• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Recension

Två bra nya skivor med Laurie Anderson och Psykakuten

24 juni, 2010 by Redaktionen


Rakt igenom fascinerande – igen. Skriver Christer Paulstrup i Ystads Allehanda om Laurie Andersons nya album ”Homeland” som släpptes nu i mitten av juni.
Laurie Anderson, gift med Lou Reed, är en av de mest personliga säregna musikerna som alltid gått sin egen väg och vars poprockmusik är mer än musik, det är konst och politik och filosofi samtidigt och talar till många sinnen och väcker tankar inom en som få andra musiker kan.

Popmatters gav albumet mycket högt betyg och skrev bland annat:

However, the true centerpiece of this audio version of Homeland is “Another Day In America”, an 11-minute Kierkegaardian state-of-the-union featuring backing vocals by longtime associate Antony Hegarty and containing a string of vignettes detailing the complacency of everyday Americans in the context of our modern society, punctuated by the unforgettable passage: “Some say our empire is passing. As all empires do. / And others haven’t a clue what time it is or where it goes or even where the clock is.”

Jag har lyssnat på hennes musik i många, många år och efter att ha lyssnat på nya albumet om och om igen kan jag konstatera att hon vd 63 års ålder har samma integritetsfulla och kreativa driv som alltid. Håller helt med Ystads Allehands recensent.

Albumet växer dessutom med lyssningarna. Jag var helt klart att det här är ett album som kommer att göra mig sällskap mycket i sommar.

Här är hennes hemsida där du kan läsa mer om henne och nya albumet.

Anna Höglund berättar i Expressen om en konsert med Laurie Anderson i Göteborg för några år sedan:

Laurie Anderson är av tradition svår att klassificera. Ena stunden spelar hon fiol, den andra rappar hon, den tredje blir det videoprojektioner och den fjärde är hon en Annie Lennox-look alike med Pet shop boys-glasögon och attityd.

Det förvånar mig att varken DN.se eller SVD.se har någon recension av det här fantastiska albumet.

Psykakuten
Ett album som däremot båda tidningarna recenserat och hyllat är Psykakutens debutalbum ”Psykakuten”.
Det är ett debutalbum, men Karolina Stenström är ju bekant från bandet Steso Songs. I Psykakuten bildar hon en popduo tillsammans med Henrik Svensson, som också är trummis i Doktor Kosmos.

Det finns mycket spännande att berätta om det här projektet:
Ulf Lundell har gjort omslaget, som föreställer en stor båt som sjunker. Låtarna är inspelade i flera av världens alla hörn, bland annat Buenos Aires, San Francisco och München, men samtliga låtar är insjungna i ett badkar i Årsta. Engelsmannen James Aparicio, som tidigare jobbat med till exempel Depeche Mode och Mogwai, har varit med och mixat singeln ”If I could love I would”, som nu spelas på P3 och i studentradio. På Psykakutens allra första spelning bestod bandet av 36 av landets finaste elgitarrister. Skivan ges ut på CD och kassett på Karolinas egen label Lyckan.

Dagens Nyheters Johanna Paulsson har fallit pladask och ger albumet betyg 4:

Men Psykakuten gör också musikalisk psykofarmaka för en pillertrillande indiegeneration, där låtarna spänner snyggt från Lushluftig shoegazemelankoli till drömsk och distad Manchesterpop.

Svenska Dagbladet föll lika pladask och gav också betyg 4:

Skivan är inspelad spontant och snabbt. Musiken kom naturligt utan att duon behövde prata om sound eller texter.

– Vi tänkte inte så mycket, det var väldigt kort mellan känslan i kroppen och inspelningen. Jag hade precis gjort klart min första skiva med Steso Songs som tog 500 år att göra så det var skönt att det här bara blev som det blev.

Bandet har onekligen ett namn som inte fungerar på bra på webben. Googla på Psykakuten och det är rätt mycket annat som kommer upp.

Men albumet är ett riktigt indiepopalbum och det kommer också att följa mig i sommar.

Läs även andra bloggares åsikter om skivnytt, indie, recension, musik, Psykakuten, Laurie Anderson

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: indie, Musik, Recension, skivnytt

Redan död

23 juni, 2010 by Redaktionen

Privatdetektiven Joe Pitt har problem. Inte för att hans arbetsgivare vill att han gör ett jobb; inte heller för att flera av hans närmaste vänner råkar dö på mystiska sätt och hans tillvaro blir lite svår när ett gäng ”hasare” (zombies) börjar dyka upp i hemstaden New York.

Nej, det är något värre. Joe Pitts hela lager med blod har spårlöst försvunnit och han är en vampir, som lever i nattens Big Apple. (Vampirer bär på ett virus, eller vyrus, som förvandlar bäraren till en blodsugare med numera kända svagheter bland annat tål de inte solljus.)

Det är upptakten till Charlie Huston intressanta och hårdkokta dekarserie om vampyrdetektiven Joe Pitt. Boken ” Redan död ” är den totala antitesen mot en annan
vampyrbokserie om den gulliga familjen Cullen. New York styrs nattetid av flera klaner som har delat upp staden i ett antal områden där olika vampyrgäng styr, mer eller mindre auktoritärt. Där finns bikergänget ”Knogjärnen” som glider runt på sina Harleys iklädda höga hattar.

Där finns den religiösa ”Enklaven” som tränar på att svälta vyruset till en sådan grad att de dör av blodbrist innan de når upplysning. Sedan har vi anarkistgänget ”Sällskapet” som drömmer om att samla alla vampyrer och starta revolution. Över alla dessa härskar ”Koalitionen” med sitt råd.

Boken är för dig som är något trött på alla gothchic böcker, Charlie Huston presenterar en många gånger rolig men även spännande vampyrskildring för en vuxen publik.

Charlie Huston
Redan död (2010)
Voltaire Publishing
ISBN-nummer 978-91-978064-5-9

Av Alexander Sanchez

Läs även andra bloggares åsikter om vampyr, bok, recension, litteratur

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, Recension, Vampyr

Svedd av Sandra Gustafsson visar en ruskig värld

8 juni, 2010 by Redaktionen


Helena är en kvinna som från barnsben blivit grymt sviken av vuxna och av människor. Det har påverkat henne så hon själv gjort grymma utagerande handlingar. Hennes handlingar riktigt skriker om hjälp.

Boken börjar när den snart 40-åriga Helena hamnat bakom någon form av galler och ska hos en psykolog rensa i sitt inre.

Sandra Gustafsson skriver mycket bra, jag kommer så nära Helena att det skrämmer mig. Jag känner hennes utsatthet in på skinnet och in i märgen. Författaren använder rytmen i ord som ett verktyg för att säga något inte bara i ord utan med känslor.

Boken borde vara obligatorisk för alla som arbetar med utsatta människor. Varenda socialarbetare, psykolog och psykiatriker borde läsa romanen. Jag kan inte säga för mycket, för då blir det en spoiler, jag kan inte avsluta bokens slut.

Sakta får vi se mer och mer av vad Helena varit med om som barn och hur hon blivit bemött, hur vuxna blundat för det hon utsatts för. Psykologen hon träffar får henne att mer och mer se in i sitt inre.
Men när det sedan närmar sig den hemska sanningen: hur klarar psykologen att möta och förstå? Eller kommer skygglapparna på där?

Sandra Gustafsson, författaren är en duktig bloggare, en av de som bloggade långt innan den stora blogghajpen kom. Jag har följt hennes blogg sedan dess. Här bloggar hon före releasefesten för boken. Jag hade äran att vara inbjuden och är glad för det. Men jag mådde inte bra och kunde inte komma. Men nu har jag i alla fall läst boken.

Svedd är hennes skönlitterära debut, men Sandra Gustafsson debuterade 2006 med ”Maskrosungen”, en självbiografisk berättelse om att växa upp med en psykiskt sjuk mamma och en alkoholiserad pappa.

Svedd
Författare: Sandra Gustafsson
ISBN10: 9170028125
ISBN13: 9789170028120

Relaterat: En bokcirkel för alla är nyfiken på boken.

Läs även andra bloggares åsikter om recension, bok, litteratur, psykologi

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, psykologi, Recension

Göteborg: Steneby sticker ut

4 juni, 2010 by Redaktionen

Masterposter 2010

Uppflugen på en av innergårdens bänkar presenterade igår Röhsska museets chef Ted Hesselbom, tillsammans med representanter för HDK och Steneby, en av årets examensutställningar – Design och konsthantverk på avancerad nivå – för press och vip. HDK och Steneby har som vanligt en stor bredd i sitt utbud, från mjukt till hårt, från humor till allvar. Performancekonst, att utforska mellanrum, att göra fantasin verklig och handvävda linnelakan var bara några av de verk som visades upp. Detta år är det dock Steneby som främst visar framfötterna. Här kommer några exempel:

En trappa upp möttes vi av Alexander Brandts ”Väktaren”, en 250 kilo tung skulptur som består av runt 400 små, sammansvetsade metallbitar. Som konstnären själv uttrycker det: ”Jag hoppas att min skulptur hos någon kan framkalla en gnista av magisk fantasi och så ett frö till dennes egen berättelse.” Vad som är Alexanders egen berättelse får jag inte ur honom. ”Jag vill inte tolka verket för betraktaren”, säger han. Och jag kan hålla med, även om jag är nyfiken. ”Väktaren” får mig att tänka på fågel Fenix störtandes mot marken med vingarna tätt intill kroppen, om eld och förgängelse, om styrka, stål och Hollywood-rekvisita. Det finns en inneboende kraft i verket som accentueras av de avgasrörsliknande cylindrarna på en sidan, och den skarpa huggtand – eller näbb i min tolkning – som markerar hugget, rörelsen nedåt, mot slutet/döden.

Längre bort i  lokalen, i passagen mellan de två huvudbyggnaderna, träffar jag Mikael Oom och fastnar i ett samtal om hans klot i metall, hantverksskicklighet, och amerikanska bilar kontra samurajernas masker. Verket, som saknar namn, består av fem metallklot; olika i struktur och tillagda former. Olja möter metall, putsad yta möter rostiga bultar och någonstans flyter mina tankar till dykarhjälmar från förr, metallskrot och gigantiska skrotupplag i en kanske inte alltför avlägsen framtid. Postapokalyptiska vibbar möter maskinernas skönhet, renheten i formerna kontrasteras mot dess funktion och sierskans kristallkula ger dig en aning om vad som ligger längre fram i tiden. Dessutom var det fascinerande att få reda på svårigheterna att ta fram det perfekta klotet. Det ligger många beräkningar bakom.

I det tredje rummet bryts tydligt utställningens hitills relativt hårda materialval av, och papper, tyg, flyktiga andefigurer och fantasifulla möbler fyller lokalen. Upphängda i ett av fönstren hänger Shadi Bokharaies ”Love, loss and loneliness”. Först reagerar jag på mönstren, sedan ser jag konturerna av människor. Ljuset från fönstret går igenom skulpturerna och bidrar till det lätta, luftiga intrycket. Kontrasterna i vecken och de skarpa och samtidigt mjuka konturerna, förtydligas och lyfts fram genom upphängningen. Det går att känna draget från H.C. Andersens ”Den lilla sjöjungfrun” när hon slutligen blir en av luftandarna, en av de fria. Samtidigt finns smärtan där: tankfullt, tänkvärt och sorgset på en och samma gång.

Mitt besök på Röhsska avslutas denna gång med ett samtal med HDK-studenten Margit Brundin och hennes lekfulla, charmiga djur. När såg du ett lamm djupt i ögonen senast ? Eller en hare? Om ni har tvekat huruvida djur har en själ eller inte – ta en titt på Brundins verk. De tål att betraktas.

Utställningen pågår från och med 5 juni till och med 15 augusti 2010.

Arkiverad under: Scen Taggad som: Göteborg, Kultur, Recension

Festival för ny Dramatik – Just nu på Dramlabbet i Stockholm

30 maj, 2010 by Redaktionen

Festival för Ny Dramatik är Dramalabbets årligen återkommande bidrag till festivalyran. Årets festival har temat NY TEXT, ett projekt initierat av Riksteatern. NY TEXT är en nationell manustävling som sker i samarbete med Riksteatern och en rad fria teatergrupper. Av 500 inskickade bidrag har 10 valts ut att ingå i årets antologi. Årets NY TEXT släpps 11 juni i samband med Dramalabbets Festival för Ny Dramatik.

I Fredags var det alltså premiär för årets festival. Tre enaktare framfördes tillsammans med alla festivaltillbehör man kan önska sig.

Gapa! av AnnaLina Hertzberg med Inga Onn och Thérèse Svensson. Nästan den klassiska dansen runt relationen men med mörka inslag.

Tillbakagång av Helene Granström med Erik Magnusson är en pjäs som utforskar en persons perspektiv på sitt liv. Fram och tillbaka mellan nu och då tills bilden är klar. Varje människa kämpar ju med att förstå sitt liv och sina handlingar. Det var en monolog som talade till mig. Och tilltalade.

Kusiner av och med Louise Löwenborg och Eva Johansson.

Anton och Alexander är kusiner och träffas en gång i månaden. Pjäsen handlar om sex och ambivalens. De är unga och sökande men med helt olika mål, som det verkar…

En extra knorr är att det är kvinnor i båda rollerna och jag måste påminna mig själv om detta. Det är nämligen inte uppenbart.

Dramalabbet har återigen befäst sin position som enda scenen för ny dramatik. Det är andra gången jag besöker scenen och blev som vanligt imponerad av vad som görs med små medel och stor professionalism.

Det som är roligt med Dramalabbet är att vi får se teater som har är passionerad och inovativ. Lite som det vi får se på en modevisning. Djärvt och gränsöverskridande. Ingenting har klippts till och anpassats utan här gäller det att visa upp idén, linjen och formen.

Missa inte Festival för Ny Dramatik, i alla fall inte om du gillar teater.

Mer information om festivalen, speltider och pläserna hittar du på www.dramalabbet.com.

intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Dramalabbet, Festival för Ny Dramatik, NY TEXT, teater, recension

Arkiverad under: Scen Taggad som: Dramalabbet, Festival för Ny Dramatik, NY TEXT, Recension, Teater

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 205
  • Sida 206
  • Sida 207
  • Sida 208
  • Sida 209
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 241
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in