• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Vad hjälper det om Reinfeldt skulle vara en trevlig prick när hans politik gör att min långtidsjuka vän blir utan sjukpeng?

5 april, 2010 by Rosemari Södergren


Högerregeringen får bra siffror i en ny förtroendemätning, men ingen vill rösta på dem. Enigt regeringsorganet DN:

Mer än hälften av dem som deltagit i Skops mätning, 54 procent, anser att regeringen gör ett mycket eller ganska bra jobb, medan 25 procent anser att den gör ett mycket eller ganska dåligt jobb.

Fast ändå ligger högerregeringen illa till i opinionsmätning om vem som väljarna tänker rösta på. Det är en tröst, fast också knepigt.

Mona Sahlin har fortfarande dåligt resultat i förtroendemätningar, men nu börjar också förtroendet för högerns statsminister Fredrik Reinfeldt att dala, från DN:

Enligt Sifo-mätningen, beställd av Aftonbladet, tappar partiledarna i förtroende bland väljarna. Bland dem som tappar mest finns moderatledaren Fredrik Reinfeldt: andelen som har stort eller mycket stort förtroende för honom landar på 56 procent, minus 7 procentenheter.

Opinionsmätningar och förtroendemätningar spretar åt alla möjliga håll. En slutsats jag dock tror vi kan dra är att förtroendet för traditionella politiker minskar. Med tanke på att om förstagångsväljarna hade bestämt hade Miljöpartiet närmat sig 20 procent och Piratpartiet hade kommit in i riksdagen står politikerna inför en stor utmaning: att ge de yngre generationerna utrymme i den politiska debatten, släppa in dem i de politiska finrummen.

Paul Ronge tar upp en annan aspekt, han menar att medier styr en mobba-mona-mobb:

Pressen på Sahlin är stenhård och denna närmast lustmördande söndagskrönika av DN:s Peter Wolodarski visar vad det ytterst handlar om. Fortfarande, snart 15 år senare, så är det Toblerone du först får upp, efter Wikipedia, när du googlar Mona Sahlin.

Det som är positivt är att hittills visar alla opinionsmätningar att väljarna kommer att rösta bort högerregeringen. Trots att människor verkar ha högre förtroende för Reinfeldt än för Sahlin. Väljarna är uppenbarligen vuxna människor som kan skilja på person och politik. Jag menar: vad hjälper det om Reinfeldt skulle vara en trevlig prick när hans politik gör att min långtidsjuka vän blivit utan sjukpeng och nu med svår MS måste stå till arbetsmarknadens förfogande?

Men trots detta är det kan vi som vill ha en rödgrön regering inte blunda för att Mona Sahlin får låga förtroendesiffror. Det kan visa sig vara som med Bengt Westerberg, tidigare FP-ledare, som också länge hade dåliga siffror i förtroendemätningar men sedan uppnådde Westerberg-effekten.

Själv förstår jag inte vad det är som gör att Mona Sahlin inte går hem i tv-rutan. Jag tycker att hon är förvånansvärt bra och gillar henne mycket mer än jag Göran Persson. Första gången jag träffade Göran Persson och jag blev presenterad för honom som LOs webmaster sade han: ”Webbfolk gillar jag inte.”

Så jag är inte den som bara säger att någon är bra för att den står på samma sida av politiken som jag. Men jag tycker att Mona Sahlin är bra. Jag kan hålla med om att hon inte har samma aura och glöd omkring sig som då under 1990-talet, före Toblerone-affären. Jag tror ändå att om hon blir statsminister kan det bli drag under galoscherna, eller vad man ska säga. Att hon kan växa in i rollen och bli populärare.

Fast de som har ansvar för hennes valkampanj bör ändå analysera det här, fråga människor utanför rörelsen hur de uppfattar Mona Sahlin och varför. Som Paul Ronge lyfter fram, det är några som har ansvaret för att göra det här jobbet:

Men för att det ska bli en riktigt intressant match i valet tror jag att Sahlins rådgivare och stab måste hjälpa henne att hitta tillbaka till den ledare hon en gång var. Jag trodde att Bo Krogvig, Karin Pettersson och Ann Helsén var ett riktigt dreamteam för att fixa detta. Hittills har jag ju inte fått rätt …

Relaterade bloggar:

Moderata karameller, Röda Berget och Peter Andersson och moderaten Kent Persson och Svenssonliv.

Relaterat: Svenska Dagbladet.

Läs även andra bloggares åsikter om politik, opinonsmätningar, Piratpartiet, Mona Sahlin, förtroende, Reinfeldt

Arkiverad under: Kulturpolitik Taggad som: förtroende, Mona Sahlin, opinonsmätningar, piratpartiet, Politik

Läsarkommentarer

Kommentarer

  1. Pia säger

    5 april, 2010 kl. 18:40

    Vissa undersökningar utformas så
    att svaren går att förutspå
    Högern driver sin politik
    sparka på den som är sjuk
    sälja ut det som är offentligt
    sådant de förväntas göra
    sån politik de ska bedriva
    Det är inte svårt
    att hålla med om det
    om frågan än rätt ställd
    så därifrån kommer
    Reinfeldts siffror
    inte för att många gillar
    deras politik och åsikter
    Reinfeldt som bordkavaljer
    önskas av både högern
    och vänstern hellre än Sahlin
    av olika skäl och orsaker
    Undrar om han bjuder på
    falukorv och makaroner

  2. Anlika säger

    5 april, 2010 kl. 21:13

    Visst får man /vi hoppas att högeralliansen -”arrogansen” försvinner i höstens val.

    Men, men Mona Sahlin…förvisso bättre än föregångaren, men lite mer av modig socialdemokratisk jämlikhetspolitik och lite mer systemkritik skulle vara önskvärt.

    Nästan alla gemensamma tillgångar har eller håller på att säljas ut. S- har inte varit helt oskyldiga även om borgarna är värre och fullständigt fanatiska.

    Men även socialdemokrater har varit med och drivit på en utveckling där kommun- och landstingsverksamhet, styckas upp, bolagiseras och betraktas som företag. som ska gå med vinst- fast det ofta handlar om välfärd där marknadens lagar och värderingar borde vara främmande.

    Som sagt, lite mer tilltro till systemkritik skulle kännas bättre.

  3. smålänningen säger

    7 april, 2010 kl. 08:09

    Problemet med vänstern är att de tror att när man säger saker som frihet rättvisa o jämlikhet så blir det som man sagt, vänstern har inga idéer om hur de ska nå dit de vill. De bara flosklar på med självklarheter och tycker synd om folk. Men de har noll visioner noll förslag som leder till att fler människor får det bättre. Alla som tror att fattiga får det bättre bara för att vänstern o miljöskrämselpartiet höjer deras skatter räcker upp en hand . Men svenska folket går inte på den skiten längre . Därför kommer Sverige sakta men säkert bli ett land där folk blir rikare o gladare , alla utom marxister förstås. För de behöver fattiga människor som saknar alternativ, för det är först då som de tar till sig vänsterns illvilliga politik.

Trackbacks

  1. En röst på Sahlin är en röst på Ohly « Frihet är inte gratis. skriver:
    5 april, 2010 kl. 13:50

    […] bloggare: Snällman, Elkers, Falk, Persson, Sörliden, Kulturbloggen, Kommunisternas blogg, […]

  2. Claeskrantz.se » Jobbcoachning – Guldgruva för privata företag med 70 arbetslösa per coach skriver:
    6 april, 2010 kl. 07:16

    […] Alliansfrittsverige,  Mitt i steget,  Med rätt att tycka,  Storstad, HBT-sossen, Kulturbloggen, martin […]

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Dan Hellström / … Läs mer om Välgjort och spretande som ett aptitligt smörgåsbord – Dan Helström & Naturligt-vis med Kålhuuvet, Pop-Arne och vadaren

Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Hemliga Klubben har aldrig varit ett … Läs mer om Recension: Hemliga Klubben på Gröna lunds lilla scen, får till en gigantisk ringdans.

Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

25 juni–2 juli 2026 fyller åtta dagar av … Läs mer om Stockholms berättarfestival samlar 57 berättare från 17 länder den 25 juni–2 juli

Stockholm får en Deckarfestival i höst

Ny deckarfestival tar över Gamla stan i … Läs mer om Stockholm får en Deckarfestival i höst

Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Bo Kaspers Orkester firar 35 år som band … Läs mer om Bo Kaspers Orkester släpper nytolkning av ”Dansa på min grav”

Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

Titel: Modern tid Illustratör: Fabian … Läs mer om Klassrumsgodkänd: ”Modern tid” av Fabian Göranson

En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

The Urge of Inner … Läs mer om En av de mest nedtonade och intimaste skivor som släppts på senare tid – The Urge of Inner Feelings med Lilla Jazzkapellet

Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Sedan jag nyligen skrev minnesord om … Läs mer om Basistlegendar med rebellisk aura har lämnat oss – Nikke Ström 1951 – 2026

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in