• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Mats Hallberg

Euforisk folkpop från gränslös duo – Kom Hem av Fjarill

7 maj, 2018 by Mats Hallberg

Fjarill

Kom Hem

4

Producenter: Jürgen Spiegel, Aino Löwenmark och Hanmari Spiegel

Inspelning, mix och master: Jürgen Spiegel i Walden Studio Hamburg

Butter & Fly Records / Indigo

Release i Sverige 20/4 2018

50:15

Foto Steven Haberland

I och med tillgången till Fjarills nya skiva, har jag kunnat göra ett ny upptäckt. Duon är bosatt i Hamburg tack vare kärleken till sina respektive. Aino Löwenmark kommer från Leksand medan Hanmari Spiegel är från en gård utanför Pretoria i Sydafrika.  Sedan de träffades av en slump på en marknad i den nordtyska hamnstaden 2004, har de gett ut sex album. De har tilldelats flera priser inom diffusa kategorin Världsmusik och gett hundratals konserter.  Vad jag kunnat utröna skriver de allt material själva. Huvudinstrumenten är piano (Aino) och fiol (Hanmari). Övervägande sjunger Aino på sitt modersmål, vilket inte tycks bekymra livepubliken i Europa.

Den prisbelönta duon är svårdefinierad, vilket också påpekas på hemsida och i pressutskick. Ofta ösig folkpop, ibland låtar med tydlig viskaraktär, möjligen drag av vokaljazz och några gånger  kammarmusikaliska element. Ju längre  Kom hem pågår, ju mer vävs  fler språk än svenska in. Vi hör flera sånger på engelska, därtill strofer eller refräng på tyska, afrikaans och zulu; ibland blandas språk på ett märkligt vis i en och samma låt. Skivan lanseras som ett konceptalbum om tillhörighet och hemvist. De fann en frihet i att lyssna inåt, fick syn på hur förhållanden hängde ihop.  Duon med sin totalt skilda bakgrunder, påpekar att återvändande förutsätter att man rest bort. Ska noteras att de turnerat i sina respektive hemländer.

Inledande Stockholm om längtan , vaggvisartade Good Night samt avslutande hoppfulla  Resan har en vemodig struktur med betagande, i flera fall skör, sång av Löwenmark. I övrigt kan flertalet låtar betecknas som sprudlande, energigivande up tempo-kompositioner. Klämmiga titellåten med tvåspråkig refräng liksom Hypnos,  har absolut hitpoential. Snacka om schwung! Och Inkululeko är en extatisk lyckträff.   Således en bred livsbejakande skiva med enorma kontraster. Det är lätt att bli hooked på deras flöde av starka melodier, välgjorda arrangemang och flod av klanger som då och då stoppas upp av tystnad. (Sist nämnda beskrivning hämtad från Fjarills hemsida, där det resoneras om tystnadens betydelse.) Vid mina första lyssningar hade jag funderingar på om låtarna verkligen höll måttet hela vägen, det vill säga frågan om alla elva spår fångade mig väcktes. Efter idog lyssning försvinner eventuella reservationer. Utgivningen på egna bolaget är i det närmaste helgjuten, med mycket sympatiska skiftningar mellan dur och moll jämte ett berikande formspråk.

Gällande sättning medverkar Jürgen Spiegel från Tingvall trio på trummor  och slagverk, Steffi Stephan på bas (känd från Udo Lindenbergs orkester) och Stefan Soppok på gitarrer och sång på Inkululeko.  Förutom viloin spelar Hanmari Spiegel  piano, cello, viola, gitarr och sjunger.  Aino Löwenmark å sin sida trakterar inte bara piano, utan också wurlitzer och ondes martinot som är ett fransk elektroniskt instrument  snarlikt en theremin. Produktionen fogar förunderligt väl in varje instrument i en förförisk helhet.

Mest frapperande är ändå den vokala kraften. Undantagsvis spröda toner, fast mest a en obändig glädje i att sjunga ut och ge sig på tonartshöjningar. Märks sannerligen att Löwenmark med sin ljusa röst, gillar att hänga kvar på  stavelser, sträcka ut så långt det går, upprepa vokala fundament och sjunga ordlöst.  I flera sekvenser förstärks detta ”häng” av elektronik och glödheta stråkinstrument.  Med kloka existentiella texter sjunger en från Dalarna utflyttad artist  så att varje nyans går fram. Det kan handla om kamp, tvivel och rädsla; fast i grunden bubblar och glänser Kom Hem av positiv energi. Texterna medföljer CD-utgåvan.  Med sin musikaliska partner förenas hon i fina tvåstämmiga  refränger. Deras självklara röster får mig att associera till  Miss Li, Ane Brun, Anna Christoffersson, Sofie Livebrant, Sara Isaksson och i viss mån Anna Ternheim och Elin Ruth Sigvardsson.  Nedväxlingen från  frustande Monster (med diskret Bowie-blinkning) till söta balladen Good Night, är häpnadsväckande, en fullkomligt briljant passage. Låt er omslutas av en genrefri  mycket musikalisk duo som utstrålar värme, reflektion och hopp.

Foto från Fjarills hemsida

 

Arkiverad under: Musik, Skivrecensioner

Stillsam melankoli och utmanande klanger – Där du går av Anders Hagberg & Johannes Landgren

6 maj, 2018 by Mats Hallberg

Anders Hagberg & Johannes Landgren

Där du går / Where you go

4

Foto Anders Hagberg

Producent: Hagberg & Landgren

Mix och mastering: Johannes Lundberg

Inspelad på Högskolan för scen och musik i Göteborg

Swedish Society

Release 16/3 2018

52:09

På en etikett kopplad till Naxos, är  det andra samarbetet på skiva herrarna emellan utgivet. Anders Hagberg är en utforskare av blåsinstrument, med världs- och kammarmusik som grandios huvudinriktning. För länge sedan var det bland annat spännande Winduo och Mynta som gällde, såväl som tenorsax hos Björn Afzelius. Hans arabiskt färgade projekt Melodic Melange, inledde med bravur fjolårets Trollhättan jazz- och bluesfestival.  Den några år yngre Johannes Landgren tituleras organistprofessor, har turnerat vida och gett ut ett stort antal album. Har hört honom tillsammans med Håkan Lewin i Musik på vattnet i Mölndal och som ackompanjatör till kör i verk av Bach. Båda undervisar vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Landgren har därutöver en hemvist i Stensjökyrkan i Mölndal, där jag hört denna duo konsertera. Äger minst fyra plattor med Hagberg som ledare och sett några fullödiga framträdanden, till och med på fashionabel krog. Fascinationen resulterade i att han ingick i en serie miniporträtt jag skrivit för en facklig hemsida.

Hur presenterar de ansvariga sina intentioner? De skriver att de undersökt instrumentens klangliga kvaliteter, tagit tillvara Hagbergs forskning om västerländsk och orientalisk modalitet, använt ”extended techniques” samt betydelsen av hur tystnad påverkar. Här finns några väsentliga nycklar till hur musiken utformats. Innebär faktorer som kräver full koncentration av lyssnaren. För att lyckas tillgodogöra mig innehållet, måste jag hamna i ett lugn, försätta mig i långsammare tillstånd, stänga ute allt brus. När det fungerar optimalt kan det jämföras med att meditera, vilket duon också nämner. Men några gånger, när  abstrakta atonala improvisationer fogas in emellan sakralt hållna stycken, är jag på väg att tappa fokus. De tolvtonsstycken vars upphovsman är kompositören Sven-Erik Bäck, hade jag till exempel sannolikt lättare tagit till mig live.

Många instrument finns med: Diverse flöjter inklusive innovationen kontrabasflöjt, sopransaxofon, offerdalspipa, flygel och tre orglar med olika klangliga möjligheter. Ljusa toner kontrasterar effektfullt mot mörka. Repertoaren utgör en blandning av svenska folksånger, samisk jojk, gregorianskt, pastoral psalm, tonsättningar av dikter, ballader och egna improvisationer. Båda står för arrangemangen, undantaget ett par spår som har Hagberg som upphovsman.  Med hjälp av pentatonisk skala  ljuvligt varsam öppning i tonsättning av Elisabet Hermodsson. Vara ingenting binder ihop hela projektet, i och med att den återkommer i kortare variant allra sist. Bara en av flera ingredienser som indikerar att projektet genomsyras av konsekvens. Instämmer i duons påstående om att ”music breathes  in space”, varvid avses främst meningsfull musik av sådan här kaliber.  Där du går har erhållit stöd av Kulturrådet och ovan nämnda högskola i Göteborg.

Öppningen övergår i explicit vemod från orgel och  sopransax. Mycket vackert och ömsint när temat väl introduceras. Vad beträffar melodier som etsar sig fast ska två sådana framhållas alldeles särskilt. Syftar på den samiska jojk som fått namnet Gidda (=vår) , jämte ett raffinerat arrangemang på outslitliga Gammal fäbodpsalm vars sound dryper av vemod.  Magiskt är bara förnamnet! Ett annan finstämd melodi är titelstycket, även det en tonsättning  från poeten Hermodsson. I Vara som sägs bygga på en raga, associerar jag duons improvisationer till  flöjtsolon hos Ravel. Hjärtdjur heter det korta stycke som har mest fart och rytm i sig, i mina öron det mest lyckade exemplet på  instoppade improvisationer. Vi får en insikt i hur fräckt kontrabasflöjt kan låta.

Musiken förflyttar sig genomgående sakta med fokus på olika kulturers timbre. Det är avskalat och fridfullt, men tar också vid några tillfällen spjärn, viker av och blir disharmoniskt. Musikerna är beundransvärt skickliga, utan att för den skull ha ambitionen att visa upp sitt virtuosa kunnande. Deras häpnadsväckande förmåga framgår indirekt. Duon kompletterar varandra förträffligt, även om man kan sakna rytminstrument.  Att tränga in i deras värld var en osedvanligt ansträngande tillvänjningsprocess ( som jag är tveksam till om mina kollegor av tidsskäl  unnar sig) , en process som medfört att jag numera bejakar merparten av materialet. Vid några nedslag uppskattar jag musiken så mycket, att  dess magiska dimension påträffats

Foto Anders Hagberg.

 

 

 

 

 

Arkiverad under: Musik, Recension

Behagliga välspelade originallåtar – Manhattan av Ronny Johansson

1 maj, 2018 by Mats Hallberg

Ronny Johansson

Manhattan

4

Inspelad, mixad och mastrad i Nilento studio november 2017 av Lars Nilsson och Mikael Dahlvid

Producent: Ronny Johansson

Releasedatum: 30/3 2018

53:45

Var med om den trevliga releasespelningen på Nefertiti under långfredagen, en dag som därför inte framstod som lika  dyster. Sofistikerade pianisten Ronny Johansson gav sig själv en ny skiva i 75-års present, vilket firades på den anrika jazzklubben.  På scen hade han sällskap av samma vänner som på skivinspelningen, det vill säga Matz Nilsson (bas), Michael Andersson (trummor och slagverk) och Rolf Jardemark (gitarr). Att noter fanns med, fast man kunde låtarna utantill, kommenterades av en yster låtskrivare.  Repertoaren utsmyckades med några väl valda standards. I mellansnacket utfärdades bestämda åsikter om jazzlegender. Var således inte bara en njutbar afton, utan därtill roligt och upplysande. På 2000-talet gjorde pianisten  ett antal album med sin trio, varför Manhattan med annan sättning kan ses som ett fruktbart avstickare. En konsert med Ronny Johansson är nu förtiden en raritet. Jag såg honom för länge sedan på festival i Lysekil och det hann gå arton år mellan senaste gigen på Nef.  Musikhögskolan i Göteborg har utgjort huvudsaklig arbetsgivare under flera decennier, för en musiker som i sin ungdom lirat med flera berömda amerikaner.

Notabelt att plattans samtliga spår  är förstatagningar i en ryktbar studio, vars signum stavas makalös akustik och dito klangfärg. Kvartetten medverkar på fem låtar, medan pianotrion ansvarar för utformningen av tre låtar . Subtilt porlande Gratitude är ett solostycke på Steinwayflygeln. De fyra musikernas insats känns fullständigt likvärdig, vilket måste sägas vara ett sympatiskt förhållande. Det underbara kompet är en sällsynt konstellation, har inte hört dem tillsammans tidigare. Matz Nilsson med sin bakgrund i Hawk On Flight och många showorkestrar, ingår i husbandet under Falkenbergs jazzdagar. Michael Andersson har liksom kapellmästaren, för länge sedan spelat med Gilbert Holmström. Mångsidige rytmläggaren har mest varit verksam i  etnofunkiga och symfoniska sammanhang, inte minst Göteborgs-Operan. Rolf Jardemark brukar vara jamvärd på Nefertiti, har gett ut ett tiotal skivor i eget namn och spelat live med flera prominenta instrumentkollegor. Den sist nämnde var en ny bekantskap för en pianist med personligt, naturligt anslag.

Soundet kan betecknas som ljust och smeksamt. Om det inte vore risk för att uppfattas nedsättande, skulle jag för vissa låtar använda termen cocktailjazz. Bara superrutinerade, medvetna instrumentalister med konstnärlig hunger, kan fixa att åstadkomma musik som låter så här lätt och ledigt. Inledande Ginza glider iväg i väg i förlig vind. Melodin går i medium-tempo, något som kännetecknar det mesta av materialet. Ronny Johansson har skrivit all musik. Han behärskar den svåra, ofta förbisedda, konsten att kunna skriva bra låtar; utan att allt håller samma höga standard på Manhattan. Men beträffande spelkvalitet  inte antydan till ojämnheter.  Gillar verkligen vad jag hör i mina lurar  när öronen fininställs. Varje musiker är lyhörd och laddad, samspelet sitter perfekt.

Foto från releasespelningen Mats H Ljungberg

En melodi som sticker ut med sina rytmiska förskjutningar och accentueringar har titeln Copenhagen Blues. En lekfull godbit där kompet briljerar. I titellåten med sina spännande takter, liksom i In Blue (en homage till Kind Of Blue), släpper 75-åringen loss.  Mästerlige Johansson har en egen osvensk stil, angenäma löpningar jag tror konnässörer kan identifiera. Vill placera honom i en vid kategori intill sådana som George Shearing,  Bud Powell och i viss mån Bill Evans.

Med  tassande elbas som bottenplatta, skrider Wonderland fram i majestätiskt sakta mak. Här och i några andra sekvenser serveras sparsmakade instick från Matz Nilsson.  Rolf Jardemark är genomgående en stor behållning genom alldeles lagom avancerade ackordföljder och utsökt harmonik. Vid några tillfällen kommer ur hans instrument en syntetisk, sjungande ton, skapad av effektboxar och pedaler. Kan nämna att jag  hamnade intill hans förstärkare när de gjorde låtarna live.  Snygga  solon och polerat ensemblespel på Manhattan från en fingerfärdig gitarrist!

Som framgått förnämligt musicerande av en delvis oväntad sättning. Det är drivet  och avslappnat, elegant och lättsamt.  Väl avvägd balans mellan ensemblespel och features. Matz Nilsson på såväl akustisk bas som integrerad elbas bereds plats för vackra solon.  Att några låtar är en aning anonyma. är ingen besvärande omständighet.  Och det finns anledning att upprepa att inspelningen är en dröm för kräsna audiofiler.

 

 

Arkiverad under: Skivrecensioner

Sång och musik i harmonisk symbios – Lill Lindfors i Mölnlycke

27 april, 2018 by Mats Hallberg

Lill Lindfors med Mats Norrefalk och Claes Crona trio

Råda Rum i Mölnlycke

5

25/4 2018

Foto Qlaez Wennberg

Vil slå fast ett flagrant förbiseende, så obegripligt att det bör etiketteras som en underlåtenhetssynd. Syftar på att Lill Lindfors ännu inte  är invald i Swedish Music Hall of Fame. Konserten inför cirka 800 begeistrade personer på den ort där jag gick i skolan, stärkte mig i min uppfattning. Visst påverkar förväntningar. Icke förty  var vi med om något exceptionellt i Mölnlycke.  En mogen dams ålder ska man av artighetsskäl hålla tyst om. Påminner därför istället om en osedvanligt lång karriär, vars första storhetstid inföll för drygt femtio år sedan med huvudroll i West Side Story, hits i single-format, medverkan i Eurovision Song Contest och som grädde på moset plattan Du är den ende.

Även om artisten står i centrum  på  egna långa ben, måste konsertens succé  i lika hög grad tillskrivas musikerna omkring henne. Vi ser längst till höger på scen nära samarbetspartnern Mats Norrefalk på diverse gitarrer, vars resonans återges förträffligt.  Han spelar ljuvligt ihop med några superproffs. Garvade oldtimern Claes Crona vid flygeln tillsammans med Johan Granström (ny bekantskap för mig som bland andra spelar med Bengan Jansson) på elbas och allestädes närvarande Johan Löfcrantz Ramsay bakom trumsetet. Var en smula betänksam då jag blev varse, vilka som utgjorde komp och att elbas ingick i sättningen. Ack vad jag bedrog mig. Basen mullrade aldrig och Johan som jag ofta sett  smaska på, gav finstilt musicerande ett ansikte. Granström fick utrymme för flera smakfulla soloinpass, medan den jazzinfluerade batteristen, antingen tillbakadragen eller lagom pådrivande, servade övriga med idealiska rytmer. Ljudet i den spatiösa lokalen som utökats med läktare, föreföll nedskruvat ett par decibel, anpassat till åhörare i samma generation som kvällens affischnamn.

Har inte större koll på Lindfors produktion eller nuvarande repertoar. Såg trevlig konsert på regnigt Götaplatsen med Göteborg Wind Orchestra för några år sedan och när hon ingick i  Bengt Arne Wallin – hyllning i Kulturhuset vid Sergels torg.  För att vara i underhållningsbranschen har hon gjort osedvanligt mycket med substans, i skiftande genrer och uttrycksformer.  Att agera faller sig naturligt, likaså att framföra monologer. Av artisten som fått både hederspris på Grammisgala, guldros i Montreux och medalj av kungen, gavs en avancerad provkarta på nämnda begåvning. Stockholmsslangen i Bystan respektive fyndiga Biologilektionen på rimmad vers tillhörde avdelningen rappa  smarta monologer. Förmågan att memorera komplicerade textavsnitt är definitivt beundransvärd. Ämnen hon kretsade kring i sina ”prator” var sådant som språkförbistring, tidens obarmhärtiga gång, längtan i plural, kändisskap och sitt barnbarns inställning till tillvaron. Ganska tidigt in i konserten kom en reflektion. Lindfors är mån om att framföra intelligenta, underfundiga texter. Flera gånger framhöll hon  Björn Barlachs  betydelse. Själv är verkligen inte oäven på den punkten, vilket hon bevisade med den äran när hon reciterade Om jag blir rik nån gång.

Enda som störde  en smula var sättet att rikta sig till utvalda ”offer” på första raden, ett tjatigt beteende som ju flitigt förekommer hos stå upp – komiker. Annars en fläckfri, formidabel föreställning i två generösa set. (I paus kunde man  köpa skivor av Claes Crona.) Rimligt att förmoda att Lindfors tappat något av sitt vokala omfång. Nu kunde man få intrycket att hon sparade några oktaver till sin mäktiga slutton Vad som erbjöds var hur som helst magnifikt! Lill Lindfors textar suveränt och det melodiska sinnelaget är frapperande, rent av bländande. Musikerna  vet precis hur de ska förstärka hennes imponerande vokala förmåga, vare sig hon sjunger jazzmedley, visa, poppiga  örhängen från 70-talet, genuina schlagers eller latinstyle.

Inledde gjorde Bedrägeri, en lovsång till frimodigt självständigt leverne, åtföljt av  fräsigt jazztema med en glad blues i sig. Anita O´ Day hyllades i den ekvilibristiska texten. I Jag vill nå dig (Längtans samba) briljerade Granström och Norrefalk. Den senares spanskklingande ackord förhöjde låtens atmosfär. Paret återkom i Me And Bobby McGee, där de duellerade fräckt i ett omtag på refrängen. En annan höjdpunkt var instrumental, nämligen en vals från Venezuela framförd av Mats på soprangitarr med nylonsträngar. Ingen Du är den ende i vackra Råda Rum , däremot flera andra titlar från den ikoniska lp jag ärvde efter pappa (vars grav ligger några stenkast från konsertlokalen). Vidare återfanns på låtlistan ömsinta klassikern Tillsammans är ett sätt att finnas till, ”obligatorisk” klappa-takten – medverkan i Musik skall byggas utav glädje, på begäran ett frejdigt allsångs-potpurri och som extranummer finstämda Paint Your Pretty Picture With a Song av Bill Withers; med i programmet för att hedra kollegor som nyligen dött.

Instämmer i prästens  omdöme, han som fanns på plats för att vi befann oss i ett megastort församlingshem. Lill Lindfors är tidlös! Vill bara lägga till att hon är en komplett sångare och underhållare. Oavsett om hon fokuserar på att tolka drömskt/  poetiskt eller berätta något up-tempo, gärna med humoristisk knorr, behärskar hon fullständigt valt format. Och musikerna var som framgått bedårande, när de gav en stjärna utan divalater perfekt inramning. Det urläckra kompet beredde väg för genialiske gitarrmanen  Norrefalk och eleganten vid pianot. Claes Crona med sin enorma erfarenhet vet precis hur man ackompanjerar,  levererade härligt understöd och färgade dessutom fina melodier med eget temperament. När en recensent märker att han blir rörd av att tala om en upplevelse, bör denne styrd av såväl impulsivitet som eftertänksamhet , ta beslutet att utdela en fullpoängare.  Känns finemang  att få dokumentera en fullträff.

 

 

 

 

 

Arkiverad under: Musik, Recension, Scen

Skönt svängig souljazz med superbt samspel – Magnus Lindgren och Ida Sand

24 april, 2018 by Mats Hallberg

Magnus Lindgren och Ida Sand med Stockholm Underground

Dergårdsteatern i Lerum

4

22/4 2018

Foton Christer Åkerlund

Beundransvärt av föreningen Musik i Lerum strax utanför Göteborg att ha tillräcklig budget och publikunderlag, för att kunna ställa samman ett mycket gediget konsertprogram. Och fina arrangemang gör att artister och supporters av livemusik trivs i Dergårdsteatern, som utrustats med utsökt akustik. En ljus söndagseftermiddag kan det kännas avigt att gå inomhus, för att lyssna på en hyllning till flöjtisten Herbie Mann och hans skiva Memphis Underground (1969). Nu njöt uppskattningsvis 150 personer av svängig  musik i skiftande tempon,  djupt rotad i afrikansk-amerikansk tradition. Vill flika in att jag på jazzmagasinet Orkesterjournalens hemsida  recenserade liveversionen av Magnus Lindgrens senaste platta Stockholm Underground, så som den lät på Nefertiti i november.  Upplägget i Lerum var snarlikt, fast inte identiskt då Ida Sand hade tillkommit. Hon tillförde låtlistan ett antal egna bidrag, företrädesvis covers, från ännu ej släppt skiva. En skiva samtliga på scen varit med på.

Förvillas inte av fotot ovan som så ypperligt fångar hur taktilt lyhörda musiker samverkar i stunden. En flöjtist i världsklass är den 43-årige ”projektledaren”, vars eleganta saxofonspel också  hördes i ett flertal låtar. Nästan allt Lindgren tar i blir till guld, oavsett om han arrangerar för storband eller leder mindre grupper. Har säkerligen live hört blåsaren och låtskrivaren minst ett tiotal gånger, alltid blivit lika belåten.  Utan böjelse för utmanande tonspråk –  jämför Goran Kajfes, Dan Berglund med flera – är han  en nyfiken virtuos som sprider sann musikalisk glädje. De remarkabla kollegor han omger sig med i Stockholm Underground, har i flera decennier tillhört gräddan av live-/studiomusiker inom beatbaserad musik. Föga förvånande har de i flera fall haft prestigefyllda internationella uppdrag. Jag har haft förmånen att se Per Lindvall, Lars Danmark Danielsson och Henrik Jansson, både på  större scener och intima klubbspelningar. Ida Sand är lika förunderligt osvensk i sitt uttryck.  Besjälad sång och dito  klaviaturspel andas oemotståndlig charm och  äkta känslor.  Tolkningarna hon framförde i trioformat på Liseberg 2016 måste betecknas som magiska.

I Lerum får titellåten på Stockholm Underground inleda, naturligtvis med utförligt intro av flöjtkonstnären själv.  Det är som om hans instrument talar inbjudande till oss. Bandmedlemmen från huvudstaden i vårt södra grannland gav sig till känna omgående, genom  läckert solo på elbas. Konstaterar att öronen smeks av lättlyssnade tongångar. I första set levereras ett flertal kompositioner från skivan, vars underrubrik är A tribute to Herbie Mann. Balladen Theme For Laura skriven tillsammans med Henrik Jansson, taktfast groove designade i olika tempon sammanförda i höjdarlåten Message From Kaknäset samt Penny Blue där annars tillbakadragne Henrik Jansson avfyrade snyggt solo.  Elgitarr har ju sällan position i framkant när souljazz spelas.

Efter fikapaus blir det åka av när leklynnet öppnar upp soundet ytterligare.  Teknisk apparatur  bejakas. Vi snackar I-phone, loopar och inte minst en röstförvrängande vocoder. Först avverkas ett suggestivt stycke med inskjutna pauser. Ida sjöng med intensitet, kompet gick loss medan kapellmästarens tvärflöjt låg överst i registret. Vid ett tillfälle frågar Magnus om någon i publiken har skivan Memphis Underground (jag råkar ha titellåten utgiven på samling av Atlantic med jazzflöjt-musik).  Han får ingen bekräftelse, däremot god respons efter varje låt, inklusive applåder vid flera solon. Konsertens kulmen inträffar i och med ett Herbie Mann – medley. Det har i sig  angenäma hits som Hold On I´m Coming jämte A Whiter Shade Of Pale. Huvudspåret avslutades med ösig boogie, omöjlig att inte stampa takten till.

Ida Sand var inte någon sidekick, utan hade som sagt sina förnämliga låtar instoppade i låtlistan. Minns jag rätt bytte Magnus till tenorsax dessa gånger.  I första avdelningen gav hon oss Sppoky med text av Dusty Springfield och häpnadsväckande nog stompiga Born On The Bayou (John Fogerty) som jag har i original med Creedence. Ida trakterar antingen flygel eller fender rhodes. Passionerat smågungig  musik avlöstes av värsta svängfesten med sugande beat i  fräckt utsvävande rockdänga. Inspirerade improvisationer förekom. Vidare sjöng den besjälade låtskrivaren och interpreten soulfunkiga Crash And Burn  och  extranumret Chain Of Fools,  som ju var en Aretha Franklin´s största framgångar. Vill påstå att de starka melodier hon valt bär en ständigt stigande stjärna framåt. Med absolut närvaro och personlig prägel surfar Sand på en kreativ våg.

Måste betona hur hisnande samspelta musikerna på scen är. Årets Lars Gullin – pristagare  försätter sina medmusiker i ett avslappnat taggat tillstånd. Det pådrivande och lagom utsmyckande kompet är utomjordiskt. Precise Per Lindvall  med sin makalösa tajming på trumsetet har fullständig koll på rytmiken, medan coole Lars  D är bländande utan att hamna utanför ramarna. Hade flera delikata solon. Stilen  påminner om storheter som Victor Bailey eller Pino Palladino.

Inte tillstymmelse till invändningar. Varför då hålla igen något vid betygsättningen? Jo, någon uppslukande känsla har inte dröjt sig kvar, mer en inre glädje. Önskade mig ännu mer av extras, emotioner och vilda upptåg!  Under rådande omständigheter måste det dock ha varit en omänsklig uppgift att få till en oförglömlig upplevelse. Vad vi fick istället, var  några mycket berikande härliga timmar på pendelavstånd från Göteborg. Tack Musik i Lerum för att ni oförtrutet förser publiken med kvalitetskonserter.

 

 

 

Arkiverad under: Musik, Recension, Scen

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 206
  • Sida 207
  • Sida 208
  • Sida 209
  • Sida 210
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 255
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in