The 1975 på Gröna Lunds stora scen
De skulle kommit i februari, men tvingades att ställa in. Den här gången blev konserten av, trots många och våldsamma regnskurar innan konserten. Här är några bilder från konserten.
Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik
Håkan Hellström på stadion den 10 juni
Betyg; en riktigt stark 4

Det är dagen efter premiären, show nummer två av sommaren 14. Håkan är fortfarande lika taggad, fortfarande samma arena, Stockholms stadion. Denna kväll är det fullsatt, drygt 5000 fler än kvällen innan, och nu är det dom som snabbast köpte biljetter till en stockholmskonsert. Det börjar bättre än kvällen innan och sen bara ökar det, tills det blixtrar till på riktigt. De som stod runt mig jublade, över åskan med tanke på att turnén heter Rullande åska. Sen dröjer det några minuter innan producenten kommer in och berättar att dom måste stoppa konserten av säkerhetskål i väntan på att åskan ska dra vidare. Håkan har ingen lust att stoppa, bara en låt till säger han, men det blir en paus medans åskarm rullar vidare. Pausen blir femton minuter, och sen är om möjligt att farten ökar. Håkan har bestämt sig att inte bry sig om regnet. Han dansar runt i strumplästen, och halkar och glider mycket. Klara Söderberg från First Aid kit gör en vurpa på scenen och sen är det som Bambi på hal is, det halkas och sladdas, och alla verkar ha kul.
Kvällens gästartister är Silvana Iman och Firsta Aid kit som båda var med kvällen före. Sen är den tredje gästen Veronica Maggio som möts av riktigt stort jubel. Veronica är med på en rökarversion av ”Hela huset” för att sen skapa en ny känsla i Håkans tjatigaste låt, ”Kom Igen Lena”. Det här var kvällen med dunder både på scenen och från himlen och nu är Håkan färdig för att dra denna show vidare runt om i Sverige. Inte ens ett långt ösregn lyckades släcka elden som Håkan startat denna kväll.
Scenen har formen av ett peace-symbol, och i denna erbjuds det plats för de fans som står först i kön. Snyggt och skapar energi, och en fördel för de som ägnat många timmar för att få bra platser.
Håkan Hellström på Stadion 9 juni 2017
Nu har Håkan Hellström inlett sin största sommar någonsin. Berlin var bara en försmak, nu startar sommaren med två stora konserter på Stadion, och avslutas med två på Ullevi. Däremellan gör han tio konserter runt om i Sverige och Norge. Sen väntar en lång paus, uppemot tre år har Håkan sagt i intervjuer.
Scenen som ska med på turnén är snygg, den snyggaste jag sett på en svensk produktion. LED-skärmarna är enorma, och jag älskar grafiken som möter mig innan konserten. Sen börjar den, den första konserten denna sommar, som ska följas av tretton till. Jag räknar inte med uppvärmningen i Berlin. Det börjar lite skakigt, lite långsamt. Och jag känner igen mycket, gissar ofta rätt på vilken låt som ska komma som nästa nummer. Scenen har formen av ett peace-tecken, och de hundra första i kön släpps in i peace-tecknet. Håkan har inte släppt några nya låtar sen spelningarna på Ullevi 2016, men trots nästan tre timmar lång konsert, så hinner han inte med ”Du kan gå din egen väg” eller ”magiskt men tragiskt” som är personliga favoriter.
Håkan Hellström sa att det var första gången han spelade på Stadion, men det stämmer inte. Han måste ha glömt att han var med och spelade på ett firande av nationaldagen, på Stadion. Visserligen bara två låtar men jag gick dit för att se just honom den gången.
Ljudet är lite svajigt, och Håkan är redan ganska hes. Långa stunder så väljer han att inte sjunga utan låter publiken att sköta jobbet. Detta är en konsert där det kan vara svårt att höra vad Håkan sjunger, för publiken överröstar honom.
Men slutet av konserten, är magi på riktigt. Det är energi och eufori. Bandet är så tight att inte ens ett konfettiblad kan komma mellan dom. Extranumren är en rad pärlor som glimmar som diamanter,
”För sent för Edelweiss”, ”Känn ingen sorg för mig Göteborg”, ”Det kommer aldrig va över för mig” och ”Kom igen Lena”? Som vanligt avrundades kvällen med ”Du är snart där” tillsammans med ett stort fyrverkeri. Många tror att det är slut där, men Håkan kommer ut igen, och avslutar nu kvällen på riktigt med ”Nu kan du få mig så lätt” ackompanjerad av stråkar och piano.
I den hejdundrande finalen finns också ett löfte om en sprakande rolig sommar. Jag kommer tillbaka och kollar hur lördagens konsert blir. Tror att den kan bli mer röjig, det var till den som de trognaste fansen köpte biljetter innan man satte in en extra konsert dagen innan. Jag gillar att Håkan varit generös med spelningar denna sommar. Det gör att många kommer att kunna se honom, innan han tar sin efterlängtade paus.
Kvällens låtlista:
Dom där jag kommer från
Tro och tvivel
En vän med en bil
Jag utan dig
Pärlor
Mitt Gullbergs Kaj paradis
Hurricane Gilbert
Jag har varit i alla städer
Gårdakvarnar och skit
2 steg från paradise
Ramlar
Valborg
Shelley
När lyktorna tänds
Maria/Klubbland/Du Fria
13
En midsommarnattsdröm
Din tid kommer
Extra-nummer:
För sent för Edelweiss
Känn ingen sorg för mig Göteborg
Det kommer aldrig va över för mig
Kom igen Lena!
Du är snart där
Nu kan du få mig så lätt
Coheed and Cambria på Kägelbanan Betyg 4
Jag har svårt att bestämma mig för vad dom spelar denna kväll. Det är en hel skiva som spelas, deras tredje skiva som kom 2005, och där dom till stora delar hittade sitt progressiva rock, men hade kvar lite rötter i punken och hårdrocken. De flesta av Coheed and Cambrias album är koncept-album, så även den skiva som spelas live ikväll. Good Apollo, I’m Burning Star IV: From Fear Through The Eyes of Madness, först till extranumren blir det lite andra låtar.
Det är vackert, skört och hårt samtidigt. Det är svettigt, Kägelbanan känns som en alldeles för liten lokal för bandet denna kväll. Min känsla är att dom vill spränga bort taket för att få in lite kyla i rummet och jag hade inte klagat., för svetten rann från min och de flesta andras kroppar. Nyanserna i musiken kommer fram, dock med en viss besvikelse att bitvis var det mycket musik som kom från förinspelade bakgrunder. Skivan är strax över 70 minuter lång, och det är nära nog exakt längden på konserten också. Det är mystik och det är väldigt lite snack från scenen. Nu är det musiken som ska få tala. 2017 består Coheed and Cambria av Claudio Sanchez på sång, gitarr och med kvällens största frisyr, Travis Stever på gitarr, Josh Eppard på trummor och Zach Cooper på bas. Namnet Coheed and Cambria kommer från den grafiska sci-fi-serien, ”The Armory Wars”, som Claudio Sanches skapat, som ligger som underlag till de flesta skivor för bandet, och som självklart kan köpas i merchandise-ståndet
Miss Li på stora scenen på Gröna Lund
Betyg: 5
Miss Li, ännu en sommarpremiär på Gröna Lunds stora scen. Inte lika fullt på Gröna Lund som de två tidigare kvällarna, och alla som valde att inte gå missade en femstjärnig show.
Miss Li är på strålande humör, det sprutar energi om henne. Hon är överallt. Hoppar ner från scenen och får ett skrapsår på knät, blir tillsagd av en vakt att hålla sig på scenen. Hon vankar fram och tillbaka på scenen och kan helt enkelt inte stå upp rakt när hon sjunger, för hon tar i från tårna. Låtar som på skiva är lite tillbaka-dragna blir här energifylld hits. I heard of a girl dras ner till ett långsamt plågsam sång om att vara tjej.
Miss li känns igen, ändå lyckas hon blåsa nytt liv i dom gamla låtarna. Exakt 83 minuter håller hon på, och hinnår hoppa ner en gång till från scenen, men visst är grönans publik värda några skrapsår.
Nu följer en sommarturné, har du chansen att se henne, gör det, för hon sprider energi omkring sig som ett kraftverk.