• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Recension: Golvet gungade när Florence Valentin tog över Kollektivet Livet

21 februari, 2026 by Thomas Johansson

Florence Valentin på Kollektivet Livet Foto: Thomas Johansson

När Florence Valentin kliver upp på scenen på Kollektivet Livet gör de det utan stora åthävor. Totalt 70 minuter, 12 låtar och två extranummer – kompakt, intensivt och utan dödtid.

Redan från start med ”Fucked Up” och ”Tävla!!!” är det tydligt att kvällen inte tänker smyga igång. Det är tryck direkt, och längst fram framför scenen är det så pass bra drag att golvet faktiskt gungar. Inte bildligt – bokstavligt. Publiken är med.

Setlisten rör sig snyggt mellan äldre publikfavoriter och nyare material. ”Upp på sociala, ner på systemet” och ”Smällar” bär mer av samtidens kantighet – mindre romantik, mer realism. Där finns en tydlig social nerv, en blick som är både självkritisk och samhällsmedveten. Det är här bandet känns som mest här och nu. Dessutom väldigt lockande till allsång.

I ”Spring Ricco”, ”Döda poeter” och ”Sexton ton” får de in det där drivande, nästan maniska tempot som gjort dem älskade från början. Samtidigt finns det utrymme för det mer känslomässiga i ”Mitt allt”, ”Det var en gång” och ”Ögonblick” – låtar som landar mjukare men aldrig tappar nerv.

”Vårt hem vår borg” och ”Pokerkväll i Vårby gård” förstärker den där lokala, nästan dokumentära känslan. Det är berättelser som känns hämtade ur verkliga rum, riktiga kök, riktiga gårdar. Mindre pose än många samtida akter. ”Kom om ni vill, kom om ni kan, till pokerkväll i Vårby Gård” sjöng jag sen hela vägen till tunnelbanan vid Slussen.

Samma kväll har Håkan Hellström turnépremiär. Det går att dra paralleller i uttryck – euforin, allsångspotentialen, det kollektiva svänget. Men där Håkan ofta målar med romantiskt skimmer, jobbar Florens Valentin med mer realism och social pondus. Det känns mindre myt, mer verklighet.

Extranumren ”Allt dom bygger upp” och ”Stå vid mig” blir ett värdigt avslut. Publiken sjunger med, svetten rinner, och det finns en känsla av att bandet inte är här för att återupprepa något gammalt – utan för att fortsätta.

Historien i ryggen – genombrott, paus, spelningen på Tompa Eken som tände gnistan igen – ger konserten extra laddning. Det här är inte en nostalgiturné. Det är ett band som har bestämt sig för att spela live för att de vill, inte för att de måste.

70 minuter kan låta kort. Den här kvällen kändes det precis lagom även om jag ändå gärna skulle tagit några låtar till. Ändå blir det Intensivt, ärligt och med ett golv som fortfarande gungar när man går hem.

Arkiverad under: Musik, Toppnytt

U2 överraskar med en ny EP

18 februari, 2026 by Thomas Johansson

När U2 i dag överraskande släpper EP:n Days of Ash är det inte som ett aptitretande smakprov inför nästa stora arenakapitel – utan som ett brådskande inlägg i samtiden. Inför ett nytt album som väntas sent 2026 beskriver bandet själva utgåvan som en självständig samling: fem nya låtar och en dikt – American Obituary, The Tears Of Things, Song Of The Future, Wildpeace, One Life At A Time och Yours Eternally (med Ed Sheeran och Taras Topolia). Finns på alla streamingstjänster för musik men kan även köpas från U2.com.

Det märks att låtarna “inte kunde vänta”. Det här är en omedelbar reaktion på världsläget – inspirerad av människor som befinner sig i frihetens frontlinjer. Fyra av fem spår kretsar kring specifika individer: en mor, en far, en tonårsflicka vars liv brutalt avslutades – och en soldat som hellre skulle sjunga, men är beredd att dö för sitt lands frihet. Det är stora teman, men U2 väljer att gestalta dem genom det personliga snarare än det programmatiska.

Öppningsspåret American Obituary är tungt och återhållet. The Edge målar med dämpade klanger snarare än bländande eko, och rytmsektionen håller tillbaka snarare än driver på. Bono sjunger med en nästan sprucken intensitet – mindre predikant, mer vittne. Är det USA som vi känt dött.

I The Tears Of Things och Song Of The Future balanseras sorgen av en försiktig strimma hopp. Det är inte triumfatoriskt; snarare ett envist insisterande på att framtiden fortfarande är värd att sjunga om.

Mitt i allt står Wildpeace, tonsättningen av en dikt, som en meditativ paus. Den bryter formatet och ger EP:n en litterär tyngd. Det är modigt, nästan otidsenligt – och just därför effektfullt.

One life at a time handlar om Awdah Hathaleen estinsk aktivist från området Masafer Yatta på södra Västbanken. Titeln kommer från en formulering som användes om honom, om hur förändring ibland sker “one life at a time” – ett liv i taget. Han blev dödad av Israeliska bosättare.

Avslutande Yours Eternally öppnar upp ljudbilden något. Samarbetet med Sheeran och Topolia ger låten en internationell resonans, men utan att den tippar över i radiovänlig kalkyl. Det finns en värdighet här, en stillsam kraft. en tro på att efter ett krig måste freden komma. Samtidigt sorgsen för alla som dött i kriget, som annars kunde gjort så mycket annat.

Bono beskriver arbetet som en nytändning: det har varit en ”thrill” att ha de fyra tillsammans i studion igen. Han betonar att låtarna skiljer sig i både ton och tema från det kommande albumet – “these songs were impatient to be out in the world… songs of defiance and dismay.” Larry Mullen Jr. ställer den nästan existentiella frågan: vem behöver ett nytt album från U2? Och svarar indirekt själv – om musiken förtjänar att höras, då är tiden rätt. “The way the world is now feels like the right moment.”

Days of Ash är inte byggd för konfettiregn. Den är byggd för eftertanke. Det är en mörk, engagerad och stundtals smärtsam lyssning – men också ett bevis på att U2, över fyrtio år in i karriären, fortfarande vägrar vara nostalgiska. De vill vara relevanta.

Och just nu känns det som att de är det.

Läs mer om hur skivan kom till i detta digitala magasin, som även har länkar till textvideos av alla låtar.

Arkiverad under: Musik, Toppnytt

Sången och ett skönt ”chilla – sound” får främst kvinnor att smälta – Hannes på Pustervik

17 februari, 2026 by Mats Hallberg

13/2 2026

Pustervik i Göteborg

Den här texten borde ha publicerats för flera dagar sedan. Får skylla på teaterpremiärer, OS och dessutom en väntan förgäves efter att ha kontaktat PR-ansvarig. Önskade nämligen uppgifter om liveband och låtlista. Mannen som hade sålt ut rymliga rockklubben presenterade sina medmusiker så otydligt och oftast med enbart förnamn att jag inte uppfattade vem som spelade vad.. Har förstås sökt info på nätet om musikerna, men utan resultat. Hur som helst tacksam för förfrågan som gjorde att jag i all hast började lyssna på färska debutalbumet God Bless Sweden. Märkte att här finns åtskilliga hits med oemotståndlig dragningskraft vilka lanserats i P3, vunnit pris och nominerats till flera utmärkelser såsom P3 Guld samt att singeln Stockholmsvy redan ses som en klassiker och utsetts till Årets låt.

När jag googlade för att få mer kött på benen fick jag klart för mig, att Hannes inte bara blivit ett fenomen utan står för en av de mest radikala kursändringarna inom svenska musikscenen. 31-årige Hannes Jonsson bördig från Aneby i Småland har nämligen ett förflutet som kontrabasist i Ellen Andersson Quartet, en jazzgrupp med kvinnlig framstående vokalist bildad på Skurup vars debutplatta vann Gyllene Skivan. Till saken hör att jag recenserat dem live och på skiva (uppföljaren You Should Have Told Me). Osäker på när Jonsson lämnade jazzkvartetten. Vet däremot att jag sett honom både i Ljungskile och på Nef och att han började göra egen musik parallellt med kvartettens gig. Parentetiskt kan nämnas hur anmärkningsvärt ursprungliga medlemmarna skingrats. Gitarristen och tidigare kapellmästaren i Ellen Andersson Quartet ingår numera i Stockholm Voices vars senaste skiva recenserats här.

All musik Hannes släppt ska vara producerad av och skriven tillsammans med Marcus White. Efter mödosam identifieringsarbete tror jag att han är en av gitarristerna på scen. Den som mest präglar det genomgående tillbakalutade soundet är dock Max Agnas (Agnas Bros, Ale Möllers Xeno Mania mm) stående längst till vänster vid sin tvåradiga synt/ keyboard. På åtminstone ep:n When The City Sleeps (2021) är Amanda Börjesson kreddad som musiker. Vilka som på Pustervik utgör rytmsektion bakom trummorna och på elbas svävas i okunnighet om liksom vad den andra gitarristen heter. Strängbändarna turas om att lira elgitarr och akustiskt. Har kunnat notera att Hannes varit medlem i indie popbandet Padded Paws där han spelade bas. Inte omöjligt att artisten som måste betrakta som en stjärna med löftesrik framtid hämtat musiker därifrån.

Behagliga slingor från klaviaturinstrumentet och tillbakahållet beat dominerar, kompletteras med smidiga ackordföljder från gitarrer. Och i centrum finns givetvis den mjukt rundade rösten vars avslappnade stämma ligger nära soulig r & b med hip hop influenser. Hur ska man bäst definiera Hannes stil, mixen av genrer? Beskrivningen på Wikipedia att det handlar om gitarrbaserad pop ter sig lite missvisande även om hiphop nämns i samma andetag. En medelålders man som undrar varför jag antecknar, berättar för mig att han sett Hannes gästa spelning med Amason.

Anmärkningsvärt sinne för refränger och melodier med klös i beskedligt tempo i kombination med förförisk röst, har gjort honom till ett hajpat fenomen, en hajp han lever upp till. Entusiastisk medsjungande publik tycktes nöjd med konserten på cirka sjuttio minuter inklusive ett extranummer. Förväntningar uppfylldes hos frapperande många uppklädda kvinnor i 30- 40-års åldern) som skaffat biljetter för att glömma vardagen och dras med i ett extatiskt lyckorus. Vi fick veta att familjemedlemmar till Hannes var på den utsålda konserten och att han var glatt förundrad över den popularitet han åtnjuter.

Hade fått reda på att planerad starttid var 20:30, en tid som behövde skjutas fram närmare en kvart eftersom arrangörerna hade stora problem att få ruljangs vid insläpp och garderob. Behövde tyvärr stå ute i kön i den isande kylan och frysa. Om jag inte är alldeles ute och cyklar avverkades inledningsvis God Bless Småland och optimistiskt gungande hit En perfekt start helt enkelt!

För att slippa trängas och bokstavligt talat ha underlag för att kunna anteckna väljer jag till slut att stå i ena hörnet vid en bardisk. Ett aber med den arena Jan Gradvall nyligen i teve öste lovord över är kvalitén på ljudet. Där jag stod var som väntat balansen trist nog inget vidare. Stundtals tog basen över, vilket var en av anledningarna till att jag alltför sällan kände de rysningar av vällust jag hade hoppats. Att Hannes har en unik begåvning en melodisk ådra som han kapitaliserar är obestridligt. Däremot skulle han absolut kunna ge ett mer distinkt uttryck, rama in sina konserter och inte bli så obekväm när låtar borde introduceras och publiken tilltalas. Kanske är det en gimmick att vara lite anti med brynja och inte bjuda på show. Korta instrumentala sekvenser förekommer, men tyvärr inga solon och knappt några stick. Sådana inslag kunde jag sakna. Det närmaste i den vägen var en fräckt lössläppt tempohöjning i b-delen på (tror jag) Sugar, en av de mest genomkomponerade låtarna han släppt.

Släpigt utbroderade beats funkar ypperligt till Hannes bevekande stämma, den som sätter kvinnors hjärtan i brand. Bombombombom är verkligen en ljuvligt framskridande ballad man blir varm av. Jämfört med mer lättsamt showande frontfigurer som Leksell, Ingrosso och Linnaros har Hannes i dubbel mening en helt annan tyngd, en genommusikalisk bakgrund att luta sig mot. Ibland bryter han det atmosfäriska lounge-soundet med dansanta tongångar och abrupt uppstår dessutom en larmig urladdning som i mina öron skar sig. Överraskar också med feature från akustisk gitarr och kastanjetter i en låt som leder tanken till jämförelser med singer songwriters. Den tanken förstärks när musikerna ställer sig i ring och till akustik gitarr bildar ömsint kör. Underhållande med ett drag av oberäknelighet.

Engelska texterna kretsar kring kickar och kärlek, ofta den grubblande olyckliga varianten. Inga märkvärdiga alster även om de väcker lyssnarens sympati. Hur det sjungs utan att låta som någon annan är grunden till framgång jämte attraktiva harmonier. I berörande ballader kan han påminna om Prince och i up tempo låtar om vokalisterna som färgade funksouliga klassikern Quel Bordel.

För att sammanfatta uppskattades konserten, även om jag som nämnts hade önskat bli mer berörd. Hannes har ett antal publikfriande hits på meritlistan och de framförs i snyggt utförande. Syftar på suggestiva Yup, aptitliga sofistikerat komponerade Friends, lika oemotståndligt vackert framrullande duetten Wish, delikata auran som sensuella I Feel It sprider och den betagande framsvepande magin i mollbetonade Stockholmsvy. Då kommer mobiler fram, folk gungar i takt och klämmer i i softa refrängen. Att dela glädjen med de som var insatta i Hannes musik var summa summarum en ynnest, som att betrakta en tillvaro jag normalt sett inte befinner mig i. Efteråt signerade artisten sin färska platta släppt på vinyl. Träffade efteråt på bar i närheten ett par med skivan i handen där kvinnan var salig över Hannes röst.

Arkiverad under: Musik, Recension

Recension: Tolv på scen – och en hel lokal i rörelse

15 februari, 2026 by Thomas Johansson

Club killer på Kollektivet Livet Foto:Thomas Johansson

Club Killers på Kollektivet Livet – Betyg 4

Det är Alla hjärtans dag, men inne på Kollektivet Livet är det inte romantiken som står i centrum. Här firas vänskapen. När Club Killers intar den fullpackade scenen – tolv personer, fem i blåssektionen – är lokalen redan slutsåld och uppvärmd av förväntan.

Bandets egna sångerska Anna Maria Espinosa öppnar kvällen en instrumental inledning i SKA-takt. Hon sjunger på finska. Det är ett oväntat och stillsamt avstamp innan blåset och rytmen brakar loss. Hon påminner om att den 14 februari i Finland är vänskapens dag – en hyllning till vänner snarare än till parrelationer. Och just denna kväll, säger hon, är alla vänner här.

Det är en enkel gest, men den sätter tonen. När resten av bandet faller in är det med en värme som känns mer kollektiv än sentimental. Ska- och reggaegrunden är tydlig från första takten: gitarrens distinkta offbeat, den studsande basen, trummornas precisa baktakt. Referenserna till Jamaica är inte ytliga poser utan sitter i ryggraden – i rytmiken, i blåsets svar och motfrågor, i sättet låtarna andas mellan trycket och lättheten.

Blåssektionen – fem personer stark – fungerar som både motor och ornament. Ibland som ett tätt, samlat utrop; ibland som en lekfull kommentar till sången. Det är karibisk energi filtrerad genom nordisk disciplin, och resultatet är lika svängigt som kontrollerat.

Ingen kväll med Club Killers utan gäster på sång. Först ut av gästartisterna är Hanna Smallbone, som kliver på med självklar pondus. Hon ger musiken ett råare anslag, mer tryck i fraseringen, mer attack i uttrycket. Tillsammans med bandet skruvas tempot upp, och dansgolvet förvandlas till ett kompakt hav av rörelse trots att det är så packat med folk.

Senare tar El Perro Del Mar vid och förändrar dynamiken. Hennes mer drömska, svala ton ger baktakten ett annat ljus. Plötsligt öppnar sig arrangemangen; reggaens monotona gung blir en fond för något mer svävande, nästan dub-likt. Det är kvällens mest suggestiva parti – där rytmen ligger kvar som en puls under huden.

Men det är helheten som bär. Tolv personer på scen kunde ha blivit övermäktigt, men Club Killers håller ihop uttrycket med imponerande precision. De spelar som ett kollektiv i ordets bästa bemärkelse: lyhört, generöst, utan behov av att någon ska dominera. De har kul på scenen och den glädjen både hörs i musiken och sprids till publiken.

När sista låten klingar ut är det tydligt att temat från inledningen har landat. Denna Alla hjärtans dag handlar inte om rosor eller tvåsamhet. Den handlar om gemenskapen i ett fullsatt rum, om svetten, blåsstöten och den gemensamma baktakten.

På Kollektivet Livet denna kväll är alla – bokstavligen – vänner.

Arkiverad under: Musik, Toppnytt

Fokus på bärkraftiga melodier och berättande från resor – Su Andersson med band + support Sisters of Invention på Pustervik

18 januari, 2026 by Mats Hallberg

15/1 2026

Matsalen Pustervik i Göteborg

Har två gånger tidigare skrivit längre texter om Su Andersson. Dels recenserat cd:n Brave i positiva ordalag, dels avgett fakta och funderingar om lyckad konsert hon höll på samma scen för två år sedan. Att jag alls fick nys om denna singer songwriter berodde utskick av recensions-cd från oberoende promotion-bolaget Hemifrån. Blev till slut nyfiken. Började lyssna, imponerades och trodde först att artisten var från USA. Hon sägs ägna sig åt folkrock med en anstrykning av americana och hämtar sina berättelser/ beskrivningar av tillstånd från vistelser i stora städer i Europa eller baserat dem på tågluffande i USA. Föga förvånande har kollektionen låtar publicerade över tre album knåpats ihop på engelska.

På senaste albumet Postcard som här hemma fick sig ett par extra lyssningar inför spelningen, har den tidigare arkitekten anlitat såväl Henning Sernhede som Axel Olsson. Den senare i egenskap av arrangör/ bollplank, klaviaturspelare och medproducent, den förstnämnde i egenskap av gitarrist, medproducent samt ljudtekniker. Bägge finns med på scen under en konsert som pågår uppemot halvannan timme. De hade sällskap av Adam Olsson på el- och kontrabas samt systrarna Almgren. Blev glad å artistens vägnar att det fanns få lediga ytor i rummet på andra våningen, var nästintill slutsålt.

Låt mig förtälja om Sisters of Invention vilka värmde upp för huvudakten. Duon bestående av trumslagare (plus elektronik) Malin Almgren och hennes lillasyster Karolina på sopransax och sång lirade cirka en halvtimme. Kan tyckas kuriöst att de som är avsevärt mer etablerade agerar förband efter åtta album, inklusive samarbeten med Bohuslän Big Band och pappa Owe, sedan 2012 men skulle å andra sidan kunna vara premiär för dem att uppträda på rockklubb. Att de sprungna ur jazzig improvisationsmusik successivt närmat sig beatorienterat sound, särskilt med näst senaste verket Sisterhood vars vinylutgåva recenserades här, gjorde sannolikt att det kändes som ett naturligt steg och nya albumet Aurora. Malin och Karolina driver parallellt separata karriärer och särskilt duons trumslagare (också anställd hos Bunkern bokar) har haft jobbat i musikal och i rockiga grupper. Har varit på en handfull av Sisters of Inventions spelningar.

Duon dundrar igång på utsatt tid, verkar volymmässigt ha tagit höjd för den för dem exotiska miljön. Inleder med aningens introvert tonspråk i Lokatt. Följs upp av Vatenfall som kännetecknas av ett luftigt sound. Deras instrument täcker föredömligt spektrumet bas – diskant och ovanpå läggs ibland angenäm elektronik framtagen av Malin. Då endast Karolina har tillgång till mikrofon står hon för samtliga presentationer. Vi förunnas låt om kärlek signerad Malin fast med passionerad sång från Karolina. Skön melodi med ett svävande förlopp. Fylligt stundtals fett sound inramar deras beatbaserade melodier med stråk av jazziga utvikningar och progressive harmonik. Korta konserten kulminerar i Blåeld, en innovativ dänga där Garbarek-influenser möter drum & bass -groove. Man avrundar sitt koncentrerade framträdande genom Home vars raffinerade klangbild med loopad röst, lager av ambient-elektronik och en bombastisk b-del får låten att lyfta. Samtliga kompositioner hämtas från färska plattan Aurora.

Efter cirka en halvtimmas paus äntrar huvudpersonen och hennes medmusiker scen. Su Andersson har tagit stora kliv från ett, kanske skenbart, sprött folk rock sound med inslag av visa. Utvidgat konceptet till en slags indie rock som kan vara antingen obändig eller nyanserad. Ibland kompletteras ljudbilden när steg tas tillbaka till ursprunget. Artisten förblir dock sig själv, visar med sina introduktioner att hon är en singer songwriter. Låtarna som märkligt nog nästan alltid har motiv från vistelser utomlands är sällsynt gedigna, har en substans som fångar oss lyssnare som upptäckt henne. Skulle tro att samtliga titlar från fjolårets välproducerade album Postcards levereras.

Innan mina anteckningar granskas vill jag komma med ett par reflektioner. Konstaterar ånyo att artistens mörka och tonsäkra stämma (kontraalt?) skiljer sig åtskilligt från hennes röst i tal. En ”egenhet” hon delar med bland andra Elle Andersson och Isabella Lundgren. Sammantaget hade jag inte samma behållning denna gång som för två år sedan, vilket uteslutande berodde på bitvis irriterande obalans av ljudet. Baskaggen och än mer Adam Olssons elbas dominerade på ett icke önskvärt sett. Nyanser gick förlorade när somliga volymsvaga instrument dränktes av mullrande bas. Har inte läst Bella Stenbergs recension i GP. Vet därför inte om hon uppmärksammade olägenheten, fast hon vurmar för genrer som heavy metal. Som det nu tyvärr blev hajade man till, gladdes åt enstaka snygga solon från gitarrist respektive saxofonist. Något annat som stack var hur artisten uttryckte sin tacksamhet över att kunna genomföra arrangemanget inför så pass många och entusiastiska åhörare.

Finns ett vägvinnande sug inbyggt i flertalet melodier, vilket är ett framgångsrecept. Publiken upplyses om att den befinner sig i tur och ordning inledningsvis i Hamburg, Montpellier och Barcelona. Sist nämnda, finstämda lägesrapport lanseras med ypperligt intro av Axel Olsson på dennes tangenter ( lät som akustiskt piano). Så pass här långt in i skeendet hörs Sernhede färga för första gången med licks, samtidigt som trumslagaren greppat sina filtklubbor. Vi får en medryckande sak med mycket text om ett oväntat möte i USA, visar sig vara en personlig favorit för artisten hämtad från debuten. Den följs av händelser i Berlin i sprudlande up tempo. Vertigo är en slagkraftig hit, följaktligen ett av konsertens krön. Klaviaturens toner förenas elegant med distinkt riffande från den man som länge tillhört West of Eden och som härom året fick ett genombrott i eget namn och kallats Göteborgs svar på Mark Knopfler. I vad som uppges vara Anderssons mest streamade låt ges Sernhede utrymme. Motsvarar förtroendet med inspirerat solo.

Hon vars estetik hedrande jämförts med storheten Gillian Welch överraskar genom att göra två låtar på svenska i avskalat format. I den första ackompanjerar Su sig själv på akustisk gitarr i en elegi över en bortgången väninna. Märker inte någon antydan till nervositet, däremot påtaglig spelglädje. Hon har självförtroende nog för utläggningar och förklarande upplysningar vilka ersätter krystat mellansnack. Avdelningar med recitativ i franska kusten-influerade Sunset Unlimited är ett stilgrepp som känns igen från Rickie Lee Jones. Ömsint poetisk text kryddad med vissling tillhör också de ballader där huvudpersonens gitarrspel gör skillnad.

Oh la la, Oh la la dokumenterar vistelse i Paris. Den chanson-liknande melodin med vindlande text fylls i galant av Sernhedes sound förstärkts med avpassad pedal. Su trakterar munspel i ett charmerande alster med tillsats av onödig tyngd av bas. Rytmsektionen utgör en solid och följsam grund, ska inte klandras för att de stundtals är på tok för högt mixade. Produktiva Bröderna Olsson har jag för övrigt hört live ett par gånger under sitt bandnamn Jaded Jane. Märker att jag inte nämnt Karolinas ljusa fraser, beror på att de alldeles för sällan gör sig gällande. I rörande repetitiv final ges hon lyckligtvis plats, träder fördelaktigt fram.

Based On A True Story sägs hylla den baskisk ostkaka. Detta bluesiga alster utvecklas till en höjdare. Henning briljerar ´a la Robert Cray varvid Axel ypperligt tar vid på sitt keyboard/ synt. I svängiga Missing It All ger sig Sernhede hän i ett patenterat stick. Ska påpekas att sättningen skiftar en smula och att livemusiken pågår så pass länge att uteblivna extranummer inte saknas. Istället lämnar en i taget scen efter att frontande sångerska gått av först, under det att Voices From The Past skanderas som ett mantra. Effektfullt sätt att sprida värme i rummet. Och för nyfikna som missade tillställningen rekommenderas det utomordentliga albumet Postcards inspelat i Göteborg plus ett par spår i legendariska Hansa Studion.

OBS Ha överseende med bristfällig bildkvalitet

Arkiverad under: Musik, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 9
  • Sida 10
  • Sida 11
  • Sida 12
  • Sida 13
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in