• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Fotboll

Ska Ronaldo och/eller Ronaldinho kunna göra comeback?

14 juli, 2008 by Rosemari Södergren

Två rätt sorgliga historier utspelas just nu inför världen ögon – eller så ska vi få se två storheter resa sig och visa att det går att göra comeback. Eller så ska det visa sig att vällevnaden slår ut alla idrottsliga ambitioner på sikt.

Ska någon av dem eller båda lyckas komma tillbaka`?

Aftonbladet visar idag en bild på en rätt rejält överviktig Ronaldo och samtidigt pågår spekulationerna att Ronaldinho ska köpas av Manchester City (som haft förmågan att köpa upp förmågor på nedgång, kanske för att klubben ägs av en thailändsk diktator/politiker på nedgång?)

Eller så är Ronaldinho på väg till Milan, ryktena svänger hit och dit.

En annan Ronaldo är också på gång för en ny klubb, antagligen. Fast portugisiske Ronaldo har inte fastnat i samma vällevnadsfälla. Än i alla fall. Eller så tränar han tillräckligt ännu så länge för att måtten ska vara bra.

Just nu är portugisike Ronaldos eventuella övergång till en annan klubb utgångspunkt för en intressant debatt bland sportjournalister. Är han ett exempel på en modern variant av slaveri? Ur Svenska Dagbladet:

Manchester Uniteds superstjärna Cristiano Ronaldo har sagt att det vore en dröm att få spela för Real Madrid. Men Manchester United vägrar att sälja portugisen.

Och nu lägger högste fotbollsbasen Sepp Blatter sig i affären. United borde släppa honom, menar Fifa-presidenten som är kritisk till fotbollens långtidskontrakt:

– Att köpa och sälja spelare hit och dit är som modern slavhandel.

Arkiverad under: Scen Taggad som: Fotboll, rykten

Vill Lagerbäck köra svenska landslaget i botten?

10 juli, 2008 by Rosemari Södergren

I ett brev till samtliga spelare från EM-truppen slår förbundskapten Lars Lagerbäck fast att han vill satsa på samma stomme även under VM 2010.

– Vad gäller augustimatchen (Frankrike) ser vi den som en viktig omstart inför VM-kvalet och vill därför ha med alla som blir uttagna till den samlingen, skriver Lagerbäck.

Från Aftonbladet.

Ok, bra att vi vet. Då kan vi lika gärna glömma Sverige och VM 2010. Vi behöver inte glömma VM i och för sig, det är alltid kul att se de bra lagen. Men för svensk del. Glöm att det kommer några blågula spelare från kalla nord och spelar i Sydafrika. Skulle de blågula mot förmodan ta sig dit blir det utskåpning än värre än i EM.

En tränare som inte ser att Zlatan behövde få spela med Sebastian Larsson, för de två spelare på hög internationell nivå och är inte bara bänknötare som en hel del andra ”svenskstjärnor”.
Fast Zlatan gjorde sitt bästa för att påpeka det när han i presskonferensen sade att Sebastian Larsson var bra. Kombinationen Sebastian Larsson och Zlatan på samma plan, då händer det saker.
En tränare som inte har förmågan att se vilka spelare som är på uppgång och inte vågar satsa på dem (tänk om Ferguson varit så feg, då hade aldrig Christiano Ronaldo fått chansen.)
En tränare som inte såg att Henke gjorde bäst ifrån sig när han får komma in och spela i slutet.
En tränare som hänger fast vid utarbetade spelare, skadefyllda och mätta.

Nej, ajöss Sverige från internationell fotboll.

Tragiskt att Lagrell som styr svensk fotboll inte heller vågar tänka tanken att Lagerbäck har varit bra, men nu är det dags med nya tag och nya ögon.

SvD:s Sune Sylvén skriver i sin krönika att Lagerbäck är värd lite tacksamhet.
Jo, absolut. Han har fört Sverige till flera stora turneringar. Ingen vill väl säga att han gjort ett dåligt jobb. Det är bara dags för någon annan nu. Det börjar bli för mycket som går av rutin när Lagerbäck tänker bygga på samma gamla gäng.

Relaterat:
Dagens Nyheter
Hela Lagerbäcks brev

Zlatan sprang minst

Andra bloggar om: fotboll, Zlatan, Lagerbäck, Sebastian Larsson, Sune Sylvén, landslag, blågula, Sydafrika, fotbolls-VM

Arkiverad under: Scen Taggad som: Fotboll, fotbolls-VM 2010

Ronaldinho har fått ett nytt namn: den lille tjockisen

1 juli, 2008 by Rosemari Södergren

Ronaldinho är på väg tillbaka ryktas det. Eller tja, mer än ryktas. Han var med i en vänskapsmatch för laget Ronaldinos vänner mot Messis vänner från Venezuela. Matchen slutade 7-7 och Ronaldinho gjorde två mål och passade till två mål.

Ronaldinho är på väg bort från Barcelona, den nya tränaren där vill inte ha kvar honom. Men kanske får vi se Ronaldinho spela i den brasilianska landslagströjan snart via tv. Han är i alla fall uttagen till det brasilianska landslaget som ska börja spela i OS i augusti. Sedan vet vi ju inte om Ronaldinho bara får sitta på bänken eller om svensk tv sänder matcherna.

Ronaldinho har nämligen fått ett nytt namn: Gordinho. Det betyder den lille tjockisen och han har lagt på sig en hel del i vikt. Det ryktas att han hellre går på nattklubb än tränar. Och det är den fällan som många firade välbetalda idrottsmän fastnar i.

Relaterat:
Aftonbladet
The Spoiler

Andra bloggar om: fotboll, OS, Ronaldinho, Brasilien, Barcelona, vikt, övervikt, nattklubb

Arkiverad under: Scen Taggad som: Fotboll, OS

Egentligen var ju Tyskland mycket bättre för två år sedan på VM

28 juni, 2008 by Rosemari Södergren

En lång tv-fest har snart gått till sin ände. Söndag den 29 juni är det final i fotbolls-EM och det offensiva Spanien och det också offensiva Tyskland ska mötas. Spanien spelar utan David Villa som leder skytteligan. Men för spanjorerna spelar det nog ingen roll, de har hur många målfarliga spelare som helst. Men om det är sant att tyskarnas lagkapten Michael Balack kanske inte kan spela då minskar chanserna för Tyskland radikalt.

Enligt Aftonbladet:

Tysklands lagkapten Michael Ballack är skadad.
Nu går lagkaptenen en kamp mot klockan för att bli spelklar till EM-finalen mot Spanien i morgon.
– Läkarna jobbar med honom dygnet runt, säger förbundskaptenen Joachim Löw.

För även om Ballack kan spela finns ju skadan där i bakgrunden. Den finns i hans kropp och i skallen på honom. Och han är en viktig kugge i Tysklands lag i år. Egentligen är det lite konstigt att tyskarna är i final nu. De hade mycket bättre och mer framåt satsande och starkare lag på VM för två år sedan då de fick ”nöja” sig med bronsmedalj.

—
Och: tänk att Sverige ändå får vara med på ett litet hörn i EM-finalen. Två svenska domare ska vara med, som DN berättar:

Två svenskar deltar i söndagens EM-final. Peter Fröjdfeldt och Stefan Wittberg är fjärde- respektive femtedomare.
– Jag ser det som ett tecken på att vi har gjort en fantastisk turnering, säger Fröjdfeldt.

Dag Selander bloggar också inför EM-finalen och det är ett intressant inlägg där jag lärde mig lite om en hemsk händelse på Ernst Happel Stadium i september 1939.

Relaterade artiklar:
DN: Ballack kan missa finalen
Sydsvenskan: Ballack riskerar missa finalen
SVD: Ballack riskerar missa finalen

Andra bloggar om: fotbolls-EM, fotboll, Ballack, Spanien, Villa, Tyskland, sport

Arkiverad under: Scen Taggad som: Fotboll, fotbolls-EM

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 13
  • Sida 14
  • Sida 15

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in