• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Indie-trion Volcano! kommer till Malmö, Göteborg och Stockholm

1 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Volcano! spelar i Sverige i oktober, i Malmö, Göteborg och i Stockholm.

Ur bloggmeddelandet:

Experimentella indie-trion Volcano! från Chicago släppte just sin andra fullängdare ”Paperwork” på grymma labeln Leaf, hem åt bland andra A Hawk And a Hacksaw, Caribou, Psapp och Wildbirds & Peacedrums. Det är en skiva som vinner att lyssnas på om och om igen, likt Battles och Foals. Där första skivan var fylld med Radioheadliknande experiment och oväsen är ”Paperwork” lite mer fokuserad och kompakt. Det är übercoolt svängig och brutalt omvartannat. Missa inte chansen att se bandet live i oktober!

”Feverishly energetic and dazzlingly inventive pop…by turns playful, impassioned and intelligent” // 4/5 Uncut

”Such vaulting ambition should appeal to fans of US forebears Deerhoof” // 4/5 Mojo

”After three minutes you’ll think you’ve stumbled across a new musical dimension…Imagine if Franz and Muse had been tutored by a laptop-wielding Beefheart” // 9/10 NME

15 oktober – Malmö, Debaser Malmö
16 oktober – Göteborg, Pusterviksbaren
18 oktober – Stockholm, Debaser Slussen/Fritz’s Corner

HEMSIDOR
www.myspace.com/volcanoisaband
www.volcanoisaband.com

AKTUELLT SKIVSLÄPP
”Paperwork” släpptes i september i år.

Volcano! med ”Africa Just Wants To Have Fun” från albumet ”Paperwork”:

Andra bloggar om: indie, Göteborg, Stockholm, Malmö, konserter, Volcano!, Debaser, Paperwork

Arkiverad under: Musik Taggad som: Göteborg, indie, Konserter, Malmö, Stockholm

Nu går musikerna ut på gatan och spelar för att få något betalt – på torsdag ställer sig Åsa Rydman i Gallerian och spelar

1 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Programmet Musikministeriet i SVT har en frågeställning: Hur ska musiker få betalt för sitt jobb idag när skivförsäljningen är närmast obefintlig?

En alternativ väg att gå är att helt enkelt ställa sig på gatan och framföra musiken. Det gör Åsa Rydman nu på torsdag 2 oktober kl 11.30 på Stortorget i Gamla Stan i Gallerian (vädret är för oförutsägbart, därför flyttas spelningen till Gallerian). SVT är där och filmar.

I ett press/bloggmeddelande kommer följande uppmaning:

Kom och visa ditt stöd för ny, svensk, oberoende musik! Sprid hemskt gärna detta vidare till alla du känner, vi hoppas på mycket publik, en fin TV-inspelning och en vinst för den oberoende musiken!

Åsa Rydmans musik hittar du här: www.myspace.com/asarydman

Här är Kulturbloggens recension på Åsa Rydmans nysläppta skiva.
Här har ETC recenserat nya skivan.

Andra bloggar om: skivnytt, fildelning, musiker, tv, Åsa Rydman, svt, Gamla Stan

Arkiverad under: Musik Taggad som: fildelning, Musiker, skivnytt, tv

Äntligen får indie-älskare ett eget TV-program

30 september, 2008 by Rosemari Södergren

Onsdag 1 oktober får alla indie-älskare ett eget TV-program. Då är det nämligen premiär för MTV Montage – en ny webbserie som ska hårdbevaka den svenska och internationella indie-scenen. Det första av de tio avsnitten gästas av I’m from Barcelona och läggs upp här: www.mtv.se/montage.

Programledarna heter Marcus Ohlsson och Staffan Gustafsson och gör TV-debut med programmet. De hoppas att MTV Montage ska få fler att upptäcka indie-scenen men också öppna ögonen för annan ny musik inom allt från electro till rock. Så här säger Marcus själv om programmet:

– Det finns så sjukt mycket bra musik, men utan ekonomi och i konkurrens med storbolagens slipade band är det svårt att nå fram till nya lyssnare. Vi ska se till att alla passionerade fans och misströstande garageband får en egen megafon att skrika sig hesa med!

I premiärprogrammet får vi se I’m from Barcelona – i en nedskalad sättning – framföra en låt från ”Who killed Harry Houdini?” i en exklusiv akustisk version.

På www.mtv.se/montage där programmet visas kommer man även kunna följa Marcus och Staffans dagliga blogg. Håll utkik efter inlägg om Monde Yeux, Robert Svensson, Nordpolen, Studio och Scotland Yard!

I´m from Barcelona:

Andra bloggar om: indie, tv, montage, I´m from Barcelona

Arkiverad under: Musik Taggad som: indie, tv

Dirty Pretty Things till Norden

30 september, 2008 by Rosemari Södergren

Sedan Carl Barât plockat upp spillrorna av The Libertines och skapat Dirty Pretty Things har det gått bra. Riktigt bra. Det är hur uppenbart som helst att Carl Barât inte alls behöver sin gamla kompis från Libertines för att vara en briljant rockhjälte.

Tack vare ett stort mått talang och intelligens har bandet lyckats hålla sig ifrån alla de uppenbara rock-klichéerna. Det är aldrig fashion over feeling, utan alltid tvärtom. Dirty Pretty Things är rockpudelns kärna och dom spelar rollen väl. Lika delar charm, karisma, talang och hjärta är vad som skapar detta genuint storslagna band.

Musikmaskinen Dirty Pretty Things tuffar på som aldrig förr och är det bästa beviset på Barât och bandkamraternas syndigt sagolika låtskrivande. Efter succédebuten med albumet ”Waterloo to Anywhere” och hiten ”Bang Bang You’re Dead” kom i somras den obestridliga uppföljaren ”Romance at Short Notice”.

Bandet har från debutalbumet till den nya skivan gjort ett kreativt längdhopp i världsklass. Med guldmedaljen i nypan har man snickrat ihop en komplett rockplatta som kommer att ligga på de flesta årsbästalistorna, om kritikerna har något vett alls.

Man har behållit samma energiska skärpa sprungen ur punken som tidigare men uppnått en helt ny stilism. Skivan är genomsyrad av genregiganters avtryck; Dirty Pretty Things låter som ett 2008 års Jam i bästa kostym och ångar på i förstklassig brittisk stil.

Låtarna sträcker sig från bräckliga, innerligt framförda ballader till punkhittar som får dig att antingen vilja dansa natten lång eller slå någon på käften. Det är svårt att veta om det är glädje, kärlek, raseri eller lika delar av allt som ligger bakom många gånger, men känsla, det har Dirty Pretty Things gott om. Nu är bandet här för att spela skiten ur oss med sina nya låtar i bagaget.

HEMSIDOR
www.dirtyprettythingsband.com
www.myspace.com/dirtyprettythingsofficial

AKTUELLT SKIVSLÄPP
”Romance At Short Notice” släpptes i juli i år.

14 november – Köpenhamn, Pumpehuset
15 november – Oslo, Garage
16 november – Stockholm, Debaser Medis
17 november – Malmö, KB

Dirty Pretty Things-Bang Bang video

Andra bloggar om: indie, musikvideo, konserter, Dirty Pretty Things

Arkiverad under: Musik Taggad som: indie, Konserter, Musikvideo

David Byrne kommer till Sverige i mars

30 september, 2008 by Rosemari Södergren

David Byrne är på turné: David Byrne On Tour – Songs of David Byrne and Bryan Eno.

I mars kommer han till Sverige, till Stockholm och till Malmö.

Ett pressmeddelande:

Det hade varit lättare att lista det som sångaren, musikern, kompositören, designern, bloggaren, konstnären, fotografen och dokumentärfilmsregissören David Byrne inte sysslar med. Men inte lika roligt. Den 17 och 20 mars kommer multitalangen Byrne till Stockholm och Malmö för två efterlängtade konserter. Biljetterna släpps den 2 oktober.

Själv säger David Byrne att han ville bli astronaut eller hemlig agent när han var liten, men det är som den karismatiske sångaren i Talking Heads de flesta av oss lärde känna honom. Tydligt är att historien om David Byrne varken börjar eller slutar med det.

Sedan 1981, då Byrne parallellt med sin karriär i Talking Heads började jobba med egna soloprojekt, har den skotskfödde mångsysslaren hunnit med framgångar inom både filmmusik, musikvideoregi, balettmusik, dokumentärfilmsregi, design och fotografi. Listan kan göras ännu längre, men vi nöjer oss där eftersom det är musiken vi ska fokusera på.

I augusti i år släppte David Byrne och Brian Eno på elektronisk väg albumet ”Everything That Happens Will Happen Today” vilket är ett återsläpp av det klassiska albumet ”My Life In The Bush Of Ghosts” från 1981. Eno och Byrne har här, förutom att addera nya spår, låtit fans bidra med remixar och nya avtryck i ett arbete som då det första gången släpptes var både kontroversiellt och nyskapande. Resultatet, som Sydsvenskans Håkan Engström uttrycker saken, är ”ett kollage av elektroniska klanger, afrobeat, ambient, dub och funk med massor av för den tiden – och en bra tid framöver, för den delen – radikala samplingar”.

Dagens Nyheters Johanna Paulsson utvecklar med att beskriva herrarna Eno/Byrnes samarbete med orden ”genom magisk personkemi skapar Eno och Byrne en behagligt pulserande elektronisk country-gospel på samma gång fylld av svart realism och optimism”. Redan innan samarbetet kring ”My Life In The Bush Of Ghosts” hade David Byrne och Brian Eno arbetat tillsammans med inte färre än tre Talking Heads-album. På turnén, som går under namnet David Byrne On Tour – Songs Of David Byrne and Brian Eno, kommer material från samtliga perioder av Byrne och Enos samarbeten att framföras. Den 17 och 20 mars, 2009 är det dags.

David Byrnes hemsida.

17.3 Stockholm, Cirkus
20.3 Malmö, Konserthuset

Talking Heads – Road To Nowhere

Andra bloggar om: musikvideo, Malmö, Stockholm, konserter, David Byrne, Talking Heads

Arkiverad under: Musik Taggad som: Konserter, Malmö, Musikvideo, Stockholm

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1731
  • Sida 1732
  • Sida 1733
  • Sida 1734
  • Sida 1735
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in