• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Jag svimmade i samtal med sjukvårdsupplysningen och fick inte heller någon hjälp

22 april, 2011 by Rosemari Södergren

Det är fruktansvärt att höra om den 23-årige mannen som knappt kunde andas och som ringde 112 för att få hjälp – och som nonchalerades och dog. Nu har tydligen sjuksköterskan som tog emot samtalen fått sparken. Och alla skyller på henne. Ur Svenska Dagbladet:

Den sjuksköterska på SOS Alarm som tog emot samtalet från den döende 23-åringen hade flera tidigare klagomål mot sig.
– De handlade om problem i bemötandet, säger Johan Hedensiö, VD på SOS Alarm.
Enligt honom skulle en ambulans ha skickats till 23-åringen redan under samtalets första minuter.

När jag läser utdrag ur ett av nödsamtalen i Aftonbladet är det tydligt att den unge mannen bemöttes med fruktansvärd nonchalans:
Emil: Hjälp, alltså jag får panik.

Sköterska: Ja. Det kan jag förstå. Har du haft sådana panikattacker förut någon gång?

Emil: Nej.

Sköterska: Nej. Om du ligger på golvet nu, kan du försöka.. Ligger du på rygg eller på sidan eller?

Emil: Rygg.

Sköterska: Rygg? Försök sätt dig upp nu – när jag är i telefonen.

Emil: Jag kan inte.

Sköterska: Sätt dig upp nu!

Emil: Jag ramlar bara ihop.

Sköterska: Nej. Sätt dig upp nu! Du kan hålla i dig i toaletten, eller i handfatet eller vad det nu är som finns i närheten. Så kan du hålla i dig. Sätt dig upp nu!

Emil: Jag kan inte andas. Oj.

Sköterska: Ja, men du andas jättebra. Jag lovar dig.

Emil: (Rosslande ljud och en duns).

Senare under samtalet hörs hur Emil återigen vädjar om en ambulans, fortfarande utan gehör från sjuksköterskan på SOS.

För det anhöriga finns ingen hjälp att få, egentligen. Även om den syndabock tas fram är mannens liv slut. Det är så hemskt.
Frågan är dock: vad har de som är anställda för att svara i telefonen hos 112 för anvisningar. De sitter och kan avgöra liv och död. Om den här sjuksköterskan haft klagomål tidigare borde arbetsgivaren åtgärdat det. Arbetsgivaren har ansvar för att se till att de som sitter på dessa poster är kompetenta.

Arbetsgivaren kan inte svära sig fri från det inträffade. Det är deras ansvar att ha kompetent personal.

Jag är osäker på att det här bara var ett fall med en ovanligt klantig sjuksköterska.

För några veckor sedan var jag totalt utslagen i en influensa som slog sig både på andning och magen. Jag kunde inte behålla någon mat, ingen vätska: allt rann ut. Samtidigt hade jag hostattacker där jag tappade andan. Jag var helt slut, trött, orkade ingenting. Till slut ringde jag sjukvårdsupplysningen. De uppmanade mig att ringa min husläkare. Det är bara det att klockan var 09.00 och alla tider hos husläkaren var slut för dagen. De tar slut på en kvart: slussen för att ringa till husläkaren startar 08.00.
Dessutom var jag alldeles för trött och utslagen för att ta mig någonstans och eftersom jag varit utan vätska i flera dagar insåg jag att jag var rätt sjuk.
Jag orkade inte fortsätta diskutera med sjuksköterskan som envisades med att jag skulle ringa min husläkare (som ju inte går att ringa utan bara har en automatisk telefonsvarare som vid den tiden på dagen bara meddelar att dagens akuttider är slut). Jag sade det till sjuksköterskan och sedan orkade jag inte prata mer utan jag svimmade.

Tror ni jag fick någon hjälp? Nej.
Fast jag överlevde, i alla fall. Kanske för att jag har anhöriga som var i närheten och kunde hjälpa mig.

Det är en stor brist i svenska sjukvården att när vi är för sjuka för att ta oss till akuten, då är det svårt att få hjälp. Den sjuksköterskan jag talade med ville inte heller hjälpa mig, fast jag var svårt sjuk. Troligen är det inte samma sjuksköterska eftersom mitt samtal gick till sjukvårdsupplysningen.

Jag är övertygad om att det finns en regel för alla som jobbar vid sådana akuttelefoner att de ska undvika ambulans. Kanske jobbar de efter premissen: ”Är de riktigt sjuka ringer de efter ambulans själva.”

Så jag tycker inte arbetsgivaren kan frånsäga sig ansvaret för det som inträffat – varken i den tragiska händelsen med den 23-årige mannen eller andra som bemöts med liknande iskyla.

Det handlar om mer än om hur en enskilda sjuksköterska möter hjälpbehövande. Det handlar om hur sjukvårdssystemet byggts upp och om hur svårt det är att få hjälp för den som är svårt sjuk. Sedan har förstås varje enskild människa ansvar för sina handlingar. Men det gör inte att arbetsgivaren kan två sina händer som en feg Pontius Pilatus.

Relaterat:
DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, SVD1, SVD2, SVD3, SVD4, EXPR1, EXPR2, EXPR3, EXPR4, EXPR5.

Läs även andra bloggares åsikter om sjukvård, samhälle, 112

Arkiverad under: Krönikor Taggad som: 112, samhälle, sjukvård

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Anna-stina säger

    22 april, 2011 kl. 10:04

    Blev svårt sjuk för några år sedan och ringde sjukvårdsupplysningen flera gånger. Dock utan att få någon adekvat hjälp. Vid ett tillfälle fick jag rådet att köpa avslappningsband. Jag sökte även läkarehjälp flera gånger, utan att få annan hjälp än värktabletter. När jag slutligen fick diagnos visade det sig vara en hjärntumör som fick opereras akut. Det verkar vara rutin att avvisa personer hjälp ett visst antal gånger. Är de riktigt sjuka så återkommer de väl, får man känslan av är principen.
    Men det kan ju också sluta så tragiskt som det gjorde i det aktuella fallet, att man i stillhet hinner dö hemma. Är varje dag glad över att det inte blev så i mitt fall, för det kunde lika gärna ha slutat så.

  2. Jerker säger

    22 april, 2011 kl. 10:07

    Det där hoppas jag du anmälde!

  3. Zac säger

    22 april, 2011 kl. 10:43

    Hemskt! En sak bara – det var en manlig sköterska som satt på SOS Alarm – inte för att det spelar någon roll.

    Knappt en tredjedel av alla samtal renderar en utryckning, jag tror de prioriterar andning, hjärta etc. generellt.

    Det är ingen politik i att en anställd frångår protokoll, gör grova missbedömningar och är kallsinnig inför en sjuk medmänniska. Det är ett ansvar som det i dagsläget med den information som finns tycks ligga tungt på den anställde mer än någonting annat.

  4. M gren säger

    22 april, 2011 kl. 11:11

    Det är inte bara ambulans o bara en persion som gör fel det är hela organisationen.

    Jag hadde hjärtsvikt o kunde inte andas de tyckte att jag skulle ta taxi…
    De sände ambulans efter att jag var tvungen att mordhota personalen.
    En mentalt störd knarkare försöker ta sig in i lägneheten jag ringer efter polis …
    o jag har fortfarande inte sett till polisen efter mer än fem år.
    Jag var tvungen att ta hand om problemet med kökskniven o en rörbit.

    Givetvis kommer det inte att bli något straff för felen som begås av SOS
    vill man ha rättvisa måste man själv se till at den skipas på en mörk bakgata.

  5. trollhare säger

    22 april, 2011 kl. 11:13

    Minns när jag som nyopererad i höstas ringde sjukvårdsrådgivningen ett par gånger i höstas. och fick alla möjliga invändningar mot varför jag skulle få en akuttid (jag hade alla tecken på infektion, och var som sagt var nyopererad).

    Först när min boendestödjare på sin lediga dag tog sig hem till mig och ringde åt mig, så gav de mig en akuttid på hälsocentralen nästa morgon. Men då hade jag alltså kämpat i flera dagar med att försöka ringa själv. Jag tror definitivt att de har den grundregeln att kan man ringa själv så är man för frisk för att få en akuttid.

  6. Lars.52 säger

    22 april, 2011 kl. 13:27

    Har bättre erfarenheter än de ni beskriver men i det samhälle vi har och med de kostnader som skapas kring allt med sjukvård så är det ungefär det här vi har råd med. Det blir viktigare och viktigare att det sociala nätverket finns kring varje individ för att stötta och påverka i vissa fall beslutsfattare som 112 Alarm. Alternativet med en abulans i varje gathörn skulle nog bli för dyrt.

  7. Hubbe säger

    22 april, 2011 kl. 17:43

    Om man läser alla kommentarer till artikeln i DN, snart 1000 stycken, återges många fall av allvarliga avvisanden från SOS

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/jag-behover-en-ambulans-snalla#article-readers

  8. HumanLabRat säger

    22 april, 2011 kl. 17:45

    Folk dör som flugor, antingen hemma för att de inte fick ambulans eller på akuten för att de fått vänta för länge på läkare. Det är billigare att låta folk dö än att ge dem utredningar, vård och behandling. Detta är satt i system för att spara in på vårdmedel och stora delar av befolkningen står i praktiken utan tillgång till vård. Allt som oftast blir sjuka människor misstrodda och många gånger dras det fram någon psykiatrisk diagnos som ”plåster på såren”. Helt j-la sjukt har samhället blivit! Och än sjukare är det att medborgarna prioriterar skattesänkningar före en vård som är värd namnet!

  9. barfa säger

    23 april, 2011 kl. 21:20

    SOS alarm är ett aktiebolag mee vinstkrav. VD’n har en årslön på 1,4 miljoner kr. Gissa två ggr varför det blir så här…

  10. Karin säger

    23 april, 2011 kl. 21:39

    Ja det är ett helvetet för de svaga i samhället under ”alliansens tid” när inte ens ambulans/sjukvård eller äldrevård fungerar.
    DET är jag inte van vid, förrän de sista 5 åren. Det är en SKAM att en ung man (och säkert andra också som inte syns i media) dör eller blir sjuka för livet, för att inte Ambulans eller Akutmottagning fungerar som det gjorde förr.
    Jag är inte Moderat, inte Sosse, vilket parti ska man rösta för att få rätsida när det gäller medmänsklighet och empati????

  11. Jonny Disenfeldt säger

    25 april, 2011 kl. 10:21

    barfa :
    1973 överfördes ansvaret för alarmeringen till bolaget SOS Alarm, med staten, Kommunförbundet och Landstingsförbundet som ägare.

    Som sagt, gissa varför barfa … eller ?

    Att skjuta skulden på arbetsgivaren innebär förmodligen att facket isåfall är skyldigt, det är inte lätt att avskeda anställda bara för att de gör fel numera … men, att försöka ta bort den enskilda individens ansvar är fel. Detta är uppenbarligen inte en person lämpad för dessa arbetsuppgifter, skönt att denne är bortsållad men tyvärr till kostnaden av andras död.

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Couture Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

1/6 2026 Park Lane i Göteborg Även … Läs mer om Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in