Titel: Stenträdet
Författare Stefan Einhorn
Förlag Bokförlaget Forum
Utgiven 2013-09
ISBN10 9137140590
ISBN13 9789137140599
Psykiatern Daniel Weiss kallas till sjukhuset en sen kväll för att en patient som tycks lida av religiösa vanföreställningar. Patienten vill träffa just honom, trots att patienten inte är inlagd på avdelning Daniel Weiss ansvarar för. Daniel Weiss är skeptisk och drar slutsatsen att patienten har vanföreställningar men plötsligt, mitt under samtalet, skjuts patienten ihjäl och mördaren försöker mörda Daniel Weiss genom att knuffa honom ner för en balkong.
Daniel Weiss är egentligen väldigt skeptisk till det som patienten berättat men ändå beslutar han sig för att undersöka något av det. Finns det ett exemplar av Livets träd kvar på jorden och är Livets träd detsamma som den buske som brann för Moses i berättelsen i Gamla Testamentet?
Första halvan av Stenträdet är en lättsam berättelse som starkt påminner om Dan Browns koncept för DaVincikoden och alla dess efterföljare. På gott och ont. Ni vet: en medelålders man, singel efter problem i äktenskapet träffar vacker, modig och klok kvinna och de beger sig ut på en farlig färd för att leta efter svaret på en historisk gåta och möter farliga mördare och annat under äventyret. Det är som sagt på gott och ont. Många gillar koncepter, Dan Browns böcker säljer som smör. Själv har jag dock tröttnat på denna förutsägbara genren för länge sedan.
Men Stenträdet är mer än så. Plötsligt mitt i boken smäller det till och det blir en berättelse om existentiella frågor och människans behov av att söka svaren på de stora frågorna. Berättelsen skildrar den livsfarliga fundamentalismen, oavsett om den är religiös eller vetenskaplig och den får igång mig att att fundera på vad mirakler är. Vad säger att mirakler inte har naturliga förklaringar som vi inte upptäckt in? Vad säger att ett träd inte skulle kunna brinna för att det består av ett ämne som antänds när en människa andas ut mot det?
Stefan Einhorn tar upp de existentiella frågorna på ett ödmjukt sätt och boken är lättläst, överraskande och lagom spännande.




