• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Belägring av Hassan Loo Sattarvandi, träffar rakt in i magen men förstärker också fördomar

8 augusti, 2011 by Rosemari Södergren

”Belägring” av Hassan Loo Sattarvandi är hans andra bok. Det talas ofta om att det är ännu svårare att göra bok nummer två än att lyckas debutera. Hassan Loo Sattarvandi som är född 1975 debuterade 2008 med romanen ”Still” som han bland annat fick Borås Tidnings debutantpris för och han belönades med Katapultpriset för bästa debut 2008.

I ”Belägring” är vi tillbaka i Hagalund, där också debutromanen utspelades, men nu har vi hamnat femton år tidigare i tiden. Caspian är en femtonårig pojke eller yngling på väg att bli man. Han lever i svåra förhållanden, en pappa som övergett familjen och en mamma som lurar sig själv och låtsas att maken och pappan ska komma tillbaka. Mamman är också utslagen i depression och tar sig inte ur sängen alla dagar. Caspian och hans kompisar stjäl piller av sina morsor som de blir påtända av.

Romanen består av ett slags samtal eller monolog där Caspian sakta men obönhörligt berättar om en händelse där allt exploderat i våld. Hur han sakta men säkert går mot undergången. Trots att Caspian är duktig i skolan och skulle kunna ta sig från den destruktiva förorten orkar han inte bryta, för vännerna i förorten är det liv han har.

Kulturnyheterna har rankat romanen som den viktigaste kulturhändelsen i augusti:

Varför plågas också demokratiska välfärdssamhällen i så hög grad av manligt våld? Varför visar det sig finnas en plågsamt igenkännlig historia med en frånvarande far bakom Oslomördaren som tillsammans med en hatideologi fick allt att explodera? Hassan Loo Sattarvandis andra roman ”Belägring” handlar om tonårskillen Caspian och kretsar kring frågan om hur en samhällskatastrof kan se ut.

Hassan Loo Sattarvandi hqa ett drivet språk, boken är uppbyggt litterärt experimenterande. Vi kommer rakt in i Caspians tankar, språkets uppbyggnad och rytm gör att vi känner med honom och vi sugs in i hans liv.

Men samtidigt befäster berättelsen fördomar. Människor som hamnar i missbruk, våld och kriminalitet kommer inte alls bara från trasiga bakgrunder. Den som fastnar i missbruk hamnar väldigt ofta i kriminalitet och också i våld. Droger gör saker med människor och deras psyke, oavsett om de kommer från en familj där pappan övergett familjen eller inte.

 

Jag kan inte förstå hur Kulturnyheterna tycker att boken ger någon förklaring till mäns våld, som exempelvis den norske massmördaren.

Romanen ger en förklaring till varför en del unga män hamnar i sammanhang där de blir våldsamma eller råkar ut för våld. Boken skildrar bara en ung man i en förort som domineras av fattigare människor. Men det kan hända vilken ung människa som helst. Den som fastnar i missbruk kan mycket lätt bli våldsam.

Dessutom ger det västerländska och framför allt den amerikanska kulturen tummen upp för våld. Eftersom det florerar en villfarelse att det finns någon form av rättfärdigt våld, att stater kan ha rätt att döda oliktänkande i krig, då ger hela vårt samhälle våldet legitimitet. Jag kan därför inte odelat hylla en roman som än en gång förstärker bilden av de våldsamma männen kommer från trasiga familjeförhållanden. Våldets mekanismer sitter djupt i vårt samhälle och handlar inte alls bara om människor från ekonomiskt utanförskap.

Däremot är boken skickligt skriven. Hassan Loo Sattarvandi är en av de skickligaste och mest lovande nya författarna. Utan tvekan. Berättelsen träffar rakt in i magen, det är skrämmande att känna hur hopplösa förutsättningarna är för många unga män.

 

Baksidestexten:

15-åriga Caspian är belägrad av en tillvaro där varken sårbarhet eller ambitioner accepteras. En helt vanlig skoldag kommer att sluta i katastrof, en avgörande konfrontation med livets våldsamhet. Romanen utspelar sig under loppet av en dag när allt står på spel. Vi är tillbaka i det Hagalund som skildrades i Hassan Loo Sattarvandis omtalade debut Still, i utkanten av samma gäng, men femton år tidigare. Med ett rytmiskt språk och en röst som pendlar mellan brutal uppriktighet och självhävdande överdrifter gestaltas pojken som försöker att bli man i en miljö där endast machorollen är tillåten.

Här kan du provläsa ett avsnitt ur boken.

Recension i tidningen VI:

Hela romanen består egentligen av några mycket långa telefonsamtal som huvudpersonen Caspian för med en okänd vän, efter att något katastrofalt har hänt och han själv blivit så sönderslagen att hans käke krossats. Det ödesdigra dygnet där allt förändras beskrivs i detalj: hur ett gängbråk trappas upp, hur Caspian, fast han egentligen inte vill, dras in i våldet. Och hur han, fast han är väldigt begåvad i skolan, gör allt för att sabotera för sig själv och sina framtidsutsikter.
Hans dilemma blir trovärdigt genom att Sattarvandi visar att hans romanfigur, trots att lärarna hela tiden försöker bevisa honom motsatsen, egentligen inte har något val. Varför drar han inte bara bort från den där förbannade förorten och checkar in på något prestigemaximerat innerstadsgymnasium, när han faktiskt har betyg till det? frågar man sig. Därför att han om han lämnar sina kompisar också lämnar den enda trygghet han har, när båda föräldrarna försvunnit från hans verklighet.

Titel: Belägring
Författare: Hassan Loo Sattarvandi
Bokförlag: Bonniers
ISBN: 9789100124953

Läs även andra bloggares åsikter om Hassan Loo Sattarvandi, Belägring, bokrecension, våld, missbruk

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Belägring, Bokrecension, Hassan Loo Sattarvandi, Missbruk, våld

Bo R Holmberg, Magnus Ljunggren, Mårten Melin, Sara Kadefors och Stefan Casta nominerade till Barnens Romanpris

3 augusti, 2011 by Rosemari Södergren


Bo R Holmberg, Magnus Ljunggren, Mårten Melin, Sara Kadefors och Stefan Casta är de fem nominerade författarna till Barnens romanpris 2011. Vem vinnaren blir avslöjas i P1:s direktsändning av prisutdelningen 12 augusti kl 11.03 på Stockholms Kulturhus, berättar ett pressmeddelande.

De fem nominerade böckerna är:
”Alice varannan vecka” av Bo R Holmberg
”Den gröna cirkeln” av Stefan Casta
”Nyckelbarnen” av Sara Kadefors
”Som trolleri” av Mårten Melin
”VM-sommar” av Magnus Ljunggren

Om Barnens romanpris
Kulturjournalisten Kerstin M. Lundberg är en av initiativtagarna bakom Sveriges Radios romanpris som startade 1993. Tillsammans med Ylva Mårtens, journalist och redaktör för radioprogrammet ”Barnen” i P1, startade hon Barnens romanpris 2010 för att främja läsning bland barn. De nominerade böckerna som är fem svenska böcker för barn mellan 10-13 år utgivna under 2010 väljs ut av en kritikergrupp. Vinnaren utses sedan av en jury bestående av mellanstadiebarn. Cecilia Bodström, kanalansvarig P1, delar ut priset på Kulturhuset i Stockholm på avdelningen Tiotretton. Barnens romanpris är ett samarbete mellan Sveriges Radio och UR.

Bilden:
Ylva Mårtens och Kerstin M Lundberg. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Läs även andra bloggares åsikter om Barnens romanpris, litteratur, bok, bokpris, Sveriges radio

Arkiverad under: Litteratur och konst Taggad som: Barnens romanpris, Bok, bokpris, Sveriges Radio

John Grisham visar i Bekännelsen de strukturer som gör mord utfört av staten (=dödsstraff) möjlig

29 juli, 2011 by Rosemari Södergren

För varje oskyldig som skickas till fängelse så finns det en skyldig som klarar sig undan. Det är budskapet från John Grishams senaste bok – Bekännelsen – som översatts och getts ut på svenska. Fast romanen sätter fingret på mycket mer kring dödsstraffet och visar på hur ett land som anser sig vara civiliserat inte borde använda sig av dödsstraff.

Romanen eller thrillern handlar om prästen Keith Shroeder som en dag får ett oväntat besök av Travis Boyette som är en nyligen villkorligt frisläppts sexförbrytare. Prästen är i övre trettioårsåldern, gift och har tre söner och han har egentligen aldrig varit särskilt politiskt intresserad och inte satt in sin tro i något samhällssammanhang.

Sexförbrytaren Travis Boyette berättar att han har en svår cancer och har bara några månader kvar att leva och han vill ställa till rätta några saker i sitt liv, framför allt vill han göra något för att hindra att en oskyldig avrättas för ett sexmord som han själv, Travis Boyette, utfört.

En ung cheerleader våldtogs och mördades i den lilla staden Sloane i östra Texas nio år tidigare och en ung svart fotbollsstjärna har blivit oskyldigt dömd och väntar nu på sin avrättning om fyra dagar.

Det blir en olidlig kamp med tiden och prästen Keith Schroeder försöker få med sig sexförbrytaren och stoppa avrättningen. Det är ingen lätt uppgift, starka krafter inom polis och åklagarmyndigheter och inom politiken vill absolut inte att det ska visa sig att de dömt fel person. En del är så korrumperade att de hellre avrättar fel person är erkänner att de gjort fel.

John Grisham, född 8 februari 1955 i Jonesboro, Arkansas, tog examen som jurist 1981 och var under tio år verksam som sådan i Southaven. Hans böcker tar ofta avstamp från juridikens värld. Flera av hans romaner eller thrillers har blivit enorma succéer och sju av böckerna har filmatiserats.

Första boken, Juryn, kom ut i USA 1988 men det var med den andra, Firman, som succén var ett faktum. Sedan dess har namnet John Grisham varit synonymt med den juridiska thrillern och han har sålt fler än 235 miljoner böcker och översatts till ett trettiotal språk.

Som med alla så produktiva författare är produktionen givetvis ojämn. Med Bekännelsen har John Grisham gjort en av sina bästa spänningsromaner på länge, tycker jag. Jag blir så fängslad av det som händer att jag inte vill länga boken ifrån mig och det händer flera överraskande vändningar. Boken och händelserna är inte förutsägbara och människorna är skildrade med träffsäkerhet. Skildringarna av karaktärerna är väl inte romanens största styrka, men handlingen är trovärdig och de strukturer i samhället som gör det möjligt med mord utfört av staten (=dödsstraff) kläs av och blir tydliga.

På bokförlagets hemsida står det om boken:

1998 våldtog och ströp Travis Boyette en omtyckt cheerleader i östra Texas. Han grävde ner hennes kropp så att den aldrig skulle hittas, sedan följde han fascinerat hur polisen och åklagaren häktade och dömde Donté Drumm, en ung fotbollsstjärna, till döden.
Nu, nio år senare, har Travis frisläppts i Kansas för ett annat brott – och Donté har fyra dagar kvar till sin avrättning.
Travis lider av en dödlig hjärntumör och för första gången i sitt liv bestämmer han sig för att göra något etiskt rätt, nämligen syndabekänna.
Men hur kan en skyldig man övertyga advokater, domare och politiker att de är på väg att avrätta en oskyldig man?

Rättegångsdramats stora mästare John Grisham är tillbaka – och det med besked!

Titel: Bekännelsen
Originaltitel: The Confession
Författare: John Grisham
Översättare: Ulf Gyllenhak
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN10: 9100126365
ISBN13: 9789100126360

Läs även andra bloggares åsikter om John Grisham, Bekännelsen, dödsstraff, thrillers, bokrecension

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bekännelsen, Bokrecension, dödsstraff, John Grisham, Thrillers

Flickan från ingenstans av Justin Cronin

28 juli, 2011 by Redaktionen

Det här är en mastig kloss på 907 sidor och den har hållit mig trollbunden i två veckor nu. På omslaget stod det att den påminner om Stephen Kings Pestens tid och jag håller verkligen med. Skillnaden är att Flickan från ingenstans är första delen i en trilogi. Nästa del kommer ut nästa år och jag längtar verkligen. Men jag tycker den påminner också väldigt mycket om Guillermo del Toro och Chuck Hogans vampyrtrilogi om Släktet. I den serien har två av tre delar kommit ut. Den sista, The night eternal, kommer att komma ut i höst och det är ytterligare en sak att se fram emot.

Men för att återgå till Flickan från ingenstans, så kan den bäst beskrivas som ett postapokalyptiskt verk. Det börjar i Iowa, där Amy som är Flickan från ingenstans, föds av en ensamstående 19-årig flicka som jobbar som servitris. Det kanske inte är det mest lysande och tyvärr inte ett unikt sätt att starta livet på. Men Amy är speciell och kommer att betyda mycket för mänsklighetens överlevnad. Som läsare så förstår vi att det är nutid som handlingen tar plats i, plus minus något år. Det nämns aldrig ett specifikt årtal men min gissning är att själva ”katastrofen” som inträffar händer 2016 eftersom det omnämns lite flyktigt på några ställen. Livet börjar inte bra för Amy, när hon är 6 år lämnar hennes mamma henne hos några nunnor och går mot ett okänt och förmodligen mycket olyckligt öde. Syster Lacey tar sig genast an flickan men ödet vill igen något helt annat. Ett statligt projekt, som utför märkliga medicinska experiment och som tidigare enbart testat på dödsdömda fångar, begär plötsligt att Amy ska bli deras nästa försöksperson. Amy, ett ensamt barn utan någon levande släkting, ska föras till forskningsanläggningen av två FBI agenter. Men ödet tar igen sina egna vägar och den stora katastrofen inträffar som tar död på större delen av USA’s (och förmodligen hela världens) befolkning.

Det här är själva utgångspunkten i Flickan från ingenstans. Handlingen och boken är enorm liksom persongalleriet. Jag visste inte först att detta var första delen av en trilogi och när jag märkte att jag bara hade några sidor kvar och det fanns mycket kvar av storyn så fick jag lite panik. När jag hade läst ut den och insåg att hela boken kunde ses som en början så fick jag lite panik och var tvungen att googla för att se om det kommer någon fortsättning. Tack och lov så gör det, det. Men visst är detta ett gott omdöme för en bok? När man inser att man verkligen vill veta vad som händer härnäst, när man verkligen börjar bry sig om huvudpersonerna.

När det handlar om trilogier så tycker jag att det är svårt att betrakta dem som individuella verk innan själva trilogin är färdig, utgiven och läst. Många håller säkert inte med om det men det är min personliga uppfattning. Det är skillnad med bokserier, som t ex böckerna om Harry Hole eller Erika i Fjällbacka. De är ju fristående även om böckerna i serien handlar om samma personer. En trilogi som Flickan från ingenstans, eller varför inte Ringen trilogin, hör ju samman med varandra på ett helt annat sätt. Liksom Frodo kämpar sig mot Mordor genom de tre böckerna så kommer serien om Amy (förmodligen) gå igenom hennes kamp för människans överlevnad. Böckerna blir alltså inte kompletta utan varandra.

Själva stilen i boken är mycket varierande. Från e-postkonversationer, till dagböcker och vanligt prosaberättande ur olika karaktärers perspektiv. Personligen tycker jag om den här blandningen av stilar. Främst i en sådan här tegelsten till bok eftersom det helt enkelt ”livar” upp lite.

Så vad säger ni? Är ni nyfikna på Flickan från ingenstans?

Flickan från ingenstans
Originaltitel: The Passage
Författare: Justin Cronin
Översättare: Jimmy Hofsö
Förlag: Nordstedts
ISBN: 9789113019376

Fler som recenserat denna bok:
Mina boktips och Annikas litteratur- och kulturblogg och Bokboxen.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bokrecension

Möte med Sara Paborn

5 juli, 2011 by Rosemari Södergren

Sara Paborn har lyckats med det svåra att skriva bok nummer två.
Hon debuterade våren 2009 med romanen Släktfeber. Samma år var hon en av sommarvärdarna i Sommar i P1.
Det talas ofta om att efter en lyckad debut kunna skriva ännu en bok kan vara mödosamt.
Och att det var en svår uppgift bekräftas nog av Sara Paborn. Det tog två år att skriva Tuppen och havet, som är en fristående uppföljaren till Släktfeber, genom att några av personerna från den första boken finns med i den andra romanen.

– Jo det var tungt, jag gick till kontoret, var där vid 9, satt vid mitt skrivbord och hittade på allt möjligt för att slippa skriva: gick ut på Facebook, googlade, drack en kaffe till, berättar hon.

Kulturbloggen fick träffa henne för en lång pratstund på ett av hennes favoritfik på Södermalm i Stockholm.

Språket är viktigt för Sara Paborn. Det kan ta tid för henne att skriva en sida. Hon stryker också en hel del, skriver om. I den andra romanen strök hon 160 sidor någon vecka innan den gick till tryck.
Hennes språk ligger nära poesin, det är ett djup i texten och rytm som förmedlar mer än själva orden. Därför blir jag inte överraskad när hon berättar att hon jobbar med en diktsamling.
Jag har hållit på med diktsamlingen parallellt med Tuppen och havet, berättar hon. Det ska bli en diktsamling om kärlek. Många dikter är på rim. Jag vill återupprätta poesin till något viktigt och lustfyllt för människor. Titta på en sådan som Gustaf Fröding! Han var sin tids Morrissey. Unga killar låste in sig på sitt rum och läste hans dikter i smyg. Sedan blev han populär bland massorna, folk kunde verser utantill. Vem kan citera våra samtida poeter? Mina dikter är både klassiska och moderna eftersom de handlar om vår tid, vissa är som skillingtryck. Samlingen ska heta När jag var en drömmare och du var min dröm och jag siktar på att den ska komma ut till våren.

Sara Paborn gillar musik och spelade både gitarr och piano när hon var yngre. När vi träffas har hon precis kommit hem från en bussturné med kompisen Jenny Wilson, musikern som bland annat jobbar med Tensta Gospel Kör.

– Jag fick följa med dem i turnébussen till en spelning i Köpenhamn, berättar Sara Paborn. Men jag bangade att sova i den.

Samtidigt som hon skriver på diktsamlingen har hon börjat skissa på en ny roman.

– Den här gången vill jag göra på ett annat sätt än med Tuppen och havet, berättar hon. Jag skulle vilja veta mer från början.

Romanen hon börjat jobba med är en historia som utspelar sig i reklambranschen där Sara Paborn jobbat som copy i nästan 20 år.

– Den kommer att bli sjövild, rakt berättad. Jag har hämtat helt skamlöst från verkligheten och alla osannolika grejer jag fått bevittna där. Reklambranschen har anledning att hålla andan.

Med Tuppen och havet jobbade hon väldigt fritt.
-Jag visste inte vad boken skulle handla om, visste inte vad som skulle hända. Jag visste att den skulle utspela sig på en ö och att den skulle ha existentiella undertoner men samtidigt skulle det vara en lätt absurd historia. Det var så mycket jag inte visste om den när jag började, men jag ville att den skulle vara starkt poetiskt laddad. Samtidigt ville jag ha ett driv, att den skulle vara spännande hela tiden. Jag tycker nog att jag lyckades med det.

Kortfakta om Sara Paborn:
Uppväxt i Sölvedborg, Blekinge
Kom till Stockholm som 18-åring 1990
2 barn
Har en döv katt som heter Benny
Bästa bok…hm. Finns så många. Men älskar Revolutionary Road av Richard Yates, Edens Lustgård av Hemingway, Doktor glas av Hjalmar Söderberg och Natten är ljuv av Scott Fitzgerald
Författare som inspirerar mig:just nu poeten Seamus Heany och Lars Gustafsson som jag läser just nu. Grym!
Bästa skivan i år: Min vän Jenny Wilsons dubbelalbum Blazing är fantastsikt. Sedan gillade jag Veronica Maggios nya. Finstämt och ändå rakt. Och alltid Håkan Hellström. Han har övertagit forna poeters roll i dag.

Har en snygg hemsida: http://www.sarapaborn.se/

Här är Kulturbloggens recension av Tuppen och havet.

Relaterat: Expressen, Adlibris.

Arkiverad under: Intervju, Litteratur och konst

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 284
  • Sida 285
  • Sida 286
  • Sida 287
  • Sida 288
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in