
Leave No Trace
Betyg 4
Svensk biopremiär 26 oktober 2018
Regi Debra Granik
Skådespelare: Ben Foster, Thomasin McKenzie, Jeffrey Rifflad m fl.
Debra Granik som gjorde sådan succé med sin debutfilm Winter´s Bone är tillbaka med en lika stark film om människor i en del av USA som sällan visas i film. Också denna gång är det också fattiga människor vi kommer nära, men inte samma narkotika-stämplade white trash-miljö som i den mörka Winter´s Bone.
Handlingen kretsar kring Will och hans 13-åriga dotter som kallas Tom. De lever en isolerat liv i vildmarken, i en skogspark utanför Portland, Oregon. Till största delen lever de på sådant de kan odla eller plocka eller på annat sätt få tag på i naturen. Vissa varor åker de vid enstaka tillfällen till en stad för att köpa. De har sitt boende väl dolt. De lever där olagligt. Tom har inte gått i skolan utan lärt sig lära, skriva och räkna av sin pappa.
De har ett bra förhållande och det handlar inte om våld eller pedofili. En fråga vi som publik ställer är förstås varför lever de så? Vad har gjort att Will inte vill leva bland människor. Att Will är skicklig på att överleva i vildmarken är uppenbart. Vi får små inblickar i vad som hänt tidigare. Att han varit soldat. Att hans fru, Toms mamma, är död.
Det är fina miljöer från skogsparken och fascinerande att det ens är möjligt att leva så i USA. I det personnummer-övervakade Sverige skulle något sådant inte alls kunna pågå.
Ett misstag gör att de två blir upptäckta. De blir omhändertagna och utredda. Utredningen kommer fram till att pappan inte varit skadlig för sin dotter och de skickas till ett boende långt ute på landsbygden där de får bo i ett hus. Will får arbete på gården och Tom ska gå i skola.
En av filmens styrkor är att de sociala myndigheterna i deras fall bemöter Tom och Will med respekt. Att allt inte alltid i alla filmer handlar om ondskefulla fantasilösa socialarbetare.
För Will blir det efter ett tag ändå omöjligt att leva så nära andra människor men Tom börjar sakta vänja sig vid ett socialt liv. Will vill fly ut i vildmarken men Tom slits mellan sin kärlek till sin pappa och sin längtan efter att vara en del i ett samhälle.
Under deras resa får vi se amerikanska miljöer vi sällan ser på film, människor som av olika skäl lever i husbilar nära eller i skogsområden.
Skådespelarna är bra och filmen kommer med all säkerhet att än en gång ge Debra Granik en Oscarsnominering även om den kanske inte kommer att räcka ända fram till en statyett.