• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Bullet for my Valentine till Sverige i vinter

10 juli, 2008 by Rosemari Södergren

Säkert goda nyheter för diggare av Metal. Från pressmeddelandet:

För ett halvår sedan gjorde de två slutsålda spelningar i Sverige. Trycket efter fler biljetter var enormt. Förra helgen fick de Metaltowns publik i extas. I vinter kommer de äntligen tillbaka. Bullet For My Valentine intar Stockholm, Lund och Göteborg den 3, 5 och 6 december. Biljetterna släpps den 28 juli.

Bullet For My Valentine är metalcore-älsklingarna vars debutalbum ”The Poison” gav ett kommersiellt genombrott världen över. Med sina aggressivt melodiska riff har de prisbelönta och mångmiljonsäljande Walesarna tagit sin publik med storm, för att inte tala om kritikerna. De har spelat förband åt både Metallica och Iron Maiden och i år släpptes Bullet For My Valentines andra fullängdsalbum, ”Scream Aim Fire”. Där bjuder Storbritanniens hetaste metalband på en ännu tyngre ljudbild än på debuten.

Den 3, 5 och 6 december återkommer Bullet For My Valentine till Sverige för tre exklusiva spelningar i Stockholm, Lund och Göteborg, på Arenan, Mejeriet och Lisebergshallen. Biljetterna släpps den 28 juli.

Förband under samtliga kvällar blir Lacuna Coil och Bleeding Through. Lacuna Coil är ett italienskt gothmetalband som gjorde stor succé när de 2006 spelade i Stockholm och Malmö. Sedan dess har de turnerat med Megadeth och nu är de alltså på väg tillbaka till Sverige. Bleeding Trough har med sin starka fanskara utsetts av prestigefulla rockmagasin utsetts till både ”framtidens metal” och ”artist to watch”.

3.12 Arenan, Stockholm
5.12 Mejeriet, Lund
6.12 Lisebergshallen, Göteborg

Bullet For My Valentine – Tears Don’t Fall (LIVE)

Relaterat:
Aftonbladet berättar också om att bandet kommer till Sverige.

Andra bloggar om: video, Metal, Bullet for my Valentine

Arkiverad under: Musik Taggad som: metal, Video

Nu släpps Bruce Springsteen & The E Street Band's "Magic Tour Highlights"

10 juli, 2008 by Rosemari Södergren


Den 15 juli släpper Columbia Records Bruce Springsteen and the E Street Band’s ”Magic Tour Highlights” via alla digitala återförsäljare. Releasen kommer att bestå av fyra låtar följt av fyra videos, allt inspelat live under ”Magic” turnén.

1. ”Always A Friend” (med Alejandro Escovedo) Inspelad: 04/14/2008 (Houston, TX)

2. ”The Ghost of Tom Joad” (med Tom Morello) Inspelad: 04/07/2008 (Anaheim, CA)

3. ”Turn Turn Turn” (med Roger McGuinn) Inspelad: 04/23/2008 (Orlando, FL)

4. ”4th Of July, Asbury Park (Sandy)” (Danny Federici’s sista konsert med the E Street Band) Inspelad: 03/20/2008 (Indianapolis, IN)

Låtarna är mixade av Bob Clearmountain och mastrade av Bob Ludwig. Den ständige Springsteen-samarbetaren och Grammy/Emmy Awards- vinnaren Thom Zimny har redigerat videorna.

Alla artister, låtskrivare och förläggare har på den digitala försäljningen av dessa spår avstått från sina royalties och Columbia Records donerar alla intäkter till Danny Federici Melanoma Fund. Även iTunes kommer att donera intäkterna från det första försäljningsåret till samma fond.

Ser att Aftonbladet också tagit upp denna nyhet kring The Boss.

Andra bloggar om: Bruce Springsteen, skivnytt, Magic Tour Highlights

Arkiverad under: Musik Taggad som: skivnytt

Mitt lilla filmklipp från Berlin med Lou Reed

10 juli, 2008 by Rosemari Södergren

Efter lång och oviss väntan kommer bandet tillbaka. Man gör, visar det sig, tre extranummer; ”Satellite of love” där basisten Fernando Saunders och barnkören spelar centrala roller i framför mikrofonerna, Velvet Undergrounds ”Rock and roll” framförd som rå och ren fuzzrock och så helt nya ”The power of the heart”. Under de här låtarna visar Lou Reed med små gester stor humor, han blinkar åt publiken, drar ett och annat litet skämt eller nyper affekterat gitarristen Steve Hunter i axeln.

Till slut, efter två timmar istället för utannonserade en, är både han och publiken på riktigt bra humör.

Så skriver DN:s Niklas Wahllöf om Lou Reed Berlin-konsert i Globen Annexet igår.

Det var tredje gången jag såg Lou Reed live – och tidigare har han aldrig varit på lika gott humör. Jag tror att han tycker det är så kul att få turnera runt med just den här Berlinskivan.

Jag lyssnade igenom hela Berlin-skivan tidigare på dagen. Det Lou Reed gör under turnén: Han har med sig en barnkör med tolv ungdomar, en blåsorkester, sju rockmusiker och några stråkar. Det blir gigantiskt och häftigt när rockmusik möter klassisk musik.

Sångerna framförs på scen i samma ordning som de är på skivan, eftersom det är en berättelse som framförs om Caroline och Jim och deras krångliga kärlekshistoria. Men att gå på konsert och veta precis vilken nästa låt är som kommer, det kan vara tråkigt också. Jag tyckte inte det, för mig var det en av poängerna, men min kompis, som jag såg konserten tillsammans med, tyckte att det var en sak som var negativt med konserten.

Ingen kan väl säga att Lou Reed är någon skönsångare precis. Ett exempel tar Wahllöf upp i DN:

I ”Men of good fortune” sjunger han sämre än vanligt, vilket inte vill säga lite, och verkar antingen okoncentrerad eller rent av packad. Vilket han förstås inte är.

Men det är inte Lou Reeds sång som gör föreställningen. Hans raspiga, råa, bittra stämma blir en ingrediens i helheten, en del i föreställningen. Det hade inte alls blivit samma känsla om huvudartisten sjungit vackert. Då hade det blivit operett av det. Inget fel med operetter men Berlin ska vara mörkt och vemodig och tung.

Efter att publiken klappat i händerna och visslat den bra stund kom Lou Reed och musikerna in och gav tre extranummer. Det var då det märktes vilket strålande humör han var på, för att vara han.

Han spelade Satellite of love där basisten Fernando Saunders sjöng en stor del och barnkören körade. Det blev häftigt.
Sedan bjöd han på Velvet Undergrounds ”Rock and roll” framförd och en nyskriven spröd sång: ”The power of the heart” där bland annat raden ingår: ”Will you marry me”. Kanske använde han den sången när han friade till Laurie Anderson, som han ju gift sig med nyligen efter att ha varit tillsammans i sjutton år.

För mig var det här en av de bästa konserterna på länge, medan min kompis tyckte att den drogs ner av att Lou Reed sjöng rätt falskt ibland och hans rockmusiker inte imponerade. Däremot var vi båda överens om att barnkören, stråkarna och blåsorkestern var av hög klass.

Det är stort att de hur rock kan framföras på ett sätt som ofta klassisk musik görs, att uppleva denna interaktion mellan rock och klassisk musik.

Här är en litet filmklipp från spelningen igår, jag spelade inte in mer, för det kändes som om man störde föreställningen med ljuset från mobiltelefonerna. I en vanlig konsert märks det inte på samma sätt, men när föreställningen mer än teater än konsert, då stör blixtar och mobiltelefoner. Under mitt filmklipp ett från Berlin med Lou Reed i Arezzo, Italien.

Jörgen Modin har en bra recension från konserten.

Och en bra intervju med Lou Reed i DN.

Lou Reed,Berlin Arezzo 1-2 Sad Song Overture,Berlin,Lady Day

Aftonbladet gav föreställningen betyg 3. Alldeles för lågt, så klart.

Andra bloggar om: rockopera, Berlin, Lou Reed, Globen Annexet, video

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: Berlin, rockopera, Video

Cyndi Lauper samarbetar med Kleerup och Peer Åström på nya albumet

8 juli, 2008 by Rosemari Södergren


Cyndi Lauper samarbetar med Kleerup och Peer Åström på nya albumet ”Bring Ya To The Brink”.

Ur pressmeddelandet:

Den 23 juli är det äntligen dags för popikonen Cyndi Lauper att släppa ett nytt album. På Bring Ya To The Brink har hon varit med och både skrivit och producerat alla låtar, hon har även arbetat tillsammans med några av dagens största producenter, som Dragonette, Kleerup, Basement Jaxx och Axwell. De 12 nyskrivna låtarna på albumet visar på Cyndi’s mogna låtskrivande samtidigt som hennes musik tar en ny spännande riktning.

”This is an album that can be experienced in two completely different ways,” berättar Cyndi, ”A dance album that you can move to and enjoy on a surface level. But if you want more than that, there’s a lot to discover inside the lyrics… these songs get pretty deep.”

Efter att Cyndi Lauper vann 1985 års Grammy för ”Best New Artist” och blev först i historien att ha fem singlar top tio från ett debutalbum, fortsätter Cyndi att bli hyllad som sångerska, musiker och skådespelerska. Cyndi Lauper har sålt över 25 miljoner album, varit nominerad för 13 Grammy Awards, 2 Emmy Awards, 2 American Music Awards, 7 American Video Awards och 18 MTV Awards.

Den 26 oktober besöker Cyndi Lauper Sverige för en spelning på Berns.

Här är Kleerups MySpace.

Andra bloggar om: Berns, Cyndi Lauper, Kleerup, skivnytt, Per Åström

Arkiverad under: Musik Taggad som: Berns, pop, skivnytt

Duffy säljer mest och Winnerbäck, Lou Reed och Cat Power-vecka och Nicole Kidman har fått en dotter

7 juli, 2008 by Rosemari Södergren

Duffy är på väg att bli den bäst säljande artisten i Storbritannien i år. BBC skriver:

Welsh soul star Duffy is to become the first artist to sell one million albums in 2008, according to the Official UK Charts Company.

Veckan som gått har varit fylld av intressanta musikhändelser med både Roskilde- och Arvikafestivalen och konserter av Springsteen i Göteborg och Leonard Cohen på Sofiero Slott i Helsingborg.

Nu har vi ännu en bra musikvecka framför oss, tror jag. Inte lika fullpackad med konserter med ändå:
Kent och Håkan Hellström gör ännu en gemensam konsert, den här gången i Strömstad. Lars Winnerbäck ska spela på samma plats som Cohen spelade förra veckan: Sofiero slott, Helsingborg, 10 juli. Cat Power spelar i Malmö 7 juli och Lou Reed spelar i Stockholm på onsdag. Och inte vilken konsert som helst utan Lou Reed skaframföra sitt klassiska album ”Berlin” från 1973, omgiven av hela 30 personer fördelade på hans band, en orkester och en barnkör. Kulturbloggen ska dit, så räkna med en recension under veckan.

En film om Lou Reeds Berlinkonsert går på biograferna nu, men den fick inte så bra betyg.

Cat Power förresten, fick väldigt bra kritik för sin spelning på Roskildefestivalen.

Om jag nu ska berätta att Nicole Kidman fått en dotter under kategorin musik, som det här inlägger ska placeras under får jag göra det med tanke på babyns pappa. Countryrockartisten Keith Urban är ju Nicole Kidmans nye livspartner efter skilsmässan från Tom Cruise. För min del tycker jag Keith Urban ger bra mycket bättre intryck än Tom Cruise, utan att någonsin ha träffat någon av dem.

BBC berättar om den nyfödda dottern:

Oscar-winning actress Nicole Kidman has given birth to a baby girl called Sunday Rose in Nashville and both are doing well, her spokeman has said.

He said the couple were ”delighted” to announce the birth, and that the baby weighed 6lb 7.5oz.

”Keith was by Nicole’s side and mother and baby are very well,” he added.

Lou Reed & John Cale performing Berlin at the Bataclan in Paris in 1972.

Lou Reed – Perfect Day

Cat Power ”The Greatest” Live Roskilde Festival 2008

Duffy – Rockferry

Referens till veckans musikhändelser:
Aftonbladet.
SVD om Nicole Kidmans dotter.
Aftonbladet om Kidmans dotter

Andra bloggar om: konsert, Stockholm, video, Berlin, Lou Reed, Malmö, Strömstad, Sofiero slott, Winnerbäck, Kent, Nicole Kidman, baby, dotter, Keith Urban, Lou Reed

Arkiverad under: Musik Taggad som: Berlin, konsert, Stockholm, Video

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1758
  • Sida 1759
  • Sida 1760
  • Sida 1761
  • Sida 1762
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in