• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Kägelbanan

Bear in Heaven: ”Att vara i ett band är som att vara gifta, utan sexet”

7 oktober, 2014 by Redaktionen

bearinheaven

Deras fjärde studioalbum Time is Over One Day Old är ute nu och mellan den 10 och den 12 oktober är de aktuella med tre spelningar på svensk mark. Kulturbloggen passade på att maila lite med bandets frontman Jon Philpot.

Jag gillar albumtiteln Time is Over One Day Old. Hur kom ni fram till den?

– Det var ett felmeddelande på vår kompis TV. Jag tror den försökte berätta att någonting hade varit på för länge.

Tid är ju rätt abstrakt. Var det något särskilt som influerade tidskonceptet på albumet?

– Tid är en ofrånkomlig kraft. Vi lever och dör med det vi gör och när vi gör det. Musikaliskt har vi brutit med begränsningar och hittat dolda övertoner. Som ett band är vi inget mer än ett blip i tid och rum. Tittar ut, försöker vara ett med det eviga.

Har albumet några andra teman?

– Som alltid; kärlek, gud och lögner.

Berätta om processen bakom albumet. Stötte ni på några hinder, lärde ni er något nytt, var det några skillnader från hur ni gjorde era tidigare album?

– Varje album är en annorlunda process. Varje album är svår på sitt sätt. Med det här albumet försökte vi öppna upp och hitta vår mittpunkt. Kärnan i vilka vi är. Det visade sig vara viktigt. Tomhet och rymd är fascinerande.

Hur har bandet utvecklats sedan du började göra musik som Bear in Heaven?

– Började själv, gick sedan från att vara sex till att vara fem till att vara fyra innan vi insåg att två-vägs-kommunikation är det bästa, fick några fans, blev en trio, turnerade massvis, fick en ny trummis, är fortfarande en trio, turnerar och har fortfarande roligt.

Många har beskrivit det här albumet som en återgång till Beast Rest Forth Mouth. Vad hade ni åtanke när ni påbörjade arbetet med skivan?

– Man kan säga att det är en återgång till det sättet att skriva låtar. Att arbeta på en idé utan att ha någon tydlig destination. Fast den här gången hade vi fler lager och tänkte inte på dansmusik.

Ni har sagt att ni ville göra musik från hjärtat istället från hjärnan. Kan du vidareutveckla?

– När du gör ett album med hjärnan tänker du på vad du vill göra och för vem du vill göra det. När du gör ett album från hjärtat blir det istället det som kommer ut naturligt. Du kämpar inte emot dig själv, tänker inte på vad det skulle kunna vara. Det bara är vad det är.

Hur har ert låtskrivande utvecklats genom åren? Hur har tillskottet av Jason Nazary påverkat ert sound? Var det några andra erfarenheter som formade albumet?

– Jason är en fantastisk trummis. Det var coolt att göra låtar med en ny trummis. Han injicerade nytt liv och nya idéer. Över åren har vi blivit medvetna om vem som är bäst på vad, det tar tid att nå den nivån av tillit. Att vara i ett band är som att vara gifta, utan sexet. Så det blir frustrerande om man inte kan kommunicera med varandra.

Du kommer ursprungligen från Atlanta, kan du berätta om musikklimatet du var omgiven av i Bear in Heavens tidiga dagar? Varför flyttade du till New York?

– Atlanta var fyllt med noise, hip hop, frijazz och math rock. Radiostationen WREK 91.1 påverkade vilken musik jag gillade. Flytten till New York var helt och hållet för att överleva. Jag kunde inte försörja mig i Atlanta.

Hur har turnén varit hittills? Vilket är det bästa turnéminnet?

– Turnén har varit rolig, vi har sprungit in i massa vänner. Ett av de bästa minnena var när vi campade i Redwoodskogen tillsammans med banden vi hade med oss; Miles Cooper Seaton och Young Magic. Ett av de sämsta minnena var när vår ljudtekniker blev slagen i ansiktet på en fest. Det var inte hennes fel, det var killen som var ett skithuvud.

Ser ni fram emot att spela i Sverige? Gillar ni några svenska band?

– Vi ser fram emot att spela i Sverige. Vi har haft några konstiga och roliga spelningar där, så förhoppningsvis håller den trenden i sig. När det gäller band… Studio, JJ, The Field. Det finns så mycket bra svensk musik.

Vad tycker ni om att spela live i allmänhet? Försöker ni presentera låtar annorlunda gentemot i studion?

– Ja, det är annorlunda. I studion gör du något att lyssna på i hemmet, i hörlurar eller i bilen. Spelningarna handlar helt och hållet om att vi, bandet och publiken, förlorar oss och släpper taget. Så kom igen, släpp taget!

Arkiverad under: Intervju, Musik Taggad som: Bear in Heaven, Kägelbanan, Mejeriet, Pustervik, Time is Over One Day Old

Wildbirds & Peacedrums spelar i Stockholm och Göteborg i november

18 augusti, 2014 by Redaktionen

wildbirds_peacedrums

Wildbirds & Peacedrums är tillbaka med sitt första album på fyra år. Rhythm släpps den 29 oktober och har föregåtts av singeln The Offbeat. I höst gör de även två spelningar i Sverige. Så här skriver arrangörerna Luger i ett pressmeddelande:

”Wildbirds & Peacedrums är det äkta paret Mariam Wallentin & Andreas Werliin och albumet ’Rhythm’ är deras helt egna skapelse. Inga andra öron, inga andra fingeravtryck. Skriven, inspelad, producerad och mixad i deras egna studio i Stockholm. Det vilar ett ogenomträngligt självförtroende över inspelningen. Det intuitiva samspelet mellan trummor och röst är påfallande starkt. ’Vi vill att skivan ska upplevas som att se oss live,’ förklarar Andreas. ’Nästan alla låtar är oklippta förstatagningar. Vi placerade oss väldigt nära varandra, utan skärmar och isolering, så att vi kunde se varandra djupt i ögonen’.

Den enkla men kraftfulla formen trummor och sång är Wildbirds & Peacedrums kännetecken. På ’Rhythm’ skapar de pulserande neo-gospel med influenser av tropicalia, punk och modern R&B.

Under loppet av tre hyllade album – ’Heartcore’ (2008), ’The Snake’ (2009) och ’River’ (2010) – har Wildbirds & Peacedrums etablerat sig som en kraftfull och målmedveten duo. Under tiden mellan ’River’s och ’Rhythm’ har Mariam och Andreas varit inblandade i en imponerande variation av projekt och samarbeten. Mariam släppte sitt första soloalbum som Mariam The Believer och medverkade i Ben Frosts hyllade ’Wasp Factory’ opera. Andreas har arbetat som producent och uppträtt med Fire! och Grammy-vinnarna Tonbruket.”

Den fjärde november spelar de på Kägelbanan i Stockholm. Två dagar senare, den sjätte november, intar de Pusterviks scen i Göteborg.

Arkiverad under: Musik Taggad som: Kägelbanan, Pustervik, Wildbirds & Peacedrums

Avi Buffalo delar med sig av nya låten ”Memories of You”, spelar i Sverige i september

5 augusti, 2014 by Jonatan Södergren

avibuffalo

Efter So What luftar Avi Buffalo ännu ett smakprov från sitt kommande album At Best Cuckold som släpps den 9 september och följer upp den självbetitlade debuten från 2010. Du kan lyssna på Memories of You här nedan. Avi Buffalo har även annonserat en turné som bland annat innefattar ett stopp på Pustervik i Göteborg den 23 september, Kägelbanan i Stockholm dagen därpå, samt Mejeriet i Lund den 26 september.

Arkiverad under: Musik Taggad som: Avi Buffalo, Kägelbanan, Memories of You, Pustervik

Mattias Alkberg firar sitt nya album med spelning på Fritz’s Corner på Kägelbanan

9 juli, 2014 by Redaktionen

Mattias Alkberg, släpper sitt nya album ”Södra Sverige” den 20 augusti och detta firas med en releasefest och spelning hos Fritz’s Corner på Kägelbanan fredagen den 22:a augusti, berättar ett pressmeddelande:
MATTIAS ALKBERG/SÖDRA SVERIGE Mattias Alkbergs projekt står som spön i backen. Olika yttringar som förbinds framförallt av en genomgående hög kvalitet, idérikedom och en unik känsla för språklig finess. Förra årets föreställning Mattias Alkbergs Begravning slog ett slutsålt Dramaten med häpnad, men
nu byter Alkberg inriktning igen.

Den 20 augusti släpps MATTIAS ALKBERGs nya album SÖDRA SVERIGE. En punkskiva, 13 låtar på 22 minuter. Total riffglädje med hårda, roliga texter som visar att det går att stå rakt även om det blåser åt fel håll. SÖDRA SVERIGE kommer från en artist som vågar vara uppriktig i en tid och ett samhälle där allt, ärligt talat, är skit. En värld där Stockholm är ”alltings jävla epicentrum”, där ”nya mobberaterna” bryter ned människoliv, där ”hela Sverige sjunger” och ”alla är din vän, typ som i Tyskland, 1935″.

SÖDRA SVERIGE är också namnet på kompbandet, bestående av Henrik Palm (In Solitude), Frans Johansson (Les Big Byrd) och Anton Nyström (Statik Eyes, Eterkropp).

Andra singeln från skivan heter ”Du vet väl om att jag är värdefull?” och släpps digitalt i dag den 9 juli. Lyssna här:

Arkiverad under: Musik Taggad som: Fritz's Corner, Kägelbanan, mattias alkberg, Musik

Bear in Heaven släpper nytt album, spelar i Sverige

10 juni, 2014 by Jonatan Södergren

bearinheaven

Den femte augusti släpper Brooklyn-bandet Bear in Heaven sitt nya album Time Is Over One Day Old, som följer upp 2012 års I Love You, It’s Cool. Samtidigt drar de ut på en världturné som bland annat innefattar en spelning på Kägelbanan i Stockholm den 11 oktober. Så här skriver Södra Teatern på sin hemsida:

”Äntligen kommer Brooklyn-bandet Bear in Heaven tillbaka till Sverige. Senast de var här 2010 gjorde de bland annat en bejublad spelning i Slottsskogen på Way Out West. Efter det släpptes LP:n ’I Love You, It’s Cool’, deras tredje fullängdare, om man inte räknar med remix-skivan av ’Beast Rest Forth Mouth’.

’I Love You, It’s Cool’ fick finfina recensioner av bland annat Pitchfork och hade precis den där perfekta kombinationen av indie, rock, synth, dance, och electro. Efter 2012 har det dock varit relativt tyst om bandet, men perfekt till sommaren är de tillbaka med ett nytt efterlängtat album; ’Time Is Over One Day Old’.

Det är bas och gitarr över provocerande beats och synthtexturer. Det är utsökta glittriga arrangemang och Jon Philpots mjuka men ändå starka röst. Den här skivan handlar inte om mörker, utan att släppa det lös tillsammans med all frustration som du har inombords.”

Lyssna på nya singeln Time Between:

Arkiverad under: Musik Taggad som: Bear in Heaven, Kägelbanan

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 7
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in