• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Litteratur och konst

Röster från Irland på årets bokmässa i Göteborg

17 mars, 2017 by Redaktionen

Författaren Sara Baume
Foto: Patrick Bolger

Den irländska litteraturen uppmärksammas genom Röster från Irland vid höstens bokmässa i Göteborg, 2017. Sedan tidigare är det klart att Bildning och Finland 100 år står i fokus vid årets största bokfest.

Ett pressmeddelande berättar:
Bokmässan samarbetar med Literature Ireland som sprider kunskap om den irländska litteraturen. Irland deltog för första gången på Bokmässan för fem år sedan. Nu återvänder de för att arrangera ett späckat program fyllt av seminarier och läsningar på ämnet under mässans fyra dagar. Ett urval av irländska författare, både internationellt kända namn och nya stjärnskott, kommer att gästa mässan som en del av Röster från Irland.

– Det känns väldigt roligt att en rad framstående irländska författare kommer att delta vid årets bokmässa. Det här är en fantastisk möjlighet för dem att visa upp sig och sina böcker, samtidigt som Bokmässans besökare bjuds på ett urval av den främsta irländska samtidslitteraturen, säger Heather Humphreys, Irlands kulturminister, som i veckan besökte Göteborg för att starta samarbetet.

Några av de irländska författare som kommer att delta vid Bokmässan:
• Sara Baume. Romandebuterade 2015 med Spill Simmer Falter Wither som blev rosad av kritikerna och flerfaldigt prisbelönt, bland annat med det prestigefyllda Davy Byrnes-priset.
• Rob Doyle. Doyles omtalade debut Here Are the Young Men blev årets bok 2014 i både Irish Times, Sunday Times och Independent. Doyle skriver också regelbundet texter ibland annat The Guardian och Obsverver.
• John Miniham. Författare och fotograf som blivit känd över hela världen för sina bilder på Samuel Beckett. Han har just färdigställt en samling porträtt av Irlands mest lovande författare just nu där Sara Baume och Rob Doyle ingår.

– Vi är väldigt glada för Röster från Irland och samarbetet med Literature Ireland. Vi vet sedan tidigare att det finns ett stort intresse bland våra besökare för den irländska litteraturen och ser mycket fram emot att kunna välkomna dessa författare till Bokmässan i höst, säger Daniel Levin, programchef på Bokmässan.

Arkiverad under: Litteratur och konst

Tidigare outgiven bok av Per Anders Fogelströms ges ut

1 mars, 2017 by Redaktionen

Författaren Per Anders Fogelström framför porten till Kvastmakarbacken 4. Foto: Herbert Lindgren, 1961.

I samband med 100-årsjubileet av Fogelströms födelse, har Stockholmia förlag nu i samråd med Sällskapet Per Anders Fogelströms vänner valt att för första gången publicera författarens ungdomsroman Den okuvliga friheten.

Ett pressmeddelande:
Manuset till Den okuvliga friheten av Per Anders Fogelström (1917-1998) skrevs 1939. Det skickades endast in till Axel Holmströms förlag men antogs ej. Någon motivering till refusen finns inte bevarad och någon bearbetning av manuset skedde inte, av så väl redaktör som författare.

Boken har ett inledande kapitel av Fogelströmkännaren Karl-Olof Andersson och romanen publiceras i den form den är, med bibehållen något ålderdomlig språkdräkt.

Den okuvliga friheten är en fiktiv berättelse som utspelar sig i en uppdiktad framtid. En totalitär stormakt har ockuperat ett litet land, med förtryck och judehat till följd, men också motståndskamp från ”Röda Ligan” mot det enda tillåtna partiet ”battongisterna”.

Romanen speglar det sena 1930-talets fascistiska strömningar. I sin fiktiva form är den samtidigt ett tidsdokument och en berättelse som speglar den verklighet och den tidsanda som den unge Fogelström upplevde, i ett litet land i en liten stad i ett Europa på randen till världskrig. Därtill är det en historia som i många avseenden åter känns skrämmande aktuell.

Stockholmia förlag har tidigare i serien Monografier utgivna av Stockholms stad publicerat Karl-Olof Anderssons biografi Per Anders Fogelström. Ett liv för litteraturen, freden och miljön (2013).

Arkiverad under: Litteratur och konst

Bildhuggarens dotter av Tove Jansson – världens bästa skildring ur barnets perspektiv

27 februari, 2017 by Rosemari Södergren

Bildhuggarens dotter
Författare: Tove Jansson
Utgiven: 2016-10
ISBN: 9789523330160
Förlag: Förlaget

Bildhuggarens dotter är en slags biografisk barndomsberättelse av Tove Jansson. Den är, som allt denna mästerliga författare gav ut, magisk och mystisk mitt i det vardagliga. Tove Jansson berättar om sitt uppväxt i det bohemiska konstnärshemmet på Skatudden i Helsingfors där festerna pågår i dagar men också det betydligt lugnare sommarstället ute skärgården. Både hennes pappa skulptören Viktor Jansson och mamma Signe Hammarsten är en centrala personer i berättelsen, liksom hemhjälpen Anna, en symbol för friheten.

Tove Janssons älskade barndomsskildring Bildhuggarens dotter utkom för första gången år 1968. Nu har bokförlaget Förlaget gett ut detta mästerverk igen, tillsammans med tre andra av Tove Janssons odödliga böcker (Lyssnerskan, Trollkarlens hatt och Kometen kommer).

Det var länge sedan jag läste något som grep tag i mig så påtagligt som Bildhuggarens dotter. Berättelserna i boken fångar in barnets sätt att tänka, känna och uppleva världen. Jag hade nästan glömt bort hur det var att vara ett litet barn. Tove Jansson växte upp i ett annat land än mig och några decennier före mig eftersom hon är född i augusti 1914 i Helsingfors. Ändå känner jag igen det hon beskriver. Jag känner igen känslorna och sättet barnet tänker, reagerar och resonerar även om jag växte upp fyrtio år senare och världen blivit något modernare.

Det finns många barndomsskildringar men det var verkligen länge sedan det var någon sådan jag såg på film eller läste om i en bok som får mig att verkligen känna mig förflyttad in i barnets själ. När jag läst Bildhuggarens dotter kom jag ihåg mycket mer från min egen barndom och hur jag upplevde än jag gjort på många tiotal år.

Boken är mästerligt skriven också på flera sätt. Språket förstås, rytmen i språket, magin, mystiken och samtidigt den påtagliga realistiska beskrivningen. Att den inte är en roman på det vanliga sättet gör den dessutom ännu starkare. Den består av flera kortare berättelsen, alla med barnet i centrum, men det är inte en sammanhållen handling – och det gör för mig att den ännu mer känns äkta och nära.

Boken är ganska tunn men och med flyt i berättelsen och språket – men alltid som med Tove Jansson vill jag inte rusa igenom läsningen utan jag läser ett stycke i taget och låter det smälta in.

Det är mycket bra att bokförlaget Förlaget nu gett ut detta mästerverk på nytt. Här kan du läsa mer om hur Förlaget tänkte och arbetade med nyutgivningen av de fyra berättelserna.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst

Bokrecension: Efterlämnat av Lars Norén – minnets sköra järngrepp

22 februari, 2017 by Redaktionen

Efterlämnat
Författare Lars Norén
Utgiven: 2017-01
ISBN: 9789100170349
Förlag: Albert Bonniers Förlag

”Det är ingen idé att se tillbaka” (sidan 11), heter det tidigt i Efterlämnat, Lars Noréns nya prosapoetiska verk. Men ser tillbaka är förstås precis vad det 70-åriga berättarjaget gör, i ett 149-sidor långt medvetandeflöde som helt saknar punkter, komman, styckeindelning eller kapitel. Enbart stora bokstäver här och där ger oss en viss hjälp att strukturera vår läsning.

Jagets minnen sviker ständigt, förändras, ifrågasätts, rekonstrueras, överdrivs, förvrängs, och skalas ned. ”Dagarna är som angripna negativ Angripna Av vad Av dåligt minne” (74). Nuet, format av det förflutna, avfärgar sig i sin tur på minnena, ”presens och imperfektum och futurum glider ihop” (21). Ju mer intensivt berättarjaget försöker fokusera, desto mer oskarpt blir det förflutna: ”Jag försöker skriva samma meningar två gånger för att öva upp min förmåga… Men andra gången då jag skriver över de redan skrivna orden med samma ord försvinner de istället för att bli tydligare” (20). Ändå är flödet förstås ostoppbart. För, som vi alla kan konstatera, ”jag lever Alltså minns jag” (103). Det är ofrånkomligt. Minnets föränderlighet är frukten av att vårt förflutna fortfarande lever i oss. Formar och omformar oss, i mötet med ett lika undflyende nu.

Den värld vars tid och rum berättarjaget vandrar genom är en värld av fattiga och sjuka, hemlösa och utnyttjade, lantarbetare och städerskor, nedlagda järnvägsstationer och arbetsskor, ”outslitliga nedstänkta med fläckar av färg och cement” (sidan 82). Den självbiografiska anknytningen finns där, i berättarjagets minnen av ”undomspsykos”/”hebefreni” och återkommande mentalsjukhusvistelser, men vi är annars långt ifrån de medelklassmiljöer som kännetecknar både Noréns dramatik och författarens bakgrund. Snarare är vi tillbaka bland de outsiders som befolkade hans tidiga romaner. Jag vill tänka att det har att göra med hur vår tid är en tid av nygammal misär och nygamla klyftor.

”Efterlämnat innebär försoning men paradoxalt ingen försonlighet” skriver Göran Sommardal i sin recension i Aftonbladet. Det är en bra sammanfattning. Här finns en sorts acceptans av att det rent faktiskt är som det är. Att det var som det var. Hur det nu än var. Men det förblir, på ren svenska, ganska för jävligt. ”Nu kan man knappt passera utan att snubbla över uteliggare” heter det när jaget försöker avsluta sin promenad genom minnena (genom livet?). ”Någon lägger sig försiktigt på prydligt utlagda kartonger i ett upplyst hörn” (sidan 148).

Kanske är jag orättvis när jag beskriver Efterlämnat som ojämn? Partierna av relativ stiltje, av upprepning, av ren tristess är ju trots allt Noréns sätt att fånga minnets flackande, vacklande skörhet. Men ändå. Jag påminns om hur det är att läsa en annan upphöjd jämnårig herre, den slovenske filosofen Slavoj Žižek. Jag är ofta osäker på helhetsvärdet, men när tvivlet är som störst kommer de där sylvassa sentenserna, de briljanta infallen som lyser som en brandfackla i vårt samtida mörker. Och som gör det mer än värt att bråka sig igenom texten, trots allt.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, Bokblogg, Bokrecension, Lars Norén

Två systrar av Åsne Seierstad – en bok som inte lämnar någon oberörd

20 februari, 2017 by Rosemari Södergren

Två systrar
Författare: Åsne Seierstad
Utgiven: 2016-10
Översättare: Jan Stolpe
ISBN: 9789100167592
Förlag: Albert Bonniers Förlag

En oktoberdag 2013 försvinner plötsligt två välartade tonårsflickor från sitt hem i Norge. Ayan är 18 år och Leila 16 år när de försvinner. Det visar sig snart att de har gett sig iväg till Syrien för att ge sitt stöd till Islamska Staten, IS, fundamentalistiska islamister.

Flickorna som småbarn kom tillsammans med sina föräldrar till Norge, från inbördeskrig i Somalia. De växte upp i Norge, gick i norsk skola och gick klädda i jeans och lyssnade på musik som vanliga unga tonåringar, men en dag börjar de förändras. De klär sig i traditionella muslimska kvinnokläder som täcker hela dem, de ber fem gånger om dagen och går med i stränga muslimska grupper som håller hårt på att kvinnor och män ska vara åtskilda. På mötena får flickor och kvinnor inte ens gå in genom samma ingång som männen, ifall de skulle råka nudda vid varandra begår de en synd.

Hur kan två unga människor bli så stenhårt övertygade om att de har helt rätt och att alla andra kommer att brinna i helvetet? Ja det är så dessa två flickor resonerar och säger till andra unga som inte klär sig kyskt och inte tror på samma sätt. Den norska journalisten Åsne Seierstad har försökt undersöka hur detta kunde ske. Hon har träffat och intervjuat Ayans och Leilas familj, vänner och bekanta. Hon har gjort ett gediget arbete och gått på djupet. Det är svårt att slita sig från boken. Som läsare kommer jag nära människorna, jag hör hur de resonerar, hur de tänker – och jag känner föräldrarnas stora förtvivlan och alldeles speciellt pappan Sadiqs desperation. Pappan åker ner till Turkiet och Syrien och försöker få hem flickorna. Jag förstår hans ångest och hur desperat han är.

Åsne Seierstad skildrar också flera andra ungdomar som blir radikaliserade. Det är oerhört sorgligt att läsa om hur många ungdomar som viger sitt liv åt IS, både pojkar och flickor, kommer från trassliga familjeförhållanden. Boken ger flera förklaringar till hur sådant kan ske, att unga människor i väst kan dras till en sådan extrem rörelse som IS. Men riktigt varför ger den ändå inte svar på. Och det borde ingen vänta sig heller. De två unga systrarna, Ayan och Leila, verkar komma från en bra familj, inte ekonomist välbärgad men ändå med en mamma och pappa som bryr sig om dem.

Aisha, en väninna till dem som också ger sig iväg till Syrien och IS har en pappa som misshandlar hennes mamma och henne och hennes fyra systrar. Pappan är vansinnig över att ha fem döttrar och ingen son, vilket både mamman och döttrarna får lida för. Det är hemskt att läsa om hur Aisha gifter sig på IS-muslimskt sätt och får en man som misshandlar henne och överger henne. Hon gifter sig en gång till med en IS-krigare, hon blir hans fru nummer två. Han slår ohjäl hennes lilla babyson. Det är uppenbart att flera av de unga män som ger sig hän åt IS och krigar i Syrien är våldsamma. När ideologin dessutom ger mannen rätt att slå sin fru och ger honom rätt att bestämma över kvinnor kan dessa våldstendenser blomma ut

Magnus Linton som recenserar boken i DN är ganska kritisk och menar delvis att boken ger luft under vingarna för högerextrema rörelsers islamkritik:
Seierstads fenomenalt skrivna bok ger fler svar på hur än varför religiös radikalisering sker och lär bli högläst av den sorts segervissa högerpopulister, i tisdags globalt ryggdunkade av Trumps seger, som nyligen hade gala på Grand Hôtel. Jihadismens och kontrajihadismens mobiliserande mytbilder är allt mer sammanfallande – religioner kan inte samexistera, det mångkulturella samhället är ett fiasko, motståndaren är krigisk till sin natur, om vi inte förintar dem förintar de oss – och då boken sällan zoomar ut till större historiska och ekonomiska perspektiv finns gott om detaljer för den som vill exemplifiera den bekanta berättelsen om den värderingsförvirrade välfärdsstaten; barnbidrag går till koranlärare, i Oslos moskéer slås kvinnor till döds medan blåögda multikultiakademiker relativiserar bort alla möjligheter att sätta ner foten och varje gång skolan gör en eftergift för att Ayan och Leila faktiskt ska få praktisera sin tro möts rektorn av nya krav.

Det är skrämmande. På många sätt. Både bokens innehåll och Lintons kritik. Att unga människor kan hitta en mening i livet med en religion som tillåter dem att döda alla som inte tycker som de själva, att unga flickor kan finna en mening i att inte vara likvärdiga med pojkar och män … hur ska vi som tror på fred och jämlikhet och allas rätt till liv ta till oss detta? Det är också skrämmande att vi inte får tala om detta öppet utan att det kommer beskyllningar om att bana väg för Trump och Sverigedemokrater. Det måste finnas fler sätt att se detta på. Det händer ju verkligen att unga människor i västvärlden överger våra värderingar och ger sig av för att kämpa för Islamska staten.

Vad får dessa unga människor att överge västvärlden för en sådan våldsam livsstil? Boken berättar hur dessa två unga flickor tog det beslutet men ger inte något svar på varför. De kom som småbarn till Norge och hade mörk hud och upplevde förmodligen ett främlingskap i samhället. Ayan till exempel accepterades aldrig av de norskfödda jämnåriga utan fick vänner som liksom hon kom från invandrarbakgrund. Hennes mamma höll hårt på att de skulle gå i en sträng koranskola på söndagar. Som tonåring drogs Ayan och Leila in i ett konservativt islamskt nätverk. Detta är bara en del av vad som hände, men de flesta som har liknande erfarenheter blir inte IS-sympatisörer. Så varför just hon och hennes syster?

Jag tror egentligen inte att det finns svar på varför. Det är lika meningslöst som att fråga sig varför vissa människor blir drogmissbrukare och dör i överdos. Det finns riskfaktorer, men också unga som inte har riskfaktorerna kan bli missbrukare, på samma sätt tror jag det är omöjligt att säga vem som skulle kunna bli IS-kämpe. Däremot kan vi se varningstecken. Flickornas pappa håller föredrag om varningstecken för att kunna upptäcka ungdomarnas tendenser i tid. Det är nog det som kan göras. Lära sig att se tecknen.

Rent språkligt är boken ingen stor litterär upplevelse. Den är mer som en mängd anteckningar. I den svenska översättningen är det slarvfel på många ställen där mellanrummet saknas mellan punkten i en mening och stora bokstaven i den kommande meningen. Men det gör inget. Det är väldigt flyt i det som berättas och det ger mycket att tänka på. Berättelsen är gripande.

En stor del av berättelsen sker utifrån pappans synvinkel, där han berättar vad han upplevde då han försökte befria sina döttrar. Han har kontakt med Osman, en man som lyckas tjäna rätt bra på att hjälpa alla sidor i konflikten. Ibland när Osman lovat att göra något för att hjälpa till att befria flickorna kommer det förhinder, som bombattacker och att några av de som hjälper honom upptäckts och dödats. Jag tolkar det som att det inte alltid är hela sanningen utan påhittade ursäkter från Osman. Magnus Linton är väldigt kritisk till dessa delar av berättelsen:
… men i stället begravs de allt mer av utbroderade actionscener om pappans cliffhangervänliga men i grunden obegripliga räddningsmissioner till Syrien. Det bombas, skjuts, halshuggs, misshandlas, sprängs och vapendras enligt new journalism-konstens alla regler …
Jag tror för min del att berättelserna till viss del är påhittade, ibland som ursäkt av Osman och ibland som ursäkt och bortförklaring av pappa Sadiq.

Pappa Sadiq är en av bokens stora behållningar. Hans kamp och hans förtvivlan och hur har springer runt i cirklar och inte vågar berätta att flickorna är där frivilligt är en stark berättelse. Kanske bokens främsta berättelse, ehuru mörk. Det är inte alltid lätt att vara förälder.

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 107
  • Sida 108
  • Sida 109
  • Sida 110
  • Sida 111
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 348
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in