulan, Musik

Foster the People på Debaser Medis

18 november, 2011 by Jonatan Södergren

Foster the People, Debaser Medis
Betyg: 4

Självförtroendet såg ut att vara på topp när Foster the People intog ett utsålt Debaser Medis och som de lyckades axla rollen som ett av årets mest hypade band. De spelade visserligen på Hultsfredsfestivalen tidigare i år men det här var deras första spelning i huvudstaden.

Vi var många som jublade när deras debutalbum ”Torches” gavs ut tidigare i år men intresset för det Los Angeles-baserade bandet tycks ha vuxit explosionsartat det senaste halvåret, vilket det faktum att de var tvungna att flytta spelningen från Debaser Slussen var ett tecken på. Och hypen är välförjänt. Foster the People tillhör de mest musikaliska banden som kommit fram i bloggosfären de senaste åren.

De lyckas liksom flirta med det kommersiella utan att någon gång egentligen sätta sin integritet på spel. Troligtvis är det därför de går hem hos så många olika typer av människor. Såväl finsmakarna som de danssugna kan hitta något i Foster the Peoples låtar.
Förutom den förlängda versionen av ”Pumped Up Kicks” så var kvällens höjdpunkt ”Helena Beat” vilken de avrundade ordinarie set med. Följande låtar spelades under konserten:

Houdini
Miss You
Life on the Nickel
I Would Do Anything for You
Broken Jaw
Waste
Call It What You Want
Don’t Stop (Colour on the Wall)
Helena Beat

Pumped Up Kicks

Läs även andra bloggares åsikter om Foster the People. Debaser, popmusik, musik, indie, konserter, recension

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Foster the People. Debaser, indie, Konserter, Musik, Popmusik, Recension

Tomas Andersson Wij släpper nytt album i januari och ger sig ut på turné

16 november, 2011 by Redaktionen

Tomas Andersson Wij släpper nytt album 25 januari.

Ett pressmeddelande berättar:

I början av 2012 släpper Tomas Andersson Wij sitt nya album, Romantiken. 5 december kommer första smakprovet, singeln ”Jag är på väg till dig.” Låten är skriven tillsammans med Andreas Mattsson, som också har producerat albumet.

Romantiken är analogt och varmt inspelad tillsammans med medlemmar från bandet Tape, som satt alla låtar live i studion tillsammans med TAW. En rad gäster hälsade på under inspelningsdagarna: Ane Brun, Mauro Scocco, Ulf Stureson, Niclas Frisk och medlemmar från Deportees för att nämna några.

Filmregissören Jonas Selberg Augustsén följde alltsammans med sin kamera. Klipp från en kommande dokumentär släpps löpande på You Tube. Albumet Romantiken ges ut av Razzia Records den 25 januari. Samma dag ger Modernista ut Sånger, ett urval av Tomas Andersson Wijs texter i bokform.

En turné startar 24 och 25 februari på Södra Teatern i Stockholm och kommer att gå vidare till bland annat Göteborg, Jönköping, Växjö, Halmstad, Helsingborg, Malmö. Malmö Linköping Flen Uppsala Gävle Bollnäs

Från studioinspelningen av singeln Jag är på väg till dig:

Läs även andra bloggares åsikter om Tomas Andersson Wij, musik, indie, skivnytt

Arkiverad under: Musik Taggad som: indie, Musik, skivnytt, Tomas Andersson Wij

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Sida 8
  • Sida 9
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 55
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in