• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

brott

Ungdomar kräks på Internet och hurra för sossen som vädrar ut dunkelheten

5 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Många ungdomar kräks på Internet.

Tyckte jag det stod och snabbt klickade jag. Men, tyvärr var det inte så roligt. Jag hade läst fel på Kränkts och kräkts. Tyvärr.

För Internet kan bli för mycket. Och i bloggvärlden och bland gurus som ivrar för utveckling av sociala medier talas det ofta om att sociala medier (bloggar, videobloggar, mikrobloggar, nätverkssajter och så vidare) blir viktigare och viktigare. Och alla företag borde använda sig av bloggar och facebook och …

Och snabbt ska allt gå. Alla ska göra allting på en gång.

Om ungdomarna då gjorde uppror och sade att de kräks på Internet, för att de vill göra saker i verkliga livet, skulle det vara ett sundhetstecken i samhället.

Men nu är det inte så, utan allt fler ungdomar upplever att de blivit kränkta på Internet.

I Sydkorea ska det tas krafttag mot personer som mobbar andra på nätet.

Nätmobbare jagas av sydkoreansk polis efter självmord
Sydkoreanska polisen planerar att slå till hårt mot personer som via internet sprider illasinnade rykten om andra. Aktionen följer på ett självmord som anses ha sin grund i förtal via nätet. Källa DN.

Kanske skulle vi i Sverige behöva lite sydkoreanska tag. Istället för att jaga fildelare och pirater kunde polisen jaga de människor som mobbar och förföljer andra via Internet.

Inte för att jag riktigt vet hur det skulle gå till, men tänk om nätet kunde rensas från trollen.
Det är inte så lätt förstås. Men de som helt öppet sprider falska rykten om andra, tänk om deras sajter kunde plockas bort från nätet.

Fast i namn av yttrandefrihet fungerar ju inte det förstås. Men de privatpersoner som drabbats av nätmobbare sitter i kläm där.
Å andra sidan skulle förstås makthavare genast hänga på och använda en sådan jakt till att trycka ner och försvåra kritik mot dem.

Och när jag har det ämnet på tapeten vill jag hylla den socialdemokrat som vädrar ut och öppnar fönstret och öppet visar när försök till att trycka ner öppenhet är på gång. Bo Widegren berättar om hur förre s-ministern före Sven-Erik Österberg försöker ta honom i örat för hans bloggande:

I dag när jag just skrivit min förra blogg så fick jag se att partiets överste inpiskare försökte ta mig i örat och läxa upp mig för mina skriverier. Jag tappade hakan och målföret/skrivförmågan för en stund. Att försöka tysta en gammal envis socialistisk jurist var ju en uppgift som är alltför svår även för ett proffs i branschen. Till saken hör att jag mött bufflar förr så jag blev inte heller minsta rädd. Nå vad handlar nu detta om.

Andra bloggar om: pirater, brott, ungdomar, mobbare, nätmobbare, troll, Sydkorea

Arkiverad under: Scen Taggad som: brott, pirater, ungdomar

Kanske var det samma vidriga tjuvar som rånade mig

5 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Kanske.
Jag hoppade precis till, jag såg en artikel om en kvinna som blev bestulet på sin plånbok och sitt bankomatkort. Hon ringde snabbt för att spärra kortet, men tjuvarna var ännu snabbare. De hann länsa hennes bankkonto på 20.000 kronor. De hann till och med föra över pengar från hennes kapitalkonto och ta ut.

Jag råkade ut för tjuvar i centrala Stockholm för ett tag sedan också. Någon vidrig tjuv spionerade på mig och snodde min plånbok och länsade mitt bankkonto. Hur de kunde min kod begriper jag inte. För den finns inte nedskriven någonstans utan fanns bara lagrad i min skalle. Inte ens någon i min familj kunde den koden.

Polisen har lagt ner undersökningen av att hitta dessa tjuvar.

Men: banken ersatte mig för det jag blev av med. Så ett tips för den kvinnan som blev bestulen: prata med banken, de ersätter nog förlusten.

Aftonbladet om rånarligan i keps:

Under shoppingturen i affären Drömhuset i Stockholm i fredags stod plötsligt en man framför Katharina. Han hade röda servetter i handen och bad om råd.
På knagglig engelska svarade hon honom och fortsatte handla. När hon gick till kassan upptäckte hon att plånboken var borta ur fickan i hennes vagn.

Andra bloggar om: brott, banker, Nordea, bank, rånare, keps, kepsligan

Arkiverad under: Scen Taggad som: banker, brott

Svensk pojke på YouTube: "Alla ska dö, ingen nåd"

1 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

En svensk 15-årig pojke hyllade skolskjutningen i Kauhajoki. På YouTube ska han ha sagt: ””Alla ska dö, ingen nåd””.

På en diskussion på YouTube ska den 15-årige killan ha hyllat den finske massmördaren Matti Saari. Han skrev att han beundrade Matti Saari och att han ville göra likadant.

Några nätsurfare i USA slog larm och amerikansk polis kontaktade svensk polis.
Pojken greps och förhördes men är släppt. Enligt den svenske polisen var det bara ett idiotiskt pojkstreck.

Det här är så läskigt och kluvet. I de flesta fall när ungdomar gör den jargongen är det bara dum jargong. Men med vetskap om vad som skett vid flera tillfällen blir det säkert fler sådana här reaktioner.

I Malmö stängdes en skola i ett par timmar och fick utrymmas efter ett annat skotthot.

Relaterat:
Dagens Nyheter
Svenska Dagbladet

Andra bloggar om: Matti Saari, Matti Saari, Finland, Youtube, Örebro, skolskjutning, brott, kriminalitet, ungdomar

Arkiverad under: Scen Taggad som: brott, skola

För ett ögonblick trodde jag att Wanted-bloggaren tagits på Arlanda

1 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

För ett tag sedan email-intervjuade jag en man som uppger sig leva på flykt undan svenska myndigheter och kriminella gäng.

Han har en blogg.

Idag läste jag i SVD:

Den tidigare kassören i Centerns ungdomsförbund, CUF, som misstänks ha förskingrat en kvarts miljon kronor från ungdomsförbundet greps på Arlanda tidigt i morse. Mannen har deporterats från Filippinerna och i eftermiddag kommer han att höras av åklagaren. Häktningsförhandling hålls i morgon.

För ett ögonblick tänkte jag det kunde vara mitt intervju-objekt. Men det var det nog inte, för Wanted-bloggen har uppdaterats idag också.

För övrigt får folk säga vad de vill: men i mina ögon är Scientologerna lika illa som Hare Krishna, det är sekter som totalt tar bort livsgnistan ur människors ögon och gör dem till boskap. Och hur stor religionsfrihet vi än har borde inte kommunal medel eller statliga medel ge ett enda öre till någon av dessa människo-förstörande sekter.

Aftonbladet
:

Svenska kommuner ger skattepengar till den hårt kritiserade Scientologirörelsen som bland annat har Tom Cruise och John Travolta på medlemslistan.

Det avslöjas i kvällens avsnitt av Uppdrag Granskning i SVT.

Sammanlagt har över tio miljoner kronor gått in i rörelsen.

Andra bloggar om skattepengarna till scientologerna:
Skatt är stöld?
Vi vet ingenting
Grandmaster Peder
Dumheterna

Relaterat:
Svenska Dagbladet
Uppdrag Granskning

Andra bloggar om: brott, wanted, sekter, religion, Hare Krishna, Scientologerna, skatter

Arkiverad under: Scen Taggad som: brott, Religion, sekter

Kulturbloggen intervjuar mannen som är på flykt från Sverige

21 september, 2008 by Rosemari Södergren

En del kanske har hört talas om bloggen Wanted. En man som lever någonstans i världen, långt från Sverige, för att han är jagad. Är han äkta? Är han en fejk?
På Facebook ifrågasätts om det verkligen är sant, att han bloggar och lever gömd.
Kulturbloggen blev nyfiken och gjorde en intervju.

1. Du är på flykt från Sverige. Varför? Vad är du efterlyst för?
Det finns två stora faktorer till att jag är på flykt. En är Polisen. Är efterlyst för bokföringsbrott och grova bedrägerier vad jag vet. (Företags plundringar) Det två olika brotten har inte med varandra att göra. Den andra faktorn är att jag har hamnat i krig, eller vad man ska säga med folk i den undre världen. Ett krig där jag är dömd att förlora.

2. Du har börjat blogga. Varför?
Min son som är i mitten av tonåren, som jag har daglig kontakt med via MSN sa ”Pappa ska inte du öppna en blogg? Du som gillar att skriva.” Öppnade en blogg utan hans vetskap.

Jag hade faktiskt ingen aning om vad blogg var innan dess. På den vägen är det. Har alltid haft ett intresse att skriva men aldrig fått ett utrymme för det. . Lite är det som ett brev till min son. Men hans mamma och jag har sagt att vi inte ska berätta något om bloggen, än hon vill vänta ett tag. Det kan vara känsligt att läsa. Själv så tror jag att ju mer frågetecken som rätas ut ju bättre. Han är inte alls ute på hal is men mycket av bloggen är ord till han. Men jag litar på hans mors omdömme.

3. Vilken ålder är du i?
Jag kan säga att jag är någonstanns mellan 32 och 37 år, vill inte säga exakt. Fick min son i tidig ålder kan jag tillägga.

4. Tror du att du kan påverka någon att inte bli kriminell? Vill du påverka någon?
Jag tror att det finns vilsna som kanske läser men att bloggen kan vara en faktor bland många om någon står vid branten. Jag vill påverka inte bara unga utan kanske påverka läsare, i att få ta del av ett annat perspektiv.

5. Mår du dåligt någon gång när du tänker på din kriminella bakgrund?
Både ja och nej. Det är en stor fråga som tagits upp på bloggen, ångest. Vill hellre svara med att läsaren får vända sig till bloggen då det är sådan svår och stor fråga.

6. Hur gör du när du bloggar för att inte bli hittad?
Internet cafer och ipadress som inte är skrivna på mig. Flyttar också runt lite då och då. Bangkok är stort. Jag har ingen identitet här utan är beroende av att andra singerar lägenheter m.m. åt mig. Har inget namn. Så det blir svårt att hitta mig.

7. Hur är din vardag och vad lever du på?
Jag kan tyvärr inte gå in på vad jag lever på, så svaret kan slå tillbaks till mig negativt.

Men jag lever knapert och min vadag är ingen vardag alls. Äter sover och skriver. Tar ibland promenader. Men rör mig väldigt bergänsat.

8. Har du någon förklädnad?
Ja, det vill jag säga att jag har. Så länge inte någon vet vem som de ska leta efter om man utgår från min blogg så har jag ett ess i skjortärmen som jag inte kan avslöja. De skulle aldrig kunna hitta mig utan mitt namn om man säger så.

9 Hur länge har du varit på flykt?
Jag har varit i Thailand nu ca nio månader men när jag åkte över gränsen var jag inte lyst. Tror att jag blev lyst för ca ett halvår sedan. I början besökte jag grannläder för att få en stämpel i passet och vara här lagligt. Men jag tog mig till mindre områden där passkontrollen knappt hade elektricitet. När jag blev lyst la jag passet på hyllan.

10. Hur kommer det sig att du kontaktade just Kulturbloggen? Försöker du lura mig?
Som alla bloggare gillar vi ju när räknaren på antal träffar ökar. Jag är inget undantag. Googlade på ”blogg diskussioner” och hamnade hos er. Surfade runt på eran sida och läste mycket intressanta texter. Därav tog jag kontakt mer er.

Nej, jag försöker inte lura dig. Önskar jag kunde styrka men jag kan inte. Hoppas att mina ord räcker. Vet att detta har ifrågasatts. Om min äkthet. Talade med min sons mamma häromdagen vi msn. Hon sa, ”Du vet ju att du är du, räcker inte det”. Jag svarade ”Jo, jag tar inte åt mig, men det känns lite lustigt, eftersom jag är jag.”

—
När jag läser den här intervjun kan jag inte låta bli att tänka på mannen som idag skriver i SVD Brännpunkt, och som åkte fast för att han fick en av världens stora banker på fall.

Andra bloggar om: intervju, brott, Thailand, MSN

Arkiverad under: Intervju Taggad som: brott, intervvju

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 4
  • Sida 5
  • Sida 6
  • Sida 7
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in