Klipp Han
Regi Ulf Stenberg och Emil Rosén Adsten
Premiär på Studion/Malmö Stadsteater 10 januari 2017
Uppsättningen är en samproduktion mellan Teater Fryshuset och Unga Dramaten.
Föreställningarna i Malmö är ett samarbete mellan Teater Fryshuset, Unga Teatern/Malmö Stadsteater och Fryshuset Malmö
Det är alltför vanligt att vi öppnar vårt dagliga nyhetsflöde och ser att ytterligare ett barn har mördats. Jag skulle tro att det är fler än en som frågar sig varför det händer, varför polisen har så förtvivlat svårt att hitta de skyldiga och vad som måste göras för att stoppa våldet.
Alla vet vem som sköt och varför, men en golare har inga polare
Klipp Han beskriver en värld där bostadsområden är uppdelade mellan olika grupperingar. Vi pratar inte om gäng i traditionell mening, med ett strukturerat ledarskap och någon form av regler för vem som gör vad och varför, utan en mer anarkistisk tillvaro som skär rakt igenom gamla vänskaper och skolklasser. Det är en fragmenterad värld där området kan röra sig om en gata eller tre trappuppgångar. Alla vet vad som gäller och vad som händer om någon rör sig över fel gräns. Alla vet allt, men ingen skulle drömma om att prata med polisen, eftersom en golare inte har några polare.
Shada-Helin Sulhav spelar en ung kvinna var bror mördats. Hon vet vem som sköt, hon ser honom varje dag och hon vet att han vet att hon vet. Hon vet också att hon har två alternativ – att hämnas sin döde bror eller att göra ingenting. Att prata med polisen är inte ett alternativ eftersom hon inte litar på att polisen kan skydda henne eller hennes familj och vänner. Hon har ett jobb och vet att hon både kan och borde flytta, men vet inte riktigt var och dessutom kan hon inte lämna sin mördade bror.
Lancelot Sakile Ncube spelar mördaren. Han har becknat sedan har var riktigt liten och det är den enda värld han känner till. Han vet att hans värld är ”fucked up”, men det är den enda tillvaro han känner. Han kände killen han sköt, men det är så det är. ”Fucked up”. Inget att göra åt.
Rappare Rosh rappar texter som skapar bakgrunder till de vittnesmål som ges från scenen.
Materialet är autentiskt och bygger på intervjuer med förövare och offer, en hel del av materialet kommer från Malmö. Det är vittnesmål i form av teater och budskapet är att det inte finns några enkla lösningar eftersom problematiken är så komplex, men något måste göras.
Det är minimalistisk teater. Tre skådespelare på en svart scen, med vita ljus utan rekvisita. Det är intimt, intensivt och påträngande. I en stark ensemble lyser Shada-Helin Sulhav klarast. Hon har den där självklara närvaron på scen. Hon äger den.
Efter varje föreställning är det ett samtal på cirka 30 minuter där publiken får ge sina reaktioner på pjäsen och de frågor den ställer. Teater Fryshuset har högre ambitioner än att bara skildra och problematisera verkligheten, de vill förändra den.
Klipp Han spelas på Studion, Malmö Stadsteater fram till fredagen 19 januari. Om du vill förstå din samtid – se den, men köp biljetter omgående. De är snart slut.
På scen: Shada-Helin Sulhav, Lancelot Sakile Ncube, Rosh
Musik: Rosh
Längd: 1 timme, 30 minuter
Text: Peter Johansson