• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

indie

Tigers Lous nya skiva "A partial print"

26 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Tiger Lou gör Sverige-turné i höst, samtidigt som han har släppt ett nytt album, sitt tredje: A partial print. Tiger Lou heter egentligen Rasmus Kellerman och är född 1980 i Oxelösund. Namnet Tiger Lou kommer av karaktären Tiger Lu från filmen Fong Sai-Yuk, enligt Wikipedia.

Kellerman har själv producerat skivan, som har mixats av amerikanen Sean Beavan (Nine Inch Nails, Marilyn Manson).

Jag har inte lyssnat på jättemycket på Tiger Lou tidigare, hört några sånger då och då. Men nya skivan kan jag inte låta bli att lyssna på flera gånger varje dag. Den är mörkare än hans tidigare, tror jag. Musik som det finns mer att upptäcka i varje spår för varje lyssning, musik som växer.

Tiger Lou berättar själva om arbetet med nya skivan:

Allt började på Krausnickstraße i Berlin – någon gång under oktober 2006 – och fortsatte på Husemannstraße. Flera låtar växte fram. Några meningar. Jag spelade in demos av varenda liten idé, och nio månader senare – ungefär som att föda ett efterlängtat tredje barn – klev jag in i studion med tio färdiga låtar. Inget mer, inget mindre. Låtordningen var satt. Orden var på plats. Allt jag behövde nu var någon slags struktur – ett mentalt rutmönster att manövrera efter – för att påbörja delarnas montering. Så, en vanlig dag i studion började runt nio, tog en kort paus för lunch vid ett och avslutades mellan fem och sex. Studion: Matching Heads, dess innehavare: Rolf Klinth, min partner i musikproduktion sedan tio år tillbaka.

Tillsammans spelade vi in »A Partial Print« på ett genomsnitt av två dagar i veckan, under en period av sju månader. Vi drack inget annat än kafe, vatten och någon enstaka lättöl. Vi åt antingen italiensk, thai eller grekisk mat. Ingen av oss rökte.

Det känns också. Partial Print är ett genomarbetat album och det är inget typiskt svenskt popalbum, utan känns internationellt. Så åt de ju bara italienskt, thai eller grekiskt när det jobbade med det.


Tiger Lou på MySpace


Helsingborgs Dagblad om turnén
:

När det nu drar ihop sig till turné samlar han återigen ihop Pontus Levahn, Erik Welén, Mathias Johansson och nytillskottet Johnny Karlsson för att kunna spela material från senaste plattan.

Bandet spelar pop/rock och på sina skivor spelar Rasmus nästan alla instrument själv, men på scen har han hjälp av ett liveband bestående av, förutom sig själv, Erik Welén på bas, Pontus Levahn på trummor och Mathias Johansson på gitarr.

Pressmeddelande från Newsdesk, där Tiger Lou skriver själv:

Min jakt efter en passande mixare tog oss till Los Angeles och Sean Beavan, vars tidigare verk inkluderar NIN och Marilyn Manson. Det tog honom ungefär två timmar att visa att han visste exakt hur låtarnas skulle bearbetas. Och det tog mig ungefär två timmar att falla handlöst för Laurel Canyon och dess omgivning. Efter tio dagar avslutade vi mixningen och min hjärta brast över att behöva åka hem. Mestadels eftersom det betydde att skivan var färdig. För när den väl är det – i mina ögon – dör den. Den har uppfyllt sitt syfte. Den är inte längre min. Den är ofrånkomligt och slutgiltigt din. Någonting nytt. Någonting spännande. Någonting spektakulärt.

Tiger Lous Sverigeturné: 5/11 Nyköping, 6/11 Gävle, 7/11 Sundsvall, 8/11 Uppsala, 12/11 Göteborg, 13/11 Norrköping, 14/11 Linköping, 15/11 Jönköping, 19/11 Malmö, 20/11 Helsingborg, 22/11 Borås, 23/11 Stockholm,

Här en av sångerna på nya skivan: Coalitions

Relaterade artiklar:
Svenska Dagbladet
Här bloggade Kulturbloggen om nya turnén.

Recension i DN.

Andra bloggar om: musikvideo, indie, popmusik, recension, Tiger Lou

Arkiverad under: Recension Taggad som: indie, Musikvideo, Popmusik, Recension

Världens bästa brittpop-band till Stockholm i november

24 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

11 november är jag bokad. Det bara är så. Då ska jag till Debaser Slussen för då gästas Stockholm av kanske världens bästa band. Åtminstone det bästa brittpopbanket. Coldplay får ursäkta, men i jämförelse med Supergrass är Coldplay hissmusik. Hur bra de än är.

OK, den sista skivan av Supergrass var inte deras bästa. Men med ett album som ”Road to Rouen” i bagaget är det svårt att överträffa sig själv.

Supergrass album ”Road to Rouen” måste vara det främsta albumet genom tiderna.


Ett pressmeddelande från Newsdesk
:

1995 var året då britpopen erövrade världen och fick oss att vika turn-ups på jeansen och sätta fast klämmor i luggen. Svenska flickor vallfärdade till London och drömde om att få hångla upp brittiska killar med vildvuxna polisonger och Fred Perry-tröjor.

Samma år släppte de osnutna Oxfordpojkarna Supergrass sin debutskiva ”I Should Coco” som blev soundtracket till alla galna klubbnätter nere i mörka källare. Albumet låg etta på topplistan i England i tre veckor och sålde en halv miljon skivor bara i Storbritannien. Tillsammans med deras andra skiva ”In It for the Money” från 1997 finns det numera listat i boken ”1001 Albums You Must Hear Before You Die”.

I år är gruppen återigen hyperaktuell med sitt sjätte studioalbum”Diamond Hoo Ha Man” om vilket sångaren och frontmannen Gaz Coombes uttalar sig: ”We wanted a record where you got all of Supergrass. The joy, the intensity, the darkness, the melodies. All of those have always been important to us and still are.’

Den 11 november har ni chansen att uppleva en intim konsert med indielegenderna på Debaser Slussen. Det kommer bli p-a-r-t-y med stora bokstäver så kom hit och dansa er euforiska och kolla in världens snyggaste polisonger på nära håll!

Men som sagt: pressmeddelandet glömde att nämna deras bästa album:

Här spelar de Road to Rouen på en spelning i Somerset House

Low C

St. Petersburg

Har bloggat lite om Supergrass på min engelska blogg också.

Andra bloggar om: musikvideo, brittpop, indie, alternativ, Debaser, Stockholm, Supergrass

Arkiverad under: Scen Taggad som: alternativ, brittpop, Debaser, indie, Musikvideo, Stockholm

Akustisk kväll med Blända och Hanna Liten

24 oktober, 2008 by Rosemari Södergren


I onsdags (22:a oktober) bjöd skivbolaget Fashionpolice Records in till en akustisk kväll på Café String på Söder i Stockholm.

Lokalen är perfekt för spelningar med indieband, en trappa ner och med sköna gamla fåtöljer att sjunka ner i och härligt brandkårs-orange tyg på väggarna och stora rör i taket. Det gav en skön stämning att hänga i och lyssna på musik.

Först ut att spela var Magnus Josefsson från Blända. Övriga delar av bandet hade spelning på annan plats, men Magnus själv med en akustisk gitarr fungerar bra det med.

Blända släppte sin debutvinylsingel i september, ny ep väntas i vinter. Om du vill lyssna hur bandet låtar kan du kika in på deras MySpace.

Skivan är mer ösig än Magnus ensam akustisk, men det var kul att få höra honom spela själv också. Vi spelade in första delen av ena sången, fast dumt nog hade vi stängt av inspelningen på mobilen när en tjej med fiol kom in. Låten var bra med Magnus ensam på gitarr, men med fiolen lyfte den ännu mer.

Hanna Liten var en ny bekantskap för mig. Hanna Liten nysläpper sin debut-ep ”Me against the world” 29 oktobe för en större marknad via Fashionpolice/Bonnier Amigo.
Hanna Liten finns förstås också på MySpace.

Andra bloggar om: akustiskt, spelning, skivnytt, indie, Blända, Hanna Liten

Arkiverad under: Recension Taggad som: akustiskt, indie, skivnytt, spelning

Bloc Party till Sverige – och släpper ny skiva i oktober

13 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Någon som blir glad? Bloc Party kommer till Sverige. 24 februari 2009 spelar de på Cirkus i Stockholm.

Pressmeddelandet:

I många år växlade bandet mellan olika namn men till slut beslöt de sig för Bloc Party.

Det är sångaren Kele Okereke och gitarristen Russle Lissack som ligger bakom bandet och det var på Reading festival 1999 i Storbritannien som beslutet togs. Basisten Gordon Moakes kom in i bandet via en annons i tidningen NME-magazine och efter att ha gjort audition för bandet blev trummisen Matt Tong den fjärde medlemmen.

Tillsammans är de det alternativa indierockbandet Bloc Party från London. Men Okereke ser dem inte riktigt som rock, det var inte rocken som inspirerade honom utan RnB. Oavsett genre är det musik som får en att hoppa. Det var när Okereke lämnade en kopia av deras låt ”She’s Hearing Voices” till Franz Ferdinands sångare och till en DJ, som började spela deras låt på radio, som karriären för Bloc Party började.

2005 kom deras debutalbum ”Silent Alarm” vilket blev nominerat för bästa album i Mercury Music Prize. Deras andra album ”A Weekend in the City” har sålts i över en miljon exemplar. Nu är de aktuella med sitt tredje album ”Intimacy”, ett album som man har kunnat köpa i digital form på deras hemsida sedan slutet av augusti 2008. Anledningen att det digitala släpptes tidigare var för att bandet inte ville låta sina fans vänta på ett album som redan var färdigt. Då Bloc Party kände att deras tidigare producenter, Paul Epworth, ”Silent Alarm”, och Garrett ”Jacknife” Lee, ”A Weekend in the City”, hade mer att tillföra blev det två producenter vid skapandet av ”Intimacy”. Bandets lösning var att Epworth och Lee ansvarade för fem låtar var. Om de gör ett nytt album vill Okereke att det ska vara på ett helt annat sätt – skitig rock… vi får helt enkelt se vad de hittar på härnäst.

AKTUELLT SKIVSLÄPP
Nya albumet ’Intimacy’ släpps 29 oktober (Wichita/Cooperative Music/Bonnier Amigo)

Singel släppt från nya kommande albumet

Andra bloggar om: indie, konserter, skivnytt, Bloc Party

Arkiverad under: Musik Taggad som: indie, Konserter, skivnytt

Wombats live på Debaser, Stockholm

9 oktober, 2008 by Jonatan Södergren

Wombats är ett band som verkligen älskar att spela live, något som speglas i publiken. Energin i Liverpool-bandets fartfyllda låtar får hela publiken att dansa till Joy Division.

Det var andra gången bandet spelar i Stockholm och jag längtar redan till när de kommer tillbaka 2009.

Konserten varade bara i en timme, vilket var tråkigt eftersom man inte ville att det skulle ta slut. Men det är samtidigt förståeligt att spelningen inte blev längre, eftersom de bara släppt en skiva.

De spelade i stort sett alla sina låtar och höjdpunkterna för mig var: Kill The Director, Lost in the Post, Moving to New York och framför allt Let´s Dance to Joy Division.

Tyvärr kändes de nya låtarna inte riktigt lika bra som ”klassikerna”. Kanske beror det på att man inte hört dem på CD eller att de det senaste året varit rätt upptagna av turnerandet och inte hunnit lägga ner tid på låtskrivandet. Men allt som allt gav konserten ett gott intryck av ett av mina favoriter bland nya band som slog igenom förra året.

Och jag förväntar mig att de gör nya bra låtar.

One song from the concert:

And one of their greatest songs so far: Let’s Dance to Joy Division

Andra bloggar om: indie, Debaser, alternativ, musikvideo, konserter, Wombats, Liverpool, Stockholm

Arkiverad under: Recension Taggad som: alternativ, Debaser, indie, Konserter, Musikvideo

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 47
  • Sida 48
  • Sida 49
  • Sida 50
  • Sida 51
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 55
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in