• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Krönika som improviserar kring Ystad Jazzfestival

8 augusti, 2017 by Mats Hallberg

Årets hedersgäst Al Di Meola

Foto Marcus Fägersten

1-6/8 2017

Konstnärlig ledare: Jan Lundgren

Ordförande: Thomas Lantz

På förfrågan berättade en författare jag känner att en krönika för honom brukar ta tre dagar.  Här är det tvärtom snabba puckar som gäller.  Utan förberedelser vill jag i stunden försöka fånga vad jag för första gången varit med om, varför ett med genren förknippat ord återfinns i rubriken. Var en ynnest att få bevaka vad som antagligen  numera är landets största jazzfestival sommartid.  Sjunde upplagan slog rekord med över tiotusen biljetter, något som innebar en beläggning på imponerande 90 %. Genom samarbetet med Ystad Arena kunde kapaciteten ökas. Om man bara får bukt med två akilleshälar –  för få sängplatser  och nedmonterad nattrafik – finns goda möjligheter till ytterligare expansion. Med en fortsatt skaplig budget tack vare bidrag och sponsorer, skulle fler stora namn kunna lockas. Ryktet arrangörerna har hos artister, publik och media är bästa tänkbara. Man är rättmätigt mycket omtyckt! För mig som ackrediterad novis var det en glädjechock att få tillgång till deras utomordentliga service.  De hundratjugo volontärer som avtackades innan avslutningskonserten såg till att en väl inarbetad organisation fungerade galant.

Scenerna var många och av högst varierande storlek, i några fall belägna utomhus.  Vansklig väderlek ställde till bekymmer några gånger.  Ett par gånger tvingades jag söka skydd  och minst två gånger gjorde regnet att nya lokaler ordnades i all hast. Konserter hölls till exempel på norra Europas äldsta innergård, en klosterkyrka från 1200-talet, Sveriges äldsta nyligen renoverade biograf, medan navet för festivalen var stadens anrika teater.  Ljudet var överlag tillfredställande oavsett spelplats, vilket gör att ansvariga för denna ofta förbisedda viktiga faktor ska berömmas.  I vanlig ordning var förstås jazzradion från P2 tillfälligt utlokaliserad till Ystad.. Har för mig jag läst att man gjorde inspelningar från ett femtontal konserter, något som kommer märkas i radion från hösten och framåt.  Festivalen invigdes genom parad i centrum med brassband och brandbil från frivilliga brandkåren (skedde under tiden jag satt på tåget). Och på kvällen framfördes av Yosuke Sato, fanfar i alla väderstreck från kyrktornet vid Stortorget. Effektfullt!

Mina åsikter om utbudet?  Spännande ihopsatt med för undertecknad åtskilliga nyheter, fanns mycket att upptäcka och utsätta sig för.  Förvisso ganska underligt att en av de forna gitarrgudarna i en klassisk spektakulär supertrio utsågs till hedersgäst. En del internationella stjärnor hade jag sett tidigare, varav några passerat zenit. Några medverkande underpresterade, många  överraskade och åtskilliga gjorde oss genuint lyckliga. Var en ynnest att få överkonsumera konserter under en kort period. Cyklade runt mellan lyxiga Ystad Saltsjöbad, gränderna i gamla stadskärnan, två kyrkor och allt som oftast till festivalcentret vid teatern.  Schemat var konstruerat så att jag vissa dagar kunde täcka i princip allt jag ville vara med om. Ibland skedde överlappningar, hastade då vidare. Pauser gjorde jag också  för att hinna med arrangörernas utsökta mat och läskande fika. Efter att ha rivstartat första heldagen med sju(!) konserter, valde jag under fredagen att vila öronen ett antal timmar. Gjorde då istället en givande utflykt till Tomelilla och Hasse & Tage museet.  I stora doser intogs således rikhaltig mångfasetterad livemusik, somligt uppskattades utan att fastna, medan ett antal akter troligen kommer skina som oförglömliga diamanter.

  Från invigningskonserten  foto Susanna Fägersten

Publikens sammansättning och reaktioner är värt några meningar. Genomgående fanns en mycket välvillig inställning. Entusiasm och öppenhet kunde ständigt skönjas. Laddade på exklusiva Saltsjöbad inför Tonbrukets framträdande.  Satt bredvid ett äldre par som verkade malplacerade. Mycket riktigt hade de, säkert  i likhet med många andra kulturella Österlenbor,  chansat för att känna sig delaktiga i en begivenhet som sätter regionen på kartan. Antagligen på grund av att flertalet attraktiva biljetter betingade ett högt pris, dominerade den nyfiket mogna publiken. Efterlyser kampanjer för att locka fler yngre. Var standard att extranummer applåderades fram, vid flera tillfällen inträffade stående ovationer. Att  få frossa i rikhaltiga mångfasetterade livehändelser, kan liknas vid att försätta sig i ett hedonistiskt tillstånd. Vilken lycka att från orkesterdiket skåda ansiktsuttrycken på såväl Al Di Meola som Brian Blade. Blev  en mängd upplyftande samtal med volontärer, musiker, publik och kollegor. Mitt enda påtagliga problem var usla Skånetrafiken och hur jag skulle lösa transporten nattetid till mitt boende på vischan. Tur i oturen  att pensionatets ägare tillhörde Österlens kulturintresserade befolkning. Skjutsen han erbjöd betalades med ett nummer av Orkesterjournalen.  Ett oändligt stort tack riktas till festivalens initiativtagare oraklet Jan Lundgren. Hur han orkade presentera nästan alla akter, fast han själv gav minst tre bejublade konserter, övergår mitt förstånd.

  Lundgren i samspråk med ansedd skribent från USA   foto Susanna Fägersten

OBS Håll utkik efter recensionssvep som kommer publiceras i omgångar, har ett fullt anteckningsblock som stöd för att bringa klarhet i osorterade intryck.

 

Arkiverad under: Krönikor, Musik

Minimalistiskt sakta samtal – Fiddle & Accordion Conversations Av Lisas

17 juli, 2017 by Mats Hallberg

  Foto AnnaReet Gillblad

5

Sally Wiola & MTA Production

Release februari 2017

32:40

Producent: Sofia Karlsson

Inspelning och mixning: Sven Lindvall

Vågar påstå att det är ytterst sällan  Kulturbloggen tipsar om svensk nydanande folkmusik, en god anledning därför att göra ett undantag fast vi är sena på bollen.  För att ta det från början läste jag antagligen några av de lovord som ackompanjerade Lisa Rydberg och Lisa Eriksson Långbackas skivdebut i vintras.  Konstepidemins dag i Göteborg förra månaden sammanföll  med en spelmansstämma. Då fick jag chansen att höra Lisas live. Snappade upp att en av de båda uttryckte viss ängslan inför spelningen, vilket föreföll märkligt med tanke på hur enormt rutinerade duon är. Utan överdrift kan fastslås att de som frilansare medverkat i väldigt många prestigefyllda internationella sammanhang, samarbetat med åtskilliga populära artister och renommerade orkestrar.   Naturligtvis rönte de stort bifall, även hos denna möjligen kräsna publik. Hur som helst missades möjligheten att tacka dem efteråt, då annat evenemang  var i sikte. Tog istället kontakt via internet och erbjöd mig att recensera.  Begår troligen min premiär vad beträffar  genre.

Har inte ofta lyssnat på akustisk folkmusik.  Erinrar mig på rak arm konserter med Chieftains, 3 Mustaphas 3 ( möjligtvis elförstärkta instrument?), Filarfolket, Frifot samt en folkmusikfestival i Edinburgh tidigt 80-tal. Blandar inte in  det som numera kallas World Music i min uppräkning.  Fiddle & Accordion Conversations utgör del II i en trilogi betitlad slow music, vars första utgivning var ett album med klaviaturspelaren Martin Hederos. Sofia Karlsson ska som producent ha stor eloge för detta projekt. Skivan består av tolv låtar, varav några är traditionella  från Dalarna, Hälsingland och Norge, medan andra är skrivna av Rydberg (främst tre stycken ur en stråkkvartett) respektive dragspelande Eriksson Långbacka.

Varför jag vill ”missionera” och reflektera om skivan har att göra med dess sound. Förutsättningar för att kunna uppskatta den till fullo är öppenhet och  tålamod med slingrande avskalade melodier som saknar beat.  Fram tills sjätte-sjunde genomlyssningen tänkte jag på skivan som ett flöde som rinner i olika riktningar. Nu är jag mer benägen att tänka på den som ett meditativt tillstånd med sensibla utskott. Avslutande spröda valsen Till Moa sammanfattar livet,  det sköna och sorgliga där orden inte räcker till.   Jämförelsen haltar något, vill ändå dra paralleller till instrumentalmusik av Brian Eno, Michael Nyman,  J:son Lindh/ Scheja samt Ralph Lundsten.

Det är graciöst och rytmiskt, vackert och vemodigt och en total behärskning av instrumentens register. Att samspelet känns fjäderlätt intuitivt är inte att förvånas över, eftersom de spelat ihop sedan 2011 när någon upplyste Lisa x 2 om att de passade tillsammans. Diskant och bas harmonierar förträffligt.  Musiken har genomgående en dröjande eftertänksam karaktär, fast framförd med osviklig pondus och dynamik. Att Ad meridiem har en markant taktfast tempostegring gör att jag hajar till.  Vore intressant att få veta hur lång tid det tog att ge låtarna dess färdiga utformning.  Skapades de i ett kreativt rus eller genom mödosam process?  Allt går inte i moll och influenserna är mångskiftande: Enligt dem själva har de hämtat från exempelvis barock och keltisk musik.  Om aftonen och Himmelen i trapphuset associerar jag till den argentinska varianten av tango. Exakt hur raffinerat det låter om dragspelets bastoner saknar jag adekvat språk för. Lyssna och låt er förföras av tekniken och tonerna.

Riksspelmannen Lisa Rydberg och årets dragspelare (2016) Lisa Eriksson Långbacka har åstadkommit ett sällsamt konstverk, med  för mottagliga öron konsekvent mästerligt innehåll.  En motsvarighet till teatervärldens katarsis!  Självständig solitär musik  i samklang med livet, naturen och människors glädjeämnen och sorger.  Fiddle & Accordion Conversations rekommenderas alldeles särskilt  jäktade, ständigt uppkopplade, kicksökande individer. Rundar av med en krystad göteborgare: Duons underbara debut är en Lisa(s)  för själen.

  Foto AnnaReet Gillblad

 

 

 

Arkiverad under: Scen

Homogent men tunnsått med skrattsalvor – Spanska flugan på Gunnebo sommarteater

9 juli, 2017 by Mats Hallberg

5/7 2017   spelas till och med 13/8

Gunnebo Slott i Mölndal

Originalmanus: Franz Arnold och Ernst Bach

Översättning: Algot Sandberg

Regi och koreografi: Anders Aldgård

Scenografi: Elna Bengtsson

Kostym: Ulrika Wassén

Mask och peruk: Tina Bengtsson

Musikarrangemang: Jan Boquist och Peter Berglund

Kapellmästare: Peter Berglund

 Foto Tommy Holl

Trots att jag bott åtskilliga decennier i Mölndal, har jag inte tidigare besökt Göteborgs största sommarteater. Sedan några år tillbaka sitter publiken under tak på stor läktare, fast premiärkvällen behövdes inget regnskydd. I år är det 15-års jubileum vilket firas med musikalisk anstruken fars från 1914 i en version tillverkad av Per Gerhard  i bearbetning av Anders Aldgård. Den mycket erfarna ensemblen har tunga cv:n och jag har sett flera av dem på Dramaten, Stockholms Stadsteater, Göteborgs-Operan och privatteatrar.  Men sommarens upplaga har för många medverkande vars gedigna  karriärer för länge sedan nått zenit. Tyvärr saknas dessutom en fixstjärna som får oss att spontant gymnastisera skrattmusklerna, vilket nog bidrog till att premiären endast var halvbesatt. Tidigare succémannen Claes Malmberg eller någon likvärdig hade behövts. Antar att succéuppsättningar i Stockholm, Köpenhamn, Oslo och på Poppes Fredriksdal haft just den nödvändiga ingrediensen.

I Gunnebo sommarteaters adaptering är skådeplatsen senapsfabrikör ( Sven Melander) Klinkers bostad i Örgryte några år före första världskrigets utbrott.   Missförstånd och förväxlingar driver handlingen i likhet med andra populära folklustspel. En scenografisk snygg lösning gör att husets fasad i första scenen öppnas genom att vikas isär, varvid vi hamnar i societetsfamiljens kombinerade vardagsrum och kontor. I detta vidsträckta utrymme tror sig fabrikören härska, fast egentligen styr hustrun ( veteranen Eva Roos)  med bistånd av husan spelad av Kattis Trollregn. Intrigen cirklar kring amorösa snedsteg i svunnen tid och två giftasvuxna väninnor utsatta för enträgna friare.  Dubbelmoral är lätt identifierbar som tacksam tematik när husets invånare ideligen tar emot anmälda och oannonserade besök. Storyn är bara som ett  skelett, något att hänga upp slagfärdigt agerande i.  Avgörande för framgång är inte replikernas innehåll utan hur de förmedlas, vilket ju är genomgående för flertalet farser.

Att jag skjutit på recensionen beror inte bara på tidsbrist. Hade Spanska Flugan fallit mig på läppen skulle jag skyndat mig att delge intresserad allmänhet vad jag sett.  Tyvärr gjorde inte föreställningen förväntat avtryck, lämnade mig ganska likgiltig.  Laddad underhållning till för att roa i stunden är en svår konst. Som framgått har jag INTE mycket att jämföra med, men årets produktion saknar glans och sting. Ingen äger scen, även om i princip varje skådespelare får sedvanliga applåder vid sin första entré. Samtliga har stor vana vid att sjunga på scen  – Björn Elmgren är till och med konstnärlig ledare för Smålandsoperan.  De tidlösa schlagerbetonade kupletterna levereras med ackuratess, särskilt den om kvinnorna som klarar sig bäst på egen hand.  Dock blir jag inte berörd!  Den fem man starka orkestern på blås, piano och kompinstrument är förinspelad.  Går kanske inte att göra mycket åt arrangemangen, som i mina öron lät tämligen slätstrukna.

Ulf Eklund och oldtimern Hans Josefsson gör på ett utmärkt sätt roller de verkar trivas med.  Sticker ut mest gör Reuben Sallmander i sitt avsiktliga överspel som spastisk tönt. Vad beträffar röst och utseende är han den som är svårast att känna igen, en styv prestation även om den inhöstar mer fniss än garv. Ewa Roos får lov att vara den frejdiga typen som med dygd ska upprätthålla  hemmets anständiga rykte. En penibel uppgift förstås för hennes rollfigur. Det är småkul, framför allt när det uppdagas för henne vilka som hoppat över skaklarna. Nina Hammarklev och Hanna Hedlund gör inte bort sig som behagfulla väninnor, å andra sidan lyckas de inte riktigt gjuta liv i sina naiva karaktärer. Sven Melander har ett tungt ansvar som orolig centralgestalt. Han gillar dräpande oneliners och fraser kryddade med egna(?) pålagda svärord. Insatsen från honom är godkänd, fast förhoppningarna om stark lyskraft uteblir. När han agerar ankare i Spanska Flugan, finns beklagligtvis inga inslag, som är i paritet med en milstolpe i svensk humor. Jag syftar på skrattorgien Werner & Werner i SVT för cirka trettio år sedan. Som sagt habilt hantverk som dessvärre inte fastnade hos undertecknad.

 

 

 

Arkiverad under: Teater, Teaterkritik

Förtätat och mystiskt när idyllen rämnar – Människor i solen på Tofta Teater

2 juli, 2017 by Mats Hallberg

1/7 2017

Manus: Jonas Gardell

Regi: Bengt Larsson-Hempling

Scenografi, ljus och kostym: Beate Persdotter Löken

Ljud: Patrik Vörén

Spelas till och med 12/8

 Foton Viktor Parkrud

För åttonde året ges sommarteater i en magasinsbyggnad intill Tofta Herrgård. Trakten nära havet några mil ifrån Kungälv är otroligt naturskön, men  inte helt okomplicerad att hitta.  Bil krävs för att komma ända fram. Konstnärliga ledarna och grundarna heter Göran Parkrud och Susanna Helldén. Deras grundläggande idé att koncentrera sig på seriös dramatik – alltifrån Strindberg till nyskrivet – har gått hem hos tusentals besökare varje år, besökare som trängtar efter relativt utmanande teater istället för lättköpt buskis.  Premiären bjöd på mycket behagligt väder, vilket innebar att det blev uthärdligt kvavt. Den 140 personer stora publiken sitter på bänkar stoppade med kuddar, ganska inklämda  på kortsidorna i olika vinkel uppe på loftet. Konstigt nog fungerade det att se skådespelarna agera mitt i rummet eller på flankerna i profil. Tillåter mig att göra som Maria Fahl Vikanders Fru Sörensson, nämligen begagna mig av citat: ”Äktenskap knakar, kärlekar uppstår och strider utkämpas – på armlängds avstånd.”  Så  marknadsförs Jonas Gardells underliga drama skrivet 1997, fast ett antal färska uppdateringar är inlagda i manus.

En flerskiktad premiär för min del. Syftar på att det antagligen är första gången jag recenserar  vuxenteater under semestern, första gången jag ser pjäs av Jonas Gardell och Tofta Teater var jungfrulig mark för undertecknad.  Dessutom var det förmodligen idel nya ansikten för mig på scen.  En jämnstark ensemble med förmåga att tydligt uttala repliker utgjorde stor behållning, kommer förmodligen finnas kvar i mitt medvetande länge. Emellan de två aparta par som interagerar fanns mycket god teaterkemi, vilket regissören ska harangeras för. Bröt mönstret genom ett påtagligt teatralt tonfall med många deklamerande inlägg, gjorde Fahl Vikander i rollen som påflugen ständigt beredd gumma.  Varje individ skildrades med nervig hetta. Blev uppenbart att de alla hade sina bördor att bära, vilket skapade olika förhållningssätt till livet och dess förhoppningar. Föreställer mig att skådespelarna lustfyllt tagit sig an sina roller. Och det oavsett om det gällt cyniska missnöjda Siv (Lindholm), egotrippade charmknutten Svante ( Träff med sin mix av  omnipotens och osäkerhet  ypperlig som pjäsens  nav), asociala Stig uppfylld av härskarmentalitet (Wickström) eller den välmenande självutplånande  varelse Lisa Parkrud gestaltar.  Författaren har ju gjort sig känd för insikter i det kvinnliga psyket.  Naturligt då att vid några tillfällen bränner det till extra, när  Lindholm respektive Parkrud blottar sina karaktärers desperation.

Scenografin är av praktiska skäl minimalistisk. Dekorbyggen skulle skymma sikten. I en pjäs som varar cirka två och en halv timma (inklusive paus), befinner vi oss under ångestframkallande midsommarafton i en stugby intill mycket vacker havsstrand. I högtalarna hörs en snutt av What a Wonderful World, somrig dansbandsdänga och skvalpande vågor.  I öppningsscenen träffar vi ett lättklätt soldyrkande par, som intar sina positioner på campingstolar på behörigt avstånd från varandra. Hade det inte varit för deras trotsigt stumma son, hade de kunnat tas för vuxna vars tillvaro verkar vara mer än nöjaktig. Nu blir denna Simons drastiska anklagelseakt en påminnelse om att något gått väldigt fel. Ändå överträffas de med råge av paret i grannstugan.  Dramatiken tar fart när Svante får en impuls,  troligen förstärkt av en flörtig ingivelse, att bjuda in dessa för honom främmande personer till gemensamt midsommarfirande. Osökt tänker en på snarlika intrigen  i klassikern Vem är rädd för Virginia Woolf, även om det då var bekanta som umgicks.  På den konstgräsgröna upphöjningen i mitten serveras mat och dryck. Ovanför dekoreras med vimplar och lampor. Som om inte Människor i solen hade tillräckligt med uppslag, introduceras som antytts en främmande fågel. Hon blir delvis ett alter ego, någon som de övriga valhänt tvingas förhålla sig till. Hon står för de  metafysiska aspekterna genom resonemang om Messias återkomst, skuld och lidande.

I paus uppgav jag för en journalist från lokalpressen att  karaktärerna var både realistiska och osannolika, vilket väl onekligen låter fascinerande?  Pjäsen som helhet är dock långtifrån helgjuten, istället överlastad av för många oförklarade trådar. Ska den rent av betecknas som en dystopisk thriller? Ibland träffar manus mitt i prick när icke greppbara ödesfrågor planteras i  konversationer, lika ofta blir det krystat.  Bättre lyckas Gardell beträffande balansen svart humor – förtvivlat allvar.  I umgänget inskrivna pinsamheter är självfallet en styrka, något regissör och skådespelare förvaltar väl när de uppstår.  Att slutet är öppet för tolkningar har jag inga invändningar emot, tvärtom. Hållningen överensstämmer med flera andra oförklarade gåtfulla inslag.

Har några böcker av den bibelsprängde författaren, läst ytterligare några. Kommer ihåg spelfilmen Pensionat Oskar och teveserien En komikers uppväxt. Efter att ha varit med om hans genombrott på ungdomskultur-festival i Göteborg sent 80-tal, har jag upplevt ett antal föreställningar/ shower i olika format. Men nu var det länge sedan jag gick i närkamp med något av honom, tycker han haft svårt att förnya sig. I en moderniserad variant av Människor i solen märks Jonas Gardells förkärlek för teman som sex, makt/ förtryck och inte minst spekulationer om Guds existens.

Rekommenderar ett besök på Tofta Teater nära kusten i södra Bohuslän.  Ansvariga för produktionen har med små resurser gjort ett utomordentligt jobb, vågar dra till med omdömet skådespelartriumf!

Skådespelare: Alexandra Lindholm, Daniel Träff, Lisa Parkrud, Carl-Marcus Wickström, Maria Fahl Vikander, Charlie Parkrud/ Viktor Werlenius

 

 

 

 

 

Arkiverad under: Teater, Teaterkritik

Särart och tonträff frodas oavsett stilistisk influens – Kungen och Vi av Fröken Elvis

23 juni, 2017 by Mats Hallberg

4

Fröken Records

Producent: Fröken Elvis, Nils-Petter Ankarblom och Joakim Barfalk

25:00

  Foto Sabina Donsér

Vilket sammanträffande! En kvinnlig arbetskamrat har under våren lobbat för Fröken Elvis vars föreställning hon gillat. I samma veva som hon tipsar om att jag kan se dem i Göteborg ( 13/7 Villa Belparc), kommer i mitt flöde recensionsförfrågan av  CD som släpptes i våras.  Skivan står stadigt på egna ben,  utgör liksom föregångaren underlag för deras frejdiga (?) föreställningar. Man använder själva ord som ”humor, värme och lite allvar.”  Medveten om att en  dimension saknas, märker jag efter åtskilliga genomlyssningar hur musikaliskt slipade och mångsidiga den begåvade kvintetten är. En skillnad är att här består merparten  musik av eget material, inramat av två låtar förknippade med the mighty Elvis Presley jämte en traditionell irländsk sång.

Bortsett från Lise Bodelius vars  trombon jag hört i fantastiska Bohuslän Big Band, känner jag inte till medlemmarna. Läst mig till att de träffades på KMH.  Svänggängets naturliga frontfigur Camilla Fritzén är sångpedagog och röstcoach, har mångårig vana att stå på scener i olika sammanhang i Stockholm. Flera av musikerna har andra band i gång parallellt. Fröken Elvis uppger att de sysslar med akustisk musik som rör sig emellan visa, pop och jazz. De använder sig av tre- eller fyrstämmig kör och påstår med rätta att det klingar väldigt svensk.  Vad beträffar sättningen  har de märkligt nog skippat både piano och dragspel. Lisa Bodelius och Sanna Andersson  behärskar allsköns instrument.  Undrar hur många byten de gör live?  Enda män som kompletterar är Joakim Barfalk på mandolin och piano från Nils-Petter Ankarblom i ett spår. Behöver det i övrigt ens göras en poäng av att bandet är enkönat?

Faller och Jag vill bara dansa med sin riviga uppbyggnad och medryckande refränger, måste vara en dröm för varje smart musikläggare i P4, samma  bedömning kan appliceras på balladen I ett annat land samt covern på välkända Suspicious Minds (med s karaktäristisk tonartshöjning).  Fröken Elvis gör intelligent vispop, både den klämmiga och vackra dröjande varianten. Första låtarna  på albumet doftar rockabilly medan andra kompositioner har stråk av bluegrass, dixie eller till och med boogie. Vi hör knäppande på strängar, trumvispar och utdragna trombontoner.  Kanske just för att mycket av text & musik har en hurtig lustfylld dragning , får en visa som I himmelen något av chockverkan över sig.  Den skildrar så att det verkligen känns,  hur ont det gör att mista en kär vän. Tonspråket påminner om  väna Sofia Karlsson. En definitiv höjdpunkt!

Texterna präglas av charmig språkglädje som stundom skiftar till  allvarsamma betraktelser. Alla verser har inte samma tyngd. Men deras grej är ju delvis att varva skojiga nonsensrader med renodlat seriösa bidrag. Relationer emellan könen är ett förväntat gångbart tema som odlas med framgång.  Camilla Fritzén ska ha beröm för allt skrivjobb och för sin vokala förmåga ( mycket kapabel men en smula opersonlig röst). Varje ord och stavelse når fram med god tajming oavsett tempo i ett fint mixat ljud. Gruppens raffinerade naturliga stämsång får mig att tänka på svenska Red Hot Mamas.

Flerstämmig skön sång och låtar som absolut håller måttet  är som sagt plusfaktorer. Dock, vad som verkligen sticker ut på Kungen och vi är andra saker som redan framskymtat. För det första att kvintetten utan tvekan behärskar det musikaliska hantverket. De är proffs som samverkar läckert tillsammans. För det andra ska upprepas att kvintetten erbjuder ett dignande smörgåsbord av genrer. Dur och moll samsas på en CD som gärna hade fått ha längre speltid. Och slutligen måste betonas att damerna har attityd.  De kan vara stolta och ödmjuka, underfundiga och bitskt bittra; men aldrig mjäkiga eller näpna. Utan att vara kaxiga har de samma artistiska ambition / attityd som Dixie Chicks och på närmare håll kan jämförelser dras till Pernilla Andersson eller Kajsa & Malena (som jag liverecenserat i vår).  Någon direkt motsvarighet musikaliskt hittar jag inte, vilket hedrar en spännande grupp vars koncept har beröringspunkter med göteborgsbaserade Tappra Mödrars Kapell.  Efter närmare tio genomlyssningar utdelas snudd på högsta betyg.

Fröken Elvis består av Camilla Fritzèn, Josefin Berge, Maria Olsson,  Lisa Bodelius och Sanna Andersson.

 

 Foto Sabina Donsèr

 

Arkiverad under: Scen

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 222
  • Sida 223
  • Sida 224
  • Sida 225
  • Sida 226
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in