• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Musikdramatik med två ansikten – Ariadne på Naxos på Göteborgsoperan

4 februari, 2018 by Mats Hallberg

Foton Mats Bäcker

Av :Richard Strauss

Libretto: Hugo von Hafmannstahl

Dirigent: Patrik Ringborg

Regi: Rodula Gaitanou

Scenografi och kostymdesign: George Souglides

Koreografi: Victoria Newlyn

Ljusdesign: Simon Corder

Samproduktion med Opera North i Storbritannien

Sändes live i musikradion P2

Spelas till och med 4/3 på Göteborgsoperans stora scen

Dumdristigt eller smart att låta gravallvarliga arior samsas om utrymmet med commedia delárte? Onekligen är greppet märkligt, fast operan har ju rönt stor framgång sedan premiären 1916..  Grovt tillyxat ställer Ariadne på Naxos två världar mot varandra, elitens esoteriska förfinade uttryck kontra folklig kulturs direkta tilltal.  I den allra första versionen hade librettisten – som ofta samarbetade med Strauss –  till och med inkluderat en Molière-pjäs. Här har regissören förlagt handlingen till 50-tal och en italiensk filmstudio.  Av tidsskäl har den uppdragsgivande sponsorn bestämt, att två diametralt olika verk ska smälta samman till en enda festföreställning, vilket förstås vållar konflikter.  Miljön doftar Fellini. Burleska rättframma typer stöter samman med ett sofistikerat sällskap med divalater.

Visserligen frustande av vitalitet, är första akten  samtidigt rörig och ryckig. Vi blir indragna i ett tumultartat fragmentariskt skeende, med en improvisatorisk skapelseprocess i förgrunden. Vad en tenderar att bortse ifrån, är att opera per definition är musikteater, vilket verkligen blir uppenbart i det kreativa kaos som försiggår. I ett kollektiv som agerar med hela kroppen, utmärker sig främst ett par. Dels Lars Hjertner i en tacksam roll. Han gör stilsäkert den echaufferade hushovmästaren, när han på tysk tydlig diktion förklarar förutsättningarna för de två teamen. Han blir både berättare och katalysator. Allt tal och sång översätts på svensk och engelsk textmaskin, något som underlättar förståelsen väsentligt. Hjertners huvudsakliga motspelare Ann-Kristin Jones, har i egenskap av frustrerad temperamentsfull kompositör, en lika tacksam roll. Den förvaltas ypperligt. Som rutinerad sångsolist når hon ut till mig på tjugonde raden med sin röst. Jones excellerar i den  byxroll vars förlaga sägs vara von Hafmannstahl, inte den senromantiske tonsättaren.

 

Scenografen har lyckats i sitt uppsåt att skapa en känslomässig plats; med sminkbord, , stativkameror, stegar och nedsinglande notblad.  En kontinental miljö förmedlas.  Tendenser till maffig orkestermusik ala Also spracht Zaratustra hörs några gånger, trots att körpartier inte ingår. Annars ganska besviken över att musiken totalt sett inte gjorde mer intryck. De dramatiska infall som förekom var inte tillräckliga, från en  spännande komponist som i våra dagar skulle kallats postmodern. Fanns inte mycket till musikalisk berg och dalbana. Om första delen var lovande men undflyende, blev det sedan avsevärt annorlunda. Efter paus levereras den syntes som resulterar i själva operaavdelningen i Ariadne på Naxos, vilket görs i en enda lång utdragen tagning för att låna filmvokabulär.  Där och då fick er recensent oerhörda problem att upprätthålla intresset. Kanske  vanvördigt, men anser att scenen var tålamodsprövande seg, utan  emotionella rysningar.

Huvudrollen kreeras av AnnaLena Persson vars persona lånat drag av sturska Maria Callas, för att efter paus förvandlas till övergiven  kvinna, liggandes på sin klippa i illröd klänning. Hon förfogar över enorma röstresurser när hon sjunger ur sig sin karaktärs lidande. Ändå är det anföraren av gycklarna – vars envisa påverkan till slut bringar frukt – som inkasserar flest applåder för sin kolaraturaria.  Syftar på Sofie Asplund som med raffset och plym gör Zerbinetta till en passionerad muntergök, i lag med sina manliga upptågsmakare.Asplunds genomträngande  kraft var sensationell i Phantom of the Opera.  Även i denna uppsättning imponerar hon stort, dock utan att sätta våra sinnen i brand. Enda manliga röst som bereds solistutrymme, är på sluttampen Daniel Frank i form av Bacchus. Han är duktig, men saknar också den känslomässiga aspekten.

Den grekiska kvinnan som står för regin har naturligt nog höga tankar om opera, när hon resonerar om återfödelse och vikten av förändring. Men jag som bara sett max tio operor och endast recenserat Carmen, efterlyser mer att beröras av. Att förälskelse uppstår och par bildas, känns i denna uppsättning mer knyckfullt än trovärdigt. Och den elegiska båge som bokstavligt och bildligt talat utgör andra akten, var en ganska sövande platt historia, trots flera beundransvärda prestationer. Operans orkester kom inte riktigt till sin rätt. I mina öron trampade musiken vatten långa stunder. Mig veterligen första gången den skrivande musik- och teaterälskaren i mig inte blidkas (på en institution som ofta håller världsklass), inte kan undgå att dissa vad jag haft höga förväntningar på. Tre mäktiga sopraner kan inte räta upp detta komplicerade verk om en antik myt(den röda tråden etc), en kvick pjäs och en avskalad opera.

I ledande roller Ariadne/ Primadonna: AnnaLena Persson, Zerbinetta:  Sofie Asplund, Kompositören:  Ann-Kristin Jones, Bacchus/ Tenoren: Daniel Frank, Hushovmästaren: Lars Hjertner, Musikläraren: Mats Persson, Echo: Anna Johansson, Harlekin: Daniel Hällström, Truffaldin: Johan Schinkler, Brighella: Vassilis Kavayas.

 

 

 

 

Arkiverad under: Opera, Scen

Mästerverk utan genrebegränsning – Bobo stenson Trio

1 februari, 2018 by Mats Hallberg

Foto Wong Chul An

Artist: Bobo Stenson Trio

Titel: Contra la indecision

Betyg: 5

Producent: Manfred Eicher

Inspelad i Lugano

ECM Records

64:45

Releasedatum: 19/1 2018

Det finns ett antal framstående pianotrios i Sverige även efter Esbjörn Svenssons tragiska bortgång. Av treenigheter jag hänförts av live under 2000-talet, kan framhållas de  formade kring namn som Lars Jansson och Jan Lundgren, Claes Crona och Ludvig Berghe, Carl Bagge och Daniel Karlsson, Tommy Kotter och Jakob Karlzon. Till denna illustra skara hör Bobo Stenson, som sedan tio år tillbaka har Anders Jormin (bas) och Jon Fält (trummor) som spelkamrater. Musiker som tillsammans förhåller sig väldigt fritt till sina rötter i jazzen. Beboppuls och tendenser till groove återfinns på endast ett fåtal spår. Kan skjuta in som ovidkommande bonusinfo, att jag i fjol hälsade på både basist och trumslagare (den senare var först ut i en serie miniporträtt jag skrev i LO-tidningen under samlingsrubriken Groovearbetare).  I jämförelse med uppräknade pianotrios, har man utvecklat en högst egen, fruktbar syntes emellan konstmusik och jazz. Deras anslag är så självklart, opretentiöst och nydanande att jag vill referera till legendariske Keith Jarret och hans långvariga trio.

När Bobo Stenson trio släppte  föregående album för sex år, röstades det fram som årets Gyllene skiva. När det gäller utmärkelser har trion och dess medlemmar  belönats med ett knippe fina priser. 40-talisten Stenson sitter i Kungliga Musikaliska Akademien liksom 50-talisten Jormin, som dessutom länge varit undervisande professor. Den betydligt yngre Fält är både Alice Babs-stipendiat och mottagare av Jazzkannan.  Västeråsaren vid flygeln vars remarkabla musikaliska resor gjort att han erhållit kunglig medalj och flera grammis, har en timid framtoning som inger respekt. Gissar att bara någon enstaka på min arbetsplats med flera hundra anställda, vet vilka de är eller hur  de berikar oss konnässörers liv. För mig har instrumentalisterna haft en självklar tyngd ända sedan jag såg Rena Rama  i slutet av 70-talet. En närmast mytomspunnen kvartett som jag återsåg tio år senare, då med Jormin på bas. Tror att jag live upplevt trion i dess nuvarande sättning minst två gånger senaste decenniet. Inte att förglömma 73-åringens insatser live med Charles Lloyd och Börje Fredriksson-bandet. Senast hörde jag den sällsamme pianisten på Ystad jazzfestival förra året.

Vad beträffar Contra la indecision kommer två uppmaningar. Koncentration krävs för att följa musikens fortskridande, då innehållet rymmer så mycket spetsfundigheter och skimrande nyanser. Annars kan du drabbas av villfarelsen att somligt är skrivet med vänster hand, riskerar att uppfatta musicerandet stundom som förstrött.  En slö och otålig dilettant till recensent, skulle antagligen missa det oändliga djup kompositionerna präglas av. En tyckare av den typen från festivalen i Sandviken (Bangen) gjorde för några år sedan det självmålet , blev berättigat utskälld av jazzvänner. Mitt andra råd lyder: Lyssna i hörlurar. Ljudet som förmedlas via mina stora högtalare har den nackdelen att pianot har en alltför dominant framtoning. För att få helheten och interaktionen behövs att öron på vid gavel registrerar hur det låter i lurar.

För att betona vad de har gemensamt med  kammarmusik, kan upplysas att man inkluderat tonsättningar av Bartòk, Satie och katalanske Mompou (den för mig obekante spanjoren specialiserade sig på att skriva för solopiano). Huruvida de är trogna originalen är ointressant, ity de lagt till sin varsamma, personliga och mångförgrenade touch. Lustigt nog görs Satie i en uppiggande balladvariant, medan det låter mest konstmusik  om Stensons egna komposition Alice, albumets svåraste att hitta in i.  Enligt pressutskicket jobbar de med respektfulla transformationer, en korrekt beskrivning anser jag.  Styckena som framförs av Bartòk och Mompou är som glänsande rubiner.  Vidare kommer fem bidrag från Jormins penna, vilka erbjuder finurlig spänning.  Öppningslåten är en folkmelodi av kubanen Silvio Rodriguez, vars avskalade struktur erbjuder stor skönhet. På avslutande Hemingway Intonations har tesen om att det enkla kan vara liktydigt med genialitet fog för sig. Trion lämnar oss på topp, i sitt esse.

Trions intuitiva samspel frambringar gåshud, finns inget tillgjort, inga manér, inga halsbrytande taktbyten.  Bobo är den målmedvetna, men ändå försynta anföraren av rena klanger. Den överlag reflekterande stilen, garneras ibland smakfullt med småsvängande avbrott.  Genomgående hörs en eftertänksam melodisk linje, vars  expressiva infall ger en extra dimension. Subtilt sväng av ädlaste valör märks i Oktoberhavet.  Man håller gärna tillbaka och Jon Fält är här återhållsam rytmkonstnär, på ett för honom anmärkningsvärt sätt.  Kalimba Impressions inleds av fullödigt bassolo och i Stilla går en fläskig bas före och håller stadigt i taktpinnen på en melodi som bör bli en publikfavorit.  På flera låtar förekommer uttrycksfullt spel med stråke.

Beslutet att ge högsta betyg har mognat fram, var inte givet från början. Men till slut blev det uppenbart. Ett rikhaltigt material vars organiska omvandlande, genom ett  flöde som tillåter improvisatoriska inslag ger hisnande lyssning, är något som måste premieras. Hoppas min recension kan ge en trio, som är kända för finsmakare utomlands, ännu fler fans. Contra la indecision förenar på ett sällsamt sätt, drag från utforskande konstmusik med traditionell pianojazz. Resultatet som uppstår = en alldeles egen variant av betagande kammarjazz.

Foto från Bobo Stensons hemsida

 

 

 

 

Arkiverad under: Skivrecensioner

Vinnare av internationell sångtävling skivdebuterar – Intervju och reportage om Alexander Lövmark

28 januari, 2018 by Mats Hallberg

Foto Kitty Lingmerth

Fick en förfrågan om att uppmärksamma en 32-årig skivdebutant som befinner sig  i den breda jazzfåran, vilket inkluderar  såväl arrty pop som fusion.  Kände till Alexander Lövmark sedan tidigare,  då jag hört honom live, accepterade därför utan tvekan att utföra uppdraget. Han trivs med att vara lärare på deltid på Kulturskolan på Hisingen, vilket stagar upp hans vecka. Efter fem-sex år av slit av och till är Perfect Storm ute till försäljning.  Som underlag för mitt allt-i-ett-reportage finns ett antal lyssningar, utförlig intervju  på Clarion Post i Göteborg samt releasespelningen på jazzklubben Unity i samma stad.

OM ATT ÄNTLIGEN HA BLIVIT FÄRDIG säger han att det känts upp och ner. Har ett ansvar för musiken, vilket kan göra det svårt att njuta. Just idag med skivsläppet bara en dag bort ser jag det ändå som en rolig grej. Man vill göra musiken rättvisa, nå lyssnare och en publik. Hur ska det ske? Skivan är så klart ett karriärsteg, en dröm jag burit på i många år. Releasespelningen ser sångaren som en fest och för egen del som ett firande. Folk kommer för att jag släppt en skiva, en anledning för dem och mig att fira. Den utdragna processen har bidragit till oklara förväntningar. Han uttalar sig om framtiden: Hade varit roligt att på heltid syssla med musik, men tror inte det är realistiskt.

RELEASEN blev föga förvånande en lyckad tillställning. I innersta rummet på Unity där scenen är belägen var det fullsatt. Bandet i princip identiskt med det på skivan är ett kanongäng. De består av  mångårige spelkamraten Viktor Skokic (bas) som träffade Alexander på Musikhögskolan, Simon Westman på piano och från Malmö  Per-Oscar Nilsson (gitarr) och trumslagaren Olle Dernevik. Under två generösa set framfördes så gott som samtliga låtar från Perfect Storm, jämte några väl valda standards och covers på Tony Bennett och Nina Simone. Var en skön mix av ljuva nyanser och öppna spjäll. Enda version som kändes lite halvljummen var Feeling Good. Ljudet var starkt, men inte för starkt. Sången excellent och instrumenten i perfekt samklang.  Varma applåder utdelades efter stimulerande solon.  En ynnest att för första gången få lyssna live, när välavvägda ackord från Per-Oskar Nilsson gifter sig med de från elegant spelande Simon Westman. Och jag gillade verkligen Derneviks sätt att spela trummor. Fick ett givande snack med flera av musikerna i pausen. Deras raffinerade temposkiftningar och fina melodiska handlag avrundas med extranumret Skylark,  som Alexander sjöng i den prestigefyllda tävling han vann i Montreux. Huvudpersonen pressar gärna ihop många stavelser för att därpå sträcka ut i ordlösa toner.  Scatsång behärskas till fullo. Påstår att han låter som ingen annan i Sverige, vilket enbart ska uppfattas positivt. Den intrikata musiken och rösten har vissa likheter med mjukt sjungande Michael Franks (sågs på festival i Holland 1990). Efter spelningen hyllade mannen, som till slut hade fått utlopp för sin långvariga satsning, skivans producent som fanns närvarande.

Foto från Releasespelningen Jonathan Gustavsson

FRÅGAR OM PROCESSEN MED PLATTAN vars dröjsmål beror på flera faktorer. En avgörande orsak är att det inte funnits något tydligt mål för hur musiken ska bli. Vad gäller resultatet tycker Alexander, om han får klappa sig på axeln,  att han åstadkommit något som inte kan höras någon annanstans.  På ett övergripande plan har det handlat om att få åtta låtar att funka. Hur hitta metoder att möta musiken? Vi har jobbat med låtarna som man lägger ett  pussel Hittas bitarna som passar, kan lösningen leda till en ketchupeffekt. Hade jag kunnat skulle jag ändrat en del, men i stort är jag väldigt stolt över att vi tog låtarna i mål, tycker att vi har lyckats. Att Vanessa Liftig (hört henne innerligt sjunga Joni Mitchell och dylikt vid ett par tillfällen) varit förlösaren i  egenskap av producent och medarrangör, måste betraktas som en anmärkningsvärd omständighet, eftersom hon och Alexander lever ihop. Hennes roll kan inte överdrivas, hade inte gjort färdigt skivan annars. Hon har, får jag veta, varit pådrivare, idéspruta och arbetsledare.  Skivdebutanten menar att det är svårt att förklara hur finkänsligt kompetent hans käresta är, anser därtill att tekniska förmågan och  färdigheter i att arrangera, gjort det uppenbart hur mycket hon kan. Paret har jobbat mycket med roliga effekter som dubbar och vokala arrangemang, med ambitionen att skapa ett modernare tilltal, något som är vanligt förekommande i andra populära genrer. Har varit kul att utforska!  Fyra av låtarna är uppbyggda enligt modellen vers -refräng, något som inte heller ofta hörs i jazz.

Foto Kitty Lingmerth

URVALET AV MUSIKER grundas i att Lövmark, haft en connection till de som spelar. Man vill oftast spela med ens vänner. Med basisten hade han ett Taube-band. I övrigt är det mycket slumpfaktorn som haft inverkan. Bandet är en samling duktiga musiker, som enligt uppgift fått hitta sina utmejslade roller. Blir upplyst om att gitarristen Per-Oscar är oerhört kompetent med ett solistiskt driv, vars sound balanseras av pianisten Simon som gärna intar en stöttande funktion. Den mogne singer songwriter jag intervjuar, säger att han musikaliskt förhåller sig olika till sina musiker. Motsatserna kaos – ordning formar en helhet. Hans hit The Next Trip har en groovy karaktär, som förstärks av att saxofonisten Melissa Aldana gästar. Väcker uppmärksamhet, ett namn folk känner igen. Kul att hon ville vara med för att hon gillar musiken, fast det egentligen inte är hennes genre. Annars sysslar hon mest med uppdaterad bebop rotad i New York.  

FAVORITER OCH FÖREBILDER Alexander hävdar att  förebilder kan höras jättetydligt på somliga spår. I ett pressutskick inför vårens gig på Fasching listas fyra delvis oväntade namn: Pat Metheny, Art Blakey, Alan Holdsworth och Kurt Elling. Den sist nämnde kommer först av alla, när jag ber honom ranka favoritsångare. Andra som inspirerat, även om Alexander aldrig roats av att apa efter: Michael Mc Donald( håller förvisso inte på med jazz),  helheten hos Mel Tormé, Claudia Acuna från Chile, Claes Jansson, Tony Bennett samt Frank Sinatra (tog tid innan jag fattade hans storhet). En annan svensk vokalist och låtskrivare  som kompletterar detta spektrum av referenser är Jeanette Lindström.

Foto Jonathan Gustavsson –  In action på Unity

OM PERSONLIGT UTTRYCK handlar några av mina frågor. Lövmark är tenor i etablerade vokalkvartetten Stockholm Voices, en konstellation som redan existerade när han kom med. Märkligt hur snabbt allt (intonation, frasering med mera) klaffade. Kul att ingå i ett projekt som gör det lätt att komma ut och spela. Vi är alla ”gamla” körmänniskor som sökt sig till jazzvärlden. 32-åringen påpekar att Sverige har en fin körtradition, att folk älskar jazzstämsång, att arren är fantastiska och musikerna härliga.  Reaktionen gåshud nämns i sammanhanget.  Alexander var förr instrumentalist i form av utbildad basist och självlärd pianist (bra vid instudering). Han har tagit sånglektionen och gått på Musikhögskolan med improvisation som inriktning., finner ett stort nöje i att sjunga ordlöst. Jag undrar hur man odlar  sin personlighet. Alexander anser att sångare har lite lättare än andra. Fast man kan göra mycket, så har du fått din klang och röst. Gäller att ha något eget som folk uppskattar. Gör din grej och låt dig inte styras, lyssna mycket på musik. Planka solon kan vara en del i ett framgångsrecept, pröva dig  fram.  Han ser sig inte huvudsakligen som textförfattare, inte där passionen ligger, fast han i intervju i Lira berättar att han hängt upp The Next Trip på tematik kring missbruk. När går man över gränsen?  Och till ett par av texterna får vi  på releasen ledtrådar. Måste finnas substans, kan inte göra bra musik utan vettiga texter, utgår från mig själv. 

SEGERN I SÅNGTÄVLINGEN i Montreux är så klart meriterande för en debutant. Ber vinnaren berätta  och filosofera. Att kunna titulera sig awardwinning singer,  kan, enligt Alexander,  locka mottagare att öppna mejl. Tycker jag GP ska skriva om mig, bra att ha segern i bagaget. Behövs alltid pr!  Håller man på med smal genre, varför inte ta chansen om man kan?  Visst kan man ha dubbla känslor inför tävlingsmomentet, men i efterhand ett event som kan vara jättebra att vara med i.  Han konstaterar att det sällan tävlas inom jazzen i motsats till den västerländska konstmusiken. (Alexander menar att dessa  världar  är på väg att glida samman.) På den festival han tog hem sitt pris, vann också en svensk gitarrist.  Hundra ansökningar godkändes. Sju ansökande från hela världen fick sjunga live. De som bjöds in skulle framföra ett original plus en cover.  Evenemanget i Schweiz hade stor publik, då det är ett av få gratisevent.

INFO OCH INTRYCK – PERFECT STORM Har lyssnat ungefär ett halvdussin gånger och kan sammanfattningsvis rekommendera ett inköp. Anser att 75 % av materialet håller hög, eller väldigt hög klass. Verket är avancerat och lekfullt, innehåller så pass skiftande stilar med stegringar och vilsamma stunder, att det inte är helt lätt att greppa. Händer att i  samma låt  hittas element från easy listening och avantgardistiska uttryck. En häpnadsväckande spännvidd! Lövmarks imponerande sångkonst exponeras på bästa möjliga sätt, ibland genom användandet av teknisk apparatur.  Ett tajt och dynamiskt band förverkligar sinnrika arrangemang , vars skiftningar är en utmanande behållning. Hör med välbehag hur delikat kompet fyller i och lägger till, hur inspirerat Nilsson hanterar sin elgitarr och pianisten Simon Westman i helformat  innebär odelad njutning.  Ansvar för mix och master är David Carlsson som har Gula studion i Malmö.   (När han inte spelar med Timbuktu, håller han igång  genreöverskridande  David´s Angels som jag recenserade i fjol.) Ett annat känt namn som bidragit till den höga inspelningskvaliteten är Pål Svenre. Hade detta varit en separat recension skulle betyget landat på 4/5. Skivan är utgiven på Black Sheep Productions.

 

 

 

 

 

Arkiverad under: Intervju

Motherdog på Göteborgs Stadsteater – Diffus apokalyps noga koreograferad

21 januari, 2018 by Mats Hallberg

Foto Ola Kjelbye

19/1 2018

Av Hans van Der Broeck, Max Bolotin och Sara Tuss Efrik

Regi, scenografi och kostym: Hans van den Broeck

Mask: Eva Lena Jönsson Lunde

Ljus: Giacomo Gorini

Musik: James Brown (elektronmusikkompositör ej att förväxla med the Godfather of soul)

Ljud: Karin Bloch Jörgensen

Spelas på Göteborgs Stadsteater Stora scen till och med 17/2 (obs få föreställningar)

Ett kollektivt oartikulerat vrål av smärta. Så kan Motherdog definieras. Börjar och slutar med samma bild, även om en hoppfull epilog ingår. Cirkelrörelsen består i att en flock varelser med fäktande armar kämpar sig framåt. Den otämjda flocken som släpper lös sin urkraft, kallas i inledningen för en slags människohundar av Harvey (Johan Karlberg). Man lever herrelösa i ett matriarkat.  Absolut nyskapande, men  tyvärr mest en trist kombo av danskonst och skissartad teater. Har för mig att Mats Ek lyckades väl med Utvandrarna på Dramaten för några år sedan. Folkteatern i Göteborg har minst två gånger senaste decenniet förträffligt integrerat dans + teater. Tänker på alla resurser och repetitioner som investerats. En utmanande uppsättning misslyckas att  förmedla några förklaringar eller få mig delaktig , trots att den rör sig i samma oförsonliga skuggvärld som Norén i Personkrets.

Belgaren van den Broeck är ett aktat namn på den europeiska scenen, har grundat danskompani och sysslat med film. Hans allkonstverk, vars kännetecken sägs vara  en rå kompromisslös ton, påstås ha  suggestiva och poetiska drag.  Denna gång vill han undersöka myten om den förvildade människan som ren och oförstörd. Flocken är nyfiket misstänksam mot sin omgivning. Motherdog ska symbolisera ett alternativt, nästan filmiskt universum, fritt från sociala koder där andra lagar råder. Regissörens vision landar inte i mig på tredje raden. Jag hittar aldrig in i vad som utspelas, berörs föga av  öden på scen. Detta var en prövande utmaning som snarare lämnade mig i sticket, då kommunikation inte uppstår.

Minns inga rånarluvor som syns i fotot ovan och att Lisa Lindgren skulle agera ledarhona, var inte något som tydligt framgick. Erfarna karaktärsskådespelare som Lindgren och Johan Gry (frustrerad alfahanne) suddas i uppsättningen ut till konturlösa gåtfulla väsen.  Lite tacksammare stoff att bearbeta har Jesper Söderblom som polisen/ väktaren Parker, Gizem Erdogan i egenskap av hjälpvillig socialarbetare samt Kim Theodoridou Bergqvist vars rollfigur är en sargad tuff strippa. Skärvor av arketyper  som framställs skickligt. Allt sker till ett soundtrack bestående av dyster, ibland svävande neutral, Brian Eno-aktig elektronmusik.  De som kommer från dansens värld känns igen på att de saknar knäskydd och på sina avancerade rörelser.

Ensemblen rör sig med ryckiga krängande rörelser i en mörk ogästvänlig exteriör, bristfälligt upplyst av lyktstolpar i skiftande formationer. Gestalterna vänder och vrider på sig, rusar och stannar upp, morrar och tuggar, rullar runt i förtvivlan eller spatserar myndigt. Handlar som jag tolkar det genomgående om en problematik kring offer och förövare, att under lyckliga sällsynta ögonblick ha kontroll motsvaras i andra änden av skalan av hopplös underordning. Som förstärkande markörer spelas några repliker upp från filmen En familj som andra (1980) och Johan Karlberg citerar upprepade gånger en berömd strof från poeten Dylan Thomas. Lägg därtill i epilogen en barnröst och textmaskin som omotiverat, med tanke på vad som skildrats, vill ingjuta hopp.

Ensemblen med sina både raffinerat synkade och individuellt originella uttryck ska inte lastas för min besvikelse. Att uppsättningen delvis kapsejsar ska skyllas på  konstruktionen.  Har skjutit recensionen framför mig, eftersom det är en svår konst att hitta  argumenten som stödjer min ståndpunkt. Denna premiärkväll efter många ansträngande nattpass, saknades erforderlig mottaglighet för Motherdogs experimentella estetik. Göteborgs Stadsteater gör det återigen allt annat än  enkelt för sig, när de vägrar stryka publiken medhårs.

I rollerna: Lisa Lindgren, Johan Gry, Gizem Erdogan, Johan Karlberg, Kim Thedoridou Bergquist, Ludde Hagberg, Hannah Alem Davidson, Ali Jalal, Jesper Söderblom och Su-Mi Jang

 

 

 

 

 

 

 

 

Arkiverad under: Teaterkritik

P3 GULD 2018 – Snygg attitydmaxad produktion saknade gåshud

21 januari, 2018 by Mats Hallberg

Pressfoton  Mattias Ahlm – Vinnarna på P3 GULD

Blev en lång kvälls färd mot sen natt för att travestera en världsberömd pjästitel. Var nämligen nyfiken på liveakter både på förfesten och på galafesten.  Noterade totalt sett ett antal  riktigt skapliga prestationer. Men inga stack ut på samma sätt som Frida Sundemo/ Linnea Olsson/ Naomi Pilgrim och Hurula ifjol. Skönt nog funkade logistiken  och det var utsålt i Partille arena. Som väntat fanns mycket visuella effekter och flamsiga miniintervjuer. Beträffande decibeltalet befarar jag att det kommer susa i öronen ett bra tag framöver, motsvarande hur jag plågades efter att ha upplevt distade gitarrer med Ride på konsert tidigt 90-tal.

Tog först del av ett kort set med hajpade Avantgardet, vars på gränsen till övertända sångare, ju blev gisslad med epitetet ”Karl Oskar på antabus” i direktsändningen. Ljudmässigt lät det ganska illa och musikaliskt var det lite vingligt emellanåt, trots att Matti Ollikainen (hördes inte tillräckligt)  och Daniel Gilbert fanns med.  Den  passionerade Rasmus Arvidsson var på sätt och vis beundransvärt utlevande, fast samtidigt alltför skrikigt dominant. Klokt beslut av Avantgardet att ha med två kvinnliga musiker och sympatiskt att de verkligen brinner. Deras hetsige frontman var tacksam för att de blivit inbjudna att göra sin grej, fast låtarna enligt utsago mest handlar om psykisk ohälsa, utanförskap och missbruk. Hans visdomsord: ”Se varken upp till eller ner på någon.”

I övrigt hördes ingen gitarrbaserad rock. Och att en gala som påstår stolt att svensk musik hyllas, har slagsida mot hiphop, dansmusik och kvinnliga singersongwriters är antagligen tecken i tiden. För en gångs skull vann inte Håkan Hellström eller Zara Larsson någon prisklass. Men att ungdomsradion och dess lyssnare ratar en ständigt kreativ superstar som Thåström, är ett mysterium.  Mycket märkligt att han sidsteppats.

Den store auktoriteten på populärkultur Jan Gradvall, lanserade nyligen Tove Styrke som en världsartist. Kul då för honom att hon blev belönad för sin samlade produktion. Tyckte  öppningsnumret på P3 GULD var oklanderligt. Gulligt när hennes älvor lade sig på det stora scengolvet och mina tankar strövade iväg åt Kylie M-hållet. Men Styrke fastnade inte som jag förväntat mig. Minns mest hennes kommentarer då hon överdoserade på ordet sjukt. Blev mer positivt överraskad av Human (aka Daniel Adams-Ray), gjorde ett gott intryck med sävligt sound, vågade låta lite baktung.

Human

Tråkig låt Janice framförde, dock förfogar hon över magnifika röstresurser i nivå med Lagaylia Frazier. I ärlighetens namn hade jag hoppats på en maffig bomb till låt av egensinniga Little Jinder, vilket inte inträffade.  Till den  ljumma avdelningen vill jag hänföra mannen med mest bling-bling, det vill säga rapparen Lamix , kaxig mottagare av priset till Framtidens artist och Molly Sandén med sin moderna variant av anonym vuxenpop. Var första gången jag hörde Kapten Röd, vilket gav mersmak. Plötsligt kunde flera instrument utskiljas och de svängde fett i samklang, för att tala på ungdomars vis. Pratade med jämnårig man från TT efter sändningen i pressrummet. Journalisten som nästa födelsedag blir 60 år gillade texterna hos den mycket långe göteborgaren med många fans på plats.

Kapten Röd

För att lyckas live ska man, påstod Annika Norlin,  kunna lägga ut sina känslor på scen. Denna tänkvärda synpunkt tacklade som ni såg, Silvana Iman respektive Sarah Klang på väsensskilda sätt. Föredrar nästan alltid det avskalade icke-spektakulära som Sarah Klang bjöd på. Hade chansen på Park Aveny att tacka henne för vad hon gjorde, även om jag hade hoppats på en ännu starkare låt. Å andra sidan har den kvaliteter nog att växa vid fler lyssningar. Med sin  betagande mörka röst har Klang alla förutsättningar att ta oss kräsna med storm. Vilken potential hon har!

Sarah Klang

Fint initiativ att som vanligt hedra den trio som jobbade hårt med Musikhjälpen, vars imponerande resultat förtjänar såväl massiv uppskattning som uppmärksamhet. Hade stor behållning av Bianca Kronlöfs nyinspelade monologer på temat coola snubben. Snacka om otyglad drastisk humor!   Mest berörande och minnesvärt på P3 GULD, de minuter  som radarparet Rebecca & Fiona ägnade #metoo, när de vittnade om några grisiga män i branschen, makthavare som betett sig allt annat än coolt.  Går näppeligen att ha annan åsikt när de  avslöjade egna trauman.

Rebecca & Fiona

Inga skandaler finns att rapportera från galafesten. Enda kändis jag samtalade med (ville inte störa med egna miniintervjuer) var radiolegendaren Mats Nileskär. Tackade innerligt för hans en gång i tiden omistliga program Soul Corner. Av liveakter kom jag mitt i Mabel (dotter till Neneh Cherry) då de gjorde sin hit Finders Keepers i mediumtempo.  Kan  kallas för  2000-talets Supremes. Hur förhålla mig den frenetiskt jobbande  duon från Tornedalen som tagit sig namnet Magnettes?  Beskriva dem som Tove Lo i dubbel och yngre version? Värderar inte utan konstaterar att deras  gymnastiska girl power, bevisade att de var stolta över sina stämband och sina kroppar. Till slut sprang de runt med mickar bland den förvånansvärt fåtaliga publiken. En energikick som gjorde oss häpna.

Vinnare P3 Guld:

Årets artist: Jireel – Samlad produktion

Årets grupp: Hov 1 – Samlad produktion

Framtidens artist: Lamix

Årets dans: Fever Ray

Årets rock/ metal: Johnossi – Blood Jungle

Årets pop: Tove Styrke – Samlad produktion

Årets hiphop/ r´n´b: Mwuana – Triller

Guldmicken (Årets liveakt): Hov 1                                                                         Årets låt: Helt seriöst – Kaliffa (text & musik Olle Kaliffa Karlsson och Jakob Malmlöf

/fem kategorier framröstade av P3-publiken medan övriga baseras på  sammanvägning av röster från publik och jurygrupper/

 

 

 

 

 

Arkiverad under: Krönikor

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 212
  • Sida 213
  • Sida 214
  • Sida 215
  • Sida 216
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in