• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Microsoft

Linux går om Microsoft

11 april, 2011 by Redaktionen

 

Linux vinner på alla områden utom på skrivbordet. Det är omdömet från Jim Zemlin, chef för Linux Foundation, en intresse- och kampanjorganisation för Linux.

När jag först testade Linux, någon gång under 1997, var Linux mest för entusiaster och hackers. Redan då fanns det användbara grafiska miljöer och grafiska program, allt från officepaket till bildbehandling. Installation och användning var inte så självklart men det var kul att hålla på med. Friheten var ett nyckelord. Framförallt gav Linux en ny generation datoranvändare tillgång till ett kraftfullt operativsystem som i nästan allt liknade det kommersiella och mycket dyra Unix.

Resultatet ser vi idag. Nästan alla kommer i kontakt med Linux på något sätt. I Androidtelefoner, pekplattor och superdatorer. Osynliga inbäddade system och webservrar. Linux har blivit stort. Det som burit fram Linux är öppenheten, vem som helst kan anpassa och använda Linux för sina behöv, helt utan royaltykostnader. Om du har ett konto på ett webhotell är chansen stor att du bloggar på en Linuxserver. Linux har tagit steget in i vardagsrummet och finns nu också i TVn.

Microsoft är dock kvar på skrivbordet, de har marknaden för mängder med program och många tredjepartsutvecklare skriver bara  program för Windows eller Mac även om det har förändrats i och med Android (som är Linux i grunden).

Det är meningslöst att tala om ett krig mellan olika operativsystem. Egentligen är det ju Google som valt Linux som sitt medel för att ta upp kampen mot Microsoft. Linux som sådant har aldrig stått i motsättning till Microsoft, Linux har varit ett alternativ för den som behöver och vill ha en kraftfull datormiljö att arbeta i. Det har lockat entusiaster och duktiga utvecklare. Det och friheten att göra vad du vill.

Nu stramar Google dessutom till sitt grep om Android och ställer strängare villkor på de som använder det i sina apparater. Det retar hårdvaruproducenterna men Googles argument är att de tar till vara användarnas intressen. Android börjar bli för anpassat och sväller av tillverkarnas anpassningar, enligt Google.

Nu när storföretagen väljer Linux som vapen i kampen om marknaden är det viktigt att komma ihåg att Linux står för frihet. Användarens frihet. Linux skulle inte finnas om det inte var för alla som arbetat enbart för att utveckla ett fritt operativsystem som ger användaren kontrollen.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Android, Microsoft, Linux, operativsystem, Mac

Arkiverad under: Scen Taggad som: android, Linux, mac, Microsoft, Operativsystem

Hur det än blir bör Nokia visa sina användare respekt

22 februari, 2011 by Redaktionen

Nokiatelefoner har alltid haft en attraktionskraft för mig. Alltid passat in i den tekniska nisch där jag befinner mig.

Många trogna användare reagerar på att Nokia går över till Windows Phone på sina avancerade mobiler. Jag tror at det är bättre för Microsoft än för Nokia som kommer att förlora en del användare till Android. Själv är jag en stolt ägare till en N8 och gillar den skarpt. Den har det jag gillar med Nokia plus pekskärm. En behändig liten dator som det också går att ringa på.

Tommy K Johansson skriver om ett rykte att Microsoft köper Nokia. Det är obekräftat men om det är sant kommer det förstås att påverka Nokias löften om att Symbian skall finnas kvar.

Symbianplattformen är stor, tro inget annat. Att Nokia släpper den får ju också konsekvenser för utvecklare men jag tror inte det blir problem på den nivån. Det finns telefoner och slutanvändarbasen är stor.

Nä, problemet här blir att Nokia inte ger ett klart besked om hur det kommer att bli. Det skapar osäkerhet och kan ju till och med innebära att trogna användare vänder sig till andra plattformar ganska snabbt.

Utvecklingen av mobila plattformar har bara börjat. Surfplattorna är ju också på framarsch och hur telefonin ser ut i framtiden vet vi inte men mobilerna kommer vi nog att kunna känna igen ett bra tag framåt. Smartphones är en nisch där handdatorer och telefoner förenas. Jag skulle vilja se en mer användarorienterad utveckling. Det vill säga en utveckling av det vi använder och vill ha snarare än finesser som mobiltillverkare tycker vi skall ha. Jag tycker Nokia har varit det och gett mig mobiler väl anpassade efter hur jag använder den här apparaten. Min uppfattning är att Nokia komemr att försvinna i mängden av mobiltilverkare och bli en plattform för billigare Windowstelefoner och det är inte det jag vill ha.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Nokia, Symbian, Windows Phone, Microsoft

Arkiverad under: Scen Taggad som: Microsoft, Nokia, Symbian, Windows phone

Windows Phone 7 är här

25 oktober, 2010 by Redaktionen

Nu är Windows Phone 7 här. Hittills är det bara HTC som sattsat i någon större skala. HTC var tidigt ute med Androidtelefoner och har flera bra modeller. Nu är målet att göra den bästa Windows Phone-telefonen.

Fördelen med Windows Phone är attt den integrerar med Microsoft övriga produkter. Vid lanseringen av Windows 7 fick vi se hur Microsoft tänkt sig att allt skulle kopplas ihop I hemmet: TV/media, X-box och mobiltelefonen. Det troliga är att Windows Phone 7 integrerar ännu bättre i det här konceptet men jag skulle önska mer lättillgänglig information om hur Microsoft följer upp sin sattsningen. Det fanns bra idéer men hur går det och vad blir nästa steg?

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Microsoft, HTC, Windows Phone 7, Windows 7, Android

Arkiverad under: Scen Taggad som: android, HTC, Microsoft, Windows 7, Windows Phone 7

Det finns ingen anledning att räkna bort Microsoft

16 februari, 2010 by Redaktionen

windows_7

Förra året släpptes Windows 7, den efterlängtade efterföljaren till Vista. Det hände strax efter lanseringen av Windows Phone, Microsofts nylansering av sitt mobila operativsystem. På release partyt för Windows 7 fanns en hel del representanter för Microsft på plats och de brättade gärna hur tanken var att alla Microsofts produkter skulle knytas ihop runt det nya operativsystemet. När alla pratar om att flytta ut i molnet flyttar Microsoft molnet in i hemmet. Eller – det blir som ett hemma moln med Windows 7 som nav.

Nu kommer Windows Phone 7 som är ett helt nyskrivet operativ för mobilen.

Som gammal Linux-nörd kan jag tillåta mig att gilla det som Microsoft gör just nu. Tror jag på goda och onda storföretag? Nej, de drivs för att göra vinst till varje pris och har inga moraliska egenskaper.

Ingen bryr sig om vad som får en bra dvd-spelare att göra det den gör. Man kan se på Microsft nya mediasystem på samma sätt. Du ka få ett superhäftigt media system hemma utan att skaffa mer prylar än de du redan har: TV, dator, bredband, mobil och spelkonsoll (om det är X-Box). Så sakl det ju vara uppdaterat till Windows 7 förståss men det är ju bara en tidsfråga. Med tiden har du allt som behövs och det är något som Microsoft gör möjligt.

Nu har jag mina preferenser när det gäller mobilötelefoni. Mitt behov är inte att det skall integrera med Windows på ett fullständigt sätt. Jag vill kunna göra annat som jag redan gör. Bloggar, lägger upp bilder på Facebook med mera gör jag redan men jag tänker använda mig av möjligheten att se på webb-TV med den plug-in som finns för Windows 7. Lite av utvecklingen vill jag ta del av men något helintegrerat Windows-hem blir det inte. Men för den som vill är det inte svårt eller dyrt. Det är det som är det fina.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Play-kanaler, Windows 7.Windows Phone 7, plugin, mediacenter, Microsoft, operativsystem

Arkiverad under: Scen Taggad som: mediacenter, Microsoft, Operativsystem, Play-Kanaler, plugin, Windows 7.Windows Phone 7

Mer TV via webben med Windows 7

28 november, 2009 by Redaktionen

windows_7

En skillnad på Windows 7 och XP är det inbyggda Media Center. Med en plugg från Microsofts utvecklingsportal Codeplex kan man se webb-tv direkt i Media Center utan att gå via webbläsaren.

Den heter Play-kanaler och du hittar den senaste stabila utgåvan här. Installationen är enkel. Det är mest att svara ja och kör på alla frågor. Du hittar programmet i Media Center > Extras när du är klar.

Hur funkar det då? Ja, jag har nyss tittat på Nurse Jackie på SVT-Play och det funkade alldeles utmärkt. Men, hm, hm, ingen pauseknapp! Vilket är rätt irriterande och obegripligt. Skall jag ta med mig datorn till toaletten. eller? Mitt andra klagomål är att TV 4:as Play-kanaler saknas men det behöver inte vara Microsofts fel.

Jag skall inte raljera över det här men det är en funktion som behöver fixas. Annars är det tillbaka till webb-tv i webbläsaren vilket är onödigt. Det går att göra mycket mer med en skrivbordsapplikation och webbläsare är ju webbläsare. De kan inte ersätta mer avancerade ramverk.

Det är faktiskt rätt häftigt att ha en Windows 7-dator kopplad till en stor platt-tv och en rejäl ljudanläggning. Det ger känsla för vart webb-media är på väg med tillräckligt smarta tillämpningar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om Codeplex, Play-Kanaler, ramverk, webb-tv, Windows 7, Microsoft

Arkiverad under: Scen Taggad som: Codeplex, Microsoft, Play-Kanaler, ramverk, webb-tv, Windows 7

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Sida 4
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in