• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Evig Eld av Jonas Moström

26 maj, 2011 by Redaktionen

Det här var första gången jag läst en bok av Jonas Moström och jag måste säga att jag är positivt överraskad. Det är alltid kul att upptäcka en ny författare. Även om författaren som sådan kanske inte är ”ny”, det vill säga en debutant. Jonas Moström debuterade 2004 har Evig Eld är den sjätte i raden inom samma serie. Nackdelen med att hoppa in i en serie som jag nu gjorde är att man känner sig lite utanför. Precis som när man är den som är ny i en klass eller annan typ av grupp med människor som redan känner varandra. Det krävs lite extra för att man ska känna sig som ”en i gänget”. Precis så kände jag i början av Evig Eld- det krävdes lite extra koncentration eftersom det här handlade om etablerade karaktärer och det refererades ofta tillbaka till tidigare händelser som hänt vid ett tidigare skede (det vill säga i en tidigare bok). Men efter några kapitel började jag känna mig hemma och började lära mig karaktärernas namn. Något som jag alltid har svårt för, speciellt i svenska romaner av någon anledning.

Evig Eld handlar dels om poliserna Johan, Sofia och de övriga kriminalarna i Sundsvall samt läkaren Erik Jensen som jag antar också är en av de återkommande karaktärerna. Dr Erik blir vittne till en dödskjutning av en läkarkollega och en mordutredning startas. Förutom karaktärernas personliga problem så får vi följa med mordutredningen som blir mer komplicerad för varje sida man vänder. Är det otrohetsaffärer som är motivet bakom mordet eller är det de skumma affärerna med utgången medicin som spökar? Och vad har detta med branden i Sundsvall 1888? Insprängt bland de övriga kapitlen får vi nämligen följa bröderna Anton och Yngve som levde i slutet av 1800-talet. Det är mycket som pågår i denna berättelse. Men i enkla drag så kan man säga att det är en klassisk ”vem-är-mördaren-deckare”.

En av mina största svårigheter när jag läser antingen nya författare eller nya böcker med för mig okända karaktärer, är just namn. Att komma ihåg vem som var vem kan ibland vara en ren pest för mig. Läser jag en ny bok av en författare jag är välbekant med går det bättre eftersom jag oftast känner igen deras stil. Just namnen var svårt i denna bok för det är så många olika karaktärer. Dessutom märks det väldigt väl att mycket har utspelats i de tidigare böckerna och att de hänger samman. Det blev därmed en massa sidospår att hålla reda på; en sjuksköterskas död (som Erik hade haft en affär med) eller Eriks frus snedsprång, eller polisen Johans alla kvinnoaffärer.

Jag vill rekommendera Evig Eld eftersom det är en perfekt sommardeckare (även om den kanske inte utspelar sig på sommaren). Den är spännande och även om den är lite segstartad så jämnar det ut sig efter några kapitel. Den innehåller dessutom en hel del vändningar i handlingen och det är inte helt lätt att lista ut vad som ska hända härnäst. Tycker du om Camilla Läckberg så är jag säker på att du även skulle gilla Jonas Moströms böcker. Jag tror att jag ska kolla in de fem tidigare böckerna som Jonas Moström gett ut. Så jag vet vad jag ska läsa i sommar.

Originaltitel: Evig Eld
Författare: Jonas Moström
Förlag: Lind & Co
ISBN: 978-91-7461-034-5

Läs även andra bloggares åsikter om Jonas Moström, deckare, recension, bokrecension

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bokrecension, Deckare, Jonas Moström, Recension

Följ Daniel Boyacioglu, poet på väg till Gibraltar på cykel, hos Twitter och i blogg

26 maj, 2011 by Redaktionen

Daniel Boyacioglu poet och estradör har påbörjat ett nytt annorlunda projekt. Han är på väg på mot Gibraltar på en cykel. Det är en dröm som han har haft i många år och nu ska den äntligen förverkligas. Syfte med resan är att Daniel vill se vad som händer med hans skrivande och hans poesi när han är helt utmattat och ensam. Daniel kommer att blogga och twittra om sina upplevelser under hela resan, allt finns samlat här: http://www.generation7.se/daniel/.

Här är en text som Daniel har skrivit om resan:

Jag ska cykla till Gibraltar. Jag vill med en slags manipulation hitta en för mig ny poesi. Jag vill undersöka vad för slags poesi en utmaning av detta slag kan åstadkomma. Alltså, jag kommer bli skittrött och jävligt ensam, hur blir då dikten? Varför Gibraltar? Därför att det är långt bort, är ett svar. Därför att det flyter upp döda kroppar på stranden, människor som drömt om ett bättre liv i Europa, är ett annat. Längtan bort är laddad. Men den hemlängtan jag gissar kommer uppstå blir troligtvis ännu mera laddad. Jag förväntar mig att den bildrika poesin kommer till mig på hemresan. Jag är ganska dåligt förbered inför uppgiften. I skrivande stund är det mer än ett halvår sen jag satt på en sadel. Jag har aldrig tränat cykling, bara cyklat till och från jobbet. Jag har gjort lumpen och jag har i min ungdom tränat ganska mycket. Det är allt. Men jag är ganska envis och det tror jag också att jag kommer behöva vara. Varför cykla? Det går ju att göra samma resa i bil eller på moped, som Che Guevara. Jag tror på den fysiska utmattningen som nyttig i min strävan efter en ny slags dikt. Jag tror på cykeln som transportmedel och som metafor. Jag tar mig fram av egen kraft! Det är hjulet, en tidig och viktig uppfinning. Det är längs dom mindre vägarna och inte på motorvägar. Det är ett jämförelsevist ljudlöst sätt att transporteras med risk för att skallen också ekar tom. Det är inte riskfritt. Går jag sönder så går jag sönder. Då får jag sätta mig under ett träd och skriva om det. Jag önskar inte låta romantisk. Jag vill heller inte framställa mig som övermodig. Men jag vill tro att det går. Och det enda sättet att veta säkert, är att testa.

Läs även andra bloggares åsikter om Daniel Boyacioglu, poet, Gibraltar

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Daniel Boyacioglu, Gibraltar

Hanging Hill av Mo Hayder

24 maj, 2011 by Rosemari Södergren

Mo Hayder är inte så känd bland svenska bokslukare. Varför vet jag inte riktigt, möjligtvis så har hon inte fått den marknadsföringen som hon förtjänar av de svenska bokförlagen. Hennes senaste 5 har inte heller översatts till svenska. Det är givetvis mer än synd eftersom hennes böcker är otroliga nagelbitare. Men möjligtvis är det som kan vara hennes akilleshäl. Hennes storhet ligger i att skriva om nästan outhärdliga brott, situationer som gräver sig djupt in i hjärtat och omöjligen lämnar läsaren oberörd. Hennes berättelser är nakna, sårbara och ack så brutala. Det går inte att lita på att det blir en trevlig utgång i hennes böcker.

Har du inte lust att läsa någon av hennes böcker på engelska så rekommenderar jag Tokyo eftersom det är en av de absolut bästa böcker jag läst någonsin. Den har samma lömska ondska i sig men utan att vara rent hjärtskärande. Den är spännande och helt omöjlig att lägga ifrån sig när man väl har börjat läsa.

Men nu var det Hanging Hill jag skulle skriva om, inte sant? Hanging Hill kom ut den 15 april i år och är en fristående berättelse. De tre böckerna som utkom innan var i The walking man serien som handlar om kommissarie Jack Caffery (som är huvudperson i både Fågelmannen och Trädens tystnad). Hanging Hill handlar om två systrar; Sally och Zoë. Sally är den nyskilda, ensamstående mamman som kämpar för att få sin ekonomi att gå ihop. Zoë är den rebelliska systern som envist försöker klara sig ensam utan att binda några emotionella band till andra människor. Hon jobbar som polis medan hennes syster Sally arbetar som städerska. Zoë och Sally har ingen kontakt med varandra trots att de båda lever i Bath, England. En tragisk händelse i deras barndom gjorde att föräldrarna skickade iväg Zoë till internatskola medan de behöll den yngre Sally hemma hos sig.
En vän till Sallys dotter Millie mördas och våldtas och plötsligt så korsas systrarnas väg igen. Mordet är bara början till händelser som ingen kunde förbereda sig för och både Sally och Zoë pressas långt över gränsen. När Sallys dotter Millie avslöjar att hon är skyldig en känd droglangare flera tusen pund för ett lån till en skolresa är det bara starten på mardrömmen.

Som vanligt har Mo Hayder skrivit en bok som är fullkomligt briljant. Trots att den har passager som är magstarka så går den inte över gränsen till att bli smaklös och bara ett frosseri i våld och äckel. Något som är mycket svårt. Handlingen är otroligt spännande och jag läste ut denna bok på 425 sidor på tre dagar. Hade den varit på svenska hade det nog bara tagit en dag. Man bara måste veta vad som händer härnäst. Jag nästan stressade mig igenom kapitel för att se vad som komma skall. Det finns inget jag kan klaga på förutom en sak- slutet. Jag vill inte förstöra något för er eftersom det är en läsupplevelse från pärm till pärm. Men det är ett hängande slut och det lämnar vissa frågetecken. Jag vet inte om det kommer en uppföljare till denna men det lämnas så pass öppet att det inte är en omöjlighet. Den enda riktiga nackdelen är att nu måste jag vänta i minst ett år innan en ny bok av Mo kommer ut.

Hanging Hill
Originaltitel: Hanging Hill
Författare: Mo Hayder
Översättare: –
Förlag: Bantam Press
ISBN: 9780593063835

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

De icke synliga av Fredrik Härén, bokrecension

23 maj, 2011 by Redaktionen

Då och då så stöter jag på böcker jag tyvärr inte kan med. ”Vi är inte på samma våglängd.” ”Våra personligheter går inte ihop.” ”Sorry, det är inte du- det är jag.” Ni känner till alla klyschor.

Fredrik Häréns De icke synliga känns mer som en predikan över hur vi ska leva våra liv. Det gamla vanliga; människan är dum och korkad som inte kan behålla hemligheter eller göra vettiga beslut i livet. Som kontrast till detta finns ”de icke synliga” som är kritvita, osynliga människor som lever mitt ibland oss. Dessa ”icke synliga” är mycket visare, vackrare, klokare och helt enkelt bättre än vad vi vanliga ”synliga” någonsin kan bli. Jag ska försöka hålla en så neutral ton jag kan mot denna bok men dessvärre är det svårt. Vi kom helt enkelt inte alls överens. Men det behöver inte betyda att det inte finns människor därute som tycker att detta är en mycket bra berättad historia och inte ser det som bortkastad tid.

De icke synliga handlar om Alex, en journalist student som snubblar över hemligheten med de icke synliga när hon skriver på ett specialprojekt om barns låtsaskompisar. Berättelsen börjar då Alex är intagen på ett mentalsjukhus. Sen får vi hoppa tillbaks 6 månader i tiden för att följa händelserna som lett fram till detta. Förutom en massa information om de icke synligas levnadssätt och seder så blir det en jakt för att förhindra att hemligheten om de icke synliga ska bli allmänt känt. För ja, de icke synligas existens är en väldigt stor hemlighet och det är bara en liten grupp människor som vet om deras existens. Det är själva ramberättelsen men alltför mycket handlar om hur bra de icke synliga är. Hur smarta de är som odlar (osynlig) bambu istället för bomull (som vi människor gör) eftersom det ger både byggmaterial till hus, mat och fiber till kläder. Eller att de inte blir sjuka och kan hela sig själva eftersom de ”lärt” sig det.

Av texten på baksidan så har jag förstått att författaren lever nere i Singapore och Stockholm. Det är omöjligt att inte se de österländska influenserna i boken, speciellt i hur de icke synliga lever. Men, jag är ingen expert på detta men det hela känns som en sorts zen livsstil. I mina öron blir dessvärre det hela lite väl pompöst. Att det dessutom är ett citat innan varje kapitel känns lite överambitiöst. Vanligtvis kommer citaten, som ska säga något om boken som helhet, alldeles i början och de sätter en viss ton. Här var det citat från alla möjliga och det var vitt spridda. En litteraturlektor berättade en gång att just de här citaten alltid gav en vink om boken och att man speciellt skulle tänka efter mer än en gång om citatet kom från Jonathan Swift (ni vet, Gullivers resor?). Swift är känd för sin ironi och sarkasm och ett citat från hans verk kan antyda att verket som sådant är mycket ironiskt även om det är svårt att uppfatta det.

Nu är det kanske jag som låter lite pompös och uppblåst men då bjuder jag på det. Men jag säger såhär; tycker ni om böcker som är lite åt det spiritualistiska och andliga hållet så kommer nog denna passa er. För även om jag inte kom överens med denna bok så betyder det varken att den var dåligt skriven. Faktum är att kanske just du kommer att tycka att det är väldens bästa bok.

De osynliga
Författare: Fredrik Härén

Utgiven: 201104

ISBN10: 9186719106
ISBN13: 9789186719104

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension

Lansering av Bodström-boken ”Inifrån” – en uppvisning i konsten att hantera medier

23 maj, 2011 by Rosemari Södergren

I slutet av veckan släpps Thomas Bodströms bok ”Inifrån” om Makten, myglet och politiken.

Journalister fick tillgång till boken på måndag morgonen. 08.00 fick de journalister som skulle få recensionsexemplar hämta boken i receptionen hos bokförlaget. Redan detta är väldigt ovanligt och en bra taktik för att haussa upp förväntningarna.

Det är möjligt att en och annan journalist haft tillgång till manus, eller delar av manus, lite tidigare. En del uppgifter ur boken har ju läckt ut i medier lite tidigare.

Jag hämtade mitt exemplar nu på morgonen. Jag ser att Aftonbladet har en reporter som sitter och läser och uppdaterar artikeln allt eftersom han hittar något skandalöst eller uppseendeväckande i boken.

Själv har jag inte hittat så mycket som förvånat mig ännu. Kapitlet om vänskapskorruption och mygel i största allmänhet gav inte vad rubriken utlovade. I kapitlet ”Den verkliga historien om de utvisade egyptierna” slår Bodström fast att det enligt svensk lag är tillåtet för svensk polis att på svensk mark samarbeta med utländsk polis. Att det fel som begicks var att de två egyptierna utvisades när de riskerade att utsättas för tortyr. Bodström menar däremot att det var korrekt att utvisa dem. Men det var fel att verkställa utvisningen. Det går ju att diskutera vidare kring hans inställning. Fast frågan är inte ny och det har diskuterats kring den och den har vridits i olika synvinklar redan.

För övrigt har jag inte hittat någon riktigt stort. Än.

Lite av koka soppa på en spik har väl Mikael Stenrgårds rapportering i Aftonbladet varit hittills. Att Bodström är lite bitter på Juholt med kumpaner alternativt medhjälpare är väl ingen nyhet.

Ur Aftonbladets rapportering hittills:

Mona Sahlin tvingades att avgå mot sin vilja efter att ha utsatts för en kupp led av Håkan Juholt.
Den nye S-ledarens agerande mot Sahlin var hyckleri. Det skriver Thomas Bodström i sin nya bok.
Men Bodström själv ska ha fått sin plats i S-regeringen efter en blöt utekväll på en svartklubb.

Kupp? Inom politiken går det ju till så, om några vill ha bort någon, då går det samman på det sätt som Juholt med kollegor gjorde. Snyggt eller inte, det är så det går till. Att Juholt självklart måste plocka in de medarbetare han själv vill ha, ingår i hans uppdag sedan. Självklart måste han då också plocka bort en del andra, ur gamla gardet.

Att Bodström fick sitt jobb som minister efter att han haft en festlig kväll på en svartklubb, tja det är sorgligt. Men det säger väl inget nytt om särskilt mycket, heller. Det är så det kan gå till. Visst, det är trist att det kan gå att få ett uppdrag som minister på sina meriter på att dricka alkhol, eller vad de nu använde för droger. Ja det är kanske det som hittills varit mest anmärkningsvärt i boken. Och att Thomas Bodström är så ärlig att han berättar om det. Skulle vara intressant att höra om det är Göran Perssons version av rekrytering också?

I vilket fall som helst, Norstedts har i alla fall visat sig vara mästare på att lansera en bok och få igång ett enormt mediaintresse.

Ännu så länge känner jag mig som den lilla pojken i Kejsarens Nya kläder, som säger: Han har ju inget på sig.
Jag menar, så jättemycket skandaler har jag inte hittat. Än.
Kanske ändrar jag mig när jag läst vidare.

Massor av bloggare har redan börjat blogga om boken, oavsett om de läst den ännu eller inte:
Martin Moberg har skrivit och Tokmoderaten liksom Peter Högberg.

Relaterat: Dagens Nyheter 1 och Dagens Nyheter 2, Svenska Dagbladet, Expressen 1, Expr 2, Expr 3 och Expressen 4 och SVT.

Inifrån – Makten, myglet, politiken
Författare: Thomas Bodström
Förlag: Norstedts
ISBN: 978-91-1-303496-6

Läs även andra bloggares åsikter om medier, Thomas Bodström, samhälle, journalistik, lobbying, samhälle, politik

Relaterat: Dagens Nyheterl Expressen 1, Expressen 2 och Svenska Dagbladet.

Arkiverad under: Krönikor, Kulturpolitik, Litteratur och konst Taggad som: Journalistik, lobbying, Medier, Politik, samhälle, Thomas Bodström

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 288
  • Sida 289
  • Sida 290
  • Sida 291
  • Sida 292
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in