• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Hur seriös är Aftonbladets artikel om den vita dvärgen som hotar jorden?

7 januari, 2010 by Rosemari Södergren

helix_nebulosan
”Vit dvärg hotar jorden” är rubriken på en artikeln i Aftonbladet. Jag förmodar att det ska föreställa en vetenskapsartikel? AB rapporterat:
En stjärna hotar att explodera så nära vår planet att den kommer att förinta jorden.
Denna stjärna som kallar en ”vit dvärg” är en en supernova, en exploderande stjärna, och den spås explodera med en kraft av 20 miljarder miljarders miljarders megaton TNT, skriver Sky News.

Det låter som i filmen med Bruce Willis där han måste åka ut i rymden och spränga ett sådant hot inifrån. Men vi har många fler hot för världen som är betydligt mer övergripande. Klimathotet kommer att ha förstört vår jord långt innan den här vita dvärgen når oss.

– Enligt den tillväxttakten vi kan härleda så kommer den vita dvärgen i T Pyxidis nå Chandrasekhar-gränsen om tio miljoner år. Jag hoppas att detta kan mildra läsarnas oro, säger forskningsledaren Dr Ed Sion till Scientific American.

Så rubriken som säger att en vit dvärg hotar oss är mer satt för att locka läsare än för att säga något vetenskapligt. När det gäller vetenskap är väl Aftonbladet inte mycket att lita sig på.
Jag tänkte jag skulle hitta lite mer fakta kring detta och leta ifall det fanns nämnt i DN:s avdelning Vetenskap.

Det finns mycket att säga om DN: att deras nyhetsvinklingar ofta styrs av ledarsidan, till exempel. Men vissa avdelningar är morgontidningen ändå en av de bästa i Sverige på. Som deras vetenskapsavdelning. Och den har inte nämnt hotet från Den vita dvärgen.

Deras hetaste vetenskapsnyhet för tillfället har inte alls med framtiden att göra utan mer med nya uppgifter om världens histora: Fyrfotadjuren äldre än väntat

Fyrfotadjur har funnits på jorden betydligt längre än vad någon kunnat ana. Det framgår av nyupptäckta fossila fotspår från landdjur i Polen. Spåren, som beskrivs av svenska och polska forskare, är 397 miljoner år gamla.

Det är intressant, för det här är en vetenskapsnyhet som har anknytning till svenska forskare:

Forskarna, som har letts av Per Ahlberg, professor i evolutionär organismbiologi vid Uppsala universitet, redovisar sina rön i tidskriften Nature.

Visserligen stödjer sig DN på uppgifter från tidsskriften Nature, men det är mer för att ge tyngd åt uppgifterna.
Annars består svensk vetenskapsjournalistik till väldigt stor del just av att hitta artiklar i andra utländska vetenskapsmagasin, som i fallet med den vita dvärgen, där Aftonbladet läst Scientific American, förutom att de hämtat och rewritat (skrivit om) uppgifter från nyhetstjänsten Sky News.

Andra som bloggat om den vita dvärgen:
Apg 29, Hos Petra och Med örat mot rälsen.

Lite fakta om vita dvärgar från Wikipedia:

En vit dvärg är en normalstor stjärna som kollapsat till en mycket liten storlek efter att den gjort slut på sitt kärnbränsle. En typisk vit dvärg har en radie som är 1 procent av solens men grovt räknat samma massa. Detta motsvarar en täthet på cirka 1 miljard gram per dm³.
Den höga tätheten hos vita dvärgar förklaras av att de består av degenererad materia. Mer specifikt har elektronerna i den vita dvärgens materia blivit degenererade av den höga tätheten. En vit dvärgs största massa bestäms av chandrasekhargränsen, som är ungefär 1,4 solmassor. Över den storleken kan degenerationstrycket inte längre stå emot gravitationen från sin egen massa och störtar samman i en neutronstjärna eller ett svart hål. Under chandrasekhargränsen hålls den upp av degenerationstrycket. Solen kommer sluta som en vit dvärg eftersom dess massa ligger under chandrasekhargränsen.

En vit dvärg kommer efter några hundra miljarder år att ha kylts ner så mycket att den inte längre avger något synligt ljus. Eftersom universum uppskattas till 13,7 miljarder år avger även de äldsta vita dvärgarna temperaturer på några tusen grade

r.

Läs även andra bloggares åsikter om rymden, medier, journalistik, vetenskap, naturvetenskap, vit dvärg

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: Journalistik, Medier, rymden, vetenskap

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Ormsaltare säger

    7 januari, 2010 kl. 09:23

    Den är nog så seriös, artiklen. Eller snarare forskningen den bygger på. Det är inget bluffspel.

    Varje stjärna dör till slut; även vår egen sol kommer att bli en vit dvärg (om kanske 5 miljarder år), innan den först har svullnat upp till en röd jätte och troligtvis svalt jordklotet.

    Det intressanta med de nya rönen – som ju tycks vara prognoser (gisssningar) – är att jordens livslängd plötsligt minskar avsevärt. 10 miljoner år. Det är en fjärt i universums hela historiebok. Allt vi är och allt vi gör kommer en dag att suddas ut fullständigt.

    Det kan inte ens Bruce Willis göra något åt.

    Men men. Våra drömmar och våra själar lever kanske kvar därute, som stjärnstoft, i evinnerliga tider.

  2. MackePacke säger

    7 januari, 2010 kl. 09:39

    Jag klarade inte av att läsa mer än första stycket, eftersom jag antar att du grundat hela din blogg på det felaktiga antagandet att den vita dvärgen kommer krocka med jorden och att Bruce skulle kunna åka och spränga den. Detta är alltså inte fallet utan den kommer explodera på ungefär det avståndet som den befinner sig på nu, och det kommer alltså bli väldigt svårt att stoppa den från att explodera genom att spränga den.

  3. Rosemari säger

    7 januari, 2010 kl. 10:03

    Till MackePacke: Du skulle vidga dina vyer om du kunde läsa mer än två rader innan du dömer ut någon.
    Jag har inte sagt att Bruce Willis skulle rädda den, jag ville bara ge en bild av hur påverkade vi är av allt mediekonsumtion.
    Att du bygger en kommentar på förakt för att andra människor kan vara öppna om sina associationer gör att du missar mycket i livet, tror jag.
    Om du hade varit öppen för att en annan människa kom att tänka på en film när hon läste om den vita dvärgen hade du fått ut mer av texten. Och insett att jag aldrig sagt att Bruce skulle rädda den.
    Det är synd om människor utan fantasi, för övrigt.

  4. fdfddf säger

    7 januari, 2010 kl. 10:32

    Ja den är seriös. Men detta kommer inte påverka någon av oss. Som det står är den 3260 ljusår bort. Denna tryckvåg som kommer färdas inte i ljusets hastighet. Vilken hastighet den har exakt vet jag inte men det kommer ta måååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååånga år innan detta drabbar jorden. Då har säkert forskningen tänkt ut något som kan rädda jorden. Om vi ens bor kvar här, vi kanske har flyttat till en gigantisk rymdstation som vi kan styra själva 😉

  5. Ulf T säger

    7 januari, 2010 kl. 11:13

    Det enklaste är att göra en snabb koll i Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/T_Pyxidis

    Där läser man genast:

    ”At the accretion rate we derived, the white dwarf in T Pyxidis will reach the Chandrasekhar Limit in ten million years.” By that time it will have moved far enough away from the solar system to have little effect.

    och:

    However, Dr. Sion’s calculations were challenged by Prof. Alex Fillipenko who said that Sion had possibly miscalculated the damage that could be caused by a T Pyxidis supernova. He had used data for a far more deadly gamma-ray burst (GRB) exploding 3,260 light-years from Earth, not a supernova, and T Pyxidis certainly isn’t expected to produce a GRB. According to an another expert, ”A supernova would have to be 10 times closer [to Earth] to do the damage described.”

    Aftonbladet tramsar som vanligt, med andra ord.

  6. embryo säger

    7 januari, 2010 kl. 11:15

    men

    man kan göran en ny film

    där bruce willis är en vit dvärgdödare och åkrer på en solstråle genom rumtiden: han kan vara beväpnad med en pruttikelreaktor

    han kanske har krökat ordentligt eftersom rumtiden är krökt

    jag tror han lykcas om någon: bruce willis äger fett ut varenda avart av avarter som helst: han är rymdens knug

  7. Robert Cumming säger

    7 januari, 2010 kl. 15:29

    For Aftonbladet ar vetenskapsnyheter underhallning och i detta fall har de gjort ett bra jobb av att forklara hur det ligger till enligt den urprungliga pressreleasen. Under den pagaende astronommote i USA darifran det kommer kommer just nu ett stortflod av pressreleaser sa ar det en helt okej prestation i sammanhanget.

    Den som laser astronomiska domedagsrapporter vet att de brukar vara antingen osannolika eller annu inte bekraftade. Kvallstidningsjournalistiken bygger pa att lasarna ar smarta och valbevandrade i att hantera sannolikhetshalten i sadana rapporter – men tillater alltid att folk kan fa tro nagot mer spannande om de skulle foredra det.
    Mer om astronomin bakom det hela finns har.

  8. Anna säger

    7 januari, 2010 kl. 23:12

    Jag tycker aftonbladet helt kan avhålla sig från att rapportera om vetenskap. Enligt mig gör de inget bra jobb och gör knappast tillräckliga efterforskningar innan artiklar av sådan art publiceras.

    Dessutom, händer det så händer det. Finns inte ett jota vi kan göra åt något sådant och då ser jag inte poängen med att överhuvudtaget avslöja något så fasligt. Om det skulle hända inom våran livstid vill säga.

  9. TJERK säger

    8 januari, 2010 kl. 10:46

    A-B var väl tvungen att lägga in det där om att det inte sker förrän om tio miljoner år, det skulle kunna ses som terrorism, googla terrorism.

    Om man nu tittar på dom senaste yttranden i massmedia och kopplar det till det ordet som nämnts två gånger innan, kan man ju få dom ideërna, det gör jag iaf.

    Måste sticka nu, annars får jag säpo all over me…

  10. celine säger

    2 september, 2010 kl. 19:07

    Ånej jag kommer dö :((((((((((((((((((

Trackbacks

  1. Massmedial språkkänsla – Hotet är nog att förstöra jorden « FilmMedia – Filmblogg skriver:
    7 januari, 2010 kl. 16:59

    […] artikelns seriositet diskuteras för övrigt i Kulturbloggen som också bidrar med fakta om vita dvärgar (hmm, associerar för övrigt hej vilt till […]

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in