Operapremiär på Opera Hedeland 3 augusti
Don Giovanni
Musik: W A Mozart
Libretto: Lorenzo da Ponte
Foto: Marie Rosenkrantz Gjedsted
Opera Hedeland firade sitt tioårsjubileum genom att ge W A Mozart´s ”Don Giovanni”, som ju också kallas operornas opera.
Det var inte första gången jag var på Opera Hedeland, men deras föreställningar infaller oftast i samband med familjens traditionella sommarferie på Jylland i höjd med Hirtshals.
Det är inte några större problem att ta sig dit men eftersom föreställningen börjar först klockan 21:00 så blir det en lång kväll för att inte skriva en lång natt. Själv var jag hemma strax efter 02:00 och det är tufft när jag sedan behöver gå upp 7:00 för att hinna med tåget till Stockholm vid tio-tiden.
Scenen eller kanske heter det scengolvet är där som handlingen utspelar sig och det handlar på så sätt mer om en konsertversion än en uppsättning som i ett traditionellt operahus.
Någon egentlig scenografi kan man alltså inte tala om och så brukar det säkert vara på Opera Hedeland, men jag har inte upplevt det på det sättet vid mina tidigare besök i arenan . Mycket kraft hade lagts ner om sångarnas kostymer och klädseln var mycket vacker, elegant och stiligt.
Det blev en riktig sångarfest och där de olika sångarna dessutom agerade stilsäkert. Det är svårt att särskilt utse den bäste av dem för kvaliteten var mycket hög, men jag skall ändå göra ett försök:
På damsidan imponerades jag framförallt av Matilda Paulsson som sjöng donna Elvira´s parti på ett alldeles utmärkt sätt. Elisabeth Meyer var också mycket bra och tillsammans med don Ottavio, Peter Lodahl blev det en verklig höjdarupplevelse, men synd att man hade plockat bort en av verkets absolut vackraste tenorarior, Dalla sua pace. För mig är det helt obegripligt varför man gjorde detta. Det kan i alla fall inte bero på att Peter Lodahl inte skulle klara utmaningen.
Denise Beck gjorde också en mycket fin insats som Zerlina och särskilt då tillsammans med Jakob Bloch Jespersen som sjöng Mazetto´s parti.
På herrsidan imponerade, som jag tidigare konstaterat särskilt Peter Lodahl i don Ottavios parti och Johannes Weisser, den norske barytonen, som mest sjunger på scener utanför Skandinavien, imponerade med sin stämma, men den verkliga sensationen såväl sångligt som sceniskt betraktar jag absolut Simon Duus Svendsensom. Det kommer med all säkerhet att bli något stort av denne unge man, som väl för övrigt är helt nyutexaminerad från Operaakademiet i Köpenhamn. Kommendantens parti sjöngs av basbarytonen Jakob Zethner och finns bara positivt att skriva.
Don Giovanni tillhör de verken som ständigt finns på repertoaren antingen det gäller de stora operahusen eller mindre operasällskap som finns lite varstans, men det är ingen tvekan om att detta är den bästa uppsättningen som jag har upplevt. Denna kväll stämde det mesta vi hade t o m tur med vädret, men det måste man ju ha med opera i det fria.
Till det positiva omdömet kan jag också räkna orkestern, Wermland Operas Orkeste,r under ledning av sin dirigent, Mozartspecialisten Henrik Schaefer.
Det är två föreställningar kvar nämligen den 10 och 11 augusti och det är min rekommendation att du tar tillfället i akt och lyssnar på detta fantastiska sångarlag. Detta är opera när det är som bäst!
Recensioner
Produktionsteam
Regissör: Lars Rudolfsson
Dirigent: Henrik Schaefer
Kostymdesign: Kersti Vitali-Rudolfsson
Ljusdesign: Anders Rosenquist
Ljuddesign: Claus Pedersen
Mask- och peruk: Malin Birch Jensen
Medverkande
Don Giovanni: Johannes Weisser
Kommendanten: Jakob Zethner
Donna Anna: Elisabeth Meyer
Don Ottavio: Peter Lodahl
Donna Elvira: Matilda Paulsson
Leporello: Simon Duus Svendsen
Masetto: Jakob Bloch Jespersen
Zerlina: Denise Beck
[…] Här kan du läsa min och andras uppfattning om föreställningen […]