• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Bokrecension

Bära barnet hem – Vacker skildring av adoptivmammas våndor

27 november, 2015 by Redaktionen

barabarnethem

Bära barnet hem
Författare: Cilla Naumann
Förlag: Natur & Kultur, 2015
Omslag: Johan Petterson
ISBN 978-91-27-14475-0

En del av handlingen i romanen är självbiografisk, författaren beskriver sina tankar och känslor inför återresan tillsammans med sin vuxne son till det land, Colombia, varifrån hon hämtat sitt nyfödda barn för 22 år sedan. Hon skriver om sina kval inför mötet med sonens biologiska mor, Magda, som hon funderat mycket över under alla år och även haft skuldkänslor gentemot. Kommer sonen nu att känslomässigt välja henne i första hand?

En annan del av romanen är fiktiv, en kvinna, Ana, har varken föräldrar eller barn, hon hittades som spädbarn av nunnor, inlindad i en grön filt och med en lapp från mamman. Denna lapp blev sedan det enda minnet av modern och det var kring den hon spann sina fantasier om hurdan hon var. Ana arbetar som hembiträde i Bogota och engagerar sig mycket i familjens yngsta barn, en pojke vid namn Mateo. Det är nästan så hon känns mer som mamma än den verkliga modern, hon till och med ammar pojken i smyg. Familjen bor mitt emot barnhemmet med den blå dörren där barn både lämnas av sina mödrar och hämtas av nya föräldrar. Ana står i fönstret och iakttar och fantiserar kring vad som händer därinne, en del får hon veta genom sin bästa vän som arbetar på barnhemmet.

Romanen undersöker vad en mamma är, utifrån moderns perspektiv. Det görs på ett sant och uppriktigt vis och det är lätt att leva sig in i de kluvna känslorna hos adoptivmodern, som både vill vara den viktigaste personen för sitt barn och att kontakten med den biologiska mamman ska få finnas. Skildringen känns äkta och sanningsenlig och är mycket rörande. I boken finns också avsnitt med författarens gamla mamma, som håller på att glida in i demensens förvirrade värld.

Jag läser boken med stor behållning och den ger mig mycket att fundera över.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Bok, Bokblogg, Bokrecension, Cilla Naumann

Bokrecension: Bli som folk av Stina Stoor – en djupdykning in i en västerbottnisk by

7 november, 2015 by Rosemari Södergren

blisomfolk

Bli som folk
Författare Stina Stoor
Förlag: Norstedts
Dimensioner: 200 x 130 x 20 mm
ISBN: 9789113066547

I Stina Stoor har Sverige fått en kommande stor författare. Hon är ung, född 1982, och har redan blivit Augustpris-nominerad. Novellsamlingen ”Bli som folk” är en av de som nominerats till det prestige-fyllda litteraturpriset i år.

Hon bor och verkar i sin västerbottniska barndomsby, Balåliden, utanför Bjurholm. Hon tilldelades Umeå novellpris 2012 och publicerade den uppmärksammade novellen Ojura året därefter. För novellen Gåvan mottog hon Sveriges Radios novellpris. Bli som folk är hennes första novellsamling.

”Bli som folk” består av nio noveller som alla utspelar sig i gränstrakterna mellan samtid och dåtid, barndom och vuxenlandskap. Som förlaget beskriver det:
Flickor försöker bli fulländade, pojkar måste bli män. Och så beskaffenhetens alla gåtor.
Där är Sandra som säger sig också ha gömt ett lik. Där är a Gun med sin älskare, och sedan barnbarnet hans, som tar över Zündappen och kanske mer än så. Och där är Fresias pappa som har vitt pannband och gärna jämför fingrar och tår. Och vad gör en blå wunderbaum utan snöre i en gäddas mage? Vem gör de riktiga björnspåren i dikesleran? Vad händer egentligen under brunnslocket?

Den hyllade novellen Gåvan ingår bland de nio i samlingen. Stina Stoor skriver på ett unikt sätt, hon förmedlar rytm och känslor, hon skriver poetiskt och västerbottniskt. Det sätt hon skriver gör att jag som läsare känner det som att jag kommer under huden på de människor som skildras, jag ser livet och byn och människorna med berättarens ögon, jag hör, luktar och känner som de. Fast samtidigt kan jag känna en trötthet när det är på västerbottniska i varenda novell. Jag är lite kluven till novellsamlingen därför och hoppas väl att Stina Stoor utvecklas och kan skriva inte bara på detta sätt utan kan kombinera med andra sätt att uttrycka sig på.

Författaren berättar om sig själv på sin hemsida:
Född 1982 i Västerbottens län och Sápmi. Kolonin kallad Norrland. I rikets till invånarantalet sett minsta kommun, där Lappland och Ångermanland ligger ska’fot.
N’Stålis-jänta, hon växte till sig vid kanten av kalhyggena där blåbärsriset blomma. Flyttade söderut sen, som det lätt blir. Jodå, till både Skåne och västkusten for hon och var borta i flera år, men utan att fastna.
 Och långt norrut drog kärleken sedan. Utrikes. Höll sig där älvarna rinner mot polstjärnan. Buorre beaivi!

Johan Werkmäster i Göteborgsposten skriver i sin recension av novellsamlingen:
Alla de nio novellerna i samlingen utspelas i trakterna kring författarens barndomsby utanför Bjurholm. Inte minst genom de rikhaltiga, märgfulla västerbottniska uttrycken förankras texterna där. Men hade det inte varit för dialektala inslag kunde nog händelserna ha ägt rum i vilken svensk avkroksmiljö som helst. Det finns något allmängiltigt i dessa tonsäkra skildringar ur barns (oftast flickors) perspektiv. Inte sällan kommer de från sargade familjer och har svårt att anpassa sig till en obegriplig vuxenvärld.

Jonas Thente i Dagens Nyheter:
Så det är en stillsamt vacker debut som doftar av pors och skvattram, uthållighet och ursinnigt spott i nävarna.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Bli som folk, Bok, Bokblogg, Bokrecension, Stina Stoor

De vackraste av Karin Slaughter – en thriller jag inte kunde slita mig ifrån och bara måste läsa, läsa, läsa

4 oktober, 2015 by Rosemari Södergren

devackraste

De vackraste
Författare: Karin Slaughter
Utgiven: 2015-09
Översättare: Villemo Linngård Oksanen
ISBN: 9789164098863
Förlag: HarperCollins Nordic

Ibland händer det. Jag råkar få en bok i händerna, jag börjar läsa och läsa och läsa … Jag kan inte slita mig. Boken tar tag i mig. De vackraste av Karin Slaughter är en sådan bok. Böcker som griper tag i mig kan vara poetiska, de kan vara deckare, de kan vara science fiction, de kan vara romaner som tar upp de stora existentiella frågorna, de kan vara komiska romaner – de kan vara böcker av hög litterär kvalitet eller mer bra berättelser.

Karin Slaughter är en av de bästa amerikanska thrillerförfattarna, har amerikanska The Washington Post skrivit. Efter att ha läst ”De vackraste” kan jag hålla med. Jag tänker absolut läsa fler av hennes verk.

”De vackraste” är en thriller, en psykologisk thriller som skildrar en familj som drabbats av en tragedi. Handlingen kretsar framför allt kring de två systrarna Claire och Lydia. Deras äldsta syster Julia försvann när hon var nitton år och hittades aldrig. Familjen var en lycklig familj med föräldrar som fram till tragedin fortfarande var förälskade i varandra och visade det öppet. När den äldsta dottern försvann förstördes allt. Pappan försökte på egen hand hitta vad som hänt dottern som försvunnit när polisen misslyckades, han följer alla spår och glömmer sin kvarvarande familj, mellandottern Lydia söker glömska i droger och sex och yngsta dottern blir tyst och gömmer sig och mamman förtärs av sorg. Familjen splittras och de två kvarvarande systrarna säger upp bekantskapen med varandra.

Tiden går och Claire, den yngsta dottern, gifter sig med en man som har enorm framåtanda och blir omätligt rik. Handlingen i thrillern börjar där. Staden plågas ännu en gång av att en ung kvinna försvunnit spårlöst. Varje gång detta händer kommer alla minnen och känslor, sorg och ilska, Claire och Lydia och övriga i familjen, som blir påminda om den försvunna Julia.

Claire och hennes man Paul blir överfallna efter att ha varit på en restaurang och inför Claires ögon dör Paul. Därefter vänds det mesta i livet upp och ned för Claire. När hon kommer hem med alla gäster efter begravningen för att bjuda på förtäring möts hon av både den lokala polisen och FBI efter att några gjort inbrott i deras lyxvilla under begravningen. Sakta börjar sanningen nystas upp för Claire och hon inser att hennes man inte alls varit den beskedliga helyllemannen hon trott.

Karin Slaughter skriver på flera plan. Vi får följa dagboksanteckningar i form av brev som pappan skrivit till sin försvunna dotter några år tidigare samtidigt som vi får följa händelserna efter överfallet på Claire och Paul.

Thrillerna är spännande på flera sätt. Vi kommer väldigt nära Claire och Lydia och jag kan riktigt känna med dem och jag bara måste läsa vidare för att se hur det går – och jag får flera överraskningar. Romanen skildrar också på ett starkt och trovärdigt sätt hur en familj drabbas av tragedier när en ung människor försvinner eller dör. Under handlingens gång får vi också följa hur flera av huvudkaraktärerna utvecklas på ett sätt som jag upplever trovärdigt och engagerande.

”Kriminalromaner när de är som bäst!” har den berömda deckarförfattaren Michael Connelly sagt om Karin Slaughters böcker – och det stämmer i alla fall in på ”De vackraste”.

Jag som inte läst något av henne tidigare måste förstås ta reda på mer om henne och i Wikipedia berättas:
Karin Slaughter, född 6 januari 1971 i Georgia, är en bästsäljande amerikansk deckarförfattare. Hennes första roman, Blindbock (2001), blev en stor internationell framgång och översattes till nästan 30 olika språk, och nominerades till Crime Writer’s Association Dagger Award, för bästa thrillerdebut 2001. Fraktur, andra boken i serien om Will Trent, var en bästsäljare i bland annat Storbritannien, Holland och Australien. Totalt har Karin Slaughter sålt mer än 16 miljon böcker världen över.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, Bokblogg, Bokrecension, Deckare, Karin Slaughter, Thriller

Den omättliga vägen av Ben Okri – Magisk realism i afrikansk version

2 oktober, 2015 by Redaktionen

denomattligavagen

Den omättliga vägen
Författare: Ben Okri
Förlag: Modernista, 2015
Översättning: Jan Ristarp
ISBN 978-91-7645-009-3

Den omättliga vägen är den första boken i en trilogi om barnanden Azaro i Nigeria. Boken fick Bookerpriset 1991.
Författaren Ben Okri är född Nigeria 1959 men numera bosatt i England. Han räknas som en av de viktigaste författarna i den postkoloniala traditionen och är den främsta företrädaren för den magiska realismen i nigeriansk romankonst.
Jag kommer att tänka på författare som Gabriel Garcia Marquez och Haruki Murakami när jag läser boken. Det är en djupt existensiell berättelse, men med starka realistiska inslag, magisk realism i afrikansk tappning.

Pojken Azaro, berättaren, har intagits av en barnande, som enligt yorubamyten måste återvända till dödsriket och återfödas om och om igen. Men han beslutar sig för att hålla sig kvar i de levandes värld, mest för sin mammas skull.
Handlingen tilldrar sig i en liten, fattig by i utkanten av en större stad i Nigeria. Där finns Madam Kotos bar, som har en central betydelse i Azaros liv och där han tillbringar mycket av sin tid. Byn befolkas av olika nästan mytiska arketyper, hyresvärlden, fotografen, fordringsägarna, botarna, gangstrarna, politikerna och den blinde mannen. Alla hamnar de emellanåt i de mest våldsamma slagsmål och uppgörelser, ofta efter fester med mycket alkohol. Och politikerna är lika korrupta vare sig de är från de rikas eller de fattigas parti.
Men det finns hopp, människornas nyfikenhet och engagemang leder mot ljusare tider. Det är det moderna och det traditionella i samspråk.

Okri manar skickligt fram miljöer och stämningar, jag känner riktigt att jag befinner mig där i Madam Kotos bar bland bråkiga gäster och demoner. Allt som oftast dyker det upp de mest bisarra och absurda varelser bland människorna. Magin infinner sig utan förvarning i vardagen, ofta när berättaren Azaro av olika anledningar hamnar i hallucinatoriska tillstånd, som efter brutal prygel av sin pappa, svält eller febersjukdomar. Då rymmer han längst olika vägar, på flykt från en outhärdlig verklighet, och hamnar i den parallella andevärlden, där vålnaderna ständigt försöker få över honom till sin sida.

Boken är tjock, 624 sidor, men det var fascinerande läsning och jag levde mig in i handlingen väldigt starkt. Många stycken är njutbart poetiska och när jag slår igen boken längtar jag efter att få läsa vidare om Azaro och hans brokiga omgivning.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Ben Okri, Bok, Bokblogg, Bokrecension

Mr Mercedes – Stephen King – en mästerlig thriller som skildrar det amerikanska samhällets förfall

8 juli, 2015 by Rosemari Södergren

mr-mercedes

Mr Mercedes
Författare: Stephen King
Utgiven: 2015-05
Översättare: Boo Cassel
ISBN: 9789100146214
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Stephen King är en mästare i att skriva skräckhistorier som inte bara är till för att skrämma läsaren utan samtidigt berättar något om mänskligt liv. Ofta passar hans berättelser dessutom utmärkt att filmatiseras. Nu har han gett ut sin första helt renodlade thriller, Mr Mercedes, och också i denna genre är han mästerlig. Mr Mercedes är spännande ända till sista kapitlet. Och den kommer att bli mycket bra som film, när någon filmproducent tar tag i berättelsen.

Handlingen startar i en tidig morgon i en amerikansk stad mitt i USA som har drabbats hårt av finanskrisen. Kön med frusna arbetslösa män och kvinnor ringlar lång utanför hallarna hela natten där en jobbmässa ska öppna på morgonen. Men innan portarna hinner slås upp dyker lyktorna på en bil upp i dimman. En ensam förare plöjer rakt genom människohopen i en stulen Mercedes. Åtta människor dör, femton skadas. Bland de döda finns en ung ensamstående mamma och hennes baby. Mördaren får namnet ”Mr Mercedes”.

Månader senare kan den nypensionerade och deprimerade kriminalaren Bill Hodges fortfarande inte släppa fallet med ”Mr Mercedes”, mördaren som lyckades fly. Så får han ett brev från någon som påstår sig vara gärningsmannen. Hodges inser att Mr Mercedes kan slå till igen. Tillsammans med två oväntade medhjälpare ger han sig in i en farlig katt-och-råtta-lek i kamp mot klockan. Ska han lyckas förhindra en ny katastrof?

Stephen King fångar så mycket så exakt, hopplösheten, arbetslösheten, ensamheten, bitterheten, egoismen men samtidigt finns där också ljus när människor vågar tillåta varandra att vara sig själva. ”Mr Mercedes” är en mästerlig thriller som skildrar det amerikanska samhällets förfall.

Ett av många ställen i boken jag fastnade för:
… Rika människor kan vara generösa, till och med de som har de mest blodisande politiska åsikter kan vara generösa, men de flesta tror på generositet på sina egna villkor och under ytan (inte särskilt djupt heller) fruktar de alltid att någon ska stjäla deras presenter och käka upp födelsedagstårtan.

Thrillern är spännande och har många överraskande vändningar och samtidigt är skildringen samhällsmedveten. Stephen King går hårt åt det amerikanska samhället, kanske är detta hans mest politiska bok? Det är en thriller som jag inte kunde slita mig ifrån och bara ville läsa, läsa, läsa …

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst Taggad som: Bokblogg, Bokrecension, Mr Mercedes, Stephen King, Thriller

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 22
  • Sida 23
  • Sida 24
  • Sida 25
  • Sida 26
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 42
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in