• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Recension

Gud i Sverige av Göran Hägg

18 november, 2010 by Rosemari Södergren

Att prästerna under kristendomens intåg i Europa inte fick gifta sig hade inte med sex att göra. Huruvida de hade sex utan att gifta sig hörde inte till saken. Prästerna fick inte ha några äkta barn, det var det viktiga, menar Göran Hägg som iboken ”Gud i Sverige” tar itu med religionens historia ur ett samhällsperspektiv.

Kyrkorna fick många ägodelar: landområden, fastigheter och annat. Om prästerna fick gifta sig och fick söner skulle allt detta ärvas. Prästerna skulle ha en tendens att ge sina egna söner fördelar, göra dem till biskopar och ge dem makt och rikedom. För att undvika att få en ärvd kyrka med mycket ekonomiska resurser fick prästerna inte gifta sig. Barn som var oäkta fick inte bli präster.

Jag har alltid haft ett stort intresse för religion och kyrkor – och menar nog att jag har en hel del kunskap inom det området, mer än medelsvensken. Men när jag läser Göran Häggs bok lär jag mig massor nytt och ser saker ur nya synvinklar.

Det är en tjock bok, inbunden med 557 sidor, så det tar sin tid att läsa. Det är inte helt lättsmält heller. I alla fall vill jag själv tänka igenom allt jag läser. En roman kan jag låta flyta på mer, låta berättelsen välla in över mig och låta mig förföras av språkets melodi och rytm. ”Gud i Sverige” är en faktabok och då blir mitt förhållningssätt annorlunda.

Boken har recenserats av alla större redaktioner, Göran Hägg som suttit länge med i SVT:s morgonsoffa som samhällskommentator tillhör mediers favoriter.
Per Svensson tycker det är lite lustigt att en ateist som Göran Hägg vill att kyrkan ska vara med hardcore och inte så relativistisk som KG Hammar:

Men samtidigt ligger det något märkligt i att det ofta just är icke-troende pragmatiker av Göran Häggs typ som ivrar för mer hardcore i religionen. Ska ni tro så ska det åtminstone vara lite stake i tron! ropar vi – och hånar förre ärkebiskopen K?G Hammar för hans relativism och förmenta luddighet.

Jag har själv skrivit sådana saker. Vad är det vi längtar efter? En kombinerad inkvisitor och schaman som talar om var botbänken ska stå?

För alla som är intresserade av samhällsfrågor finns mycket att hämta i Göran Häggs inventering av religionen i Sverige. Sedan behöver man inte hålla med om allt. Men det ger bränsle åt att diskutera vidare. Och det räcker gott för mig.

Från bokbutikens webbplats om boken:

Hur avkristnade de flesta svenskar för ögonblicket än upplever sig är den svenska historien i hög grad en historia om Gud i Sverige.

Det här är en svensk kulturhistoria ur ett ovanligt och ofta förbisett perspektiv, från hedniska riter till Knutbysektens övningar. Vi möter hårdhudade helgon och myndiga biskopar – heliga Birgitta med familj, den finurliga biskop Brask, den kärva Rudbeckius och den svordomsglada Anton Niklas Sundberg. Här finns svärmare och sektstiftare från Swedenborgarna och Eriksjansarna till Korpelanerna, Maranata och Livets ord, psalmdiktare och andeskådare, makt och härlighet, hyckleri och inkrökthet, men också troskyldig självuppoffring med tillhörande späkningar. Likaså Vadstena kloster som intellektuell världsmakt, 1500-talets brutala religionsstrider och därpå den totalitära lutherska gudsstaten, där de flesta av de värderingar som vi än i dag uppfattar som speciellt svenska skapades, men som också innebar järnhårt förtryck och försök att utbreda ”den rena läran” med eld och svärd. Någon neutral, lättläst och ändå engagerande skildring av detta fascinerande stoff har hittills inte funnits.

Gud i Sverige
Författare: Göran Hägg
ISBN10: 9113020951
ISBN13: 9789113020952

Mer om Gud i Sverige hos:
Dagen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Läs även andra bloggares åsikter om religon, recension, bok, litteratur, Göran Hägg, Gud i Sverige

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, Göran Hägg, Gud i Sverige, Recension, religon

Kulturbloggens tankar om boken Sociala medier av Paul Ronge

17 november, 2010 by Rosemari Södergren


Paul Ronge är medietränare som utbildar makthavare och andra i hur de ska agera gentemot medier när kriser inträffar. Han har jobbat inom medier i många år och sedan några år varit aktiv bland sociala medier. I somras släppte han boken ”Sociala medier – En halv sekund från ord till handling”.

Det är en trivsam bok som bygger på samtal och intervjuer Paul Ronge haft med olika personer som är kända inom de sociala medierna. Där finns både Blondinbella, Aftonbladets Jan Helin, Fredrick Federley, Alex Schulman, Brit Stakston, Mymlan, Gudrun Schyman, Niclas Strandh (Deeped) och Christina Stielli.

Bokens styrka är att det är lågmälda samtal där de intervjuade kommer till tals, Paul Ronge håller låg profil och ställer frågorna.
Det är däremot inte en bok som tar guidar läsaren med riktlinjer, det är inte en ”gör si – gör så” bok, utan den fungerar som om jag är med där själv, hör samtalet och deltar.

Jag fick reda på en del nytt, som att Deeped varit präst.

Det är utförligt urval av intervjuade personer. Fast ibland kan jag tycka att de i flera sådana här sammanhang är samma innegäng av experter inom sociala medier som alltid lyfts fram. Att det är en rundgång, på sätt och vis.

I våras gav Brit Stakston också ut en bok där flera utvalda storheter från sociala medier var med.
Mycket är det samma urval.
Det finns en krets av gurus inom sociala medier.
Hoppas jag kan hålla mig från att ramla i samma fälla när jag nu gör en utredning om sociala medier.

Det finns en stor, stor bloggosfär och en mängd duktiga personer inom sociala medier som aldrig syns i dessa sammanhang. Jag tänker på hur Johan Ulvenlöv driver Netroots där 700 bloggare är aktiva. Johan och jag startade Netroots och tog hit Joe Trippi, som lade grunden för allt det som blommade ut under Obama-kampanjen några år sedan. Ett hundratal bloggare i Sverige bjöds in för att träffa Joe Trippi en lokal i riksdagshuset. Flera av de som drog detta lass är intressanta och har stor kunskap inom sociala emdier.

Och jag tänker på Erik Stattin som var Mr Blogg i Sverige i många år och som arrangerade stora bloggträffar.

Det finns många jag skulle vilja samtala med om sociala medier.

Men det gör ju inte Paul Ronges bok sämre. Den är rätt tjock redan. Att det finns tjugo personer till som det skulle vara intressant att läsa intervjuer med tar inte bort värdet av de samtal som finns med.
Jag tyckte om att läsa boken, mycket för att den mer handlar om tankar kring sociala medier är att det är någon bruksanvisning av hur de fungerar rent tekniskt.
Det lämnar ju dessutom utrymme för andra att göra en sådan bok. För det är jag övertygad om att det också finns behov av.

Paul Ronge berättar själv om reaktioner på boken här.
Erik Laakso, som är en av de som intervjuas i boken, bloggar om det här.

Paul Ronge:
Sociala medier
ISBN10: 917241202X
ISBN13: 9789172412026

Läs även andra bloggares åsikter om Paul Ronge, recension, bok, sociala medier

Arkiverad under: Bokrecension, Litteratur och konst, Recension Taggad som: Bok, Paul Ronge, Recension, sociala medier

Skivrecension: Euforia – Helen Sjöholm sjunger Billy Joel

17 november, 2010 by Rosemari Södergren

Jag gillar Billy Joel. Och jag gillar Helen Sjöholm. De är olika slags musiker. Att blanda kategorier kan bli lyckat och spännande. Så jag såg fram emot Helen Sjöholms tolkning av Billy Joel. Men när jag lyssnar på albumet är det Helen Sjöholm jag hör. Och bara Helen Sjöholm. Hon kunde ha sjungit vad som helst, någon känsla av att det är Billy Joels låtar hittar jag inte.
Det betyder inte att det är dåligt. Helen Sjöholm är skicklig och den som vill höra mer av henne kan lyssna på skivan och ha glädje av den.
Hennes senaste studioalbum, ”Visor”, släpptes 2002, så det finns helt klart ett sug efter med fler studioinspelningar med henne även om hon inte varit overksam under dessa år: Schemat har fyllts av skivinspelningar och turnéer med BAO samt film-, musikal- och teaterroller.

”She´s Always a Woman” (på albumet översatt med titeln ”Kvinnan för dig”) är låten som startade det hela. När Helen stötte på den igen, mitt i tankarna på ett nytt album, lyssnade hon igenom Billy Joels katalog och fann guldklimp efter guldklimp. Både känt och okänt. Tomas Andersson Wij, en av Helens favoriter bland sångtextförfattare, tillfrågades och tackade ja till att göra de svenska tolkningarna. Wij.

Om det är Tomas Andersson Wij som inte gjort bra tolkningar eller om Helen Sjöholm helt enkelt är Helen Sjöholm så mycket att det påverkar allt hon gör, det vet jag inte.

Dagens Nyheter har intervjuat Helen Sjöholm om albumet:

Allt är egentligen maken Davids ”fel”. För en tid sedan höll han på att föra in låtar på datorn och plötsligt dök Billy Joels ”She’s always a woman” upp i högtalarna.

– Det är en gammal favorit som jag har lyssnat mycket på för länge sedan. Jag hade den på ett gammalt blandkassettband, ett av de få jag behållit. Nu blev jag nykär i låten, berättar hon.

Relaterat: Betyg 4 i SVD.

Läs även andra bloggares åsikter om Helen Sjöholm, Billy Joel, recension, musik

Arkiverad under: Recension, Skivrecensioner Taggad som: Billy Joel, Helen Sjöholm, Musik, Recension

Skivrecension: Take That med Progress

17 november, 2010 by Rosemari Södergren

Take That har återförenats när nu Robbie Williams kommit tillbaka. Omslagsbilden visar väl ambitionen när ett pojkband återförenas som 40-åriga, förhoppningsvis, mogna män.

Jag blev lite förvånad när jag läste att Svenska Dagbladet gav albumet betyg 4:

Med den självinsikt serveras ett album fullt av vuxenpop i alla dess nyanser. Från fredagsdisko till romantiska ballader med textrader som smorts in ett extra varv.

Anders Nunstedt i Expressen är däremot hårdare och skriver:
Robbie Williams borde låtit bli Take That.
På sitt förvirrade comebackalbum låter det återförenade pojkbandet som förvuxna föredettingar.

Jag tycker att vissa spår är bra, det är de spår som exempelvis inledningsspåret ”The Flood” och det är bra för att det låter som en typisk Robbie Williams-låt.
Det är Robbie som lyckats som soloartist och som gått vidare från pojkbandstiden. Och på så sätt håller jag med Nunstedt: Robbie Williams behöver inte Take That. Tvärtom.

Albumet fick betyg 2 både i DN och i Göteborgsposten.

Läs även andra bloggares åsikter om Take That, Progress, Robbie Williams, musik, recension

Arkiverad under: Recension, Skivrecensioner Taggad som: Musik, Progress, Recension, Robbie Williams, Take That

Skivrecension: Norah Jones – Featuring …

17 november, 2010 by Rosemari Södergren

Min mobil skickar meddelanden om vädret och idag stod det: fog.
Brittisk dimma, typ. Ja det var mörkt när jag vaknade och det är mörkt nu fast det inte ens är middagsdags och dessemellan har det varit mjölktjockt gråhet.
Då passar det att sitta inne med en tjock tröja och kura, deppa lite och lyssna på Norah Jones. Hennes röst är nog världens bästa på att förmedla melankoli på ett sätt där vemodet känns som en styrka.

Norah Jones nya album – ”Featuring …. ” – innehåller 18 spår där hon sjunger duett med kända artister, såväl rockröster som från Foo Fighters och countrystjärnor som Willie Nelson och singer/songwriters som M Ward.
Men vem hon än sjunger med är hon Norah Jones. Och det är på gott och ont. Den som inte gillar Norah Jones ska väl inte lyssna på det här albumet. Men den som är ett fan av Norah Jones, som jag, har mycket att hämta. Det är bara att lyssna och lyssna, om och om igen. Hösten är lång och mörkret är tungt. Då behöver vi skivor med Norah Jones. BBC gav bra betyg och skrev: A surprisingly varied collection of duets with acts including Outkast and Foo Fighters.

01 Love Me
The Little Willies featurin…

02 Virginia Moon
The Foo Fighters featuring …

03 Turn Them
Sean Bones featuring Norah …

04 Baby It’s Cold Outside
Willie Nelson featuring Nor…

05 Bull Rider
Norah Jones and Sasha Dobson

06 Ruler Of My Heart
Dirty Dozen Brass Band feat…

07 The Best Part
El Madmo featuring Norah Jones

08 Take Off Your Cool
Outkast featuring Norah Jones

09 Life Is Better
Q-Tip featuring Norah Jones

10 Soon The New Day
Talib Kweli featuring Norah…

11 Little Lou, Ugly Jack, Prophet …
Belle & Sebastian featuring…

12 Here We Go Again
Ray Charles featuring Norah…

13 Loretta
Norah Jones featuring Gilli…

14 Dear John
Ryan Adams featuring Norah …

15 Creepin’ In
Norah Jones featuring Dolly…

16 Court and Spark
Herbie Hancock featuring No…

17 More Than This
Charlie Hunter featuring No…

18 Blue Bayou
Norah Jones featuring M. Ward

Relaterat: Recension i Dagens Nyheter.

Läs även andra bloggares åsikter om Norah Jones, recension, musik

Arkiverad under: Recension, Skivrecensioner Taggad som: Musik, Norah Jones, Recension

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 191
  • Sida 192
  • Sida 193
  • Sida 194
  • Sida 195
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 241
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in