• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Recension

Bokrecension: Hjältar och blodbad hos Cornwell

30 september, 2010 by Redaktionen

Att läsa Svärdsång (ISBN 9789170282324), fjärde delen i Bernard Cornwells vikingaserie om 800-talets England och hjälten Uthred, är både givande och irriterande. Å ena sidan fastnar jag för Cornwells förmåga att hålla läsaren i spänning. Det går inte att förutse vad som kommer att hända, och berättelsen har ett driv som gör att jag måste läsa vidare. Oväntade vändningar görs ständigt och händelseförloppet är allt annat än förutsägbart. Kvinnoporträtten fascinerar också. De är starka, tålmodiga och mänskliga och blir inte lika mycket av hjältekarikatyrer som i fallet Uthred.

Svärdssång är en historisk spänningsroman och det är svårt att inte ha en hjälte, men frågan är om inte berättelsen hade tjänat på en hjälte som inte var lika färgad av de isländska sagornas lakoniska litoteser som Uthred, utan att han istället fick känna, och erkänna, även nederlagen.

Även berättarperspektivet ställer till en del problem. Den åldrade Uthred berättar om sin ungdoms bravader i jagform. Jag hade hellre sett att texten var uppdelad i nutid då den ålderstigne hjälten fick komma till tals, och ett berättarperspektiv i tredje person i de passager som boken mestadels utspelar sig under: den tid då Alfred den store satsade på att ena Englands dåvarande kungariken till ett och vilken roll romanens huvudperson spelar häri.

Språket är aningen uppstyltat och samtidigt en smula spretigt vilken kan hänga samman med berättarperspektiven. Det förekommer också en hel del tröttsamma upprepningar. Ja, läsaren lär sig snabbt var det dåvarande London låg, och ja, vi vet att Uthreds svärd ligger i en yllefodrad skida.

Men haltande språk och berättarperspektiv till trots: Cornwell är läsvärd, om inte annat för hans förmåga att få läsaren att vända blad på blad för att få reda på hur det går. Hur det går? Läs och se.

Svärdsång är utgiven av Bazar Förlag, augusti 2010.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Recension

Club 27 på Maxim – Inte vad jag väntat mig men oj vad bra

30 september, 2010 by Redaktionen

Våld, droger och rock ’n’ roll, står det på programmet men det var inte som var det bestående intrycket när vi går på förhandsvisning av Club 27 på Maximteatern.

Club 27 är benämningen på en rad musiker som dog vi 27 års ålder (Freddie Wadling berättar under föreställningen att klubben har 25 medlemmar).

Club 27 är en föreställning i två akter med, bland andra, Freddie Wadling, Louise Hoffsten, Conny Bloom, Jonas Idre och Jan Åström. Alla gör en fantastisk insatts med tanke på att det är en förhandsvisning. Allt sitter perfekt (i alla fall vad jag kan bedöma).

Jimmy (Jonas Idre) berättar om sitt liv och sin resa med våld, droger och kriminalitet. Musiken och hans berättelse om relationen till några av medlemmarna i Club 27 är ett parallellt spår.

Jag uppskattar särskilt att få se Louise Hoffsten på scen, igen och att få höra Freddie Wadling sjunga Jim Morrison är värt besöket bara det.

Det som ger djup åt föreställningen är att flera av artisterna har kämpat med missbruk och svåra sjukdomar. Skillnaden på Club 27 medlemmarna och dem vi ser på scen är att på scenen får vi möta överlevarna. Det tar bort  romantiserandet av ett destruktivt levnadssätt. Man måste inte förstöra sig själv för att vara kreativ.  Jag tycker att det ger hopp och nerv åt föreställningen.

Göteborgs Posten

Intressant?Läs även andra bloggares åsikter om Club 27, teater, recension, musik, Maximteatern

Arkiverad under: Teaterkritik Taggad som: Club 27, Maximteatern, Musik, Recension, Teater

Skivnytt med Let's Say We Did och Tystnad

27 september, 2010 by Redaktionen

Tystnad – Tystnad
Andreas Alfredsson Grube är inget okänt namn inom nöjesindustrin. Hans meritlista är lång och innehåller allt från musikproduktion till journalism och låtskrivning. Han har turnerat Europa runt med sitt indieband ”Waver” och spelat med bland andra Henrik Dorsin och Lasse Lindh. Hans korfilmsmusik har blivit Oscarnominerad, och han har komponerat musik till långfilmer i Sverige så väl som i Hollywood.

Just nu, däremot, är han aktuell med sin solodebut under namnet Tystnad. Även skivan heter ”Tystnad” och är en vacker blandning av Kent och Skebokvarnsv. 209-periodens Thåström. Till skillnad från tidigare projekt som Waver strävar han nu efter minimalism och enkelhet. För att bevara en känsla av demo är nästan allt förstatagningar.

Jag faller direkt för ärligheten, melankolin som reflekteras genom hela skivan. Ärliga texter som går direkt till hjärtat. Det är oerhört svårt att välja ut ett favoritspår men ”Förbjudna Tankar” och ”Nån Slags Bön” kommer nog närmast. Rekommenderas skarpt.

Let’s Say We Did – Straight Back To You EP
Let’s Say We Did har släppt sin andra EP, ”Straight Back To You” som består av två låtar (titelspåret och ”Come On Honey”) från bandets allra första demo från 2008 samt två tidigare outgivna, ”Always (I Do)” och ”A Lesser Matter”. Den är den andra EPn i en serie av tre som tillsammans med ytterligare låtar kommer att bilda Let’s Say We Dids debutalbum som släpps i början av nästa år.

Det må vara ett nytt band men medlemmarna är inte oerfarna. Sebastian Fors och company har spelat tillsammans förr och har bland annat turnerat i Storbritannien och Spanien. Vi får se hur långt deras eventuella kommande albumturné kan ta dem.

Swedes please har också bloggat om ”Lets say we did”.

Lets say we did på Myspace.

Läs även andra bloggares åsikter om skivnytt, indie, recension, Tystnad, Lets say we did, EP, musik

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: EP, indie, Lets say we did, Musik, Recension, skivnytt, Tystnad

Mer hårdrock av Mattias Lindeblad och Melker Becker tar oss med backstage till hårdrockens hjältar

25 september, 2010 by Rosemari Södergren


Av biografin ”Kizz – behind the mask” kan en läsare lära sig sensmoralen: ”Tro pådig själv och dina visioner. Vill du sminka dig som ett monster? Gör det.”

Det skriver Melker Becker och Mattias Lindeblad i boken ”Mer hårdrock – Smink, läder och headbaning” som är uppföljaren på deras första hårdrockbok, ”Hårdrock”.

Det är en trevlig bok att läsa. Lättsamt skriven och vi får följa med författarna hem i köket hos hårdrockare och låter oss sjunka ner i soffor backstage.

I boken möter vi Mikael Åkerfeldt från Opeth, Oscar Dronjak från Hammerfall, Predrik Lindström och Per Sinding-Larsen, Jocke Berg från Hardcore Superstar, Johan Hegg från Amon Amarth, MeatLoaf, Twisted Sisters, Anders Fridén från In Flames, Lars Ulrich från Metallica, Justin Hawkins från The Darkness och många, många fler.

I och med att boken har en mängd illustrationer av Henrik Lange och bilder är boken rolig att också sitta och slöbläddra och läsa lite olika kapitel och delar.
Det känns som om jag sitter och pratar med författarna och de berättar om sina upplevelser som hårdrockfans och deras möten med hårdrocksmusiker.

Vi får läsa hur många av dessa hårdrockare tänker om allt möjligt. En rolig detalj för mig var att Mikael Åkerfeldt är uppvuxen i ett radhusområde där jag bodde några år i slutet av 1980-talet.

Mer hårdrock
Smink, läder och headbanging
Författare: Melker Becker; Mattias Lindeblad
Illustratör Henrik Lange
ISBN 9155256333
ISBN-13 9789155256333

Läs även andra bloggares åsikter om hårdrock

Läs även andra bloggares åsikter om hårdrock, recension, bok, intervjuer

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, Hårdrock, intervjuer, Recension

Jenny Lewis och Johnathan Rice släpper album tillsammans: I'm having fun now

25 september, 2010 by Rosemari Södergren


Jenny Lewis och Johnathan Rice har tidigare spelat på varandras skivor. Först nu tar de steget fullt ut och gör ett album tillsammans, det har passade nog fått namnet: I’m having fun now. 29 september släpps albumet i Sverige.

Kulturbloggen har fått tillfälle att lyssna igenom skivan några gånger före skivsläppet.

Dagens skiva gav albumet betyg 7 av 10 möjliga:

Varken hävdelsebehov eller ett sökande efter sound gör sig påmint på albumet. I’m Having Fun Now är en fullkomligt självklar popskiva av två personer som äntligen får göra något tillsammans. I fred. Och det är svårt att hitta de starka spåren. För de är där nästan allihop. Mot slutet dippar det något. Slavedriver låter som Blur en dålig dag och Committed som förmodligen ska vara en euforisk avslutning på albumet känns felplacerad. Men spår som Switchblade och fantastiska Animal går att lyssna på gång efter gång. Så enkelt. Så perfekt.

Jo, det är ganska bra formulerat. Låtarna är mjuka, det är finstämd pop. Sångerna blir allra bäst när jag stänger av omgivningen, sätter mina bästa hörlurar på öronen, ligger ner och blundar och bara låter musiken flöda över mig.

Dagens Nyheter gav också albumet högt betyg, 4 av 5:

Det låter som om The Beach Boys möter The Cars, fast mest av allt understryker den här skivan att Jenny Lewis är en av de mest begåvade artisterna i sin generation.

Sterogum, en av de största musikbloggarna, berättar att Jenny och Johnathan åker på en liten turné tillsammans också, fast ännu så länge bara i USA.

Relaterat:
Recension i Corren

Läs även andra bloggares åsikter om skivnytt, recension, musik, popmusik

Arkiverad under: Musik, Recension, Skivrecensioner Taggad som: Musik, Popmusik, Recension, skivnytt

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 196
  • Sida 197
  • Sida 198
  • Sida 199
  • Sida 200
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 241
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in