• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Innerlig och svängig vokaljazz i förstklassigt utförande – Rigmor Gustafsson / Erik Söderlind i Råda Rum

10 november, 2025 by Mats Hallberg

foto Qlaez Wennberg

7/11 2025

Råda Rum i Mölnlycke

Vissa artister och musiker dras man till för att de förmedlar sound man går igång på och känslor som går rakt in. Så har fallet varit med sångerskan Rigmor Gustafsson och gitarristen Erik Söderlind, vilket medfört att jag sökt mig till flera av deras respektive konserter, recenserat några av deras skivor och framträdanden i uppskattande ordalag samt haft turen att höra dem på festivaler. Fast i Mölnlycke blev det premiär vad beträffar att lyssna till dem på duo. Minns när Rigmor framförde tolkningar av Bacharach/ David skrivna för Dionne Warwick för tjugo år sedan på Nef. Erik som är yngre hörde jag sannolikt live första gången några år senare. Skönsjungande värmländskan med sina elva album plus samlingar i bagaget har tilldelats många hedrande utmärkelser medan gitarristen kallats fenomen av självaste Mike Stern och fått pris av branschen (gitarrtillverkare). Att jag träffat dessa chosefria jazziga individer då och då och dessutom fått positiv respons i skrift, har som konsekvens att hade de gjort mig besviken skulle jag troligen avstå från att recensera.

Attraktiva arrangemanget var välorganiserat. Ett par hundra hade betalat ett rimligt pris för biljetterna värmde i novemberkvällen. Folk satt utplacerade vid mysigt belysta bord, bar öppnades inne i lokalen i paus och därtill fanns faciliteter i form av Råda Rums restaurang. Publiken var lyckligtvis där för att lyssna på musiken och vår feedback uppskattades av duon. Akustiken var tillfyllest om än inte kristallklart ljud. Dessa praktiska omständigheter och utformningen av spelningen inverkade väsentligt till en lyckad helhetsupplevelse. Inramningen gjorde sitt till. Båda signerade skivor som fanns till försäljning. Gustafsson och Söderlind introducerades dessutom initierat av arrangören. Har en personlig relation till platsen då pappa och andra släktingar har begravts här, utgick härifrån när jag konfirmerades och fick gå i täten och varit på åtskilliga evenemang, bland annat med mammas pensionärsförening.

foto Qlaez Wennberg

Konserten inleds med hundraprocentig närvaro i gospel av Nat Adderley betitlad Seremoniette. Den ödmjukt lysande stjärnan berättar nästan varje gång vad hon ska företa sig. Somligt ur repertoaren hämtas från sångerskans senaste fullängdare, den första på svenska (recenserats här). Två standards har fått utmärkt svensk text av Anders Lundin. Pärlor som i original heter It Could Happen To You och If I Were A Bell signerade Jimmy Van Heusen och Frank Loesser som Lundin döpt till Mig hände det nyss respektive Tack så länge. Två strålande sånger som det sprudlar om där det sofistikerat nog ges utrymme åt diverse finesser. I Mig hände det nyss infaller aftonens första utbroderande av tema. Förutom bryggan som inhöstar applåder får vi scatsång. Tack så länge präglas av originell metaforik jämte Söderlinds ackordföljder i sticket. Vad beträffar sångsolisten kan tyckas att jag svär i kyrkan (fashionabla Råda Rum tillhör Råda församling), sticker dock ut hakan. Hävdar att den förnämliga artisten stundtals var övertänd före paus.

Varför inte fortsätta genomgången över vad som sjungs på modersmålet? Nostalgi är en ballad vars text knåpats ihop av Sofia Pettersson vars debut jag har på cd. Melodin gjord av Rigmor låter lite kantig inledningsvis, lyckligtvis får den efterhand en idealisk form. Birger Sjöbergs Den första gång jag såg dig jazzas till så markant att öronen behöver anpassa sig. Erik lägger snyggt melodins tema över den loop han förberett. Vidare blir det vokal uppvisning när favoritpoet tolkas i Strövtåg i hembygden.

foto Qlaez Wennberg

’Mannen som spelar utan plektrum och träffande beskrevs vara influerad av Joe Pass, träder fram i helfigur i två eftertänksamma, stillsamma ballader. Dels romantiskt anstrukna högt rankade Here There and Everywhere signerad sir Paul McCartney hämtad som bekant från Revolver, dels hans egna senaste mästerverk döpt till Matti komponerad för albumet han gav ut i fjol tillsammans med Lars Jansson. I Beatles-balladen ”smugglas” snygga tillägg in i licks på känt jazzmanér, medan vad som gränsar till gåshud i Eriks ”rekviem” till sin okonventionelle granne (vi får bakgrunden till vänskapen) förstärks av Rigmors ordlösa sång á la ledmotivet ur Bagdad Café. Vokal uppvisning! Tror det är första gången jag hört den aktade gitarristen jobba med loopar i flera låtar. Fruktbart att på så vis ge oss ett fylligare sound genom inspelad melodi och möjligen också lagrad basgång. Lite grann som att ha spännande dialog med sig själv. Hans fabulösa teknik märks i omgångar, utvinns utan att den drivne instrumentalisten flashar med uppövade färdigheter på sin Gibson 350 T.

Söderlinds intro i Oscars-vinnande It Might As Well Be Spring leder in i intrikat rytm. Samarbetas skickligt, framstår som att improvisatoriska inslag tillförs. Med sitt sätt att sträcka ut i somliga stavelser glänser Gustafsson i Yesterday som understryker att en avdelning ägnas den unge Paul McCartney. Apropå att gitarristen berättat om sitt projekt att göra soloplatta bestående av dennes kompositioner, en cd jag recenserat. Mycket har varit till förnöjelse under första halvan även om marginella invändningar kunnat skönjas i min text. Den definitiva höjdpunkten infinner sig i en glödhet energisk blues som framförs fabulöst. Sången är mästerlig och utbroderade ackompanjemanget likaså. Magisk interaktion! Än så länge existerar inte samarbetet på skiva. Kan bara hoppas på att denna och fler fullträffar kommer att ges ut.

foto med skribenten i mitten taget av Annika Grahn

Några inslag från ett oantastligt andra set återstår att redovisa. Bluesette satte tonen ovanligt nog i sång enbart på engelska. Njuter av otroligt elegant riffande och interaktionen dem emellan som gör den munspelande belgarens hit till ett av konsertens krön. Att duon är inne i ett flow märks i James Taylors vackert avskalade Fire And Rain, som Rigmor i likhet med Bluesette spelade in för länge sedan. Man kan påstå att båda exponerar fenomenala färdigheter i ett av sångerskans paradnummer. Kan som kuriosa nämnas att jag har originalet på vinyl. Soundet breddas på flera melodier genom raffinerat bruk av loopar.

Enastående framgång nås också med örhänget My Romance från 1935. Noterar suveränt stick och att scatsången sitter perfekt. Utförandet genomsyras av maximal professionalism. Nina Simones signaturmelodi I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free – förvisso skriven av två män fyra år tidigare än hennes version och upplockad som hymn för 60-talets medborgarrättsrörelse – utgör med sin rytmiserade kombination av jubel och trots finalen. Lika tacksam som entusiastisk publik bjuds på ett extranummer, med tanke på sättningen ett något okonventionellt sådant. Man tar sig an Imagine i ljuvligt nedtonad tappning. Rigmors intonation och hennes ackompanjatörs sätt att ta fram temat är mästarklass. Under fliken extra info kan upplysas om att jag kom till England som student månaden efter John Lennon sköts ihjäl. Och ett av mina minnen från terminen är köpet av en mini-pubspegel med oemotståndligt naiva refrängen tryckt på glaset.

Arkiverad under: Musik, Recension

Det jazziga överväger när arvet från groove-pionjärer delikat förvaltas – Headhunters hos Playhouse

7 november, 2025 by Mats Hallberg

5/10 2025

Valand i Göteborg (arrangör: Jazzföreningen Playhouse)

1973 kom albumet Headhunters av Herbie Hancock, kanske första gången en numera ikonisk klaviaturspelare och kompositör som härom belönades med Polarpris, på allvar ändrade musikalisk inriktning. Sättningen med rytmsektionen Harvey Mason (trummor), Bill Summers (percussion) och Paul Jackson (elbas) tillsammans med Bennie Maupin och kapellmästarens kreativa sound fortsatte att göra fler plattor innan de splittrades. Två år efter den uppmärksammade debuten ersatte Mike Clark Mason bakom trummorna. Skivorna gavs ut i Herbie Hancocks namn, fortfarande verksam och med stjärnstatus. Såg honom på Kåren under hans electro-funk period sent 80-tal och recenserade honom för ett par år sedan på WOW. Headhunters blev sedermera namnet på ett betydande jazzfunkigt band med en stil dedikerade musikälskare kan relatera till.

På 2000-talet har originalmedlemmen Summers och kompanjonen som anslöt till kvintetten ett par år senare släppt ett halvdussin plattor, antingen studioproduktioner eller liveinspelningar, med nya medlemmar. Och de turnerar flitigt. Jag recenserade Headhunters när Fasching besöktes i fjol under stadens jazzfestival. Och för ett par år sedan befann de sig på Nef, vilket kan ha varit en anledning till att det långt ifrån var utsålt på Valand.

Veteranerna omges på scen av vikarierande Craig Handy på tenorsax, Chris Severin på elbas samt Kyle Roussel på klaviaturer (keyboard/ flygel/ synt). Hos de yngre musikerna finns tunga meriter. Saxofonisten från Kalifornien är medlem i Mingus Dynasty och spelade rollen som Coleman Hawkins i filmen Kansas City , spelat in med Betty Carter, Freddie Hubbard, Joe Henderson och gett ut en handfull plattor i eget namn. Producenten, arrangören, bandledaren, kompositören, pedagogen och skådespelaren Kyle Roussel har samarbetat med Dave Matthews Band, Pete Townsend, medlemmar ur Neville Brothers, Beck, Preservation Hall Jazz Band och många fler. Chris Severin ska ha jobbat med både Elvis Costello och Wynton Marsalis, ingått i Windjammer och senaste åren släppt egna album. Också ackompanjerat Lou Rawls, Dianne Reeves, Irma Thomas och ingått i Alan Toussaints band. Således representerar de svindlande kompetens och en enorm erfarenhet ihopsamlad från vitt skilda håll.

Spelningen avslutade pågående turné. Antagligen därför genuin spelglädje kunde registreras, trots den klena publiktillströmningen som medförde att eufori på väg mot extas inte riktigt uppstod i lokalen, blev en flödande inspiration trevligt nog uppenbar. Förutsättningar för partystämning saknades således, men beundransvärt nog var det ändå (för att använda talspråk) kanon.

För mig kändes det som pusselbitarna föll på plats vid återseendet. Nya Headhunters estetik, medryckande ensemblespelet och hur varje medlem exponeras i raffinerade features, ofta genom möten i dialogform. Som lyssnare dras vi in i vindlande rytmer och melodier, vilka stundtals tycktes så jam-betonade att det förmodligen improviserades en hel del i utsträckta låtar. Enbart åldermännen för ordet och talesman för jazzfunkiga storheterna är i första hand kepsprydde Bill Summers.

Konserten uppdelad i två halvor på cirka 55 minuter vardera öppnar med Four String Drive av Mike Clark. Fräckt suggestiv slinga övergår i olika faser. Efter diverse utflykter från främst hovrande saxofonist återgår man till grooviga tongångar. Sitter i den bakre delen, konstaterar att ljudet är utomordentligt finfördelat och volymen på en nivå där man ibland kan vara utan öronproppar. Fokus förflyttas kontinuerligt på scen och efter ett par blixtsnabba vändningar svänger det kopiöst. Strålande bas-feature leder in dem i en funkig klassiker jag borde kunna titeln på. Mike Clark dominerar ett tag med skickliga manövrar, lämnar över stafettpinnen till Summers.

En komposition det inte räder någon ovisshet om är E.S.P, förtäljs att den är signerad en av av deras hjältar, nämligen förnämlige låtskrivaren Wayne Shorter vars alster utgjorde titellåt på album 1965 med Miles Davis berömda kvintett. Olika stämmor möts och korsas i vindlande melodi som stretchas. Efter fint spel på flygeln utvecklas tolkningen till slagsverksdialog kompletterat med chant från percussionist som sprider gemyt. Efter denna händelserika sak följer Butterfly (H. Hancock), mysig ballad som sveper fram tassandes där Handy anför. Fast den beskrivningen måste kraftigt korrigeras eftersom infernalisk urladdning uppstår mitt i. När man drastiskt går ner i tempo är basist och pianistens löpningar i framkant. Konstaterar i pausen som nämnts att de levererar avsevärt mer jazziga tongångar än den svängiga funk de främst förknippas med.

Andra set innehåller standard med mycket välkänt tema som passar som i handsken. Syftar på A Night In Tunisia som kompletteras med de två största hits Herbie Hancock skrev tillsammans med flera eller adapterade för den omtalade debuten. Tänker förstås på Watermelon Man och obligatoriska finalnumret Chameleon vilka på plattan har en speltid på drygt 22 minuter. på Valand är de ännu längre. Låtarna fylls av sidohandlingar, publiken erövras med kul sidosprång och solon. Basisten går loss, nestorn bakom trummorna likaså. En energisk up tempo-sekvens liknar skalövning.

Summers tar över, ställer sig vid mikrofonen nära scenkanten och hedrar sina förfäder genom att sjunga och ha med sig ett rytminstrument, möjligen en guiro. Tillför en andlig dimension och inkluderar oss, vårt deltagande krävs för att inslaget ska funka. Och tillräckligt många är med på noterna. Tenoristen träder fram i rampljuset, för musiken framåt när den omvandlas till ett oemotståndligt beat. Roussels längsta solo kommer när han i sällskap av rytmsektionen utvinner melodin ur Donny Hathaways supersvängiga The Ghetto. Och finalen som man aldrig riktigt räkna ut hur länge den i intervaller pågår, är som nämnts det hypnotiskt släpiga beat som förändrade afrikansk-amerikansk musikhistoria. Vi serveras en underbart lössläppt lätt oorganiserad Chameleon vars oberäkneligt sugande, vandrande fokus tillför extra spänning.

Arkiverad under: Musik, Recension

Skaplig innehållsrik tribut till ett av rockhistoriens bästa band – The Who hyllas på Draken av ett gäng format av Ronander/ Bloom

1 november, 2025 by Mats Hallberg

30/10 2025

Draken Live i Göteborg

Arrangör: Julius Production, JPG & Nöjespartner

Jag är ett stort fan av The Who, inte minst livealbumet från Leeds och rockoperan Quadrophenia inklusive filmen sex år senare. Den rör vid något längst inne i mina känsligaste vrår som knappt går att formulera verbalt. På natten efter mitt besök på Draken tillsammans med kanske uppemot 500 entusiaster, gjorde jag inspirerad något som i efterhand kanske skulle undvikits. Att jämföra med originalen framstår som orättvist. Fast både till skillnad från de fenomenala Pepperland, de två band från Göteborg som ”plankar” Stones och halvamatörerna från Skellefteå som med kända gäster framförde repertoaren ur The Last Waltz på Storan 2016; fuskas det en del i just Quadrophenia, Won´t Get Fooled Again och Who Are You. Somliga instrument och passager har utelämnats. Vad jag redan noterat blev än mer uppenbart när jag tittade på olika reaktionsvideor på fem klassiska Who-låtar.

Funderade då på det här med att tolka eller rent av ge sig på att imitera en förlaga. I jazzen tolkas amerikanska sångboken, ibland med fritt förhållningssätt medan andra väljer att vara trogna ursprunget. Rock- och underhållningsbranschen har alstrat en uppsjö av tribut-sammansättningar vilka skiljer sig åt i hur väl de lyckas, också i vilken strategi som tillämpas. Med det sagt var det förstås förenat med stor glädje att äntligen få höra ett enastående material live, en katalog som omspänner epoken 1964-1982. Tydligen var The Who i Sverige senast 2007 men jag har tyvärr inte sett dem. Nu i backspegeln är det såväl oförlåtligt som oförklarligt att jag inte upplevde de fyra solisterna på Scandinavium på 70-talet, när min morbror var vd:ns högra hand och ordnade fribiljetter åt mig.

Rubriken på den turnerande showen lyder ”The Music From Tommy & Quadrophenia”. Ett knippe låtar från vad som kallats de första rockoperorna görs, fast mest tid ägnas åt andra hits och rariteter. De som är på scen konstant och omger nestorn Mats Ronander (hört honom flera gånger live, är still going strong drygt fyrtio år efter att jag såg honom på Mudd Club med tajt band, i en tid då tre soloplattor släpptes vilka jag har på vinyl) är kapellmästaren Hansa Berg Beijer på keyboards. 54-åringen är verksam inom körmusik och jazz.

Rytmsektionen består av hårt arbetande trumslagaren Andreas Eriksson som driver One Hell Of a Band som kompat massvis med artister inom bredare underhållning/ schlager såsom Jill Johnson och Charlotte Perrelli jämte Peter PJ Jägerhult på elbas. Den senare har figurerat i Attack, Rhapsody In Rock, lirat med Basse Wickman och producerat åtskilliga turnéer. Vidare syns Ronnie Åström på gitarr och Thérèse Löf körar. Åström har som flera i tribut-bandet en egen karriär och meriter från Tommy Körberg medan Löf räknas som en av landets mest erfarna inom sitt gebit och också varit solist. Flertalet av dessa hade jag inte koll på och Janne Åström presenterar bara deras och övrigas förnamn utan att ge mer info. Överhuvudtaget kan man begära mer kött på benen avseende medverkande och framför allt att sätt in The Who i en kontext.

Äntrar och lämnar scen gör Conny Bloom i sedvanlig hippie-utstyrsel och gitarr, bortsett från ett tillfälle då han enbart sjunger. Bloom känns igen från Electric Boys och massvis med andra sammanhang. Han ingår i Medborgarna tillsammans med Janne Åström vars berömmelse vilar på roller i musikaler och Cornelis-tolkningar. Meja slutligen är nog den mest namnkunnige jämte ”Malla”. Sent 90-tal fick hon som bekant en megahit och har i omgångar bott och verkat utomlands. I pausen tyckte en av Who-kännarna att hon borde fått sjunga fler låtar, trots att det var ytterst sällsynt med kvinnor i London-kvartettens produktioner.

Konserten i två avdelningar har påkostad ljusshow fast ingen laser som hos The Who. Ljudet är tillfyllest och man har tänkt på spännvidd och omväxling. Ska inte kalla mig expert eftersom jag lyssnat sparsamt på Tommy och fick googla härkomst på The Seeker från 1970. Man drar igång med första singeln I Can´t Explain och Kids Are Alright. I The Seeker träder Bloom fram för första gången, levererar aftonens första solo i en svängig sak.

Första höjdpunkten infaller i oerhört suggestiva Who Are You med den oemotståndliga slinga melodin utvecklas från. Under konsertens missas stundtals att ta fram såväl dynamiken i soundet som den slamrigt råa extasen. Dock här och i flera andra tolkningar lyckas det kompetenta gänget tillräckligt för att ge mig rysningar även utan alla övergångar. Man följer upp med pumpande beat i Pictures of Lily från Tio i topp och singeln finns i min ägo. Hanne Åström avlöses vokalt av Meja. Före paus kryddar Åström, Bloom och Ronander snärtiga passager med giftiga solon. Vi får ljuvliga tvådelade Behind Blue Eyes och därpå Bargain vars vindlande toner färgas av kapellmästare, bakgrundssångerska och i introts av ”Malla”.

Det dröjer innan musik spelas från de rockoperor vilka skulle utgöra lockbete. Först ut är nedslag i Tommy där Janne Åström respektive Meja anför. Vi får bland annat See Mee, Feel Me, Acid Queen och Bloom ansluter i medryckande tonartshöjande Pinball Wizard. En lustig impuls som uppstod hos mig i detta sjok handlade om slingorna från klaviaturspelande kapellmästaren. Gav mig Genesis-vibbar.

Antar att det på samma gång är en inspirerande utmaning och en otacksam tour de force – uppgift för sångare, basist och trumslagare att ge sig hän och försöka rekonstruera den magi som Who kreerade. Det var stort och lätt surrealistiskt att äntligen live kunna höra låtar ur Quadrophenia, den obeskrivligt gripande berättelse om rebellen Jimmy som kämpar frenetiskt höra till, bland stolta mods i mitten på 60-talet. Roger Daltrey menar att det är ett av de viktigaste verk som gjorts under senare delen av 1900-talet. En resa i revoltens tecken med en andlig dimension om utanförskap. Jag instämmer!

Har så många starka minnen från lyssningar på dubbel-lp:n med sitt fördjupande fotoalbum, filmen, ålat fram till kanten av Beachy Head, vandrat på stranden och i gränder i Brighton, dansat på Sherry´s där delar av intrigen utspelas. Man hade repat in episka finalen Love, Reign oér Me, The Real Me där rytmsektionen med Jägerhult i spetsen nödgas vara på tårna från första takten och lyckas, härligt pulserande 5:15 där det excelleras i groove samt avskalade I´m One som Åström fint frontar. Hyggliga versioner och inte minst sist nämnda komposition tillhör konsertens krön. Lite förvånad över att jag inte hör att kapellmästaren inkluderat stråk och blås i sina arr, kanske en rättighetsfråga.

Bargain görs alldeles utmärkt liksom glatt energiska singeln Join The Band och flummigt expansiva I Can See For Miles. John Entwistle Och det vore förmätet att klaga på utförandet av deras två mest klassiska hits vilka lagts sist före obligatoriska extranummer. Syftar förstås på minimalistiskt hållna urladdningen i Baba O´Riley jämte den perfekta rocklåten Won´t Get Fooled Again. Jag köper klassikerna i denna tappning, även om jag som sagt noterar att inte varje ton från originalen finns med.

En radda pigga ofta bluesanstrukna lagom långa solon levereras från konstellationens gitarrister Bloom och Ronanders bedrifter följer förväntad mall, förtjänar beröm. Ronnie Åströms insats överraskar positivt då jag inte hade dålig koll på hans förmåga och förehavanden. Han jämte basisten Peter PJ Jägerhult imponerade mest i mina öron. Gick för övrigt inte att undgå lägga märke till att Ronander hade fått slita för att få pejl på texter.

Efter att ha tagit emot publikens jubel visade det sig att ytterligare material sparats. Med kärleksfull energi kastar man sig in i Substitute, Eddie Cochrans Summertime Blues samt ikoniska My Generation. För deras tappning av en av få covers i Who-katalogen utdelas guldstjärna. Samtliga titlar fanns på repertoaren i Live At Leeds som ju blev en fantastisk liveplatta, trots primitiva förhållanden vid inspelningstillfället. Som framgår hade jag vissa smärre invändningar men är ganska nöjd totalt sett.

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

Trollhättan Jazz & Blues 2025 dag 2 – Fullträffar avlöser varandra

29 oktober, 2025 by Mats Hallberg

Hederosgruppen – foto Leif Wivatt

25/10 2025

Folkets Hus i Trollhättan

Lördagen börjar med Kusin Vitamin, en återuppstånden fusiongrupp från länet verksam på 80-talet med bland andra trumslagaren Raymond Karlsson. Innan jag kommit på plats lirar också ett gäng ungdomar i musikutbildning under ledning av Henrik Gad. Av Lars Jansson får jag veta att de gör två av hans låtar varav en skriven för Hawk On Flight.

foto Leif Wivatt

ERIK SÖDERLIND – LARS JANSSON KVARTETT behöver näppeligen presenteras för kännare av jazz. I fjol manifesterades deras samarbete på albumet What The Moment Brings och jag skrev entusiastisk för OJ:s hemsida om releasespelning på Utopia. Gitarrist Söderlind och jazzprofessor Jansson vid flygeln varvar egna melodiskt präglade kompositioner på Hebeteatern. Rytmsektionen består i vanlig ordning av pianistens son Paul Svanberg bakom trumsetet medan flitigt anlitade Jon Henriksson vikarierar med den äran på kontrabas. Kvartettens medlemmar skiljer sig från övriga akter i så måtto att de fyra musikerna är de i festivalens line up jag lyssnat på i särklass mest, live och på skiva med åtskilliga recensioner som följd. Otroligt raffinerade pendlingar mellan lyriska inslag och boppigt dekorerade melodier utförs på Hebeteatern. Perfekt akustik även om det stundtals susar i öronen.

Man tilldelas lite längre tid än övriga akter, bara att tacka och ta emot. Åldermannen berättade under deras cirka 65 minuter ett par roliga och belysande anekdoter förutom att introducera sina kompositioner. Söderlind gav oss den rörande bakgrunden till Matti, tillägnad en bortgången granne som betydde mycket. Intuitiva samspelet märks direkt i ny blues som Söderlind dedikerat till instrumentkollegan Kenny Burrell. Stimulerande öppningslåt följs av Janssons The Young Player skriven till ett av hans barnbarn, en ljuvlig pralin med fräckt bas-feature inlagt. Kompositionen värmer hjärtat och på känt manér har bestämts att fokus vandrar.

Licks levereras ursnyggt i ny vals i G moll signerad Söderlind vars titel är Les French Alpes. Noterar att soundet från lysande inhoppande basist har en större inverkan på helheten än förväntat. Mitt omdöme i anteckningarna om framförandet av nämnd låt lyder kort och gott ”magi”. Trots avrådan från mytomspunnen trummis som huserade på Nef, har Jansson tillverkat en bärkraftig låt baserad på arpeggion med talande titeln Stop Those Waterfalls. Fingerspelande gitarrist tar vid med inspirerat broderande efter kompositörens löpningar.

Upptäcker osannolikt många höjdpunkter i programmet. Sorgesamma, långsamt framskridande Matti hugger tag i en. Och i likhet med ett par andra kompositioner om personer eller företeelser vi upplyses om, blir musiken förbluffande visuell, specifika känslorna sprids och nästan överförs till mottagarna. Det spelas med stråke och filtklubbor.

Lars Jansson följer upp med ett himmelskt vackert anslag. Stycket Gift From Grace är taget från en beställning till ett uruppförande i Odense med åttio personer på scen. Temat hänför! Efter underhållande mellansnack från honom ändras inriktning. Vi serveras en glad sak med kaskader i Svanbergs trumintro. Anyone Home handlar om ett av barnbarnen. Kvartetten är sannerligen på tårna. Jansson stoppar in ett fragment från standard och den en generation yngre kompanjonen fyrar av ett glimrande solo. Till vår förtjusning finns utrymme för extranumret Grandpa Dancing On The Table (Jansson) som görs ystert i medium – tempo. Till medryckande repetitiv rytm uppstår raffinerad dialog mellan de som gett namn åt denna ypperliga kvartett.

foto Leif Wivatt

BASKERY var en ny musikalisk bekantskap som tog mig med storm då jag recenserade deras besök i Lerum härom året. Nämnde för storasyster Greta efteråt att just den recensionen med sitt utifrånperspektiv valts ut till en kommande utställning. Gruppen består av tre systrar Bondesson utspridda i olika länder, enormt rutinerade och med rätta hyllade för sin fabulöst synkade ”banjo-punk” (deras egna klassificering). Ljudet i Kulturbaren var föredömligt, fast stod så pass lång bak att jag missade mycket i presentationerna, varför denna text blir fattig på titlar. Sättningen är Greta i mitten på främst banjo och undantagsvis akustisk gitarr och fötterna används för att trumma. Hon är således melodimakare och rytmläggare samtidigt. Stella står stadigt och fyller i varje takt med sin ståbas med Sunniva växlar mellan elförstärkt och akustisk gitarr. Trions svindlande stämsång definierar deras särart utöver hur galant instrumenten behärskas.

foto Leif Wivatt

Utöver egna låtar hyses en fäbless för att tolka Neil Youngs katalog. Och supertajta americana folk rock bandet ger oss ett smakprov ur The Young Sessions släppt i slutet av förra året. Heart Of Gold framställs i avsevärt tyngre skepnad än originalet. Efter att låt från deras tredje skiva framförts med härlig energi byter Sunniva till elgitarr i melodi där det plockas angenämt med ackord och temat påminner om övergångarna i klassikern Woodstock. Registrerar snyggt sömlöst stampa-takten-sound och spelglädjen går inte att ta miste på. Ösiga approachen utvecklas ofta till ett hejdlöst groove, extra roande när den doppas i psykedelia. Inte någon gång kantar det, istället finns ett vidunderligt kontrollerat driv.

Att livnära sig på egen musik som exalterar och berör kan ses som ett kaxigt statement, även om engelska texterna inte genomgående är uttalade feministiska kampsånger. Countrydoftande låt alluderar på tiden de boode i Nashville. Strängbändandet, rytmframställandet och stämsången är högklassigt och Sunniva är enspännande gitarrist vars begåvning får skina i omgångar, hör ibland från henne och Greta pulserande vibrato. Efter långsamt stompiga The Curse från senaste albumet meddelas att ”det var skönt att få den ur kroppen”. En låt med dansant tema leder tanken till Kate Bush full av spralliga upptåg. Häpnar över hejdlöst groove, vackra avsnitt och och en konsert som artar sig till en svindlande uppvisning i perfekt balanserat ljud. I ett par minuter brister de ut i trestämmig sång a cappella, För mig på avstånd låter den flera hundra år gamla sången som en madrigal. Men enligt min källa var det Bellman. Hur som helst ytterligare en konsert som golvade mig, faktiskt från första tonen.

HEDEROSGRUPPEN har det gemensamt med Baskery att jag sett en konsert tidigare och då recenserat. Sedan man bildades 2018 har tre album släppts, varav Ståplats erhöll hela tre priser. Medlemmarna är utöver namngivaren Martin Hederos på flygel och keyboards (möjligen philicorda) Josef Kallerdahl på kontrabas, Konrad Agnas bakom trummorna och de två blåsarna Emil Strandberg och Andreas Sjögren frontar. Den först nämnde på trumpet medan den andre trakterar tenorsax och därutöver basklarinett och sopran. Med ett undantag rör det sig om för mig välkända, i flera fall ofta förekommande meriterade musiker i mitt lyssnande som blivit hyllade. Repertoaren utgörs av kompositioner skrivna av någon ur bandet. Jämfört med spelningen på FOLK i fjol känns musiken mer tillgänglig totalt sett, med ett självständigt tonspråk som verkligen attraherar. Enligt arrangören har de gjort stilbrott (titeln på aktuella skivan) till sitt varumärke där det röjiga mixas med det ömma.

Den infallsrika kvintetten inleder uppfriskande med aviga takter med tajmade utvikningar. Sättet att intrikat eller medryckande färga diverse beat har släktskap med Oddjob, bångstyriga Sun Ra och Don Cherry samt en vibe av Goran Kajfes projekt. I tur och ordning lanseras läckra liveversioner av Luftskepp, Vargvalsen (från Grums) samt It´s A Shane med pregnant intro på bas från kompositören. Vi får veta att rosade gruppen är på sin första festival och de märker att musiken går hem hos mottaglig publik som villigt ställer upp på leverans av avancerad takt. Man får en känsla av att förflyttas kontinuerligt till nya rum, nya världar utforskas. Tassande lyriskt hållet sound ställs mot expressiva infall inom en svängigt vidsynt ram.

Fäster mig vid en utvidgad atypisk ballad vars koncentration av klanger får mig att jubla inombords. Emil Strandberg bidrar med åtskilliga melodier, troligen han som signerat flest. Deras största hit Molnstoden utvecklades till en given publikfavorit, tack vare sin pådrivande ”refräng” förstärkt av vår handklapp. Såväl ensemblespel som solon verkställs på bästa tänkbara vis. Sjögren intar olika positioner på scen medan Strandberg vid ett tillfälle tar sig ut i salongen. I försynt svävande Torp stora flyttblock (formulering knyckt från Harry Martinsson) tas basklarinetten fram och sordin på trumpeten.

Vidare spelas Oreglerade älvar och Mulmen från färska albumet. Här finns en angenäm anknytning till nordiskt vemodig folkmusik. Efter denna avdelning vräks det på med kantigt tungt groove där flera briljerar. Konrad Agnas är här i sitt esse och anför i klämmigt handfast finalnummer sannolikt influerad av Weather Report. Måste betraktas som en kanonspelning!

CINELLI BROTHERS omnämns enbart i några meningar eftersom jag behövde en matpaus. Hörde första tre låtarna och den jambetonade extatiska finalen av en Londonbaserad grupp med rötterna i Italien som jag beskådade på Göteborgs Bluesfestival för ett par år sedan. De föddes ur en gemensam passion för blues från Chicago och Texas och dess autentiska ljudbild med Marshallförstärkare. På Apollons scen finns Marco Cinelli på sång, gitarr och orgel medan brodern Alessandro sköter trummandet. Vidare syns Jorma Gasperi på elbas samt engelsmannen Tom Julian-Jones spelandes gitarr och munspel.

Enligt egen utsago inleder de i romantisk stil för att därpå växla över till swamp rock. Klassikern Polk Salad Annie framförs i ett för snabbt tempo, fast funkar ändå. Det riffas på högtryck med krängigt rullande ackord garnerat med bas-feature. Hinner se en uppiggande duell emellan gitarr och munspel och att det ofta byts instrument. Tredje låtens cover visar sig vara känslosamt böljande Don´t Let Me Down tillskriven John Lennon och känd från Beatles mytomspunna takkonsert. Frontmannen sätter sig vid orgeln. Jag återkommer till den orgiastiskt virtuosa urladdning som utbryter sista minuterna.

Oefterhärmliga CAROLINE aF UGGLAS var sista akt. Att framträdandet i Apollon stavas succé beror på den folkkära artistens intensitet, hennes oberäkneliga mellansnack och de musiker hon hade till sitt förfogande. Hade sett Af Ugglas en gång tidigare på festivalen med ett större manskap på scen plus en gång utomhus i Falkenberg då jag efteråt köpte Nåväl utgiven 2016. Efter att ha lyssnat på cd:n ett par gånger konstaterade jag att körledaren, bildkonstnären, textförfattaren och bluesiga Janis Joplin-uttolkaren tveklöst kommer bäst till sin rätt live.

Och på scen har hon tillgång till sin man Heinz Liljedahl som tagit plats bakom trummorna, basklippan Sven Lindvall och eminenta sologitarristen Staffan Astner. De två sistnämnda storheterna fick jag möjlighet att tacka efteråt och ta bilder med. Astner hade kvällen före lirat på Jazzfestivalen i Umeå. Lindvall och Astner känner varandra från åtskilliga sammanhang, inte minst fusiontrion Bronk som jag gjort mig lycklig ett par gånger på Nef. Haft förmånen att höra herrarna tillsammans eller var för sig i ett antal konserter, blivit lika tillfredsställd vid varje tillfälle. Liljedahl är en habil hantverkare, funkar ypperligt i sin roll.

Astner sätter standarden omgående genom att utvinna riffet och de licks som Nåväl består av vars original blev ett paradnummer för Peter Green och Fleetwood Mac. I mellanrummen sjungs med enorm emfas med en röst vars stämband man fruktar ska spricka. Rytmsektionen är som det brukar heta snortajt när man krämar på i igenkännbara låtar förpackade i innovativa svenska texter utifrån Ugglas universum. Ska sägas att somliga skrivits av Liljedahl.

Den fenomenala bluesanstrukna trion är åtminstone halva behållningen. Sitter ganska långt fram nära ena väggen och med öronproppar i är ljudet både kristallklart och maffigt. Ugglas deklarerar att hon älskar punk och blues när hon tar sig vidare till Jag gör det för min egen skull. Vad beträffar mannen med två gitarrer träder han fram i bluesig helfigur med en för honom sällsam frihet. Efter fina Grusväg där de hämtar andan och männen körar görs En del av mitt hjärta, en av tre Janis Joplin-förknippade låtar i showen. Utgör med sin återkommande crescendon ett av konsertens krön.

Lindvalls elastiska basgångar bereder vägen och matchar Astners delikata utflykter. I Antingen eller riffas det fräckt och i Konsten att finnas till anför frontande sångerska så påtagligt att sanslös extas briserar, Af Ugglas sjunger ut alla härbärgerade omtumlande känslor inombords. Kvinnan som offentligt ventilerar sina diagnoser testar hur långt sladden räcker, vilket framgår av min bild ovan. Genom hennes hängivna beteende och attack i rösten dras vi in i hennes persona. Och melodileverantören och kraftverket till rytmsektion gör mer än bara förtjänstfullt backar upp. I en sekvens uppvisas stor variation då de lattjar runt med takter ´a la dub och reggae. Man tror att det ska bli kaos när låtlistan ifrågasätts, men att dividera om vem som har kontrollen och egentligen bestämmer är nog mest en gimmick.

Samtliga eldar på i suverän stil under af Ugglas nyckfulla ledning i Gå vidare, hennes cover på Move Over signerad Joplin. (Köpte för övrigt Pearl för cirka femtiotre år sedan.) Covern på Albatross glider stolt fram med vibrato med svenska vingar. Blev förtjust i minimalistiska riffandet och rytmiserande rösten i eggande Jag har katter. Man borde vara van, häpnar ändå över inlevelsen i Gråt älskling och kommentarer som gör männen paffa. Här fanns ett effektfullt eko i mikrofonen. Deras emotionella output nådde ytterligare en kulmen i den publikfavorit som blev extranummer. Syftar givetvis på Snälla, snälla, ett original av af Ugglas/ Liljedahl som ju tävlat i Melodifestivalen och legat på listorna.

Arkiverad under: Musik, Recension

Trollhättan Jazz- och bluesfestival dag 1 – Västsveriges främsta festival befäster sin ställning

27 oktober, 2025 by Mats Hallberg

Magnus Carlson & Moon Ray Quintet

24-25/10 2025

Folkets Hus i Trollhättan

I helgen arrangerades åttonde upplagan av en festival jag utsett till Västsveriges förnämsta, vilket fått till följd att jag tagit tåget till Trollhättan fem av åren. Njuter av utbudets kontraster och genomgående höga klass och har varje gång deltagit i det välorganiserade evenemanget i egenskap av recensent. Inte heller i år inträffade något strul, istället genomförs på tre scener konserter vilka nästan går nästan om lott. Också behövlig paus finns inlagd. 300-400 varje dag trivdes och lyssnade uppmärksamt, spred hjärtlig stämning genom att visa hur nöjda man var med livemusiken i superb akustik. Folk fick verkligen valuta för sina festivalpass. 2025 fanns flera akter jag inte hört alls eller bara vid enstaka tillfälle.

Kommer precis fram till Kulturbaren i första takterna från syskonen DANI & WILL WILDE, utvalda till att inviga festivalen. De håller mestadels igång egna lovordade karriärer varför detta livfulla samarbete kallas sällsynt av brodern. Måste erkänna att jag inte hade koll på svartklädda duon från England som besökt Sverige tidigare och var för sig släppt ungefär ett halvdussin album, plus liveplattor sedan respektive debut 2008. Sättningen är ytterst sparsmakad. Bådas sång ackompanjeras med akustisk gitarr från endera plus att publiken givetvis får höra Will på munspel. Hans sätt att spela instrumentet rankas högt i blueskretsar, vars stil beskrivs som blues-rockig medan Dani sägs stå för country- och gospelinfluerad blues och har turnerat i tre världsdelar.

De börjar med innerlig gospel från 20-talet. This Train Is Bound For Glory låter liksom övrig repertoar autentiskt naken i avsaknad av pådrivande rytminstrument. Original blandas med titlar från bluesens rika historiska arv. När nästa låts påtagliga tempostegring klingat ut utbryter påtaglig respons. I Bumble Bee av Memphis Minnie, en hjälte för Dani, slås man av vilka utmärkta sångare båda är. Det sjungs med svärta och bett i rösten. Vad beträffar inspirationskällor blev Will själaglad över att renommerade gitarristen Walter Trout ville gästa på hans färska album med flera namnkunniga musiker, trettio år efter att först ha hört honom, vilket kan betraktas som en sorts ”claim to fame”. Titellåten framförs med ackuratess. Apropå förebilder får vi en av Gary Moores största hits, sentimentalt anstrukna Parisienne Walkways vars dos av kvidande går aningen över gränsen även om den bevisar att de är duktiga instrumentalister.

Det blir avskalat och passionerat med avstamp i bluesiga uttryck i en repertoar där fokus sinsemellan skiftar och ackompanjerandet växlar mellan pådrivande och reflekterande. Syskonen turas om att fronta vokalt och vid ett tillfälle görs det nästan a cappella med gospelkänsla. I ett par stick tas svängarna ut ordentligt, vilket uppskattas. Två av konsertens krön är Gipsy Woman och Blues Is Still A Live, två kompositioner av brodern som fått epitetet ”Hendrix on harmonica”, något vi bara hör glimtvis av. Duon belönades med rungande bifall när de tackade för sig. Märkte som framgått genuin kvalité även om syskonen inte gjorde samma bestående intryck som flera andra akter under festivalen.

SOLVEIG SLETTAHJELL KVARTETT var en lika ny bekantskap. Ungefär ett dussin album har släppts, psalmer, funk och samtidsmusik har sjungits, samarbeten har skett med bland andra Knut Reiersrud och Tord Gustavsen, scen har delats med Gregory Porter och 54-åringen med sin intima stil har tilldelats flera priser; exempelvis Radka Toneff Memorial Award vilket känns logiskt efter den spännande stunden på Hebeteatern. Norska sångerskan och hennes pianotrio mixar samman visa och folkmusik med jazz inte sällan med trollbindande resultat. I idealiska Hebeteatern omger Slettahjell sig med etablerade norska jazzmusiker: Anderas Ulvo vid flygeln, Trygve Waldemar Fiske på kontrabas samt batterist Pål Hausken.

ACT-artistens senaste projekt Skandinavisk sångbok handlar om att tolka betagande nordiska melodier och visor i jazztappning. Slettahjell spänner bågen och sjunger ett antal texter på svenska. Överraskar inledningsvis med Mats Paulsons ikoniska visa och får därefter in en fullträff med Guldlock (E. Dahlgren). Noterar i konsertens första del att dominant basen skapar viss obalans, något som lyckligtvis justeras varvid perfekt akustik uppstår. Gänget från Norge som kombinerar subtila tongångar med märgfulla har för övrigt med sig egen ljudtekniker.

Merparten av materialet i konceptet hämtas från albumet Gullock från 2023. Norskan fångar publiken med sin smeksamma bärkraftiga röst och får mig att häpna över sättet att tolka original jag är förtrogen med.. Vi får njuta av hemlandets toner och texter såsom Alf Pröysens tröstevisa Trassvisa hennes Tora, eggande folkmelodi, cover på Anne-Grete Preus samt folkvisan Den dag kjem aldri som är en tonsättning av dikt från 1800-talet. Fäster mig vid fint stick på piano, sjungande bas och generösa utrymmet som ges till trion i skönt avig folkmelodi som gör succé med trumslagaren Pål Hausken som anförare.

Kvartetten demonstrerar hisnande spännvidd. På ett äventyrligt vis tolkas Pär Lagerkvists kanoniserade över hundra år gamla poem Det är vackrast när det skymmer, avlöst av spejsigt berusande sound i form av härligt egensinnig version på Orups släpiga pop-hit Från Djursholm till Danvikstull. Lika minnesvärt som underhållande att höra på framrullande beat i jazzig baktakt. Man avslutar med en oerhört finstämd sång som påminner om betagande vaggvisor. Torde ha varit Alt jag vet vars text och musik skrivits av en karismatisk sångerska som ibland kan jämföras med Norah Jones. Pianist Andreas Ulvo färgar den ljuva melodins stegring på ett formidabelt vis. En konsert som definitivt gav mersmak.

MAGNUS CARLSON & MOON RAY QUINTET har jag hört två gånger tidigare varav den ena resulterade i recension. Mannen känd från enormt framgångsrika Weeping Willows (sett gruppen flera gånger och äger debutalbumet), Så mycket bättre och medverkan hos bland andra Jesper Lindell har också satsat på en solokarriär. Tenoren(?) gör intima livespelningar på duo med min vän Gunnar Frick. Såg dem i Göteborg i Hagakyrkan för kanske femton år sedan. Det är den repertoaren av omsorgsfullt valda covers tillsammans med nyskrivet i samma anda ”pop-snöret” (hans egna uttryck) lanserar för jazzkatterna i MOON RAY QUINTET. De släppt ett par plattor, är på gång med ytterligare album och är numera är en sextett.

Vi snackar idel ädel jazzadel! Detta all star band består av frontmännen från Oddjob Goran Kajfes på trumpet/ percussion och Per Ruskträsk Johansson på saxofoner och basklarinett. Trumslagare Lars Skoglund och Martin Höper på kontrabas/ elbas utgör rytmsektion. Kompletterar melodileveransen gör Carl Bagge på rhodes och orgel samt vibrafonisten Mattias Ståhl. Sex musiker jag lyssnat på ett oräkneligt antal gånger live och på skiva vilket genererat en hel del hyllningar i skrift. Med tanke på tillskottet live av Ståhl skulle det ändå kunna vara premiär för mig vad beträffar att höra dem tillsammans. Osäker på om någon utsetts till kapellmästare. Har efter önskemål fått låtlista från en av de tänkbara kandidaterna.

Gruppen som återuppstår med långa oregelbundna mellanrum drar igång ödesmättat med en arty-rock melodi jag kände igen men inte lyckades placera. Visade sig vara titellåten på kritikerhyllade fjärde albumet med Echo & The Bunnymen. Intensiteten ökar i struttigt soulig sak som fått titeln Who Knows, en r & b influerad stänkare med medryckande harmonik släppt som singel digitalt. Troligen den enda låt samtliga i stora salen Apollon kan identifiera är Sugar Man, Sixtio Rodriguez signatur som fick en renässans i dokumentären om kultartisten. Här ska blåsarnas unisona spel framhävas, sugande svänget på rhodes och tillförda effekter. Definitivt en suggestib fullträff! Ett om möjligt ännu fetare utropstecken bildas i soulig r & b-raritet med titeln Ain´t There Something Money Can`t Buy. av Young-Holt Unlimited från 1968. Deras beatbaserade sväng attraherar kolossalt. Kajfes har glatt oss med flera distinkta inpass och här är det dags för ”Ruskträsks” första solo. Står långt ifrån scen och tippar på att temat broderas ut på altsax medan percussion adderas av Goran.

Dessa öppensinnade musiker lanserar en ytterst dynamisk tolkning av David Bowie tillbakablickandes på Berlin i Where Are We Now? med ”Ruskträsk med spänstigt spel på basklarinett. Snyggt uppbackad tillför Kajfes fraser enastående kvalitéer när man ger i kast med art-rock av bästa snitt. Och Magnus Carlson fixar galant att göra Bowies vokala färdigheter rättvisa. Premiär för låt live aviseras och dess feature kommer från Carl Bagge på orgel. Rytmsektionen lägger ett svindlande groove och man noterar som vanligt hur enormt tonsäker stämma Carlson har. Ibland förmedlas en anstrykning av vemod, vilket ju är ett signum för den miljömedvetne Bajen-supportern.

Mattias Ståhl borde också nämnas särskilt, garnerar ett par melodier med rytmiskt avancerade solon. Septetten avrundar sitt jazzigt beatbaserade gig som spred glädje med ett av sina paradnummer. Singeln You Do Something To Me som jag hörde på Lollipop med självaste kompositören Paul Weller. På sluttampen utbryter virtuost break från Lars Skoglund och i exalterat outro duell mellan blåsarna och organist. Kändes litegrann som ett slöseri med resurser att speltiden var så pass kort, hade varit önskvärt med en halvtimmas förlängning. Ljudet var förresten föredömligt och håll i minnet att nya skivan släpps om ett par veckor.

Låtlista: Ocean Rain – Who Knows – Sugar Man – Ain´t There Something Money Cant Buy – Me And My Shadow – Where Are We Now? – Black Knight – Milk & Honey – You Do Something To Me

Listan med nya upplevelser fylls på med JAKOB MANZ PROJECT från Tyskland, gästade festivalen 2023. Den 24-årige altsaxofonisten vars föräldrar ägnat sig professionellt åt musik och undervisning kommer till Göteborg senare i år. Han har en duo med pianisten Johanna Summer, varit solist i SWR Big Band, tagit en masterexamen i jazz/ pop och spelat med klaviaturspelaren. Simon Oslender.

Han bildade sitt virtuost inriktade band i Stuttgart redan 2017. De består av Hannes Stollsteimer på flygel och synt, Freder Klein på elbas samt trumslagaren Leo Asal. Två fullängdare och en ep har givits ut av kvartetten vars medlemmar skriver original. I bekväma Hebeteatern blir det åka av med ekvilibristiskt samspel. Vil påstå att ynglingarna är än mer framstående som musiker än kompositörer. Ska betonas att nyanserade fördjupningar och långsamt utsträckta linjer bryter av, ett omväxling som blir till ett välgörande inslag live.

Presentatören berättade om vän som liknat deras deras förra besök vid Brecker Brothers, karaktäristisk sound jag kan relatera till. Skillnaden är främst att ett knippe av deras låtar verkligen fastnade och numera tillhör de hetaste alstren i fusion-katalogen. Under sjok i konsertens inledning sprutar det ut toner från tyskarna. Rycks med av blixtrande framtagna mönster av ruggigt skicklig trummis, läckert pumpande basgångar i sittande position och innovativa löpningar över tangenter. Och i framkant formulerar sig bandledaren på ett betvingande självklart sätt. Samtliga behärskar sannerligen sina arbetsredskap. De tycks vara exceptionellt spelsugna efter lång resa från Nya Zeeland.

För att generalisera låter deras variant av funkig fusion med sin bländande offensiv och snabba övergångar kryddade med uppiggande breaks och dissonanta stänk förvånansvärt otysk. Efter original från Manz och Klein försvinner det maxade tempot tillfälligt, istället infaller hänförande porlande intro från pianist. I en längre sekvens upprättar Stollsteimer en fascinerande dialog med rytmläggaren bakom trumsetet. Halvvägs in i spelningen har som framgått fler fasetter i deras skinande prisma belysts. Dessutom bejakas kontraster! Enligt förhandsreklamen sägs de utöver vad jag skrivit vara influerade av sfäriska klanger, världsmusik, pop, soul och hiphop.

Uppfattar att några låtar fått heta Dead Butterfly (original av trummisen) och Sansara. Den sist nämnda är en yvigt explosiv melodi med typisk fusion-ackuratess signerad projektets inspirerade klaviaturspelare. Den toppas av makalöst snabba kaskader från lika engagerad trummis som ger oss ett rafflande solo. Fabulöst synkade kvartetten går i mål med superfunkigt beat som svänger kopiöst. En up tempo fest färgad av skönt stadig basgång. Gick inte att ta miste på hur musikerna fröjdades åt att lira, tillsammans anförda av jättetalangen på altsax och i omgångar enskilt få exponera sina färdigheter. Att det kunde bli en aningen slickat sound emellanåt är bara en notering i marginalen. ”Underbar frenesi” summerade ordföranden hos arrangerande förening Musik i Trollhättan.

ERJA LYYTINEN från Finland och hennes rytmsektion med Jesse Lehto bakom trummorna och elbasisten Heikki Saarenkunnas avslutar första dagen. Hört denna injektion tidigare festival och när hon bokades till Göteborgs Bluesfestival i Slottsskogen för ett par år sedan recenserade jag. Var denna ganska mätt efter de fura redovisade akterna och var utan följeslagare, vilket medförde att min närvaro inskränkte sig till knappt en halvtimme. Frejdiga gitarristen med fläckfri teknik förestår en oemotståndlig powertrio, ser till att den blir antingen extremt tänjbar eller rappa i lyhört tunggung. Lyytinen som haft en dryg tjugoårig karriär behärskar sitt uttrycksmedel till fullo och förmår skapa variation. Roande heavy metal-approach odlas emellanåt. Åtminstone så länge jag lyssnade levererades en proffsig show som tillfredsställde en publikskara som tunnats ut i den sena kvällen. ”Fullt ös i sena timmen” var en sammanfattande formulering från en storkonsument av livemusik som hörde hela konserten.

Arkiverad under: Musik, Recension, Toppnytt

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 15
  • Sida 16
  • Sida 17
  • Sida 18
  • Sida 19
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in