Bokrecension Torka aldrig tårar utan handskar 3. Döden
Författare: Jonas Gardell
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2013-07-22
ISBN: 978-91-1-304419-4
Tredje och avslutande delen av Jonas Gardell´s romantrilogi ”Torkar aldrig tårar utan handskar – Döden” finns nu tillgänglig i handeln och småningom också på stadsbiblioteken runt om i landet.
Denna bok har jag längtat och väntat på i månader. I början av juni, tror jag fick jag möjlighet att förbeställa boken för leverans i mitten av juli. När boken fanns för avhämtning hade jag tyvärr redan hunnit åka på semester, vilket innebar att jag först nu har haft möjlighet att läsa boken.
Det är en rätt lättläst bok att läsa eftersom jag har sett tv-serien om och om igen och mycket av filmdialogen finns med i boken. Det är faktiskt så att det bara finns ett par avvikelser från tv-serien och boken.
Första delen uppfattade jag som både tråkig och rörig och det beror förmodligen på att jag började och se tv-serien direkt efter att jag hade läst första delen.
Andra delen var som tur är väsentligt mycket bättre både vad det gäller läsvänlighet och innehåll.
I tredje delen porträtteras två av de döda kamraterna nämligen Bengt och Lars-Åke. Båda dessa delarna är alldeles utmärkta skrivna och intressanta och det är egentligen onödigt att framhålla någon speciell del, men om jag ändå skall göra det så är det avsnittet om Lars-Åkes bakgrund som är mest intressant.
Här skildrar Gardell en ung mans sexuella uppvaknande på ett sätt som jag finner helt lysande. Lars-Åke flyttar i hop med sin flickvän för det är ju så man skall göra eller åtminstone förväntas göra. Lars-Åkes kamp för att finna sig själv och småningom förstå att han är homosexuell är direkt gripande och skildrat med stor kärlek och omsorg. Det är kanske författarens egna upplevelser som ligger till grund för denna ömsinta beskrivning? Intressant och skickligt är det i alla fall.
Det finns dock en besvärande svaghet med trilogin och särskilt då i tredje delen och det är bakgrunden och orsaken till hur huvudpersonerna såg på situationen vid den tiden. Personligen anser jag också att Gardell borde ha använt första delen till att beskriva de olika huvudpersoner och alltså inte ha delat upp det så att Rasmus och Benjamin beskrivs i första delen och Reine i andra och Bengt och Lars-Åke i tredje delen.
Tredje delen är helt enkelt lysande och nu kan jag konstatera att alla frågetecken och invändningar är lösta eller har fått sin förklaring. En stark läs rekommendation alltså.
Mina tankar om del 1 – Kärleken
Här kan du läsa mina tankar om del 2 – Sjukdomen
Recensioner
