• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Petter Stjernstedt

Filmrecension: Monsters and men

11 november, 2018 by Petter Stjernstedt

Monsters and men
4
Svensk biopreimär:
Regissör: Ronaldo Marcus Green
Medverkande: John David Washington, Anthony Ramos och Jasmine Cephas Jones

I Brooklyns brokiga kvarter patrullerar poliserna nattligen. Ett bråk uppstår där en av konstaplarna skjuter en svart man. Men det är högst oklart vad mannen gjort. Kanske fanns ingen anledning. Kanske hade han bara oturen att födas med fel hudfärg, en hudfärg som betyder glåpord, misstänksamhet och på daglig basis ständigt dömande blickar. På avstånd observerar ungdomen Manny händelsen. Via sin mobiltelefon fångar han hela förloppet. Frågan är – ska han publicera filmklippet eller ska han radera det?

Monsters and Men avhandlar tungviktar-ämnena rasism och övervåld inom polisen. På amerikanska nyheter hör vi dagligen om våldsamheter. Det är krig. På gatorna i Brooklyn bataljerar poliser och rasifierade.  I filmen följer vi kommissarie Dennis. John David Washington, Hollywoods nya filxstjärna, såg vi i höstas som den våghalsige Ron i Spike Lees Black Klansman. I Monster and Men spelar han åter uniformklädd brottsbekämpare  ( Vi hoppas att det inte är ett dåligt omen om att John David redan blivit typecastad). Poliskomissarie Dennis Williams ställs in för ett dilemma –  ska han försvara sin kår eller ska han kritisera polisens agerande? Som svart man och bilförare blir han själv stoppad av polis. Detta mina damer, herrar och queers är vardagen hos många svarta personer i ett splittrat USA.

Monsters and Men skildrar fördomarna från båda håll. Det är svarta som drar alla poliser över en kam. Och det är den vita blåljuspersonalen som utan anledning stoppar  svarta ungdomar på gatan för visitering. Reinaldo Marcus Green är en skicklig filmregissör. Hans fragmentariska berättelser, det utsökta skådespelet, persongallerian och autenciteten gör Monsters and Men till en verklig filmupplevelse. Narrativt tar han en ovanlig väg. Precis som i Derek Cianfrances “ The place beyond the pines” kretsar Monsters and Men kring flera personer. Green går från den ena över till den andra. Förutom hudfärg har de föga gemensamt. Green synar händelsen ur olika synvinklar. Det breddar berättelsen. Monsters and men ger inga svar. Utan lyfter en viktig fråga in i biosalongen. Marcus Green är finlirets och de små detaljernas man. Utan moralkakor eller övertydlighet dokumenterar han en viktig slice of modern american history som tåls att återberättas. På årets Sundance filmfestival fick Green det prestigefyllda specialpriset. Vi på Kulturbloggen hoppas vågen av filmer om svarta personer och tematik kring rasism är mera än bara är en fluga och är här för att stanna.

Petter  Stjernstedt

Arkiverad under: Filmrecension, Recension, Scen, Toppnytt

”Det var två stora egon som inte fick nog med plats”

30 oktober, 2018 by Petter Stjernstedt

Pressbild: Joakim Åhlund lirar gura i bandets studio vid Vitabergsparken.

Ur frustration och uppgivenhet föddes musiken. Iran Iraq IKEA, Les Big Byrds andra skiva, är Jocke Åhlunds hjärteprojekt som han delar med resten av världen.

Joakim Åhlund är producent och musiker som medverkat i band som Caesars och Teddybears Sthlm. Jocke älskar sitt jobb, men brinner extra mycket för Les Big Byrd, hans egna krautinspirerade rockband som tagit världen med storm. I bandets studiolokal vid Vitabergsparken träffar Kulturbloggen honom. Över en kopp kaffe berättar Jocke om nya plattan, om frustration, melankoli och den knasiga titeln som hämtats från en lattjo slips i Berlin.

Ni släppte nyligen er andra platta, Iran Iraq IKEA. Hur skiljer den sig från förra alstret – They Worshipped Cats?
– Det är en vidareutveckling av vårt sound som är både poporienterat och filmiskt med fokus på de instrumentala och transcendentala.

Vissa partier är avskalade, medans andra går åt det mer bombastiska hållet med långa instrumentala bitar som bygger upp till crescendo.
– Ja, det känns som en naturlig blandning för oss. Vi älskar de filmiska David Lynchiga. Vi vill att vår musik ska få ta tid på sig, att den ska få andas och ska kunna veckla ut sig. Vi vill bort från kommersialismens 1A-format med korta tre minuters låtar som ger pyttelite utrymme för improvisation. Men på samma vis  som vi vurmar för de monotona, transaktiga så älskar vi de enkla rena popmelodierna. Det är bredden vi vill åt.

Det var gått dryga fyra år sedan ” They Worshipped Cats” släpptes. I musikens värld är det en rätt så lång tid att lägga på att producera ny musik. Hur vart det så? 
– Ja det har varit en långt ifrån friktionsfri resa för oss att kunna färdigställa vårt andra album. Jag hade en idé om att jag som producent skulle avlastas genom att låta utomstående få sköta producentbiten. I det scenariot kunde jag lägga all min vakna tid åt att skriva låtar och på att sjunga. Pete »Sonic Boom« Kember och Anton Newcombe »The Brian Jonestown Massacre « tillfrågades och båda tackade ja till samverkan. Men vad som på pappret såg ut som lyckad kombo visade sig inte alls fungera. Det var två stora egon som inte fick nog med plats. Det vart bråk och stök och det hela slutade med att Pete och Anton lämnade oss. Kvar var jag, Nino Keller, Frans Johansson och Martin ”Konie” Ehrencrona, de fyra i bandet, med vrakdelarna till en skiva som inte alls var vad vi hoppats på.

Oj, det lät tufft. Vad hände efter det att Anton och Pete bestämt sig för att lämna skutan?
– Vi tappade allt sug och det tog flertalet månader innan jag kom till insikt. Jag förstod att ska bli bli nåt album så ligger ansvaret på mig. Jag tog över producentspakarna och vi gjorde om musiken från grunden. Det gick vägen. Idag håller jag i min hand vårt kanske bästa album någonsin och jag är stolt som tuppen.

Hur känner du nu inför att samverka med andra?
– Historiskt har jag ingått i flera samverkansprojekt. I Teddybears är vi tre pers, som alla har väldigt starka viljor. Men vi får det att fungera Men Les Big Byrd är mer personligt. Det är mitt hjärteprojekt, mitt intryck, min musik, mina låtar. Och då vill man liksom inte kompromissa.

På vilket sätt känns Les Big Byrd som ett mer personligt verk?
– Jag skriver alla låtar, producerar och sjunger. I Caesars var jag den som stod för texterna men jag hade en annan person som levererade på scen. Här är det annorlunda. Det är jag som står längst fram och ska leverera skiten. Då måste det bara funka. Det är inget fel på samarbeten. Men i ett så personligt projekt blir det extra känsligt. Då tillåts inga fails eller errors. Och dynamiken Anton och Pete mellan gjorde att vi aldrig kom framåt.

Det måste vara läskigt att ta sig an ett projekt med så pass starkt symbolvärde?
– Ja, verkligen. Man tar ju en risk och känner sig både utelämnad och naken. Och det fakto att vi nu börjat att framföra svenska låtar. Då tar man liksom bort ytterligare ett filter.

Mannen utanför är enda svenska låten på nya albumet.
– Jepp. det är onekligen en konst att skriva på svenska, men lyckas man så är belöningen stor. Man når både ut och in. Jag glömmer aldrig texter som “Vi borde prata men det är för sent” och “Two Man Gang” och första gången vi repade “Mannen utanför” så satt texten från första stund. De svenska låtarna är mer direkta och det är omöjligt att inte lyssna till vad som sägs.

Nya albumet har en lustig titel- ”Iran Iraq IKEA”. Hur kommer det sig?
– Ja, det är en konstig story. Jag var på turné med Caesars i Berlin. Där gick jag in i en klädaffär för alternativt mode och hittade en slips med gummiband, en sån där som man trär direkt över huvudet. På slipsen stod inpräntat med stora bokstäver- Iran Iraq IKEA. Jag gillade det och har sedan dess väntat på ett tillfälle att i något sammang, i en låttitel eller på ett album, få använda de orden. Till en början var jag skeptisk till att använda det som albumtitel. Är det inte lite för humoristiskt ? Kan det uppfattas som för roligt, som att man klacksparkar bort allvaret? Skivan är ju långt ifrån något skämt. Jag testade rubriken på ett gäng svenska musiker, bland annat Lorentz i »Go-Kart-Mozart«. Han är en råcool snubbe, ett modelejon med helt egen stil. När vi sågs hade han en piketröja med bokstäverna IKEA. “I hate IKEA”, säger Lorentz. ”Vilken slump. Vi tänkte döpa vårt album till Iran Iraq IKEA, berättar jag. Det var fan den bästa albumtiteln jag hört, säger Lorentz”. Därmed var saken klar och det fanns ingen tvekan om vad albumet skulle heta.

Finns det en koppling mellan musiken och den kryptiska titeln?
– Nä, vi tyckte bara det lät fränt. Det känns politiskt, men ändå inte plakatbudskaps-politiskt. Här finns ett visst element av humor och ett visst element av det suggestiva, subtila. Det låter lite argt, men man förstår inte riktigt varför? Jag gillar otydligheten i det hela. Dessutom passar det väl in med vår albumcover.

På omslaget till nya albumet ser vi Gunnar Thoréns porträtt av frihetsgudinnan, vars två ögon har lämnat kroppen. De flyger iväg i luften likt två helikoptrar.
– Ja, det är nån slags humor. Det är jävligt skruvat och det sätter precis som titeln igång tankar.

Utifrån titel och albumcover kan man lätt få för sig att skivan ska vara laddad med politiskt sprängstoff, men riktigt så är det inte?
– Nej. Tvärtom är låtarna högst personliga betraktelser. Det handlar om förlust, sorg, misslyckande och om att bli gammal. Att ha framtiden bakom sig. Titeln har inget med texternas innehåll att göra. Det var bara ett sätt att locka till  lyssning. I texterna finns mycket sorg och melankoli. Ofta är det det som griper tag. Det har liksom inte varit en skitmunter tid det här åren. Plattan blev mitt sätt att deala med det.

Skönt att den värsta tiden är över. Vad händer härnäst?
– Vi ska göra vår absolut första Sverigeturné. Vi har turnérat runt i England, Europa och USA. Men aldrig i det egna hemlandet. Nu blir det av med stopp på små orter som Borås, Borlänge och Örebro. Det kommer att bli skitfett! Alla i bandet är peppade på att få spela och komma ut. Det är speciellt det där med att spela ihop. Man bygger upp något och för var spelning man gör blir man ett snäpp vassare.
Det är lite som med landslaget. I semifinalen jämfört med gruppspelet är teamet betydligt bättre. Efter flera heat har de gaddat ihop sig och blivit ett sammansvetsat gäng. För var spelning Les Big Byrd gör blir vi mer och mer samspelta och vi riktar våra kompasser mot samma mål. Just nu känner vi att vi har flow. Vi gör massa bra grejer och vi vill fortsätta med det. Förhoppningsvis dröjer det inte ytterligare fyra år innan nästa albumsläpp.

Les Big Byrd spelar på Vasateatern i Stockholm på onsdag 31 oktober.

Les Big Byrd repar i sin studiolokal. Fyra år tog de för dem att färdigställa nya albumet ”Iran Iraq IKEA”.

Petter Stjernstedt

Arkiverad under: Intervju, Musik, Toppnytt

Filmrecension: Tornet

26 oktober, 2018 by Petter Stjernstedt


Tornet
Betyg 4
Svensk biopremiär: 16 november
Regissör: Mats Grorud
Manus:Mats Grorud, Trygve Allister Diesen och Ståle Stein Berg
Röster: Layla Najjar, Makram Khoury och Naheda Azzam m.fl
Land: Norge/Sverige
Produktionsår 2018
Längd: 74 min
Distributör: Folkets Bio

I libanesiska flyktinglägret Bourj-el-Barajne bygger man hus på höjden i hopp om att en dag nå Gud. Många är de palestinier vars strimma av hopp för länge sedan tynat. Varför är det så?

Wardi är en ung tonårig flicka, född och uppväxt i det libanesiska flyktinglägret. Hennes skolbetyg pekar mot en lysande framtid som doktor eller jurist. Men gammelfarfar Sidi som som står för det ekonomiska  tvingas att välja – medicinen eller Wardis skolgång. Det är en tuff verklighet i nutidens och dåtidens Libanon som vi får inblicka. Vi följer Wardi på hennes dagliga strapats. Hon trampar runt i smutsen på stadens gator och torg. På vägen stöter hon på bekanta, familj och vänner som alla förtäljer sin historia. Varje berättelse blir ytterligare en pusselbit att lägga för att lösa gåtan som är den komplexa Palestina-Israel konflikten. Hur förstår vi det ogreppbara och hur kan vi utan pekpinnar och moralkakor närma oss sanningen? Regissör Mats Grorud vet svaret.

Pedagogisk guidar han oss genom historien. Efter att palestiniernas land ockuperats börjar de steg för steg, sten för sten, att bygga på något nytt. År 1948 sätts det första tältet upp i lägret. Idag bor det i Bourj-el-Barajne över 21 000 människor, varav 40 procent är barn. Hit har även 20 000 syriska flyktingar sökt sig. Tillsammans delar de på en kvadratkilometers yta. Alla sitter de på en dröm om ett bättre liv. Wardis syster planerar lämna lägret för Sverige, trygghetens och välståndets land. Sidi, vars motivation till att fortsätta leva bygger på guvanaträdets blomster, ser hoppet i barnets ögon. Under hans första dag i flyktinglägret låter han så ett träd i förhoppning om att frukten en dag ska kunna försörja hela hans familj. Blommor och växtlighet blir hans livlina. Runt halsen bär han en nyckel, en nyckel som symboliserar moderlandet. En dag ska han eller hans avkomma få återvända dit.

Mats Grorud baserar filmen på sin mammas upplevelser från lägret. På 1980-talet arbetade hon som sjuksköterska. Hon kommer hem till Norge och berättar för Mats och hans syskon om barnen i flyktinglägret. Dessa barn är utan rättigheter, har inga möjligheter till jobb eller dräglig bostad. I väntan på att en politisk lösning ska ske är de fast i gettot.

Tornet är en stark berättelse om palestiniernas hårda kamp om rättvisa, om hopp, hopplöshet och uppgivenhet. Mats backar inte för de tunga ämnena. Han visar en vardag där vinande kulor, cirkulerande militärhelikoptrar och ond bråd död är skåpmat. Men framförallt är Tornet ett varmt, humant drama om folket som negligeras, men som fortsätter att kämpa. Filmen ger perspektiv och djupare förståelse för palestinernas situation. Med enkla medel lyckas Mats att förklara komplexa skeenden. Att använda animation och dockor som visuella redskap för berättelsen fungerar väl och det blir
enklare att ta till sig berättelsen.

Med Mats effektiva berättande och bankande hjärta förstår vi flyktingarnas situation och svåra val. I kontrollerade Bourj-el-Barajne finns ingen framtid. Och ja, det är ljusare på andra sidan kullen och ja, det är värt den riskfyllda färden över stormiga hav. Om detta må vi berätta. På pressvisningen stötter jag på en filmkonsulent som ser filmen för att överlägga om den ska användas som pedagogiskt verktyg i skolan. Jag hoppas att hon likt jag grips av personödena och att hon väljer att visa Tornet på bred front i alla Sveriges skolor. Det är den väl värd.

Petter Stjernstedt

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension, Toppnytt

Stockolm improvisationsteater cementerar könssterotyper och förutfattade meningar

25 oktober, 2018 by Petter Stjernstedt

HETERO – humor för heterosexuella och deras vänner
På scen: Elin Almén, Ami Hallberg Pauli och Lotta Malmhester
Regi: Gunilla Edemo
Producent: Sara Beer
Tekniker: John Sass

Jag är tudelad. O ena sidan. O andra sidan. ”HETERO – humor för heterosexuella och deras vänner”, av Stockholm improvisationsteater Stockholm, gör upp med heteronormen, kritiserar vår förlegade syn på kvinnor och män samt leker med könsstereotyper och fördomar. Men i sin strävan att synliggöra normer  cementeras mycket av de förenklade föreställningar vi i publiken redan sitter på.

Män är hårdföra, handlingskraftiga och tar i sociala rum orimligt stor plats. Kvinnor är väna, ängsliga, oroliga, omvårdande och socialt ansvarstagande. Så ser den generella bilden ut kring vad som är typiskt manliga och kvinnliga egenskaper. Stockholm improvisationsteater bjuder in publiken till deltagande. Vi får själva formulera vad som är det mest jämställda förhållandet, texta frågor riktade till relations-experten och önska alla de klassiska heterolåtar som dominerar vår Spotify-lista. Ensemblen leker med  fördomar. I handen får tre av åkådarna en tuta. Varje gång det osar HETERO och ensemblen visar ett heteronormativt beteende så ska vi för allt vi är värda tuta. Och relationsexperten svarar på svåra frågor om potensproblem och om när gränsen för antal skickade dick-picks är passerad.

I sin utformning är ”Hetero – humor för heterosexuella och deras vänner” smårolig. Att jag stundtals sätter skrattet i halsen beror på de många gånger som pjäsen istället för att ifrågasätta spär på förutfattade meningar. Visst kan man skämta om manligt och kvinnligt, men för att göra det krävs viss skicklighet. För samtidigt är varje försök, även med humor som bränsle, till att återskapa könssterotyper ett ytterligare sätt att cementera fördomar.

Det är synd då det ligger research bakom. För att riktigt komma ner på djupet i den heterosexuella regelboken har improvisatörerna tillsammans med regissören läst på via vetenskapliga studier, självhjälpsböcker och intervjuer från “Liten handbok om att vara lesbisk “ om heteronormativitet och HBTQ. Här finns mycket bra, fakta som klargör att skillnaderna mellan de två könen är närmast obefintlig, samtal där originellt nog de heterosexuella får komma ut ut garderoben. Men det jag minns är scenerna där heterosorna får utan förbehåll ranta på om manligt och kvinnligt kodade egenskaper.

”Hetero – humor för heterosexuella och deras vänner” är inte min pjäs. Kanske är jag, den upplysta feministen, inte den tilltänkta målgruppen. Utan föreställningen riktar sig till heteros utan genusglasögon som ännu inte insett hur normerna begränsar oss. Dags att öppna ögonen. Trots småroligt uplägg förstärker  bara ”Hetero – humor för heterosexuella och deras vänner” fördomar och de tafatta försök att nyansera bilden missar helt målet.

Petter Stjernstedt

Arkiverad under: Scen, Teaterkritik, Toppnytt

Lyssna: The Flavians – Non Stop Fun ( All I Wanted)

25 oktober, 2018 by Petter Stjernstedt

The Flavians släpper ny singel. ”Non Stop Fun (All I Wanted)” beskrivs av bandet som en existentiell parodi och reflektion över det moderna livets vardagligheter.

Tidigare i år släppte Flavians sin första singel ”On the Radio”, en låt som nådde en bred publik och spelades på stora kanaler som BBC Music, Introducing In The West, Top playlists ‘POP 2018: Today’s pop hits’, The Indie Folx ‘Best of Indie Rock 2018’ och Spotify’s ‘Discover weekly ‘.

Nya singeln ”Non Stop Fun (All I Wanted) berättar om en olycklig kontorsarbetare vars liv gradvis spinner ur kontroll under en ödestigen dag. Varje vers beskriver en ny scen och berättar om ett annat kapitel på vår hjälte resa medan hans en gång stabila korthus faller omkring honom på ett spektakulärt sätt.

Arkiverad under: Musik, Toppnytt

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 26
  • Sida 27
  • Sida 28
  • Sida 29
  • Sida 30
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 57
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in