• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Homosexualitet

Kan Schulman förklara för mig på vilket sätt det tyder på ryggrad att kalla den som förlorat för bögig?

19 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Katrin Zytomierska tyckte det var underhållning att säga att det som var dåligt med en Idoldeltagare var att han var bögig. Och hon tyckte det var kul att kalla en man som haft alkoholproblem för galet fyllo.

Till slut insåg TV4 att Katrin var inte rolig länge och hon blev en belastning för kanalens möjligheter att sälja annonser.

Men, påpekar Fredrik Virtanen: Katrin är bara ett offer hon med.

TV4 visste vad de köpte, fick vad de betalade för och släpper nu Katrin Zytomierska – som helt verkar undvika funderingar kring personligt ansvar och empati för medmänniskor – som ett rö för vinden och offentlig idiot.
Oerhört smutsigt. Oerhört oanständigt. Av TV4. Inte bara av Zytomierska.

Fast man ska inte omyndigförklara någon. Katrin Zytomierska tillhör gänget kring Schulman, som gjort sig en rejäl hacka på att kalla människor för allt möjligt vidrigt. Och den tv-kanal som köper in deras tjänster borde inte vara dummare än att de inser vad som kan hända.

Det är bra att TV4 ändå visat att det finns en gräns, däremot var det rätt blåögt av dem att överhuvudtaget leja någon ur gänget kring Schulmans. Om de inte ville ha just den där Stureplansattityden.

Det var inte alltför länge sedan Schulman i sin blogg skrev föraktfullt om polacker. På skoj, säger alla. Men det är just den tonen som råder i detta gäng och precis det TV4 köpte in.

Alex Schulman bloggar om det
:

TV4 är det vidrigaste, fegaste, mest ryggradslösa vi har i det här landet. Jag äcklas när jag tänker på den kanalen.

Fast kan Alex Schulman förklara på vilket sätt det tyder på ryggrad att kalla en utröstad ledsen Idoldeltagare för bögig?

Om tv4 hade låtit Katrin fortsätta skulle det vara lika med att säga att det är juste samtalsnivå.

Relaterat:
Här får hon sparken
Hon ringde och sa förlåt

Andra bloggar om: tv4, homosexualitet, Katrin, Schulman, Virtanen, Idol, bögig

Arkiverad under: Scen Taggad som: Homosexualitet, TV4

Ja men vadå? Är det något brott att gå på en gaybar eller att vara bög?

18 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Det högerextremistiska partiet i Österrike har haft begravning av sin ledare Jörg Haider, som förra helgen körde ihjäl sig då han körde in i en bergvägg i farten 140 km/timmen. Att det kommit fram att han var rejält berusad förvånar väl ingen, egentligen. Nu är det dessutom stora rubriker i österrikiska tidningar – och i svenska tidningar och bloggar – om att han var på gaybar i ett par timmar innan han körde ihjäl sig asberusad.

Det är som upplägg för en deckare.
Men egentligen: vadan denna upprördhet? Är det något brott att gå på en gaybar eller att vara bög? Om han nu var det. Eller om han var bisexuell. Eller bara var på en gaybar ändå.

Jo, grejen är ju att han var ledare för ett extremt högerparti, och sådana partier brukar inte vara särskilt förtjust i att människor är homosexuella.

Nu avslöjar österrikiska tidningar att huvudkandidaten för det högerradikala partiet BZÖ lämnat kändisjippot tidigare än man trott.

För att gå på gaybar och dricka sig redlös.

Bildbeviset som publicerats i tidningen Österreich visar Jörg Haider på puben ”Zum Stadtkrämer” i Klagenfurt – en välkänd träffpunkt för homosexuella.

Björn Andersson har också bloggat om detta.

Ur Aftonbladet.

Andra bloggar om: homosexualitet, gaybar, berusad, Jörg Haider, högerextrem, Österrike, homo, bisexuell

Arkiverad under: Scen Taggad som: Homosexualitet, kvällstidningar

Kulturfyran om drömmar, förväntningar, besvikelser och ordet bögig

16 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Efter att ha lyssnat på skivor med Leonard Cohen i mer än trettio år såg jag honom för första gången live på en konsert i Globen igår. Konserten överträffade alla mina förväntningar. Leonard Cohen är en perfekt live-artist, kunde jag konstatera, som är ännu bättre live än på skiva. Det är min utgångspunkt för denna veckas kulturfyra:

1. Har du varit med om något som överträffade dina förväntningar?

2. I somras såg jag Van Morrison på jazzfestivalen. Han är en annan av mina favoriter. Fast tyvärr tyckte jag att han var en besvikelse. För mig är han bättre på skiva. Har du någon sådan upplevelse, när något gjorde dig besviken?

3. Tja, nu har jag sett flera av mina favoriter i år. Men en jag inte sett än är Neil Young. Vilken artist har du inte sett, som du vill se?

4. Kring Idol pågår en intensiv debatt för en av programledarna i TV4:s delprojekt T V400 har en programledare kallat en tävlande för ”bögig” och menat att det är negativt. Många undrar hur hon kan se sig själv i spegeln, med sådana åsikter. Vad tycker du? Är det en bra attityd i tv att kalla saker som är dåliga för bögiga?

Glöm nu inte att lämna länken till ditt svar här i en kommentar. Om du dessutom pingar nyligen hamnar ditt inlägg i blogglistan som ligger precis över kommentarsfältet.

Andra bloggar om: homosexualitet, konserter, kulturfyran

Arkiverad under: Scen Taggad som: Homosexualitet, Konserter, Kulturfyran

Dags att bojkotta Zytomierska – Om någon borde åka ur idol är det Zytomierska

14 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Är Katrin Zytomierska bara en person som vågar sticka ut – eller går hon för långt? I direktsänd tv frågade hon en i Idoljuryn om en av de tävlande inte var för ”bögig” och hon har sagt att en av deltagarna får tjockisröster.

Jag kan inte ens förstå vad hon menar med bögig. Jag menar. på vilket sätt skulle det ha någon betydelse alls i popvärlden eller i musikvärlden? Skulle det ens vara ett argument för att inte rösta på någon?

Som en person kommenterade hos mig när jag tog upp det här första gången: Om en väderflicka fick gå för att hon var för lättklädd borde tv4 ta sitt ansvar nu. Är det bra underhållning att gå så lågt som Zytomierska gör? Idolerna hotar att bojkotta henne, frågan är hur vi tittare kan bojkotta Zytomierska utan att bojkotta idolerna?

Ur Aftonbladet:

Katrin Zytomierskas påhopp på utröstade Jesper i ”Eftersnack Idol 2008” har väckt starka känslor.
Nu hotar deltagarna med bojkott och tilltaget är anmält till Granskningsnämnden.
– Jag tänker inte svara på hennes tilltal, säger Loulou Lamotte.

För det första tycker jag inte alls där ett roligt med dessa skämt som Zytomierska kör. Hur många tycker det är roligt?
Måste nöje bygga på att förnedra andra?


I Cattas lilla värld har också bloggat om detta
liksom Håkan Fleischer och den här bloggen.

Relaterat:
Aftonbladet 1
Aftonbladet 2

Andra bloggar om: idol, homosexualitet, bögig, bög, Zytomierska

Arkiverad under: Scen Taggad som: Homosexualitet, Idol

Och kan Zytomierska förklara vad det är för fel på bögar?

11 oktober, 2008 by Rosemari Södergren

Jesper blev utröstad ur Idol. Ja, en måste ju falla bort varje omgång. I efterprogrammet i TV400 ställer programledaren Katrin Zytomierska följande fråga till en ur Idoljuryn: ”Är Jesper inte lite väl bögig?”

Vadå?

Var är det för fel på bögar? Vad har Zytomierska för fördomar?

Är inte hennes uttalande under all kritik. Hur kan hon ens få fortsätta som programledare. Vad har TV400-ledningen för fördomar om det tycker sådana frågor är kul?

Ur Aftonbladet:

Jesper Blomberg, 20, har precis fått veta att han måste lämna ”Idol 2008”.
Han har nära till tårar och de övriga idolerna tröstar honom på scen.
Stämningen är tryckt.
Ett par minuter senare i TV 400:s nya ”Eftersnack Idol 2008” sätter programledaren Katrin Zytomierska, 31, mikrofonen under Anders Bagges, 40, haka med frågan ”Är Jesper inte lite väl bögig?”

Andra som bloggat om detta:
Trollpackans Blogger, Bimbo Boys Blogg, I Marias huvud , Tjockobbe – Nothing …, Törnebohms Hotspot, ~WitchBitch~, trollhare, Anna G Rahms funderingar, Gunillas Blogg och Sundsvallsliv.

Andra bloggar om: Idol, fördomar, homosexualitet, tv4, Zytomierska, Jesper, Katrin Zytomierska, puckad, homofobi, tv400, direktsändning

Arkiverad under: Scen Taggad som: Fördomar, Homosexualitet, Idol, TV4

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Sida 2
  • Sida 3
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in