• Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Kulturbloggen.com

Sveriges största kulturmagasin: musik, film, litteratur, kulturpolitik, teaterkritik

Musik

Franz Ferdinand gör exklusiv spelning i Stockholm

8 september, 2008 by Rosemari Södergren

15 november spelar Franz Ferdinand i Stockholm, på Debaser Medis.

Arrangören skriver i ett pressmeddelande:

Smaka på det här, Franz Ferdinand spelar på Debaser 15 november. Det landar perfekt, eller hur? Oväntat och kryddigt, vasst men med en perfekt sötma. Och en touch av surkål, och whiskey.

Europas mesta poppojkar släpper äntligen en ny skiva i vinter, och för att fira och peppa inför det slår de på stort och kommer till Stockholm för en specialspelning på Medis. Det utlovas därmed smakprov från den efterlängtade och omtalade skivan, vi snackar alltså en exklusiv spelning. Franz Ferdinand släppte sin debutskiva 2004 och dess uppföljare i en rasande takt efter, smällde till och blev popgiganter nästan över en natt. Du kan omöjligt ha missat den fullkomliga hypen. Men det är inte ytliga framgångsbekräftelser som gör bandet ständigt kittlande. Här handlar det om musik som skapas av genuint visionära musiker; klyftiga smartskallar som trots sin skärpa inte behöver vifta med forcerade pretentioner för att slå igenom. Det är istället Franz Ferdinands unika förmåga att bygga sin oberäkneliga poprock av modernism, tradition och personlig särprägel som gör att alla springer benen av sig så fort Franz är i stan och sprider stil kring sig.

De gjorde en av sommarens bästa spelningar på Way Out West i år, något så tajt har aldrig skådats. Med militär precision fick de tusentals knän att gunga i takt på Göteborgs största dansgolv, en helt magisk bedrift. I Stockholm blir dansfesten dessutom till tonerna av Franz Ferdinands nya låtar, som Alex Kapranos beskriver som väldigt dansant och med diskokänsla. Det har spekulerats mycket om deras nya sound, men något som är bekräftat är att de kommer ha med sig en stor synth. Spänningen når galna höjder så missa för allt i världen inte denna chans att höra underverken först av alla!

Franz Ferdinand – Jacqueline

Franz Ferdinand – Tell Her Tonight

Arkiverad under: Musik Taggad som: Konserter, Stockholm, Video

Christina Aguilera Keeps Gettin' Better

8 september, 2008 by Rosemari Södergren

Christina Aguilera Keeps Gettin’ Better
2008-09-08 08:00 Sonybmglgsvart_small

Natten till måndag 8 september var det världspremiär för Christina Aguileras nya låt ”Keeps Gettin’ Better” då hon uppträdde live på MTV Video Music Awards i Los Angeles.

Den nya singeln är det första smakprovet vi får höra från Christina Aguileras kommande album ”Keeps Gettin’ Better – a Decade of Hits” som släpps den 12 november. Albumet är en samling av hennes mest populära och minnesvärda låtar samt två helt nya tracks – ”Keeps Gettin’ Better” och ”Dynamite”. Christina Aguilera har även sjungit om hennes klassiska singlar ”Genie in a Bottle” och ”Beautiful”, vilka endast kan hittas på den här skivan.

”I can’t believe it’s been over 10 years since my first album and it was really exciting to put all of my favorite songs in one collection for my fans,” säger Aguilera.

26-åriga Christina Aguilera är en av decenniets största artister. Hon har sålt över 25 miljoner album worldwide, haft två album top-5 på listan i USA, fyra #1 singlar på Billboard, vunnit tre Grammy Awards och en Latin Grammy Award. Christina Aguilera har under åren arbetat med artister som Herbie Hancock, Andrea Bocelli, Sean ”Diddy” Combs och senast legendaren Tony Bennett.

Christina Aguileras tidigare album innefattar:

Christina Aguilera (1999)

Stripped (2002)

Back to Basics (2006)

www.christinaaguilera.com

Arkiverad under: Musik Taggad som: Video

Filmklipp från R.E.M:s toppenkonsert på Globen – R.E.M. regerar

8 september, 2008 by Rosemari Södergren

(Foto: Thomas Aglo)

Av någon underlig anledning var R.E.M:s konsert på Globen inte helt utsåld. Många har nog inte förstått at R.E.M. är ett band som är minst lika bra nu som när de slog igenom. Och snacka om publikkontakt. Speciellt alla som var på ståplats, de hade en samspel och för att använda ett begrepp i tiden: interaktivitet med framför allt sångaren Michael Stipe.

R.E.M. gick in på scen och drog igång med full fart i en rivig Living Well is the best revenge.

Sedan bjöd det på två timmar bra mix och variation. Både riviga punkiga låtar från senaste albumet Accelerate och en del av de gamla hitsen. Rockville spelade de med oväntad countrystuk. REM är bandet som alltid överraskar.

Det var mer än musik, på bakgrunden samverkade videofilmer och videoklipp.

Det var första gången jag såg R.E.M. live, fastän att jag lyssnat på dem i så många år. Det var en positiv överraskning – de är till och med bättre liv. Michael Stipe ger allt och är så skön på scen, säker och kul och bjuder på sig själv. Som när han i nästsista låten av extranumren gick ner till publiken. En gitarrist från ett av förbanden, The Disciplines, gick ackompanjera på ett av extranumret.
Stipe tackade också förbanden, Editors och The Disciplines. Inte alla stora rockstjärnor som ens nämner sitt förband.

Stipe höll inte tyst om sin politiska ställning och påpekade att en del sånger handlar om den usla regeringen i USA. Han rekommenderade också publiken att engagera sig i Amnesty.

Det var med lätta steg och öronen fylld av REM som jag släntrade hem i natten.

Fast: ett litet minus, som inte alls har med REM att göra. Jag spelade en låt och då kom en vakt och flög på mig och tvingade mig att stänga av. Alltså, vadå? Den kvaliteten som det blir när jag spelar in med min Nokia, den duger åt YouTube, vilket bara är reklam för artisten. Men den är inget jag kan känna pengar på. Så vad menar vakten? Jag är övertygad om att REM inte bryr sig. Det var många andra som höll sina mobiltelefoner högt och spelade in. Men de stod eller satt längre in, så vakten inte kunde komma åt dem, förstås.

För övrigt kan jag konstatera att Aftonbladets Håkan Steen inte var på samma konsert, även om han skriver om den: han gav bara betyg tre och säger att REM inte fick Globen att koka. Han är blind och döv, helt klart.

Konserten dagen före i Köpenhamn fick svalt mottagande av Sydsvenskans recensent. Tja, kanske hade REM den konserten för att värma upp för stockholmarna, eller så var köpenhamnarna stelare, eller så är det just den kritikern som inte gillar REM.

Dagens Nyheters PO Tidholm var nöjd med Globen-konserten:

Men de gör en snygg och enkel show. Bakom REM finns de där transparenta skärmarna alla använder nuförtiden. På dem visas processade bilder av bandet, inramade av snygg grafik eller bara väldigt pixlade eller suddiga. Otroligt elegant. Michael Stipe är ju alltid sevärd också, ikväll med uppviksjeans, kavaj och slips.

Här mitt filmklipp, som jag hann innan den sura vakten kom:

Här filmklipp av några andra som var där och som inte fick en sur vakt på sig:

R.E.M. – The One I Love @ Globen 7/9-08

R.E.M. – Imitation Of Life

Losing my religion:

R.E.M – End of the world

Plus till SVD:s kritiker som gav bra betyg.

Låtlistan under konserten:
Här är alla låtarna R.E.M. spelade

1. Living well is the best revenge

2. So fast, so numb

3. What’s the frequency, Kenneth?

4. Drive

5. Animal

6. Man-sized wreath

7. Ignoreland

8. Driver 8

9. The great beyond

10. Electrolite

11. Disturbance at the heron house

12. I’m gonna DJ

13. (Don’t go back to) Rockville

14. Seven chinese brothers

15. The one I love

16. Sweetness follows

17. Let me in

18. These days

19. Imitation of life

20. Horse to water

21. Bad day

22. Orange crush

Extranummer:

23. Supernatural superserious

24. Losing my religion

25. At my most beautiful

26. It’s the end of the world as we know it (and I feel fine)

27. Man on the moon

Relaterat:
Aftonbladet: – Nu är vi punkigare

Andra bloggar om: video, konsert, recension, USA, REM, Stipe, Globen


Två bilder till, med Thomas Aglo som fotograf:

Arkiverad under: Musik, Recension Taggad som: konsert, Recension, USA, Video

Här är Di Levas nya musikvideo

8 september, 2008 by Rosemari Södergren

Di Leva har släppt en ny musikvideo: Öppnar mitt hjärta.

Den är rätt fin. Om man gillar Di Leva, som jag är flummig nog att göra.

Här kan man ladda hem låten gratis.

Arkiverad under: Musik

Intervjuklipp med Mickey Rourke och klipp från bästa rockvideon

8 september, 2008 by Rosemari Södergren

Lite kul med revanscherna på sistone:
Minns ni skådespelaren MickeyRourke? Det har varit tyst om honom och han har inte riktigt lyckats de sista tio åren. Ja nästan sista tjugo åren.

Nu spelar han med i The Wrestler som fick Guldlejononet i Venedigs filmfestival. Jag känner knappt igen Mickey på bilderna. Ett runt ansikte som flinar stort och ser slitet ut. Det är väl det som tiden gör med oss alla.

Bruce Springsteen är kompis med Mickey Rourke och har skrivit en sång till filmen.

En annan revansch står Britney Spears för. På MTV-galan fick hon tre priser. Hon fick priserna för Bästa kvinnliga artist, Bästa popvideo och Årets video.
Måste kännas extra bra med tanke på hur nedskriven och förföljd hon varit på mediers löpsedlar. Ingen tid har kunnat hålla tassarna borta från att rapportera ständigt om hennes stormiga privatliv.
Tänk vad medier är fascinerade av kvinnor som sticker ut och tar för sig.

Här är priserna i de största kategorierna – och Linkin Park fick inte pris för bästa rockvideo, som tycker de skulle fått för Shadow of the day. Det priset gick istället till Fall Out Boy – ”Beat It”.

Årets video
Britney Spears – ”Piece of Me”

Bästa nykomling
Tokio Hotel – ”Ready, Set, Go!”

Bästa video – kvinnlig
Britney Spears – ”Piece of Me”

Mariah Carey – ”Touch My Body”

Katy Perry – ”I Kissed A Girl”

Rihanna – ”Take A Bow”

Jordin Sparks – ”No Air”
Bästa video – manlig

Chris Brown – ”With You”

Flo Rida – ”Low”

Lil Wayne – ”Lollipop”

T.I. – ”No Matter What”

Usher – ”Love In This Club”
Bästa rockvideo

Fall Out Boy – ”Beat It”

Linkin Park – ”Shadow Of The day”

Foo Fighters – ”The Pretender”

Paramore – ”Crushcrushcrush”

Slipknot – ”Psychosocial”
Bästa popvideo

Britney Spears – ”Piece of Me”

Danity Kane – ”Damaged”

Jonas Brothers – ”Burnin Up”

Panic At The Disco – ”Nine In The Afternoon”

Tokio Hotel – ”Ready, Set, Go!”
Bästa hip hop-video

Mary J. Blige – ”Just Fine”

Lupe Fiasco – ”Superstar”

Flo Rida – ”Low”

Lil Wayne – ”Lollipop”

Kanye West – ”Homecoming”
Bästa dans i en video

Pussycat Dolls – ”When I Grow Up”

Chris Brown – ”Forever”

Danity Kane – ”Damaged”

Madonna – ”4 Minutes”

Ne-Yo – ”Closer”

Kort klipp från filmen och intervju med regissören:

Interjvu med Mickey Rourke:

Här videon Fall Out Boy vann med:

Relaterat:
Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet om Rourke, SvD om Britney Spears, Aftonbladet 1, Aftonbladet 2

Andra bloggar om: video, MTV, Mickey Rourke, Fall Out Boy, rockvideo, MTV, Britney Spears

Arkiverad under: Musik, Scen Taggad som: MTV, Video

  • « Go to Föregående sida
  • Sida 1
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1745
  • Sida 1746
  • Sida 1747
  • Sida 1748
  • Sida 1749
  • Interimistiska sidor utelämnas …
  • Sida 1764
  • Go to Nästa sida »

Primärt sidofält

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – kostnadsfritt


Prenumerera på Kulturbloggens Nyhetsbrev

Nytt

Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Teater Galeasen sätter upp Vernon … Läs mer om Vernon Subutex har premiär den 5 oktober på Teater Galeasen

Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Med melankoliska melodislingor och … Läs mer om Christian Gabels 1900-projekt avslutas med en sista audiovisuell föreställning

Jackie Chan gör comeback på bio

Gammal är äldst! Det kan actionlegenden … Läs mer om Jackie Chan gör comeback på bio

Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Musiken från Buena Vista Social Club … Läs mer om Buena Vista Social Club firar 30 års jubileum med vinyl

Filmrecension: Supergirl

Supergirl Betyg 2 Svensk biopremiär 26 … Läs mer om Filmrecension: Supergirl

Filmrecension: The Death Of Robin Hood

The Death Of Robin Hood Betyg 2 Svensk … Läs mer om Filmrecension: The Death Of Robin Hood

Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

Historien om partierna Betyg 3 Premiär … Läs mer om Recension av tv-serie: Historien om partierna – skummar på ytan och blundar för viktig information

En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

En midsommarnattsdröm av William … Läs mer om En midsommarnattsdröm av William Shakespeare är årets sommarteater på Stallebrottet

Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Ida Löfholm, Lidia Bäck och Malin … Läs mer om Kulturhuset Stadsteatern: Fri Scen drar igång redan 12 augusti 2026

Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Statens historiska museer har beslutat … Läs mer om Statens historiska museer återlämnar föremål från offerplatsen Unna Sájvva

Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Toy Story 5 Betyg 5 Svensk biopremiär … Läs mer om Filmrecension: Toy Story 5 – en magnifik triumf

Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Det finns konserter där publiken sjunger … Läs mer om Recension: David Byrne – Perfektion i rörelse – och en ovanligt lång väntan

Följ oss på Facebook

Här hittar du Kulturbloggen på Facebook.

Kategorier

  • ..
  • Intervju
  • Kulturpolitik
    • Krönikor
  • Litteratur och konst
  • Musik
  • Recension
    • Bokrecension
    • Dans recension
    • Filmrecension
    • Operarecension
    • Recension av TV-serier
    • Skivrecensioner
    • Spel
    • Teaterkritik
  • Scen
    • Dans
    • Film
    • Musikal
    • Opera
    • Teater
    • TV
    • TV-serier
  • Toppnytt

Etiketter

Bok Bokrecension Böcker Dans Debaser Deckare Dokumentär Dramaten ekonomi Filmkritik Filmrecension Göteborg Hultsfred Hårdrock indie Konserter Konst Kultur Kulturpolitik Medier Musik Musikfestival Musikvideo Opera Politik Popmusik Recension recensioner rock Rockmusik samhälle Scen Scenkonst skivnytt skivrecension Spotify Stockholm Stockholms stadsteater Teater Teaterkritik Teaterrecension tv TV-serie Video Way Out West

Annonser

Shiba - urhunden med stil

SPEL KAN SKAPA BEROENDE

casino utan svensk licens Trustly
För den som letar efter ett casino med 10 euro deposit utan svensk licens så är SpelaCasino.io en riktigt bra resurs. Där listar de och recenserar alla tillgängliga alternativ.

Är du från Norge och är intresserad av nätcasinon? På Spillsen.com finns det senaste inom norska online casinon, licenser och slots.
På Casinodealen.se hittar ni den senaste informationen om nya casinon, licenser och slots hos casino på nätet.

PayPal casino utan licens
För bäst guide till online casino rekommenderas Casivo

För spel: Minimiålder 18 år - Spela ansvarsfullt | https://www.spelpaus.se/ | https://stodlinjen.se/

Footer

Om oss

  • Kontakt
  • Om oss
  • Sajtips – länkar

Copyright © 2026 · Metro Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in