Titel: Gilla Norrbotten
Förlag: Black Island Books
Utgiven: 201211
ISBN: 978-91-86115-47-0
Gilla Norrbotten är en reportagebok med nitton korta, rikt bildsatta reportage. Boken startar i Änonjalme, i den lilla stugan på ett rum och kök som samen Lasse Valkeapää byggt själv. Gilla Norrbotten porträtterar en mängd olika slags människor och platser, för att visa på mångfalden och den storslagna naturen i länet. En mexikansk kvinna har bosatt sig i Boden där hon är verksam som konstnär. En operasångerska bor numera i den gamla Filadelfiakyrkan i Vittangi, Tornedalen. Jonas Vannar utbildade sig till biolog i Göteborg, men flyttade hem till Jokkmokk och blev renskötare.
27-åriga Mikaela arbetar med att flyga i Kirunafjällen och hennes favoritflygning är rendrivningar. Trädhotellet i Harads har blivit en internationell succé, till och med Armani har hört av sig.
Syftet med denna bok är att sälja in Norrbotten och norrbottningarna och det lyckas man med. Fotografierna är fina och får mycket plats. Dock tycker jag att texterna hade kunnat vara personligare och mera utförliga. Den text som jag fastnade mest för är den om Lasse Valkeapää. Här kom gubbens kantiga charm fram när han serverade kaffet med orden: ”Nu jävlar ska ni få kaffe.” Fotot av Valkeapää i keps och gummistövlar utanför stugan mot bakgrund av de majestätiska blå fjällen är fint, det klara ljuset och det färgsprakande landskapet. Folkgruppen Kvänerna i Puoltsa blev jag nyfiken på och hade gärna läst mera om.
Fast jag undrar om Lasse skulle gilla att bli kallad ”Livsnjutare.” NSD skriver nämligen i förordet, att man möter lyckliga människor i Norrbotten och kallar dem livsnjutare. Men livsnjutare är nog mera ett begrepp man använder om storstadsbor som sitter på fina restauranger och dricker dyra viner. Inte en sån som Lasse, som dricker kaffe på bit och i omaka koppar. Marknadsföringsspråk som kolliderar med viljan att visa upp det genuina Norrbotten. Men jag antar att det är ett försök att få livsnjutarna i Stockholm att lämna Fjollträsk och komma upp till Norrbotten.
Text: Ulrika Bergman

Kikar in lite snabbt för att önska en härlig helg och tipsa om en liten tävling på min blogg…
http://blog.godaremat.se/template_permalink.asp?id=1381
Have a rocking great day…