• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Symbian

Hur det än blir bör Nokia visa sina användare respekt

22 februari, 2011 by Redaktionen

Nokiatelefoner har alltid haft en attraktionskraft för mig. Alltid passat in i den tekniska nisch där jag befinner mig.

Många trogna användare reagerar på att Nokia går över till Windows Phone på sina avancerade mobiler. Jag tror at det är bättre för Microsoft än för Nokia som kommer att förlora en del användare till Android. Själv är jag en stolt ägare till en N8 och gillar den skarpt. Den har det jag gillar med Nokia plus pekskärm. En behändig liten dator som det också går att ringa på.

Tommy K Johansson skriver om ett rykte att Microsoft köper Nokia. Det är obekräftat men om det är sant kommer det förstås att påverka Nokias löften om att Symbian skall finnas kvar.

Symbianplattformen är stor, tro inget annat. Att Nokia släpper den får ju också konsekvenser för utvecklare men jag tror inte det blir problem på den nivån. Det finns telefoner och slutanvändarbasen är stor.

Nä, problemet här blir att Nokia inte ger ett klart besked om hur det kommer att bli. Det skapar osäkerhet och kan ju till och med innebära att trogna användare vänder sig till andra plattformar ganska snabbt.

Utvecklingen av mobila plattformar har bara börjat. Surfplattorna är ju också på framarsch och hur telefonin ser ut i framtiden vet vi inte men mobilerna kommer vi nog att kunna känna igen ett bra tag framåt. Smartphones är en nisch där handdatorer och telefoner förenas. Jag skulle vilja se en mer användarorienterad utveckling. Det vill säga en utveckling av det vi använder och vill ha snarare än finesser som mobiltillverkare tycker vi skall ha. Jag tycker Nokia har varit det och gett mig mobiler väl anpassade efter hur jag använder den här apparaten. Min uppfattning är att Nokia komemr att försvinna i mängden av mobiltilverkare och bli en plattform för billigare Windowstelefoner och det är inte det jag vill ha.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Nokia, Symbian, Windows Phone, Microsoft

Arkiverad under: Scen Taggad som: Microsoft, Nokia, Symbian, Windows phone

Spotify + Symbian = Sant

26 november, 2009 by Redaktionen

spotify_symbian

Ungen har köpte nyligen en Nokia N97. Jag är också Nokia-nerd och hade tänkt mig en N97:a själv men nu han hon först. Grattis!

Det som gör mig lite frustrerad är att mycket utvecklas för Iphone men inte för Symbian (operativsystemet i de mer avancerade Nokiatelefonerna). Man får lätt intrycket att Iphone är den enda telefonen som finns. I USA har Blackberry Curve gått om Iphone och Symbian är världen största mobilpalttform. Därför upplever jag det  som rätt provinsiellt och oportunistiskt att så många applikationer finns för Iphone men inte Symbian. Vi Nokia-nerdar är några stycken!

Nu bryter Spotify trenden med en Symbian-app, berättar Tommy k Johanssson på sin blogg. Spotify S60 är under utveckling och kommer att kunna laddas ner av de som har betalkontot Premium.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Spotify, Symbian, S60, Nokia N97

Arkiverad under: Scen Taggad som: Nokia N97, S60, Spotify, Symbian

Tipsdags: Synkronisera mobilen med Google Calendar

22 september, 2009 by Redaktionen

GooSyncJag har löst ett problem som haft ett tag. Tusen tack till Symbianbloggen.

Min Nokia N95 har en bra kalenderfunktion som jag är rätt beroende av. Jag har för länge sedan slutat att använda papperskalendrar.  Jag använder också Gmail och funktionen Tasks. Kommer det ett mail som leder till att jag bokar en tid lägger jag in tiden i Tasks. Tasks kan enkelt importeras till Google Calendar så att de syns tillsammans med andra bokningar. Problemet är att det inte funnits något enkelt sätt att synka telefonen med Google Calendar. Det enda sättet jag hittat hittills har gått ut på att synka via Mail for Exchange. Det verkade alldeles för krångligt så jag har stått ut med att ha två kalendrar parallelt med stor risk att det rör ihop sig.

Det jag hittade på Symbianbloggen är en tjänst som heter Goosync. Den finns i en gratisversion som synkroniserar mobilen med en kalender och betalversionen som synkroniserar allt, inklusive Tasks och kontakter. Jag testar nu gratisversionen som gör att poster i mobilkalendern läggs in i min Google-kalender. Det är inte optimalt men jag får en fullständig kalender på ett ställe, åtminstone. Om jag väljer att betala så småningom har jag allt, både i mobilen och i Google Calendar.

Det som krävs är registrering och konfigurering av mobilen. Det görs via ett sms till mobilen. Skriv PIN-koden du fick vid registreringen så är det klart. Väldigt enkelt och för mig fungerade det helt problemfritt.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Symbian, S60, Google Calendar, synkronisering, GooSync

Arkiverad under: Scen Taggad som: Google Calendar, GooSync, S60, Symbian, synkronisering

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Disclosure Day Betyg 4 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Disclosure Day – grandios cirkus

Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Titel: Svinen Författare: John Ajvide … Läs mer om Bra idé, sämre genomförande. Svinen av John Ajvide Lindqvist

Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Victor Rydström Tack för maten … Läs mer om Borde innebära ett rejält genombrott – Tack för maten med Victor Rydström feat. Robert Nordmark

Comic Con Stockholm Summer 2026

Comic Con Stockholm Summer 2026 Mässor … Läs mer om Comic Con Stockholm Summer 2026

Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Masters of The Universe Betyg 3 Svensk … Läs mer om Filmrecension: Masters of The Universe – lagom underhållning

Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Scary Movie Betyg 1 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Scary Movie – genomförs med själlös apati

Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Åttafaldigt GRAMMY-nominerade Death Cab … Läs mer om Lyssna: Death Cab for Cutie har släppt nytt album

Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Born to Fight Betyg 3 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Born to Fight – ovanlig dokumentär om att immigrera till Europa

Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

The Furious Betyg 2 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: The Furious – en strålande final men det räcker inte

Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Couture Betyg 3 Svensk biopremiär 5 … Läs mer om Filmrecension: Couture – spretar för mycket

Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

1/6 2026 Park Lane i Göteborg Även … Läs mer om Väldigt vital och emellanåt berörande tribut – Göteborg Jazz Orchestra hyllar 100-åringen Miles Davis

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in