• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Recension

Nytt på biograferna: Effi Briest

8 maj, 2010 by Redaktionen

Effi Briest är en ung flicka på 17 år när hon blir bortgift till en man i 40 årsåldern. Hon tvingas växa upp väldigt snabbt och inte långt efter giftermålet är hon med barn.
Hon häver ur sig en massa feministiska kommentarer med jämna mellanrum men trots det lever hon som hon gör. Hemmafru och barnafödare, inget mer värt för mannen än en påse chips.
Motsägelserna utlöser varandra och det dröjer inte långt till det som måste ske sker. Hon skaffar sig förstås en älskare på sidan om. En älskare som ska framstå som öm och kärleksfull, motsatsen till hennes man och allt hon önskar sig. Men för publiken verkar han inte vara annat än en förförisk skitstövel som inte är ute efter mer än sex. Det visar sig också vara fallet när Effi Briest föreslår att de ska rymma tillsammans och han tackar nej till förslaget.

I huset där de bor trivs inte Effi Briest ett enda dugg. Hon drömmer mardrömmar varje natt. Mardrömmarna handlar om en mystisk kines som dött i huset. Ett mysterium som inte får ett avslut och man får heller ingen förklaring.

Det bästa med filmen var de otäcka scenerna när hon drömmer mardrömmar. Utan dem skulle filmen bara varit ännu en tråkig film i mängden.

Med en bra scen i hela filmen, där det faktiskt hänger på en liten flicka som är helt känslokall, lyfts en annars väldigt obekväm film till en än mer obekväm film, men det är faktiskt det som gör slutet så bra.

Om du vill se en tysk film som INTE handlar om andra världskriget rekommenderar jag Effi Briest.

Filmen bygger på romanen med samma namn:

Effi Briest är titeln på en roman av den tyske författaren Theodor Fontane från 1895. Romanen hör till den borgerliga realismen och handlingen utspelar sig i kejsarriket under rikskansler Otto von Bismarcks tid, en tid då livet styrdes av stränga samhälleliga normer. Romanen bygger på en sann händelse och är inspirerad av en skandal i Berlins societé, nämligen historien kring friherrinnan Elisabeth von Plothos (född 1853) äktenskapsbrott.

Både Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter gav Effi Briest betyg 3.
Betyg 4 i Expressen.

Läs även andra bloggares åsikter om film, tyskland, trailer, recension, Effi Briest

Arkiverad under: Film, Filmrecension, Recension, Scen Taggad som: Recension, Scen, trailer, Tyskland

Bevis för vänstern liv – recension av: Det måste finnas en väg ut ur det här samhället

1 maj, 2010 by Redaktionen

Bevis för vänstern liv

Först maj 2010: De glesa skaror som tågar under röda fanor för tankarna mer till missväxt än skördeår jämfört med firandet av arbetarrörelsens dag när jag var liten. Men naturligtvis har Göran Greider rätt i sin nya bok: historien de senaste 30 åren borde ha lett till en skördetid i dag, en naturlig följd av den ekonomiska och ekologiska krisen.

Så är det ju inte, vänstern har tvärtom förlorat fotfäste och dess företrädare framstår som avvikande. Om de framstår alls. Lika litet inföll den väntade skördetiden efter andra världskriget; vänstern – särskilt kommunisterna – trodde att folk efter de mörka årtiondena skulle dra slutsatser om kapitalismen och rösta med vänstern. I boken ”Det måste finnas en väg ut ur det här samhället” är det de gångna årtiondenas betoning av konsumtion som analyseras.

Men analyserna i boken spänner över ekonomiska maktförhållanden, uppväxten i den lilla sörmländska industristaden, jordens klimat, privata ställningstaganden för miljön, nyliberalism, identitetsförskjutningar i det svenska klassamhället, socialdemokratins oförmåga att forma ideologiska utgångspunkter inför valet och texter av Clash och Pasolini i sitt sammanhang. Bland annat.

Göran Greider har som uttalad ambition att ingjuta hopp och självförtroende i vänstern. Jag tycker att det lyckas, att de många trådarna fogas samman på ett stilistiskt oerhört säkert vis. Framför allt känns det upplyftande att han så uppenbart hyser den största tilltro till sina läsares förmåga att hänga med – i samma anda som Rosa Luxenburg och Antonio Gramsci, för övrigt två av de ”vänstermedvetande” som lyfts fram i boken.

Jag tror att Greider förmår formulera mycket av det som många med ett vagare vänstermedvetande ”känt”, men själv inte förmått analysera eller klargöra ens för sig själv. Än mindre för en omvärld där den sortens resonemang knappast är hårdvaluta.

I de stora tidningarna har ”Det måste finnas en väg ut ur det här samhället” fått ett minst sagt ljumt mottagande. I Aftonbladet skriver Anders Johansson att Greider vill nytt men tänker gammalt: ”känner igen mig i Greiders reaktion hösten 2008: den förlösande skadeglädjen över de vanligtvis så självsäkra ekonomernas flackande blickar, tillfredsställelsen i att se en nyliberal världsbild falla samman inför öppen ridå. :http://www.aftonbladet.se/kultur/article7051318.ab

När Sveriges största morgontidning publicerar en recension av boken – en dag för tidigt, inte på första maj som är första recensionsdag – är det den inlånade recensenten Ann-Charlotte Marteus, ledarskribent i Expressen, som skriver eftersom Göran Greider även är medarbetare i DN Kultur. Hon finner en nyfiken, känslig och sympatisk individ som är avväpnande självgenomskådande – och skriver för långt om sina drömmar, ibland karaktäriserade som makalösa i sin brist på verklighetsförankring.

Nu är Göran Greider själv redan inne på det spåret i boken – den egna produktiviteten – och verkar vara van att den möter skepsis. Jag tycker att kritik av slaget som antyder att förmågan att skriva snabbt, och i olika genrer, står i motsats till kvalitet är totalt ointressant. Möjligen skulle man kunna önska att Greider dragit ihop texten tajtare ibland. Men han är ju inte nyhetsreporter.

Han har sökt förklaringar till dagens samhälle i de närmast föregående årtiondenas ekonomiska och politiska utveckling. Och det är där jag alltid tror det är mest fruktbart att söka förklaringar, oavsett om det handlar om hur nazisterna kom till makten i 1930-talets Tyskland eller hur Sverigedemokraterna lockar väljare i dag. Med dunkla teorier om allt ifrån nationalkaraktärer till hemliga sammansvärjningar blir allt oftast bara mer dunkelt.

”Det måste finnas en väg ut ur det här samhället” analyserar alltså främst det som varit och det är bra så. Den öppnar därmed upp för framtiden och visar att andra samhällsstrukturer är möjliga utan att visa på en detaljkonstruktion eller vara en skrift med ett nytt partiprogram för SAP. Det kanske vore önskvärt i och för sig men då i annan bok.

Göran Greider är en av få som konsekvent talar om klass. När vi mindre namnkunniga försöker möts vi nästan undantagslöst av tillrättavisningar av typen att kön och etnicitet också måste vägas in och talas om. Jo visst, men någon gång kunde det kanske vara intressant att tala om det som jag, och många andra, upplever som det som går först?

Själv tänker jag i alla fall börja nämna en grupp vid dess, i min mening, rätta namn efter att ha läst boken och det är arbetarklassen. Som, vilket Greider också påpekar, närmast försvunnit som begrepp under den period han skildrar – språkbruket speglar en förändring i samhället; ”arbetarklass” har en inneboende laddning av styrka, självständighet och medveten vilja till förändring helt olik ”underklass”, ”lägre socialgrupper” eller – vidriga begrepp – White trash.

Min läsning av boken är naturligtvis präglad av att jag har ungefär samma referenser som författaren. Men mindre liksom, jag har ju inte läst så mycket… Något av det fina med ”Det måste finnas en väg ut ur det här samhället” är emellertid att den väcker nyfikenhet på sådana tänkare och poeter jag bara känner till namnet. Ibland känns boken lite som marxistisk grundkurs och det sagt som något positivt. Många har fått verktyg att gå vidare med sina egna analyser tack vare kurser av det slaget.

Mer tvärsäkert kan jag hålla med om att det socialdemokratiska partiet i Sverige måste formulera idéer och visioner, inte bara hoppas att medelklassen ska rösta på partiet tack vare att de själva kortsiktigt tjänar några hundralappar på det. Jag tror att folk vill ha något mycket mer än så av politikerna. Och jag tror att människor är sig rätt lika i det fallet.

Till sist ser jag det som en central mening när Göran Greider skriver att ”Missnöjet är alltid grunden för sociala förändringar.” Som ord har det blivit negativt laddat, ett epitet som klistras på fackliga företrädare inte minst, eller en ”gnällig vänster” i stort.


Det samhälle
Greider beskriver hyllar ju ”det positiva”, de individuella lösningarna på alla möjliga och påhittade problem, där lycka är något som var och en själv ska skapa genom allt från olika slags ensidig kosthållning, för att gå ner i vikt, till meditativa bad i hemmaspa och ständiga ombyggnader av fullt funktionsdugliga kök och badrum.

Men missnöje kan föda handling på ett helt annat vis, leda till något som ger tillfredsställelse på ett djupare plan. Slutsatsen efter att ha läst boken är att det är hög tid för ett samhälle med mer missnöje – för vänsterns sena skördetid.
/Lilly Hallberg


BOKTITEL: Det måste finnas en väg ut ur det här samhället

Författare: Göran Greider
Förlag: Ordfront
ISBN 978-91-7037-492-0

Relaterat: Göteborgsposten
Sveriges Radio

Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, recension, böcker, Göran Greider

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Politik, Recension, samhälle

Revy på Odenteatern: Välj vad du vill

21 april, 2010 by Redaktionen

Odenteatern sätter upp Välj vad du vil, en klassisk revy med schlagers, lite dans och lättsam humor. Medverkande är Klas Ahlstedt, Anna Collert, Helena Fernell, Erica Lernehav och veteran-pianisten Torgny Ström.

Det annalkande valet har förstås en framträdande plats i revyn och vi får se Fredrik Reinfeldt i partiledardebatt med Maria Wettextrasa och den sanna historien bakom hur Mona Sahlin fick sin röda Louis Vuitton-väska från Filippa Reinfeldt via Maud Olofsson.

Sedan berörs förstås kronprinsessans val av make, pensionsbolagens reklam för att få oss att välja dem och en hel del andra val.

Efter en något stapplande första akt tar revyn fart efter pausen . Ett par höjdpunkter som prickar tidsandan är socialarbetaren som gått med i Anonyma Socialarbetare för att lära sig sluta hjälpa och ”Arbetsförmedlingen goes Idol”, som ska hitta nytt jobb år centerpartisten Fredrik Federleys alter ego Ursula.

Välj vad du vill spelas på Odenteatern 30/4, 8/5, 21/5, 22/5 och 23/5, fredagar och lördagar klockan 19.30, Söndag klockan 16.00. Se vidare på: Odenteaterns hemsida.

Pressmeddelande.

Läs även andra bloggares åsikter om teater, recension, Odenteatern

Arkiverad under: Recension, Scen, Teater, Teaterkritik Taggad som: Recension, Teater

Den röda grevinnan – En europeisk historia

20 april, 2010 by Redaktionen

Yvonne Hirdmans bok ”Den röda grevinnan” är en dotters berättelse om sin mor och samtidigt 1900-talshistoria. Och som läsare är det mycket spännande att följa Charlottes liv, ofta i händelsernas centrum.

Biografins centrala delar kartlägger händelser i det förflutna, innan tiden som fru Charlotte Hirdman och mor till tre barn i Hökarängen. En annorlunda, ”utländsk” mamma med ett förflutet, mitt i Folkhemmet – med vilkas förgrundsgestalter hon kom att leva intimt samman med, för övrigt.

Utgångspunkten är Yvonne Hirdmans ganska dunkla kunskap om sin mor. Att mamman faktiskt var grevinna talade barnet Yvonne om för de inflyttade kamraterna i efterkrigstidens förort. I boken följer hon den sedan länge döda moderns levnad, söker svar bland så väl släktingar som Tredje Kommunistinternationalens personakter och de egna byrålådorna.

Charlotte Schledt föddes i Estland, som då tillhörde Tsarryssland. Familjen flyttade sedan till de östra utmarkerna av imperiet Österrike-Ungern och levde då nära fronten under första världskriget. Hon gifte sig med en fattig baltisk greve, Alexander Stenbock-Fermor, och dansade i Weimartidens Berlin tiden innan nazisterna tog över makten. För att sedan förälska sig i en kommunist och fly till Moskva och så åter fly, nu som en av de sista innan den stora terrorn inleddes.

Efter två år i Paris lämnar Charlotte 1939 också den staden och for tillbaka, norrut, ”som en flykting som korsade sina gamla spår” med dotterns ord. Via Köpenhamn till Norge och väntad av vänner, orolig för att barnet i magen ska märka av hennes sinnestämning – kall och orörlig.

Författaren Yvonne Hirdmans berättelse om sin mor berör naturligtvis för att det är en skickligt iscensatt historia där många av de enskilda delarna har stor inneboende sprängkraft. Men också för det rörande sättet på vilket hon närmar sig sin mamma, med både respekt och kärlek – de olika vinklarna tillåts få utrymme, dagens synsätt skriver aldrig över gårdagens.

Historien är öppet berättad, lämnar inga svar som slås fast en gång för alla men öppnar för en förståelse som också gäller vår samtid. Charlottes liv är fascinerande just för att det verkligen är en europeisk historia, som undertiteln lyder. Det påminner mig om Göran Greiders skildring av Rudolf Meidner, med den liknande undertieln ”Ett 1900-talsliv” – i båda fallen handlar det om personer som, om än mycket olika, levt nära och över gränser både bildligt och bokstavligt.

Det är också mycket intressant att ta del av Yvonne Hirdmans historiebeskrivningar – folkbildande i fin bemärkelse – av de platser och tider där modern levt. Och, inte minst, av ett rikt bildmaterial vars sista bilder både rymmer Charlotte ensam, på resa i det sönderbombade Europa strax efter krigsslutet, och hela hennes svenska familj samlad i den nya lägenheten på Cigarrvägen.

Yvonne Hirdman var tidigare professor i kvinnohistoria vid Göteborgs universitet och därefter professor i genushistoria vid Stockholms universitet. Nu är hon verksam på samtidshistoriska institutet vid Södertörns högskola och vid Stockholms universitet. ?Hon har i många år forskat om välfärdsstat och genusordning.

/Lilly Hallberg

Titel: Den röda grevinnan En europeisk historia
Författare: Yvonne Hirdman
Förlag: Ordfront

ISBN: 978-91-7037-419-7

Relaterat:
Svenska Dagbladet, Dagens Nyheter och pressmeddelande på Newsdesk.

Läs även andra bloggares åsikter om böcker, recension, bok, litteratur, Den röda grevinnan

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Böcker, Bok, Recension

Göteborg: Rabaldersk berg- och dalbana

19 april, 2010 by Redaktionen

I lördags hade Rabalder premiär på sin föreställning Imago på Frölunda Kulturhus. Att se Rabalder är alltid spännande: man vet inte riktigt vad man får, men det brukar vara bra. Den här gången var det sisådär, en berg- och dalbanefärd både på gott och ont.

För det första fastnade jag för föreställningens tema: om kraften att förändra – både för sig själv och andra. Rabalder kallar själva Imago för en ”antipuppföreställning” och det är vad det är: smutsigt och vackert, skimrande och hårt. Genom sitt låtval lyckas Rabalder att ta med besökaren på en inre och yttre resa mot det okända, mot det där som väl kan kallas livet. Maggios ”Stopp” ger genom körmedlemmarnas gråa klädsel, vitsminkade ansikten och marionettliknande rörelsemönster associationer till galenskap och instängdhet, till skräckfilm och till det vansinniga i att älska för mycket. Det är snyggt och obehagligt på samma gång. Stark är också Kents ”Kärleken väntar”. Fram kommer röda bollar som likt pulserande hjärtan sprider hopp i den grå massan. Kören bildar par kring varje hjärta och tungsinnet lyfter för en stund. Mycket poetiskt, mycket vackert.

För det andra lyckas Rabalder inte alltid med att vara tajta, att hålla tempot och fixa övergångarna mellan de olika numren. Det är helt enkelt problem med balansen. Timbuktu-låten ”Alla vill till himmelen” är ett sådant exempel. Det spretar rejält mellan de olika stroferna och grupperna, instrumenten skorrar och musikerna sackar. Det synkade inte alls. Rabalder ska inte rappa, i alla fall inte utan ett rejält arrangemang bakom. Även ”Alla vill till himlen” av Thåström är seg. Solister och kör hänger inte ihop och resultatet blir mer klibbig kolakänsla än mäktigt. Plus dock för vampyrvibbar och sönderrivande av tyg som scenisk och musikalisk effekt. I AC/DC-låten ”Det går åt helvete” sackar det igen, mycket på grund av trumkompet. Att obalansen finns gällande sång/instrument kan ha en förklaring i att ljudteknikern på grund av 27 timmar i buss (en effekt av askmoln över Europa) inte riktigt hann med att soundchecka, men det är inte hela problemet.

För det tredje gör Rabalder ”Man vänjer sig” av Kjell Höglund helt suveränt. Det går inte att inte le i all misär. Solisternas totalt nollställda ansiktsuttryck höjer numret ytterligare. Ett annat musikaliskt smycke är ”Om korna hade vingar” av Petter Lantz. Gulligt och sött till dragspelstoner kan i det här fallet inte bli fel. I andra akten får jag – två gånger om – välbehagsrysningar: ”Minnen av aprilhimlen” av Håkan Hellström och Lokes ”Aldrig mera rädd”. Den sistnämnda är dessutom föreställningens bästa nummer. Välspelat, snyggt arrat och med äkta känsla i sång och uttryck.

Till slut: Rabalder tål att ses trots skevheter. De visar att en kör kan vara mycket mer än en kör.

Mer om Rabalders körledare Lena Frilund.

Mer om Rabalder.

Rabalder på MySpace.

Arkiverad under: Recension, Scen Taggad som: Göteborg, Konserter, Kultur, Musik, Recension, Scen

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 207
  • Sida 208
  • Sida 209
  • Sida 210
  • Sida 211
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 241
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in